גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשנה ליועמ"ש: "חייבים ממשלה, שיהיה מי שיחתום על ניירת"

בכנס התחדשות עירונית של "גלובס" אמר המשנה ליועמ"ש עו"ד ארז קמיניץ כי במשרד המשפטים עובדים על שורה של תיקונים בנושא פרויקטים של פינוי-בינוי ● עדיאל שמרון, מנכ"ל רמ"י, קרא ליזמים לקחת סיכון: "אני פקיד ממשלתי עם משכורת קבועה, אתם לא"

ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס
ארז קמיניץ / צילום: איל יצהר, גלובס

בכנס התחדשות עירונית שנערך אתמול ביוזמת "גלובס" לטובת יצירת שיח בלתי אמצעי בין מקבלי החלטות לבין אנשי השוק - מתכננים, יזמים ואחרים, עלו סוגיות הנוגעות לתמ"א 38, להתחדשות מתחמית, לקרקע משלימה ולאתגרי מימון. בכנס השתתפו מנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שומרון, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט אזרחי עו"ד ארז קמיניץ, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית חיים אביטן, סגנית ראש העיר ת"א-יפו מיטל להבי, וסגנית ראש מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, מירי כהן. את הכנס הנחו גיא ליברמן ואריק מירובסקי מ"גלובס".

התחדשות עירונית, פאנל תמ"א 1 / צילום: איל יצהר, גלובס

תמ"א 38: "היא הדין"

אחד העניינים שעלו מיד בראשית הדיון היה המשך קיומה של תמ"א 38, התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בתמורת לזכויות בנייה. עו"ד ארז קמיניץ התייחס לפסק הדין של השופט אורנשטיין, שקבע בשבוע שעבר כי החלטת עיריית רמת גן מחודש מאי האחרון להגביל את התמ"א בעיר למקרים מיוחדים, אינה חוקית. "המצב הנוכחי הוא שהתמ"א היא הדין", אמר קמיניץ. "הבהרנו זאת גם בבית המשפט. אנחנו מפרשים את הדין לאור התמ"א, והפרשנות של עיריית רמת גן לקביעת מדיניות הייתה בעינינו חריגה מהפרשנות הסבירה של התמ"א, כי בפרקטיקה היה קשה מאוד להוציא היתרים לפי הפרשנות שלהם לתמ"א. בית המשפט קיבל את הטענה שלנו. יש כאן סמן לשלטון המקומי מה מותר ומה אסור במסגרת הסמכות שניתנה להם לפי התמ"א".

דלית זילבר, שהצהירה ממש לאחרונה בכנס "ישראל מתחדשת" כי "תמ"א 38 תשתנה, או אולי אף תוחלף בתוכנית חדשה שתיתן מענה תכנוני סביבתי, תכלול את הפריפריה, ותחייב גם תשלומי היטלי השבחה שגובהם טרם נקבע", הייתה גם הפעם נחרצת מאוד: "נמאס כבר לדבר על התמ"א", אמרה זילבר והעבירה רחש של מחאה בקהל. "התוכנית נמצאת בדיונים של הממשלה שצריכה להחליט למה היא הולכת. כולם שותפים בדיונים, וכל ההיבטים נשקלים. בואו נעבור הלאה להתחדשות עירונית אמיתית. עד שלא תהיה החלטה של המועצה הארצית אנחנו טוחנים מים".

קמיניץ: "אנחנו עושים שיח משמעותי עם השוק כדי להבין איך עוד אפשר להקפיץ את התחום. זיהינו שלושה נושאים שבהם חייבים לטפל: ודאות - לחתור לוודאות גבוהה יותר. אם היטל השבחה כיום נתון למשא ומתן - צריך לחתור שכך זה לא יהיה נושא למשחק. גם מטלות היזם נכנסות לעניין הזה. אנחנו מכינים עכשיו נייר עמדה לקראת הממשלה הבאה, שבשאיפה תקום עכשיו ולא בינואר. אנחנו צריכים את דרג מקבלי ההחלטות בשביל החקיקה. יצא תזכיר בעוד כמה שבועות, אבל צריך שר שיחתום, ושיריץ את זה. 

"יעילות של התהליך בתוכניות איחוד וחלוקה, והשיח עם הדיירים. האיזון של זכות הקניין וההבנה בכך שאנחנו עוסקים לא סתם בעסקת קומבינציה מסובכת, אלא בעניין חברתי. יש תופעה של סחטנים שפוגעים בתמריץ של התחדשות עירונית, אבל יש צורך של ציבורים לקבל הגנה מגורמים אובייקטיביים כמו הרשות המקומית, שישקפו להם שהעסקה טובה".

קרקע משלימה: "לוודא שנותנים למי שצריך"

הקצאת מגרשי השלמה לצורך מימוש מיזמי התחדשות עירונית במקומות שבהם אין כדאיות כלכלית או שהשכונה אינה יכולה לשאת את כל תוספת יחידות הדיור, עדיין נעשית בצמצום רב מאוד. לשאלתו של יהודה כתב, יו"ר התאחדות הקבלנים של ת"א-בת ים, באשר לביטחון של יזמים בכך שיוכלו לקבל קרקע משלימה בפרויקט פינוי-בינוי, ענה עדיאל שמרון שרמ"י מאמינה בשיטה, אך לא בלי סייגים: "אנחנו צריכים לוודא שאת הקרקע המשלימה נותנים רק למי שצריך. לוודא שהצפיפות על הקרקע המתפנה היא מקסימלית. אנחנו מעשירים פה את זה שאנחנו נותנים לו קרקע משלימה, לכן הבחירה של הפרויקט חייבת להיעשות בצורה שוויונית ושקופה".

שמרון הבהיר שיש שורה של קריטריונים שמגדירים את היתכנות קבלת הקרקע המשלימה: העדפה לפרויקט צמוד דופן, לאיזון הצרכים של העיר, לרשות שיש לה תוכנית אב להתחדשות עירונית, למקום שבו יש תוכניות בתוקף כדי שהתוכנית תצא לפועל בזמן סביר, ועוד. הוא הודה שחלק מהפרויקטים של ההתחדשות העירונית לא יצאו לפועל כי לא יקבלו קרקע משלימה: "אני פקיד ממשלתי עם משכורת קבועה, אתם יזמים - קחו סיכון. אי אפשר להגיע לוודאות של 100%, ועל ודאות של 70% לדעתי אנשים ישלמו כסף".

חיים אביטן: "אנחנו מממנים לרשויות הרבה תוכניות התחדשות עירונית בכספי מדינה. זה השלב הבא לקראת תוכניות מפורטות. הפינוי-בינוי זה לא רק לחזק שכונה קטנה. זה האתגר הגדול של ממשלת ישראל".

דלית זילבר: "קרקע משלימה מתאימה רק לאיפה שאין כושר נשיאה. אסור שהקרקע המשלימה תלך לכל הקודם זוכה, אלא רק למקומות שבהם צריך זאת מבחינה חברתית, כמו שכונת קרית משה ברחובות, ומקומות מסוימים בירושלים. כל רשות יודעת מה המקומות הקשים שלה, ולשם צריכה ללכת הקרקע המשלימה".

שמאי המקרקעין מוטי זייד, שעובד גם עם הוותמ"ל, הציע שבמקום שידברו על קרקע משלימה יתחילו להשתמש בכסף משלים: "תמורה כספית משלימה. במקום להמתין, למכור ולשים את הכסף לצד. וכשצריך, יש כסף נזיל". שמרון הסתייג: "גם קק"ל שמו בצד מלא כסף כדי לטעת עצים, וכשהמדינה הייתה בצרות לקחו את הכסף. צריך להבדיל בחשבונאות הלאומית בין הקרקע שהיא רכוש קבוע לבין תקציב המדינה השוטף שמתמלא מהמסים. קשה לקחת רכוש קבוע של המדינה ולמכור אותו, לשים את הכסף בצד ושזה לא ילך למקומות אחרים".

קמיניץ הסכים להסתייגות, והוסיף: "כשאתה עושה קרן ייעודית, הרבה פעמים מדינת ישראל משתמשת בכסף לצרכים השוטפים שלה".

הסיפור של הדיירים: "הפחד קיומי"

מירי כהן, סגנית יו"ר מטה הדיור, ביקשה להחזיר לשיח את הנושא החברתי הכרוך במיזמי ההתחדשות העירונית: "הצד השני זה הסיפור של הדיירים. לא האמנתי כמה הפחד של הדיירים מההריסה של הבית קיומי עד שלא ראיתי את זה".

מיטל להבי חיזקה אותה: "יש הבדל גדול בין תמ"א 38 שבן אדם יודע שהשכונה לא משתנה ובנאדם גר באותו בניין, לעומת פינוי-בינוי, שמוחק אזור ואנשים לא חוזרים לאותה סביבה. זו ג'נטריפיקציה של המרקם העירוני ושל סוג אוכלוסייה מסוים". כמחזיקת תיק התחבורה בעיריית ת"א-יפו היא ביקשה לחדד את הנושא: "חשוב גם התכנון התחבורתי. רוצים להגיע ל-40% נסועה בתחבורה ציבורית, אבל בתכנון פרויקטי ההתחדשות העירונית אין לנו שליטה על הסוגיה של הקמת התשתיות"?

ד"ר מירב אהרון גוטמן, מהפקולטה לתכנון ערים בטכניון, קראה לתכנון כולל: "יש תפיסה שהתחדשות עירונית היא בהכרח ג'נטריפיקציה, אבל יש מחקרים שמראים את ההפך הגמור. צריך באמת לספור כמה דירות נוספו, כמה כסף מגיע לקופה העירונית, ולדאוג שלא רק שהתושבים והקבלנים ירוויחו, אלא שהערים לא יקרסו". 

אורי יוניסי, סגן מנהל החטיבה הקמעונאית בבנק מזרחי טפחות, הזכיר כי דירות שנבנות בהתחדשות עירונית מהוות היום כרבע מכלל הדירות הנבנות, וכי יש עלייה של כ-2% בשנה בשיעור הדירות הנבנות בהתחדשות עירונית מכלל הדירות הנבנות.

עוד ציין יוניסי כי עדיין יש פער גדול מדי בין שיעור הדירות שנכנסות למסלול של תכנון לבין כמה שמגיעות להיבנות בפועל. כך, בשנת 2018 היו תוכניות מאושרות ליותר מ-70 אלף דירות, וניתנו 12 אלף היתרי בנייה, אבל רק 3,500 דירות התחדשות עירונית אוכלסו - רובן המכריע באזור המרכז.

עיקר הדירות שנמכרו בהתחדשות עירונית היו של תמ"א 38 ולא של פינוי-בינוי - ואולי אפשר ללמוד מכך על הדרך הארוכה שיש לפינוי-בינוי עוד לעבוד כדי להציע מספרים משמעותיים של דירות בשוק.

***גילוי מלא: הכנס "האם תמ"א הדרך" נערך ביוזמת "גלובס" ובחסות הלמן אלדובי ובנק מזרחי טפחות. 

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה