גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שנת צ'יזבט: המשרוקית של גלובס ניסתה לסכם שנה בלי להאשים אף פוליטיקאי בשקר. זה לא כל-כך הלך

במשרוקית אנחנו לעולם לא מאשימים אדם בשקר, לכל היותר ב"לא נכון" מנומס, אבל בתשע"ט הפוליטיקאים גרמו לנו לפעמים להרהורי כפירה • עם אילו דילמות התמודדנו השנה, ואיזו תוכנית מגירה כבר הכנו לשנת תש"ף? בודקי העובדות מסכמים שנה

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילומים: כדיה לוי, טל שניידר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילומים: כדיה לוי, טל שניידר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שנה שמתקיימות בה שתי מערכות בחירות היא לא תקופה קלה לבודקי עובדות, שעוסקים באיתור הכשלים בטענות של נבחרי ציבור. במשרוקית אנחנו לעולם לא משתמשים במילה "שקר", והטענה הכי מופרכת תקבל מאיתנו את הציון המנומס "לא נכון". אבל מדי פעם, הפוליטיקאים שלנו משמיעים טענות שגורמות גם לנו להרהורי כפירה, ושנת תשע"ט ברוכת הקמפיינים גרמה לנו לתלוש הרבה שערות.

כך קרה למשל כששמענו את שר האוצר משה כחלון מתגאה שהעלה את שכר המינימום מ-4,000 שקל בחודש ל-5,300 שקל, לאחר ש"לאף אחד לפניו לא היה אכפת". אל"ף, המתווה להעלאת שכר המינימום הושק בראשית 2015, לפני שכחלון מונה לשר האוצר. בי"ת, כבר בדקנו את הטענה הזאת וגילינו שהיא שגויה.

כמה פעמים השנה קינאנו קצת בארגון האמריקאי פוליטיפקט, שמעניק את הציון Pants on Fire לאמירות "לא מדויקות שמשרתות טיעון מגוחך". וגם בבודקי העובדות של "הוושינגטון פוסט", שעובדים עם "סולם פינוקיו". בארגון האיטלקי פג'לה פוליטיקה זה כמובן נשמע יותר יפה: הם מחלקים את הציון "פינוקיו אנדנטה" - הדובר מטעה או משקר אבל במתינות - ו"פנצאנה פצסקה", קרי: גוזמה מטורללת. איפה זה ואיפה הסולם היבשושי שלנו - "נכון", "נכון ברובו" וכיו"ב, ובמקרים חריגים גם "מטעה".

עד היום נשארנו מאופקים, אבל כבר יש תוכניות מגירה להוסיף ציון מחמיר יותר. המועמד הפופולרי בצוות הוא "בובע מייסעס", סיפורי סבתא. הוא יתאים למשל לטענה של דוד ביטן, שאפשר להגיע מאופקים לתל אביב ברכבת תוך 40 דקות. גם לזו של סגן ראש עיריית תל אביב אסף הראל, שטען בקמפיין שלו ששיעור הזכאים לבגרות בכפר שלם הוא 9%; בשני התיכונים בשכונה השיעורים הם 94% ו-80%.

זה יהיה אולי הפרויקט שלנו לשנה החדשה. בינתיים, הנה עוד כמה דברים שהעסיקו אותנו השנה, וידריכו את מנוחתנו גם בזו הבאה עלינו לטובה.

איילת שקד

שנכבדהו ונחשדהו

הנחת יסוד בעבודתם של בודקי עובדות היא שאפשר לדעת מה אמיתי ומה לא. אבל כשאיילת שקד אומרת שיש רק 100 אלף פלסטינים בשטחי C, או כשעמיר פרץ טוען ש-80% מתושבי ישראל חיים במינוס כרוני - אין לנו כמובן דרך לספור לבד. אנחנו נשענים בדרך כלל על בסיסי נתונים קיימים. מי שרוצה לבחון את המאגרים האלה יכול למצוא תמיד את הקישורים בבדיקה שאנחנו מפרסמים באינטרנט.

האילוץ הזה לא חף מבעיות. ככלל, אנחנו מעדיפים להסתמך על נתונים רשמיים של רשויות המדינה: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מרכז המחקר והמידע של הכנסת, דוחות מבקר המדינה. אבל מי מבטיח לנו שהם מספרים את האמת? נכון, גופים כאלה מחויבים לפי חוק לתת מידע אמין; יש להם משאבים נדיבים וכוח אדם מקצועי שיכול לאסוף כמויות עצומות של נתונים ולפלח אותם בכל מיני דרכים. החוק גם מחייב אזרחים ורשויות אחרות למסור להם מידע. שום גוף פרטי לא נהנה מיתרונות כאלה.
אבל לא כל החוכמה והידע נמצאים בידיים רשמיות. דוגמה קטנה שנתקלנו בה השנה: רשות האוכלוסין וההגירה, שאחראית ליישם את המדיניות כלפי זרים ומבקשי מקלט, מפרסמת מדי רבעון כמה זרים יש בישראל, מה מעמדם ומנין הגיעו. ארגונים שפועלים לטובת מבקשי מקלט אמרו לנו שנתוני הרשות חסרים ולא מתיישבים עם מה שהם מכירים מעבודתם בשטח. בלית ברירה הם משתמשים בהם.

עוד דוגמה: לקראת הבחירות הקודמות בדקנו טענה של ח"כית סתיו שפיר, שקבעה שתקציבי הרווחה והבריאות קוצצו בעשור האחרון. הטענה הזאת לא התיישבה עם המספרים שבתקציב המדינה, אבל שפיר התעקשה, וכתבה לנו שאם היינו רואים את תמונת המצב המלאה במערכת מרכב"ה - המאגר הממוחשב שבו מנוהלים כל התשלומים מאוצר המדינה - היינו רואים שהיא צודקת. הצרה היא שלאיש מאיתנו, כולל שפיר, אין גישה למרכב"ה. עד שלא יוכח אחרת, אנחנו נאלצים לדבוק בנתונים שיש לנו.

בנימין נתניהו

שלא נהדהד טעויות

פתגם רוסי עתיק אומר: "סלובו ניה וורוביי, וילטית-ניה פוימייש". בעברית: "מילה היא כמו ציפור דרור; אם היא מתעופפת לא תתפוס אותה שוב". והאמת הפשוטה הזאת טומנת פח לבודקי עובדות, כי כדי להצביע על טעות במשהו שאמר פוליטיקאי אנחנו חייבים לפרסם את המילים שלו. ומה אם בכך אנחנו עוזרים להפיץ את הטעות?
דוגמה טרייה: כדי לשכנע את שומעיו שיש לבנות בתים רבים מעבר לקו הירוק טען לאחרונה בצלאל סמוטריץ' שהנסיעה מההתנחלות אלקנה לתל אביב קצרה יותר מהנסיעה לשם מרעננה. הראינו שזה לא נכון; אבל ייתכן שכמה מקוראינו שנתקלו בטיעון הזה לראשונה במדור שלנו לא ישתכנעו מתוצאות הבדיקה. הם יבחרו לחזור על הדברים, כי טענות עובדתיות עוזרות לחזק עמדות אידיאולוגיות. שכרנו יצא בהפסדנו.

נתקלנו גם בווריאציה על הנושא הזה: אנחנו מפרסמים בדיקה שמראה שהפוליטיקאית טעתה, והיא מבקשת מאיתנו להדפיס תגובה שבה השגיאה המקורית חוזרת, או מופיעה שגיאה חדשה. יואב קיש אמר לא מזמן שערוץ 20 עמד לפני סגירה "כי רצו לגבות ממנו קנסות שמערוצים אחרים לא גבו". התברר שמועצת הכבלים קנסה את כל הערוצים. כשפנינו אליו, הוא שלח תשובה שפרסמנו בעיתון שלפיה אמנם קנסו את הערוצים האחרים אבל "למרות החיוב לא אכפו עליהם תשלום". גם זה לא נכון. האם בפרסום התגובה הזאת עזרנו ליצור מצע עובדתי מוסכם, או רק הפרענו?

יאיר לפיד ובני גנץ

שנכניס דברים לקונטקסט

"כבר אין דבר כזה אמת", מכריזה ליליאן בסדרה הקומית "קימי שמידט" של טינה פיי. "אפשר למצוא עובדות כדי לגבות כל טענה. ידעת, למשל, שההתנקשות בלינקולן הייתה מפוברקת?" היא שואלת, ולוחשת בסוד: "ג'ון ווילקס בות' היה שחקן!"

לינקולן נרצח בתיאטרון, ובות', הרוצח, באמת היה שחקן פופולרי. איזה ציון הייתם נותנים לטענה של ליליאן בתור בודקי עובדות? האם זה תפקידם של בודקים להגדיל ראש, להרחיב ולהשוות, כדי לוודא שאף אחד לא משתמש בנתונים נכונים כדי למכור לנו תמונת מציאות מעוותת? ואולי צריך לגלות יותר ענווה ולהשאיר לקוראים לשפוט את ההקשר? זאת דילמה שהעסיקה אותנו לא-מעט השנה.

כששר המשפטים הטרי אמיר אוחנה ביקש למנות מנכ"ל חדש למשרדו ערב הבחירות, הוא הצדיק את הצעד בתקדים דורית ביניש, שלדבריו מונתה לבית המשפט העליון בימי ממשלת מעבר. טכנית, אוחנה צדק. ביניש מונתה קצת אחרי רצח רבין, לפני שהכנסת הצביעה אמון בממשלה החדשה של שמעון פרס. אמנם הכנסת לא הצביעה אי אמון בממשלה, לא התפזרה ולא הלכה לבחירות - אבל אוחנה הרי לא הכחיש את הדברים האלה. אחרי לבטים נתנו לו את הציון "נכון ברובו", אבל רבים מקוראינו חשבו שעשינו לו הנחה. גם אצלנו בצוות הדעות עדיין חלוקות.

עוד דוגמה: שר התחבורה היוצא ישראל כ"ץ טען שמספר ההרוגים בכבישים בתקופתו ירד ב-30%. מתמטית זה די מדויק. אבל מתברר שעיקר הירידה נרשמה בין 2008 ל-2009 - השנה הראשונה של כ"ץ בתפקיד - בהמשך למגמה שהחלה לפני שנות ה-90. בתוך הקדנציה היו גם תנודות כלפי מעלה. כלומר, כ"ץ ציטט נכון נתונים על שתי נקודות בזמן, אך התעלם מכל מה שקרה בין לבין, או לפני כן. האם לשפוט את ההתפארות שלו לראש או לזנב? נתנו לו חצי-נכון, אך גם במקרה הזה, המשכנו להתווכח.

אורלי לוי-אבקסיס ועמיר פרץ

שלא נעשה איפה ואיפה

בודקי עובדות לא חיים בריק. המציאות הפוליטית עוטפת אותנו, לפעמים עד כדי מחנק, ותמיד עולה חשד שאנחנו לא חורצים משפט באופן ענייני. השנה החולפת חייבה אותנו להתעסק בשאלות עדינות בשיח הציבורי בישראל - כמה אנשים נפגעו מהירי מעזה, למשל, ומה מספר משגיחי הכשרות בארץ. איך דואגים שההטיות האישיות שלנו לא ישפיעו על תוצאות הבדיקה ומנטרלים את היחס שיש לכל אחד מאיתנו לדובר, למפלגה, לנושא הבדיקה?

כשהתחלנו לעבוד קבענו לנו את העיקרון שהדיון באמירות, והציון שאנחנו נותנים, נעשה בעבודת צוות. אבל רק במקרים בודדים השנה הייתה בינינו הסכמה כללית על הציון. חלוקת ציונים לטענות היא סיפור מורכב. לפני שגוזרים את הדין צריך להתחשב בהקשר שבו נערך הראיון, להקשיב היטב למה שהמרואיין נשאל ולפרש את התשובה בהתאם. אולי הוא סתם מעד בלשונו? אולי התבלבל? אנחנו צריכים לשים את עצמנו בנעלי המאזינות והמאזינים שבחירת המילים אולי הייתה עלולה להטעות אותם. רק אז יודעים מה לבדוק.

כמה הצלחנו לעמוד בכך בתשע"ט? הנה כמה דברים שגילינו על עצמנו כשסיכמנו את המספרים (ראו גרף). המשרוקית גילתה השנה יותר "נדיבות": 23% מהבדיקות קיבלו ציונים חיוביים, לעומת 16% בתשע"ח. זה לא מעט, בהתחשב בכך שאנחנו חוקרים, מטבע הדברים, בעיקר טענות שנשמעות חשודות. האם התרככנו? אולי הפכו להיות רכים מדי? אם נהיה כנים, השינוי העיקרי הוא שהפכנו מארגון עצמאי לחלק ממערכת גלובס. פעם היינו מפרסמים שתיים־שלוש בדיקות בשבוע. כיום - חמש כתבות ובדיקות. לא תמיד קל למצוא הטעיה בוטה באמת בכל יום, ואולי זה סימן טוב.

עוד דבר שגילינו: רק 59% מהטענות של חברי ליכוד התבררו כשגויות, לעומת כ־65% בכחול לבן. זו גם ירידה ניכרת לליכוד מתשע"ח, אז 78% מהטענות של חברי המפלגה קיבלו ציונים שליליים.

מישהו עוד עלול לחשוד שקיבלנו החלטה להקל על דוברי מפלגת השלטון, ודווקא בשנת בחירות. ובכן, לא שידוע לנו. 

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל