גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך הגיע שרם, האיש החזק של שוק ההון, להסתבכות בפלילים?

ההשקעות, הפלירטוט עם עולם העיתונות ושיתופי-הפעולה שהפכו אותו בשנת 2000 לשיאן שמרוויח שכר שנתי של כ-15 מיליון שקל - המהלך השלם של איציק שרם, שנעצר בחשד למרמה ועבירות נוספות

איציק שרם / יוסי כהן
איציק שרם / יוסי כהן

יצחק (איציק) שרם (71) היה אחד האנשים החזקים בשוק ההון של שנות ה-90, אך מאז קריסת עסקיו - שהיו מרוכזים בקבוצת שרם-פודים - בשלהי העשור הקודם, הוא הוריד פרופיל ומיקד את עיקר פעילותו ברכישה של "שלדים בורסאיים" ויציקת פעילות עסקית לתוכם. שרם היה ודאי מעדיף להמשיך ולהתנהל מתחת לרדאר, אך הסתבכותו בפרשת "שורט טרייד" שינתה את תוכניותיו.

בשלב זה, לא ברור כיצד התוודע לשלומי נוימן, הבעלים והמנכ"ל של שורט טרייד. לפי גרסתו של נוימן, אותה חשפו המפרקים הזמניים של שורט טרייד, עוה"ד עמית פינס ומיכאל חינצ'ין, יחד עם שרם (שמו של שרם לא צויין אז) הוא הנפיק חברה בתחום הקנביס - חברת "OWC פרמצבטיקה" הנסחרת בארה"ב.

אלא שבשלב מסוים, כך לפי גירסתו של נוימן, לא ניתן היה לסחור במניות חברת הקנביס בשל קשיים רגולטוריים, המשקיעים של חברת הקנביס לחצו, והוא למעשה נטל את כספי לקוחות שורט טרייד והעבירם לחברת הקנביס. זאת, תוך שהוא מציג ללקוחות מצג שווא, כאילו הוא מבצע עבורם פעולות קנייה ומכירה. באופן הזה, יצר נוימן למשקיעי הקנביס - שרם ואחרים, רווח של 11 מיליון דולר - סכום שנלקח מחשבונות המסחר של לקוחותיו בשורט טרייד. בינתיים, לא ברור במה חשוד שרם בפרשה זו, שמן הסתם תמשיך ותסתעף. נראה, שלא כך קיווה שרם לשוב לכותרות, אם בכלל.

הברוקר האולטימטיבי

דרכו של שרם במגזר העסקי מתחילה באמצע שנות ה-70, כאשר אהרון דוברת המנוח, המנכ"ל הכול יכול של קונצרן כלל, שלף אותו ממחלקת ניירות-ערך בבנק דיסקונט, כדי שינהל את חברת הברוקרים "בטוחה". לאחר המינוי בטוחה הופכת לחברה הגדולה והמצליחה בשוק ההון, דבר שמביא למינויו של שרם כמשנה למנכ"ל כלל.

ב-1991 עזבו דוברת ושרם את כלל לטובת הקמת בית השקעות משלהם, במה שנתפס כרעידת אדמה בקרב קהיליית העסקים. בעקבותיהם הגיעו לדוברת-שרם הבכירים שבמנהלי כלל, ובראשם אביגדור קלנר, מנכ"ל אזורים, ויאיר פודים, מנכ"ל כלל מנפיקים.

בשנת 1996, עם רכישת השליטה בחברת "פועלים השקעות" (לימים פולאר) מידי בנק הפועלים, חלה עליית מדרגה בהיקף עסקיהם. דווקא כשהם בשיא הצלחתם, חולשים על אחת מחברות האחזקה הגדולות במשק ולאחר שגרפו עשרות מיליוני שקלים לכיסם (אגב עסקות בעלי עניין שנויות במחלוקת), הגיעה השותפות לקצה. ככל הידוע, על רקע הדומיננטיות הגוברת של שרם, שהייתה לצנינים בעיניו של דוברת. בסוף 1998 מכר דוברת את חלקו בדוברת-שרם, תמורת כ-50 מיליון שקל. לרכישת מניותיו הצטרפו גם פודים וקלנר, שהפכו לשותפים החדשים של שרם.

"המהנדס הפיננסי", זה היה כינויו של שרם בתחילת שנות ה-90. את טביעת אצבעותיו ניתן היה לזהות כמעט בכל עסקה פיננסית מורכבת, הנפקת ני"ע אקזוטית או השקעה מעניינת בשוק התל-אביבי הקטן. שרם ידע לזהות הזדמנויות השקעה ולרוב גם לצאת מהן בזמן. הוא היה הברוקר האולטימטיבי, מודל לחיקוי עבור שורה של פיננסיירים צעירים.

במשרדיה המפוארים של דוברת-שרם (ששמה שונה בהמשך לשרם-פודים-קלנר ולקבוצת שרם-פודים, בהתאם לזהות השותפים המתחלפים) התקבצה נבחרת מנהלים נוצצת. הללו נהרו אחר הכסף הגדול שהעתיר עליהם בית ההשקעות הדינמי שהקימו פורשי קונצרן כלל ושהתנפח במהירות לחברת החזקות מסועפת.

אולם השנים שחלפו סדקו את תדמית המצליחן. לשכר המנופח עד כדי אבסורד שמשכו שרם ושותפיו, נוספה סדרת כישלונות עסקיים. בשנים שבהן דרך כוכבם של נוחי דנקנר, יצחק תשובה וחיים כצמן, המהנדס הפיננסי הלך ונדחק לקרן זווית. ההתרסקות של שרם הגיעה בשלהי העשור הקודם, אז הקיזו החברות המשתייכות לקבוצת שרם-פודים הפסדים של מאות מיליוני שקלים בהרפתקאות כושלות במחוזות הטכנולוגיה, ובעיקר הנדל"ן, במזרח אירופה.

החייאת שלדים

בעקבות ההפסדים הכבדים שספג בשלהי העשור הקודם, הוריד שרם פרופיל ומיקד את עיקר פעילותו ברכישה של "שלדים בורסאיים". שרם הפך לאחד השחקנים הבולטים ב"תעשיית" השלדים בבורסה המקומית, ובשנים האחרונות הוא התרחב גם לפעילות בשלדים שנסחרים בארה"ב.

שלד בורסאי הוא חברה שנסחרת בבורסה, אך היא נטולת פעילות מסיבה זו או אחרת. שרם, בדרך כלל יחד עם שותפו, כפיר זילברמן, התמחו בשנים האחרונות ב"החייאת" לא מעט שלדים שכאלו, באמצעות מיזוג לתוכם של חברה פרטית בעלת פעילות עסקית "טרנדית", שבדרך זו נכנסת לבורסה בדלת האחורית וללא צורך בתשקיף.

אחת החברות הבולטות של שרם, שהחלה את דרכה הציבורית במיזוג לשלד, היא חברת "ננו דיימנשן". שרם הוא כיום יו"ר-משותף של החברה, העוסקת בתחום הדפסות התלת-ממד. "ננו דיימנשן" מוזגה ב-2014 לשלד הבורסאי ZBI, ולאחר עלייה ניכרת בשווי, נרשמה למסחר גם בנאסד"ק. בשנה האחרונה המניה נמצאת במומנטום שלילי, אך החברה דווקא עלתה שלב בחייה כשהתחילה להציג הכנסות. שרם מחזיק בכ-2% ממניות "ננו דיימנשן", שהשווי הנוכחי שלהן הוא 2.5 מיליון דולר.

שלד בורסאי אחר שבו מעורב שרם, לצד זילברמן, הוא "יוזר טרנד" שאין בו כרגע פעילות. השלד, לשעבר חברת "תפוז אנשים", נמצא ברשימת השימור של הבורסה ונסחר בשווי של 47 מיליון שקל, כששרם מחזיק ב-4.9% ממנו וזילברמן ב-38.4%. "יוזר טרנד" דיווחה היום לבורסה כי "הובא לידיעתה מפרסומים בתקשורת על קיומה של חקירת משטרה שעניינה, כפי שפורסם בתקשורת, חשדות לעבירות בפעילות פלטפורמת המסחר שורט טרייד. בחקירה, כך פורסם, תושאל גם שרם, יו"ר דירקטוריון החברה, על-ידי המשטרה. כחלק מהחקירה וכפי שפורסם באמצעי התקשורת, שרם עוכב לתשאול ושוחרר בתנאים מגבילים בפני שופט. החקירה האמורה אינה קשורה באופן כלשהו לחברה ו/או לפעילותו ו/או תפקידיו של שרם בחברה".

חברה אחרת שהחלה את דרכה כשלד בורסאי ושבה שרם מעורב כמשקיע היא פורסייט, המפתחת מערכות עזר לנהיגה. שרם נכנס להשקעה בחברה במסגרת סבב השקעה שנערך ב-2016 והוא לא בעל תפקיד או בעל עניין בה.

בשלד אחר לשעבר, "אור סיטי", שבעבר היה בשליטת ענבל אור - מחזיק שרם ב-2.7%; לשלד זה מוזגה חברת "אפולו פאואר" שעלתה לאחרונה לכותרות לאחר שהודיעה על כוונתה להיכנס לתחום החם של הבלוקצ'יין. גם אפולו פאואר עדכנה היום כי נודע לה מפרסומים בתקשורת על חקירת שרם, המשמש כיו"ר, וכי אין לחקירתו קשר לחברה.

שלד נוסף ששמו של שרם נקשר אליו הוא "אינסוליין" - חברה שפיתחה מכשיר רפואי לשיפור מתן אינסולין, אך נכשלה בשיווקו. בשנה שעברה רכש זילברמן מניות השלד והוביל לזינוק במחיר המניה. זילברמן ניסה למנות את שרם לדירקטוריון החברה, אך האסיפה הכללית לא אישרה את מינויו.

שרם היה מעורב גם בשלדים בארה"ב: "אמרלד" חברה מתחום אבחון הסרטן, מוזגה לפני מספר שנים לשלד Zaxis ובין בעלי המניות שלה היה גם שרם; עוד קודם לכן, ב-2014, נחשף ב"גלובס" כי שרם, אז יו"ר חברת BreedIT שהתמזגה לשלד בורסאי בארה"ב, מוביל את החברה לשוק הקנאביס. שנים ספורות לאחר מכן שינתה החברה את פעילותה לתחום הטיפול בכינים.

יצחק שרם

גיל: 71
משפחתי: נשוי פלוס שלושה
מגורים: רמת השרון
השכלה: תואר שני בכלכלה
מקצועי: בשנות השמונים היה בן טיפוחיו של אהרן דוברת, מי ששימש כמנכ"ל המיתולוגי של קונצרן כלל;
בשנת 1991 הם עזבו והקימו את חברת דוברת-שרם. לימים דוברת עזב, והשותפות החדשה כללה את יאיר פודים ואביגדור קלנר, ונקראה שרם-פודים-קלנר;
בשנים האחרונות חבר שרם לסוחר השלדים, כפיר זילברמן, ותחת השותפות שרם-זילברמן, הם מובילים השקעות בחברות "טרנדיות" בתחומי קנביס, הדפסת תלת מימד, רכב אוטונומי, ומטבעות קריפטוגרפיים

עוד כתבות

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין