גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שלוש הוכחות לכך שמחירי הדירות ימשיכו לרדת

היתרי הבנייה כבר שלוש שנים מעל נקודת שיווי המשקל, התשואה מהשכרת דירה נמוכה כיום מעלות המימון, ומספר החודשים שדירה צפויה לעמוד על המדף גבוה משנה ● אל תופתעו מנתוני הלמ"ס שיתפרסמו מחר

משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס
משה כחלון / צילום: רונן זבולון, רויטרס

במהלך העשור האחרון, שבו החלו מחירי הדירות לעלות בקצב מואץ, חווה ענף הנדל"ן למגורים שלוש תקופות של קיפאון וחוסר ודאות.

בתקופה הראשונה, מסוף 2011 עד תחילת 2012, הנהיג נגיד בנק ישראל דאז, סטנלי פישר, תוואי ריבית עולה, על רקע אינפלציה גבוהה שנבע ברובה מעלייה חדה במחירי השכירויות. העלאת הריבית המוניטארית ב-3% בתוך שנתיים בלמה את העלייה החדה במחירי הדירות, עד לכדי יציבות מחירים באמצע 2012. אולם, לאחר שבנק ישראל חזר ב-2013 לתוואי ריבית יורד, חזרו מחירי הדירות לעלות בקצב דו ספרתי (אם רוצים, תקופה זו הינה ההוכחה טובה ביותר לטענה ששורשי הגאות במחירי הדירות נעוצים במדיניות הריבית האפסית של בנק ישראל).

התקופה השנייה של חוסר הוודאות החלה בתחילת 2014, עם הכרזת שר האוצר דאז, יאיר לפיד, על מע"מ אפס לרוכשי דירה ראשונה והיא הסתיימה בסוף 2014, עם פיטוריו מהממשלה והקדמת הבחירות. באותה שנה נרשמה ירידה חדה במספר הדירות החדשות שנמכרו וקצב עליית מחירי הדירות הואט מרמה של 9% באמצע 2014 לרמה של 4% בסופה. כישלון הממשלה למלא הבטחתה החזירה מהר את מחירי הדיור לקצב שנתי של כ-9%.

התקופה השלישית של חוסר וודאות היא התקופה נוכחית. מזה כשנה נרשמת ירידה מתמשכת בביקוש לדירות חדשות ובחמשת החודשים האחרונים נרשמה ירידה מצטברת של 2.15% במחירי הדירות.

האם אנו עומדים בפתחה של תקופה המציינת שינוי מגמה, או שבדומה לשני התקופות הקודמות ישוב שוק הדיור לסורו? לפני שמנסים לענות, חשוב להפריך הנחה רווחת, הקושרת קשר ישיר בין מספר התחלות הבנייה למחירי הדירות. בפועל, קשר זה הינו רופף וכמעט בלתי ניתן להוכחה. מרבית התחלות בנייה הן דירות שכבר נמכרו והן אינן משפיעות על היצע הדירות העומד למכירה ולא גורעות מהביקוש לדירות.

ההשפעה של התחלות הבנייה על מחירי הדירות עוברת דרך ההשפעה העתידית על מספר הדירות שבנייתן נסתיימה, שמשפיע בתורו על ההיצע והביקוש בשוק השכירויות ועל התשואה על ההון המתקבלת מרכישת דירה להשקעה. ירידה חדה בהתחלות הבנייה מצביע רק על דבר אחד - לא מתבצעות מספיק מכירות בפרויקטים עם היתר בנייה כדי להצדיק את התחלת בנייתם.

שלוש הגורמים העיקריים המשפיעים על מחירי הדירות הינם: מספר היתרי הבנייה, הפער בין ריבית המימון לתשואה המתקבלת ברכישת דירה להשקעה (Carry Trade) ומספר חודשי ההיצע בשוק הדירות החדשות.

היתרי בנייה: הגענו לשיווי משקל

מספר הדירות המתווסף מדי שנה להיצע הדירות העומד למכירה, נגזר ממספר הדירות שהתקבלו לגביהן היתרי בנייה. קבלת היתר בנייה, שהוציאה הרשות המקומית, מאפשרת ליזם להתחיל בתהליך השיווק ובעצם מגדירה את הדירה כ'דירה על המדף'. מכירת דירה לאחר היתר, גם אם היא נמכרת 'על הנייר', גורעת מהביקוש לדירות, ללא קשר לתאריך התחלת הבנייה. לפיכך, תחת ההנחה שקצב צמיחת האוכלוסייה נותר יציב ובכל שנה מצטרפים למשק כ-50 אלף בתי אב, זהו מספר היתרי הבנייה המשקף מצב של שיווי משקל בין היצע לביקוש בשוק הדירות החדשות (להוציא משקיעים).

לאורך תקופה ממושכת של שנים, מספר היתרי הבנייה בישראל היה נמוך מרף ה-50 אלף דירות. כפועל יוצא, נוצר מחסור בהיצע דירות שדחף לעליית מחירים. אולם, בשלוש השנים האחרונות (2015-2017), מספר הדירות שקבלו היתרי בנייה עומד על רמה ממוצעת של 53 אלף דירות - רמה המדביקה את הביקוש הנובע מהתווספות של משקי בית. לפיכך, להוציא את רוכשי דירה שנייה ומעלה להשקעה, שוק הדירות החדשות נמצא מזה שלוש שנים בשיווי משקל הגובל בעודף היצע. אמנם, ניתן לטעון כי על ההיצע להדביק חוסר של שנים עברו, אולם טענה זו לא יכולה לעמוד אחרי שלוש שנים של עודף בשוק הדירות.

תשואה ממוצעת

Carry Trade: התזרים הפך שלילי

כאן, צד המשקיעים בא לידי ביטוי. כאשר בוחנים את כדאיות רכישה של דירה למטרות השקעה, נהוג להשוואת את התשואה הצפויה להתקבל לאלטרנטיבה - תשואה המתקבלת מהשקעה בשוק המניות או באג"ח מדינה. אולם, מאחר ורכישת דירה להשקעה מתבצעת במינוף, שכמעט לא זמין למשקיע הלא מתוחכם בשוק ההון ולאור הפערים במיסוי, שני אפיקי השקעה אלה אינם ברי השוואה.

לפיכך, בחינת כדאיות ההשקעה בשוק הדיור צריכה להיעשות על פי קריטריונים מימוניים בלבד. קרי, עלות המימון למול התשואה המקבלת על ההשקעה.

באמצע 2009, לאחר תחילת עידן ההרחבות המוניטאריות, נפלה הריבית הממוצעת על המשכנתאות מתחת לתשואה המתקבלת מרכישת דירה והשכרתה. כפועל יוצא, רכישת ממונפת של דירה להשקעה יצרה למשקיע תזרים חיובי בכל חודש (Positive Carry). זאת, מעבר לתשואה המתקבלת על ההון מעליית ערך הדירה.

ב-2017, לאחר שבע שנים, חזרה הריבית הממוצעת על המשכנתאות להיות גבוה יותר מהתשואה המתקבלת מרכישת דירה במינוף והשכרתה. כך, שרכישה ממונפת של דירה להשקעה יוצרת היום למשקיע תזרים שלילי בכל חודש (negative Carry). משמעות הדבר, שרכישת דירה להשקעה מצריכה השקעה של הון נוסף מעבר להון ההתחלתי, תוך צפייה לרווחי הון עתידיים עם מכירת הנכס.

מצב זה, פועל לריסון הביקושים בשוק הדיור להשקעה. הדבר כבר קיבל ביטוי לאורך השנה האחרונה, בירידת חלקם של הדירות שנרכשו לצורכי השקעה מסך הדירות שנרכשו.

היצע של דירות

מספר חודשי היצע: שוב מעל שנה

לפני מספר שבועות חזרה הלמ"ס לפרסם 'מספר חודשי היצע' בשוק הדירות החדשות. נתון זה מגלם את היחס שבין סך כל הדירות שנותרו למכירה בסוף כל חודש, לבין סך כל הדירות שנמכרו במהלך החודש. כלומר, תוך כמה זמן בממוצע יצליח היזם לחסל את כל מלאי הדירות למכירה שברשותו.

בהסתכלות היסטורית, כאשר 'מספר חודשי ההיצע' עמד על 12 חודשים ומעלה, נרשמה האטה בקצב עליית המחירים ואף ירידה. כלומר, יזם שמעריך כי לא יצליח למכור את מלאי הדירות שברשותו תוך שנה, מוכן להתפשר על המחיר ולהפך.

לדוגמה, בשנים 2008-2011 - שנות הגאות הגדולה במחירי הדירות - מספר חודשי ההיצע עמד על רמה נמוכה של מתחת ל-10 חודשים ואף נגע ברמה של 7 חודשים בסוף 2010. אז, השלימו מחירי הדירות עלייה שנתית של 15%. לעומת זאת, בשתי תקופות הקיפאון ב-2011 וב-2014, מספר חודשי ההיצע עמד על 14.3 ו-16, בהתאמה, וקצב עליית המחירים התמתן עד לכדי עצירה.

נכון לינואר 2018 מספר חודשי ההיצע עומד על 13.4 וצפוי לייצר לחץ על היזמים להקטין את מלאי הדירות שברשותם תוך התפשרות על המחיר. הדבר כבר מקבל ביטוי במדד מחירי הדירות.

לסיכום, משקלול שלושת האינדיקטורים הנ"ל - מספר היתרי הבנייה, הפער בין ריבית המימון לתשואה המתקבלת ברכישת דירה להשקעה (Carry Trade) ומספר חודשי ההיצע בשוק הדירות החדשות - ובלי מילה אחת על מחיר למשתכן, עולה כי בטווח הנראה לעין ניתן להעניק סבירות גבוהה להמשך ירידה במחירי הדירות. ימים יגידו. 

■ הכותב אנליסט שוק בחברת רימון פתרונות moshe@rimons.co.il

עוד כתבות

חברת TRULLION / צילום: TRULLION

"כמו מערב פרוע": חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 הקימו חברה מבטיחה

מאחורי חברת טרוליון עומדים חרדי אמריקאי וחילוני יוצא 8200 שחולקים חזון משותף: ייעול עבודה חשבונאית בארגונים באמצעות בינה מלאכותית • נגד מה הם מתחרים? "הלקוחות שדבקים באקסל" ● הסטארט-אפים המבטיחים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות