גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חותמות גומי

בעקבות תיק אלוביץ'-בזק: מהי אחריות הדירקטורים?

שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ
שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ

"פרשת בזק ו-yes" שנחשפה בחודש האחרון זעזעה את המשק באופן התרחשותה ובזמן הממושך שנדרש לרגולטור, רשות ניירות ערך, להתחקות אחריה ולחשוף אותה לציבור. פרשה זו מתווספת למקרים נוספים שפורסמו בחודשים האחרונים, עד שנדמה כי מגמת החמדנות של נושאי משרה ובעלי שליטה לא מעטים, הולכת וגוברת ואינה יודעת שובע.

למרבה הצער, הגשתן של תביעות נגד בעלי שליטה וחברי דירקטוריון, המטילות עליהם אחריות אישית על כך שהתרשלו ולא מילאו את תפקידים נאמנה, טרם נותנת את אותותיה, כנראה גם בשל הענישה הבלתי מספקת של מבצעי עבירות אלה.

במקרה של בזק, מדובר בבעל שליטה שבהחלט מסוגל לעמוד בחובותיו, ולא כזה שמגיע להסדר חוב או לפשיטת רגל כפי שראינו ב"פרשת פישמן" או באפריקה ישראל. מדובר בעבירות שלפי הפרסומים, נראות כמעשים פליליים חמורים לכאורה. בעלי תפקידים ובעל השליטה פעלו בדרכים לא כשרות לכאורה, כדי לדאוג לכיסם האישי על-חשבון ציבור המשקיעים הרחב. אם אכן יתברר כי אלה הם הדברים, הענישה במקרים כאלה חייבת לכלול תקופת מאסר, כיוון שזו הדרך שתוכל להרתיע מרדיפת בצע-כסף.

רמת האחריות הנדרשת מכל הדירקטורים, כולל הדח"צים, ברורה וידועה; ולכן ניתן לצפות מדירקטוריון של חברה ציבורית לפעול אך ורק לטובת אינטרס החברה, ללא משוא-פנים, כשהוא רואה לנגד עיניו גם את כלל הציבור המושקע במניותיה, כמו שדורש מהם גם החוק. אז כיצד מגיעים למצב שבו כל חברי הדירקטוריון, למעט אחד, מתיישרים עם רצונו של בעל השליטה ומפקירים את טובת החברה ובעלי כל מניותיה?

הייתכן שדירקטורים בבזק לא ידעו או לא הבינו את תפקידים? או שהם אינם בעלי הכישורים המתאימים לכהן בדירקטוריון כזה, ולכן פעלו בניגוד למצופה מהם? תמוה - כי בבזק כיהנו ומכהנים דירקטורים שהם מטובי אנשי העסקים בישראל ובעלי הניסיון הנדרש, ובכל זאת, רק דירקטור אחד, רמי נומקין, שישב במועצת המנהלים כדירקטור מטעם העובדים, ביצע על-פי הפרוטוקולים שפורסמו את תפקידו כנדרש.

כדי לקבוע כי דירקטור פעל כנדרש, יש לבחון האם הוא התריע בכל פעם שבה זיהה כי עשויה להיות פגיעה בביצוע פעולה או עסקה באינטרס הציבור המחזיק במניות החברה; האם הוא תישאל ותיחקר את הנושאים העומדים להחלטה, האם דרש בחינה נוספת ובדיקת חלופות לעסקה המוצעת, האם התעקש לקבל חוות-דעת מקצועיות, כלכליות ומשפטיות מגורמים חיצוניים, שלדעתו נחוצות כדי לוודא שהעסקה נבחנה כראוי, באובייקטיביות ובאופן בלתי תלוי לחלוטין.

על-פי הפרסומים, הדירקטור נומקין אכן פעל באופן יוצא דופן וניסה לשכנע את הדירקטוריון לבצע פעולות נוספות לבחינת כדאיותה ונחיצותה של העסקה עם בעל השליטה שאול אלוביץ'. אולם כל יתר הדירקטוריון חשב אחרת, והעסקה אושרה ברוב קולות. למרות התנגדותו, ואף שהעסקה יצאה לפועל, נותר נומקין לכהן בתפקידו.

ניתן להניח כי אילו נומקין לא היה מסתפק בהרמת ידו כמתנגד לעסקה, ובעקבות החלטת הדירקטוריון שמנוגדת לדעתו היה גם מבצע פעולה אקטיבית של התפטרות, היה הדבר מהווה מעשה דרמטי בעל השלכות מרחיקות לכת. שכן פעולת התפטרות, דיווחה לרשות ניירות ערך ופרסומה לציבור, לרבות סיבתה, הייתה מעוררת גלים, וייתכן כי העסקה הייתה משתנה או לא מתבצעת.

ההמלצה הגורפת לדירקטורים מעורבים, לוודא רישום מדויק של פרוטוקולים בזמן אמת, תשרת את נומקין בפרשת בזק, אולם לא בטוח שיהיה די בכך כדי לפטור אותו מאחריות, מכיוון שקיימת כבר פסיקה על כך שהתנגדות דירקטור בהצבעה לא פוטרת אותו מאחריות בעת תביעת רשלנות.

אף שאנו עדים לגל אירועים שבהם נחשפים מחדלים של מועצות מנהלים, נראה כי עדיין לא חלחלה ההבנה שתפקיד הדירקטור טומן בחובו אחריות רבה, ושלא ניתן ליהנות מהמעמד ומהשכר הנלווים אליו ללא יכולת למלא אותו כראוי.

נקווה שחשיפת מקרים כאלה, של עבירות על החוק, לרבות ענישה ביד קשה, אם יוכח כי התקיימו מעשים פליליים חמורים, ישפרו משמעותית את תפקוד הדירקטורים כשומרי-סף ויביאו לכך שרק המתמודדים הראויים ביותר לכהונה יתמנו לתפקיד.

■ הכותב מכהן כדירקטור בלשכת רואי חשבון ובחברות ציבוריות. 

עוד כתבות

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: 9 לוחמים נפצעו בפיצוץ בבסיס צאלים

9 לוחמים נפצעו מפיצוץ אמצעי לחימה בבסיס צאלים, מתוכם שניים במצב קשה ● הרמטכ"ל בצפון: "מתקרבים לנקודה שבה יהיה צריך לקבל החלטה, ערוכים למתקפה" ● פעולה משולבת במרכז הרצועה: תקיפות אוויריות באל-בורייג' במקביל לפשיטה קרקעית ● בכיר בחמאס: לא תהיה עסקה בלי עמדה ישראלית ברורה על הפסקת המלחמה ● עדכונים בולטים

הדמיית התוכנית בקרית ים / הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלות

המחוזי מעכב פינוי־בינוי בשל היעדר כדאיות כלכלית

תוכנית הוותמ"ל לפינוי־בינוי בקריית ים כבר אושרה למתן תוקף, אולם באחד המתחמים אין כדאיות כלכלית, והתוכנית עוכבה עד להסדרת העניין ● מינהל התכנון: "בוחנים לערער לבית המשפט העליון"

הדיון בוועדת הכספים בראשות ח''כ משה גפני, היום (ג') / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

ועדת הכספים אישרה להעביר 11 מיליארד שקל לפרויקט ביטחוני מסווג

ההצבעה בוועדת הכספים התבצע באופן מיידי נוכח דחיפותה ● התקציב של משרד הביטחון גדל כתוצאה מכך ל-98.75 מיליארד שקל

יוחי קופלר, חקלאי ומגדל תפוחי אדמה ממושב דקל, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס / צילום: כדיה לוי

"כל העולם מתמודד עם שאלת ביטחון המזון, חוץ ממדינת ישראל"

יוחי קופלר, מגדל תפוחי אדמה ממושב דקל, דיבר בוועידת הדרום לעסקים על חוסר ההתייחסות מצד המדינה לסוגיית ביטחון המזון: "כל חקלאי כל הזמן צריך להמציא את עצמו מחדש בתנאים קשים, עם מדינה שלא ממש עוזרת לו וללא מיכון שחוסך בכוח-אדם" ● על החוויה שלו באירועי ה-7 באוקטובר אמר: "זה הרגיש כאילו כיפת ברזל התפוצצה"

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

שתי חברות תעופה גדולות חזרו לפעול בארץ, אבל אין הורדת מחירים באופק

המונופול שקיבלה אל על בחסות המלחמה על קווי הטיסה לארה"ב צפוי להיחלש, כשבשבוע הקרוב יחזרו לפעול בארץ חברות התעופה האמריקאיות דלתא ויונייטד איירליינס ● ואולם הורדת מחירים דרסטית עדיין לא באופק בשל היקף טיסות מצומצם וחוסר ביקוש מצד תיירים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל בצפון: "מתקרבים לנקודה שבה יהיה צריך לקבל החלטה, ערוכים למתקפה"

ביה"ח זיו: 16 נפצעו קל בכיבוי שרפות במהלך הלילה • שני מחבלים חמושים חוסלו ליד טולכרם לפני שביצעו ירי לעבר יישובים ישראליים • ארה"ב קוראת למועצת הביטחון לאמץ החלטה התומכת בעסקת הפסקת האש ושחרור החטופים • צה"ל פועל במחנה הפליטים אל בורייג' במרכז הרצועה • עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; מניות האנרגיה ירדו, זינוק במניות שייט התענוגות

נאסד"ק עלה ב-0.15% ● בנק אוף אמריקה: התנודתיות במניות הטכנולוגיה הן ברמות שלא נראו מזה 30 שנה ● ירידה מפתיעה במספר המשרות הפתוחות בארה"ב, בשפל של שלוש שנים ● אילון מאסק מבקש מאנבידיה לתעדף משלוחי שבבים ל-xAI על חשבון טסלה ● גיימסטופ ירדה ב-5% ● גוגל ומיקרוסופט מפטרות עובדים ● אינטל חשפה שבב חדש שיתחרה באנבידיה וב-AMD

אלי בר יוסף, מנכ''ל בפועל, נמל אשדוד בשיחה אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל נמל אשדוד: "אוניית מכולות מסוכנות שנפרקה ב- 6 שעות נפרקת היום בשעה וחצי"

אלי בר יוסף, מנכ"ל נמל אשדוד, התייחס בוועידת הדרום לעסקים של גלובס לשיפור בביצועי הנמל ודחה את הביקורת שהוטחה בדוח מבקר המדינה כלפי הנמל ● לגבי התחרות מול הנמל הפרטי של אשדוד ציין: "אין ספק שנצטרך להתייעל ולהקטין עלויות"

ורד ליבשטיין ויוסי קרן, מ''מ ראש המועצה האזורית שער הנגב בשיחה עם אלמוג בוקר / צילום: כדיה לוי

"אמרו לי 'אופיר נהרג ואתה ראש המועצה'. היה פה כאוס מטורף"

ורד ליבשטיין, אלמנתו של ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין שנרצח ב-7 באוקטובר, ויוסי קרן שהחליף את ליבשטיין בתפקיד התארחו בוועידת הדרום לעסקים של גלובס ● ליבשטיין: "אנחנו חייבים לייצר את התקווה שלנו בשביל האנשים שלנו"

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Manish Swarup

אחרי עשור בשלטון, נרנדרה מודי עומד בפני קדנציה נוספת

ראש הממשלה ההודי, נרנדרה מודי, צפוי לזכות בקדנציה שלישית ● המפלגה שלו לא הגיעה לרוב פרלמנטרי, ותהיה תלויה בקואליציה בראשותה היא עומדת - מכה למודי, שקיווה לניצחון מוחץ ● בנאום שארך יותר מחצי שעה, הצהיר מודי כי בקדנציה הבאה שלו הודו תעמוד בפני "פרק חדש של החלטות גדולות"

אחת מפלטות המיגון שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז

פרשת יבוא אפודי המגן: היצרן משה עוז זוכה מכוונה לסיכון בזדון

ביהמ"ש הורה לשחרר את רוב האפודים שייבא היזם הישראלי משה מייקל עוז לישראל עם תחילת המלחמה והוחרמו בהוראת המשטרה, ופסק כי לא נמצא חשד לסיכון בזדון של כוחות הביטחון ● עוז: "אגיש תביעה נגד המשטרה על מעצר השווא שלי ועל הפצת מידע כוזב בענייני"

כרמי גת, קריית גת / צילום: אלה מאירוביץ

דירה ב-1.6 מיליון שקל: זו שיאנית המחירים בדרום

אחרי החודשים הראשונים למלחמה, שוק הדירות בדרום מתגאה בהתאוששות מרשימה, אך בעיקר בדירות חדשות ● דירות ללא ממ"ד שמוצעות למכירה מבוקשות פחות, בעיקר ע"י משקיעים ואנשים שמחפשים למצוא דירות במחירים נמוכים במיוחד

אילוסטרציה: Shutterstock

משרד המשפטים מנסה לתקן באופן דרמטי את חוק חדלות הפירעון

תזכיר חוק חדש מבקש לאפשר לתאגידים וליחידים לעכב הליכים במטרה להגיע להסדרי חוב - אבל במגבלות רבות שנועדו לצמצם את הפגיעה בנושים ● בין השאר תקוצר תקופת עיכוב ההליכים שהתאפשרה זמנית בקורונה, והיא תאושר רק למי שיראה שפניו באמת להסדר

שי קדם, לשעבר מנהל אגף תכנון וראש מינהל תשתיות, משרד התחבורה, ד''ר יורם עידה, ראש המחלקה למנהל ומדיניות ציבורית, המכללה האקדמית ספיר רפי אלמליח, מנכ''ל מינהל התכנון,טלאל אל-קרינאווי, ראש עיריית רהט. בשיחה עם אסף זגריזק / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל מינהל התכנון: "לא ייתכן שיקימו בדרום את כל התשתיות שאף אחד לא רוצה במרכז"

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, דיבר בפאנל התשתיות בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על הצורך בהקמת תחנות כוח בגוש דן • משתתפי הפאנל שוחחו גם על מצב התחבורה הציבורית בדרום ובארץ בכלל: "מרבית התקציבים מופנים לת"א ולירושלים - הרבה פחות מזה לפריפריה"

הראל גבעון, מנכ''ל אמדוקס ישראל, מיכל פרנק, יועצת בכירה, מנהלת תקומה, לשעבר, מנכ''לית משרד התחבורה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמונה פרטית

"אמדוקס היא חברת ההייטק היחידה בשדרות. אנחנו כאן 22 שנה, גדלנו עם העיר"

מיכל פרנק, יועצת בכירה במנהלת תקומה והראל גבעון, מנכ"ל אמדוקס ישראל השתתפו בפאנל בוועידת הדרום לעסקים של גלובס ● הם שוחחו על מרכז הפיתוח שמתכננת מינהלת התקומה בשדרות, ועל המשמעות הכלכלית של הבאת חברות הייטק נוספות לדרום

אלוף במיל' דורון אלמוג, יו''ר הסוכנות היהודית ומפקד פיקוד דרום לשעבר בשיחה עם אלמוג בוקר / צילום: תמר מצפי

האלוף במיל' אלמוג: "להחזיר את החטופים ולסיים את המלחמה"

האלוף במיל' דורון אלמוג, יו"ר הסוכנות היהודית, סיפר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על סכנת האנטישמיות בארה"ב, הצורך בעסקה להחזרת החטופים ובהסכם עם סעודיה כדי להחליש את החמאס ● "הסכם בין ישראל לסעודיה יכול להביא להסכם ביניים עם לבנון"

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

העבודות על הגשר בוטלו, ורכבת ישראל מאיימת לבטל את החוזה עם החברה

קבלנית הרכבת חברת סולל בונה ביטלה במפתיע את העבודות על גשר מסילת הרכבת 431 ● בתגובה, הרכבת מאיימת בביטול החוזה וחילוט ערבות בסך 40 מיליון שקל ● איליה וולקוב, סמנכ"ל הפיתוח ברכבת, במכתב למנכ"ל חברת סולל בונה: זו "התנהלותכם גורמת לנזקים אדירים לפרויקטים של הרכבת ולפרויקט מסילה 431"

אייפון 15. הדור החדש צפוי לכלול שורה של שינויים / צילום: יח''צ

השמועות וההדלפות: איך ייראה אייפון 16 החדש?

בספטמבר הקרוב יושק האייפון החדש, אך כבר כעת יש מידע על האופן שבו הוא ייראה, יישומי הבינה המלאכותית שיכלול והשינויים הצפויים ● מהגדלת המכשירים ועובי המסגרת ועד שיפור בביצועים

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בת"א; מדד נפט וגז ירד ב-1%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.6% ● ירידות חדות במחירי הנפט ● "הנורמלי החדש של השוק": מה עומד מאחורי התנודתיות בבורסה ובשקל? ● יוסי פריימן מעריך שהדולר יגיע ל-3.58 שקלים בתרחיש של הפסקת אש ● בפועלים מעריכים כי ה-ECB יוריד את הריבית בגוש האירו למרות העלייה באינפלציה ● ב-IBI חיוביים לגבי מניות הבנקים בישראל

וורן באפט / צילום: Reuters

שנה חזקה לחמש המניות שמחזיק באפט ביפן: היכו בפער את תשואת מדד ניקיי

"ברקשייר ממשיכה להחזיק בחברות יפניות שפועלות באופן מגוון מאוד, במידה מסוימת בדומה לברקשייר עצמה", כתב באפט לאחרונה ● לדבריו אותן חברות "נוקטות מדיניות ידידותית לבעלי המניות שעדיפה על זו הנהוגה בארה"ב" ● זו התשואה שהניבו לו ה-5 בשנה האחרונה