גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"יצירת ערך חברתי אינה נופלת בחשיבותה מיצירת ערך כלכלי לבעלי המניות"

ארגונים המנהלים את ההשפעות החברתיות והסביבתיות שלהם במסגרת האסטרטגיה העסקית, ומשיתים על עצמם מדיניות ירוקה וגישה חברתית, נהנים בין השאר משיפור במוניטין וצמצום עלויות ● כך, מיחזור מוצרים, העצמה נשית וסיוע לאוכלוסיות מוחלשות הם בעלי השפעה חיובית גם על הקהילה ובעיקר על תחושת הגאווה של העובדים שמרגישים מחוברים יותר לארגון בו הם מועסקים

הכתבה בשיתוף לוריאל ישראל

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות בעולם וגם בישראל לוקחות לידיים את נושא האחריות החברתית התאגידית. הן מתחילות להתייחס אליו כפי שכבר מתייחסות אליו חברות מובילות רבות - כגישה ניהולית, המשלבת באסטרטגיה העסקית גם את ההשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של פעילות הארגון, ולא רק כפעולות של תרומה לקהילה או מיחזור ניירות במשרד. במילים אחרות - לא רק שורת הרווח הכלכלי של הארגון מעניינת, אלא גם התנהלות הלוקחת בחשבון תרומה לחברה ושמירה על הסביבה. תחום האחריות החברתית התאגידית כולל את ניהול השפעות הארגון העסקי במגוון תחומים כגון תנאי עבודה הוגנים, ייצור ושיווק אחראיים של המוצרים או השירותים, מיחזור והפחתת זיהום, שוויון מגדרי בעבודה, השקעה חברתית ועוד.

לאחריות חברתית תאגידית תרומה כפולה, הלכה למעשה - גם לחברה ולסביבה וגם לעסקים עצמם. לאחרונים יש תמריץ לפעול בדרך זו, הן מבחינת שיפור המוניטין והן מבחינת גורמים נוספים כגון ניהול סיכונים נכון יותר, חדשנות ולמידה ואפילו התייעלות, חיסכון והגדלת שורת הרווח. כמו כן, כדי לעודד את נושא האחריות החברתית התאגידית, קיימים דירוגים כגון דירוג מעלה המקומי, או מדדי Ethisphere האמריקאי ו-CDP האירופאי, הבוחנים ומדרגים חברות על פי שורה ארוכה של פרמטרים הקשורים להשפעות החברתיות, הסביבתיות והכלכליות של ארגונים עסקיים.

הזווית הסביבתית: אנרגיה ירוקה וחיסכון כלכלי

התרומה לאיכות חיינו של החברות הנוקטות במדיניות ירוקה ברורה - החל, כאמור, במיחזור, שימוש באנרגיה ירוקה, הפחתת פליטת הפחמן ועוד. אך מה לגבי התועלת לארגון עצמו? כבר בשנת 2000 מצאה חוקרת בכירה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת וירג'יניה כי 44% מהעסקים שנבחנו במחקרה ונקטו בגישה של אחריות חברתית תאגידית בהיבטים של סביבה, דיווחו על השפעות חיוביות של חיסכון בעלויות. זאת בשל שימוש חוזר במוצרים מתכלים כחלופה להטמנה באשפה, שימוש מועט בחשמל עקב ניצול חומרים חסכוניים יותר ואף זכאות לסובסידיות שונות בשל האחריות הסביבתית שמגלות אותן חברות.

כדי להבין זאת יותר לעומק, ניתן לקחת את הדוגמה של חברת לוריאל, אשר זכתה השנה בשתי הוקרות מטעם הארגונים Ethisphere ו-CDP על אחריות חברתית תאגידית. החברה מטמיעה זה שנים את תחום הקיימות והאחריות החברתית כחלק בלתי נפרד ואסטרטגי מליבת העשייה העסקית שלה, והוא מנוהל תחת השם SHARING BEAUTY WITH ALL. "מבחינתנו יצירת ערך חברתי אינה נופלת בחשיבותה מיצירת ערך כלכלי לבעלי המניות", מסביר אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל . "לחברה יש מסורת ארוכת שנים של שילוב שיקולים חברתיים וסביבתיים במסגרת הפעילות העסקית שלה. בין היתר, לוריאל אף יזמה שורה ארוכה של פרויקטים שמטרתם להפחית את טביעת הרגל הפחמנית; לחברה בישראל יש מפעל במגדל העמק שהפך בשנים האחרונות למפעל ירוק, נעשה בו שימוש באנרגיה סולארית, מיחזור אריזות, והוא אף מפעל יבש שכל תצרוכת המים בו ממוחזרת", הוא מוסיף. "בכך, למעשה, התרומה לסביבה גם מובילה לחיסכון בעלויות".

דניאלה פרוסקי שיאון, סמנכ"לית תקשורת וקיימות, לוריאל ישראל / צילום: תומאס סולינסקי

לדברי דניאלה פרוסקי-שיאון, מנהלת התקשורת והאחריות התאגידית של לוריאל-ישראל: "קבענו לעצמנו יעדים מאוד אגרסיביים בכל מה שנוגע למיחזור אריזות המוצרים שלנו. בחנויות המותג קיל'ס, לקוחות יכולים להחזיר את צנצנות מוצרי הטיפוח ולקבל הנחה לרכישת המוצר הבא; בשנת 2018 מיחזרנו בשנת כ-10,000 אריזות בזכות שיתוף הפעולה מצד הלקוחות, מדובר בגידול של 52% לעומת 2017. בנקודת המכירה שלנו, בהן נעשה שימוש בהרבה קרטונים וחומרים מתכלים, אנחנו מכשירים ומעודדים את הספקים והמוכרנים להחזיר את המוצרים הללו למיחזור. היעד שלנו ל-2020 הוא ש-100% מנקודות המכירה בלוריאל יהיו מעוצבות באופן אקולוגי ו-100% מהספקים יוכשרו בנושא ייצור באופן סביבתי של חומרי תקשורת שיווקית, כמו שלטי פרסום והקרטונים שבהם משווקים המוצרים". בכך, תורמת החברה לסביבה, אך גם מרוויחה, למשל מהחזרת אריזות המוצרים שמאפשרים לה לבצע שימוש חוזר בהם, או מהשיווק של מתן ההנחה תמורת האריזות, שמסייע בהגדלת כמות הרכישות.

דוגמא נוספת היא מותג GARNIER, שם טבעו את המונח PLASTIC-LESS BEAUTY. זאת לצד ההתחייבות לטפל ב-65% מאריזות המותג לאחר השימוש עד 2025, ע"י שיתוף פעולה עם ארגון סביבתי מוביל לאיסוף פסולת מחופים - OCEAN CONSERVANCY.

היופי בא מבפנים: לחזון החברתי של לוריאל ישראל והתרומה לקהילה. הקליקו כאן>>


קידום נשים במדע, שוויון מגדרי

נדבך נוסף בתוכנית SHARING BEAUTY WITH ALL של לוריאל, שמציג את התרומה הכפולה שלה, לארגון עצמו ולקהילה, עובר דרך הנושא של קידום נשים ושוויון מגדרי. בעולם שבו נשים בתפקידים מקבילים לגברים מופלות לרעה מבחינת שכר ומהוות אחוז נמוך מההנהלה הבכירה בחברות, קיימות מספר חברות אשר פועלות לשפר נתונים אלו. כך, למשל, על פי נתונים שמפרסמת לוריאל ישראל, 65% מהנהלת החברה הן נשים ו-45% מההנהלה הבכירה. רק לאחרונה מונתה איה מונק-גונצ'רוב, לשעבר מנהלת השיווק של לנקום וקיל'ס, למנהלת חטיבת היוקרה וחברת הנהלה בחברה. מדובר במינוי הנשי הפנימי הראשון לתפקיד כה בכיר בלוריאל ישראל.

"הפעילות של החברה בתחום העצמת נשים לא מתבטאת רק במינויים בתוך החברה, אלא גם בעשייה מחוצה לה", מסביר שגיב. הוא מפנה את תשומת הלב לשורה של פרויקטי העצמה נשית שמובילה לוריאל ישראל, כאשר הדגש הוא הנושא של קידום נשים בתחומי המדע. "אנחנו מעניקים מענקי מחקר למדעניות מבטיחות בתחומים שונים, בעיקר בתחומי מדעי החיים והטכנולוגיה, ומחלקים מלגות לימוד בתחומי המדעים לסטודנטיות במכללת נתניה, כדי שיוכלו להתקדם בתחומי הלימוד שלהן", הוא מוסיף.

תרומה לקהילה מעלה את ערך המותג

האם הצרכנים יודעים להעריך את התרומה לחברה של תאגידים? מחקר שהוצג לא מכבר בכנס שכותרתו "שימור מוניטין ותקשורת בזמן משבר" על ידי אחד מסמנכ"לי התקשורת של אחד התאגידים הגדולים בארה"ב, העלה שהדרך הנכונה ביותר לבנות את המוניטין של חברה היא לתחזק את יחסי האמון עם הציבור בימי שגרה ולא לחכות רק לרגעי משבר. "בשוטף צרכנים לא יודעים לזהות ולהעריך את התרומה לחברה של תאגידים וזה נראה להם לפעמים כמו מס שפתיים. אבל אפשר למדוד את ההשפעה של הפעולות הללו על מוניטין החברה, למשל כשבוחנים את נכסיות המותג (המעמד שלו ביחס למותגים אחרים - נ'.ס') והיכן היא מדורגת במדד החברות שהכי טוב לעבוד בהן. אלו פרמטרים שיכולים ללמד אותנו על עליית קרנה של חברה בעיני הקהל ועל שיפור המוניטין שלה", מסבירה פרוסקי-שיאון. לדבריה, אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות השקעה מתמדת באג'נדה חברתית בעלת זיקה ישירה לליבה העסקית של החברה ותקשור מתמיד של העשייה לעובדים, לצרכנים ולשאר מחזיקי העניין של החברה. כל זאת על ידי קידום פרויקטים בשיתוף ארגונים חברתיים.

במסגרת תוכנית SHARING BEAUTY WITH ALL, ללוריאל ישראל שורה ארוכה של דרכים שבהן החברה משקיעה באג'נדה החברתית שלה: "החל מיוזמות חברתיות והתנדבות של עובדים כגון פרויקט CITIZEN DAY במסגרתו עשרות אלפי עובדי לוריאל בעולם, וביניהם עובדי לוריאל ישראל, יוצאים לעשייה משמעותית בקרב ארגונים חברתיים בחברה הישראלית, דרך תרומה של כספים ומוצרים למטרות חברתיות ועד לפרויקטים מורכבים יותר", מסבירה פרוסקי-שיאון.

אחד הפרויקטים שאליו היא מתייחסת הוא פתיחת מרכזי טיפוח לאוכלוסיות חלשות בישראל, בבתי חולים, בעמותות לנשים עם מוגבלויות שונות ועוד, שבהן נשים זוכות לטיפוח וטיפולי יופי שמשפרים את מצב רוחן. "אנחנו פועלים גם בנושא של חינוך מקצועי, באמצעות שיתופי פעולה עם מוסדות וגופים שמעניקים הכשרות בתחום של עיצוב שיער, קוסמטיקה וטיפוח, כשקהל היעד של המסלולים האלה הוא 90% נוער בסיכון", היא מוסיפה. רק לאחרונה, התבשרו העובדים על כך שהחברה החליטה להגדיל פי 3 את מספר שעות ההתנדבות המשולמות על חשבונה החל מ-2020. זאת כחלק ממגמת עידוד עובדיה להתנדב בקהילות להן הם משתייכים. לוריאל אף מסייעת להם באיתור עמותות לפעילות משמעותית.

היופי בא מבפנים: לחזון החברתי של לוריאל ישראל והתרומה לקהילה. הקליקו כאן>>

"כרגע אנחנו בתהליכי קביעת יעדים לשנת 2025, כדי להמשיך להוות דוגמה ולקדם אג'נדה חברתית וסביבתית מאוד ברורה", מצהיר שגיב. היעדים הללו, כפי שניתן לראות, יתרמו גם לחברה ולסביבה, אבל לא יפקירו את הצלע הכלכלית במשולש האחריות החברתית התאגידית.

לוריאל ישראל מעניקה חסות לפרויקט 50 המשפיעות לשנת 2019 של ליידי גלובס. לצפייה במתחם הפרויקט הקליקו כאן>>

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג