גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדבר הבא: טריפל של סלקום

האם סלקום מסוגלת לגייס מאות אלפי לקוחות לטלוויזיה שלה?

עבר חודש וחצי מאז שסלקום, שמנהל ניר שטרן, השיקה את מיזם הטלוויזיה החדש שלה, ועושה רושם שהשינוי בשוק, אם יתחולל, יהיה הדרגתי ולא יצליח להתרומם רק על בסיס הבאזז בשיחות סלון.

העובדה שהוט ו-yes משדרות צפירות הרגעה ומנסות להראות שהנזק שסלקום מחוללת להן הוא נסבל, לא צריכה לטשטש את העובדה שסלקום מצליחה לגרום לשתי החברות להזיע ולשמר לקוחות דרך הטבות ומבצעים, גם אם המחירים הרשמיים של החברות עדיין לא יורדים.

כאשר הוט מוכרת חבילת טריפל ב-199 שקל, במבצע ל-3 חודשים - מדובר בפועל בהורדת מחירים. גם yes נוקטת בגישה דומה, והיא מציעה למצטרפים חדשים לשלם 149 שקל בחודשיים הראשונים.

אפשר לשער שככל שסלקום תצבור יותר לקוחות, נראה את המתחרות שלה מציגות מבצעים יותר אגרסיביים.

התחרות בטלוויזיה לא תזכיר את מה שקרה בסלולר, ובהקשר הזה צריך לבחון את הכניסה של סלקום בפרופורציות הנכונות, ולא לצפות שתוך חודש וחצי היא תצליח לגייס את מספר המנויים שהצליחו לגרוף הוט מובייל וגולן טלקום.

העם היושב בציון לא נוהג לפרגן, ולכן המתחרות של סלקום (גם כאלה שלא מתמודדות מולה ישירות) מנסות לקעקע את המודל, להסביר שהחברה לא תצליח ולטעון כי המיזם הזה לא רלוונטי.

השאלה היא איך מודדים הצלחה, והאם ניתן למדוד הצלחה רק דרך מספר המנויים שתגייס סלקום או דרך העובדה שתצליח להביא להחלשת מתחרותיה. דרך אחרת היא לבחון את תוספת ההכנסות שתקבל החברה בתחום הטלוויזיה, הכנסות שנגרעות מהסלולר.

ויש עוד סוג של הצלחה - מדובר בשטיח האדום שפורס משרד התקשורת לסלקום במסגרת הרפורמה בשוק הקווי, כאשר הוא מקבל כמעט את כל הערותיה בכל הקשור לשימוש ברשת בזק. גם זה שווה הרבה כסף.

על הנייר זה נראה מצוין

אם במספרים עסקינן, אז חשבון פשוט מראה כי סלקום צריכה לגייס עשרות אלפי לקוחות ואף מאות כדי להצליח במיזם הטלוויזיה ולהחזיר את ההשקעה בו.

האם זה ריאלי? 60 אלף מנויים מניבים הכנסה של 6 מיליון שקל בחודש, ובשנה מדובר על 72 מיליון שקל. 200 אלף מנויים שווים 20 מיליון שקל בחודש ו-240 מיליון שקל בשנה. אלה מספרים שעל הנייר נראים מצוין, אבל לא בטוח שהם ניתנים להשגה.

על-פי הערכות, קצב הגיוס של סלקום נע בין 5,000 מנויים ל-10,000 מנויים בחודש, וחשוב לזכור שמדובר בחודש שבו השירות הושק וזכה לגיבוי בדמות קמפיין ענק בטלוויזיה. ברור שקצב הגיוסים יירד בחודשים הבאים, כך שסלקום תצטרך להתאמץ מאוד על מנת לשמור על קצב גיוס ממוצע בהיקף הזה.

תזכרו של-yes יש 600 אלף מנויים, ולהוט יש כ-900 אלף מנויים. לקחת 200 אלף מנויים זה מספר אדיר, וסביר להניח כי סלקום תתקשה להגיע למספרים האלה.

המספרים הם כמובן גולמיים, מ-100 שקל כולל מע"מ צריך להוריד את עלויות התוכן, עלויות הטכנאים, עלויות מוקד השירות, השיווק וכו'. אחרי כל זה מגיעים למסקנה כי הסיכוי של סלקום להרוויח במקרה הזה הוא לא גבוה.

השאלה האסטרטגית היא האם סלקום תצליח לפצות, באמצעות הטלוויזיה, על הירידה בהכנסות הסלולר. אפשר להניח בסבירות גבוהה, כבר עכשיו, כי המבצע של סלקום, שבמסגרתו היא מוכרת 3 קווי סלולר פלוס חבילת טלוויזיה במחיר של 199 שקל לחודש, לא מזעזע את השוק.

מטרת המבצע הייתה לשמר לקוחות בסלולר ולמנוע נטישה דרך הבאנדל עם הטלוויזיה, אך נתוני הניידות מראים שנכון לעכשיו זה לא עובד. בפועל סלקום לא הצליחה לשמר את הלקוחות, והיא דווקא סובלת מנטישה מואצת בגלל המבצעים של גולן והוט מובייל.

שינוי בכל העולם

בהיבט של ההכנסות, סביר להניח שהטלוויזיה תצליח להקטין את הירידה הכוללת בהכנסות. אם סלקום תצליח להגדיל את ההכנסות שלה ב-200 מיליון שקל לשנה בעוד 3-4 שנים, זה יהיה הישג נפלא, אבל אלה מספרים שהסיכוי להביא אותם לא נראה גבוה.

צריך לזכור שהטלוויזיה בכל העולם עוברת שינוי, והמודלים של צפייה בטלוויזיה רב-ערוצית כמו הוט ו-yes יילכו ויאבדו מזכות הקיום שלהם בעולם של טלוויזיה אינטרנטית, שכבר כוללת WI-FI ומאפשרת גישה ישירה לחברות תוכן כמו נטפליקס, יו-טיוב והולו.

בינתיים סלקום ויתר חברות הסלולר סובלות מתחרות עזה ביותר במגרש הביתי שלהן - תחום הסלולר - ושם הנזק שגורמות להן הוט וגולן טלקום הוא כבד מאוד. היום ההכנסה הממוצעת למנוי עומדת על 70 שקל לחודש לערך, כאשר המחירים הם ברמות של 50 שקל לחודש ופחות. כל השוק נמשך מטה, והתוצאה היא איבוד הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה שיספגו החברות הוותיקות במהלך השנה הנוכחית. אף אחת מהן לא תקרוס, אבל זו פגיעה מתמשכת שב-2016 כבר יכולה לתת את אותותיה.

נראה כי סלקום תנסה למקד מאמצים בטריפל ולהיות החברה השנייה בשוק שתציע חבילת טריפל שמתחרה בהוט. האחרונה, כידוע, עושה כל שביכולתה לדחוף כמה שיותר חבילות טריפל, משום שהיא יודעת שטריפל הוא מוצר מבוקש, שהציבור רוצה, מכיוון שהוא מוריד את מחיר חבילת התקשורת הכוללת עבור משק-הבית.

חבילת טריפל בהוט עולה היום 350 שקל בחודש, וסלקום תנסה לבוא עם חבילת טריפל נמוכה משמעותית באזור ה-200 שקל לפי ההערכות - מה שאומר תחרות אגרסיבית להוט.

כאן אנחנו חוזרים לשאלה האם המיזם של סלקום מציע תחרות משמעותית לטלוויזיה של הוט מבחינת תוכן. אז נכון שהטלוויזיה של סלקום אינה משתווה מבחינת היקף התכנים לחבילה של הוט, אבל יש בה תוכן סביר בהחלט, ובבתים רבים ישמחו לקבל חבילת טריפל ב-200 שקל ולחסוך לא מעט כסף.

נכון לעכשיו הטריפל של הוט הוא אתרוג במשרד התקשורת. הוט הוכיחה שגם היא לא פראיירית, וכשצריך להפעיל את הקשרים הנכונים, היא יודעת איך לשחק את המשחק. לפרק את הטריפל של הוט זו משימה מאוד לא פשוטה, וימים יגידו אם משרד התקשורת יעז לגעת בחבילה הזו.

סלקום, מצידה, תנסה לעשות הכול על מנת להוכיח שבלי פירוק הטריפל של הוט התחרות בשוק הקווי תיוותר פחות משמעותית.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"