גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עלייה במעוזי השמאל וביישובי הדרוזים: כך השיג ליברמן 8 מנדטים

העלייה העצומה בתמיכה ביישובים הדרוזיים ש"הבינו שמילה של ליברמן זו מילה" • המסר של אפשרות לשינוי שחילחל עד למעוזים של כחול לבן • והמיאוס מדרישת הרבנות להוכחת יהדותם של עולי רוסיה • ניתוח מעמיק של תוצאות הבחירות מגלה איך הצליחה ישראל ביתנו לעלות לשמונה מנדטים ● צוללים למעטפות. פרויקט מיוחד

אביגדור ליברמן / הדמיה: אפרת לוי, גלובס
אביגדור ליברמן / הדמיה: אפרת לוי, גלובס

שמונה מנדטים גרפה מפלגת ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן בבחירות האחרונות, במה שהפך אותה באופן ברור למנצחת הגדולה של הבחירות. אבל זו לא רק ההצלחה להביא שלושה מנדטים נוספים בתוך זמן קצר שבין מועד א' למועד ב', או להפוך ללשון המאזניים בהרכבת הממשלה, אלא האופן והמקומות שבהם הצליח ליברמן להביא את הקולות הללו.

אם מחפשים מקום שבו הישגה האלקטורלי של ישראל ביתנו גדול במיוחד ומעניין במיוחד - המגזר הדרוזי עונה על ההגדרה. מפלגתו של ליברמן קיבלה בקלפיות ביישובים הדרוזיים כ-10,000 קולות, לעומת 6,000 בלבד בבחירות באפריל. כמות המצביעים לליברמן ביישובים הדרוזיים עמדה על מחצית מהקולות שקיבלה מפלגת הגנרלים כחול לבן, שנחשבת לאהודה במגזר. מהניתוח עולה למשל כי בג'וליס נרשמה עלייה של 418% במספר הקולות לישראל ביתנו בין אפריל לספטמבר - כלומר, פי חמישה יותר מצביעים.

 

אבל הדרוזים סיפקו חלק קטן מהעלייה בכוחה של ישראל ביתנו. איך שלא הופכים את הנתונים, הקולות הדרוזיים מהווים 2% בלבד מהקולות שליברמן קיבל.

קצת יותר מ-170 אלף איש הצביעו למפלגתו של ליברמן בבחירות באפריל, בעוד שלפני שבועיים היא גרפה 310,154 קולות. במילים אחרות, תוספת של 137,150 מצביעים חדשים שנוספו לישראל ביתנו לאחר קמפיין של פחות מארבעה חודשים, והתוצאה היא שמונה מנדטים שלא מאפשרים לשום צד, ימין או שמאל, להקים ממשלה לבד. שמונה מנדטים שיתמכו בהקמה של ממשלת אחדות, וכזו בלבד.

ליברמן כמעט שהיה לשון מאזניים לאחר בחירות 2015, ובגלל שרק כמעט נאלץ לבסוף להתפשר ונכנס לממשלה של נתניהו במהלך הקדנציה, לא לפני שקיבל את תפקיד שר הביטחון שניתן באופן תקדימי לנציג של מפלגה קטנה. באפריל השנה כבר לא ניתן היה להקים ממשלה בלעדיו, ואף שמקומו הטבעי בימין - הוא הפתיע את כולם, התעקש על חוק הגיוס בלי שינוי ולו של פסיק, ולכן הוא מהאחראים לבחירות שהתקיימו בספטמבר. הצעד הזה השתלם לו למדי, כפי שמראים המספרים.

מה הסוד של העלייה הזו בהצבעה לליברמן? מה הביא כל כך הרבה מצביעים להחליף את הפתק בקלפי ולהכניס עוד שלושה חברי כנסת כמעט אלמונים לצידו?

המענה לתשובות הללו כרוך בניתוח ההצבעה ובפילוחה לפי מגזרים או שיוך אחר כדי להבין את המגמות שהובילו אליה. אבל גם להבין את הרקע להתפתחות הפוליטית של ליברמן, בעבר בשר מבשרה של תנועת הליכוד ואחד מהאנשים הקרובים ביותר לנתניהו, וכיום מי שמונע ממנו הקמת ממשלת ימין.

ניתוח התוצאות שמובא כאן מהיישובים השונים מראה כי ישראל ביתנו שאבה את עיקר הקולות החדשים משתי המפלגות הגדולות - מהליכוד (כולל כולנו של משה כחלון וזהות של משה פייגלין) ומכחול לבן.

חבר הכנסת עודד פורר, מי שנחשב לאיש החזק בישראל ביתנו אחרי ליברמן, אומר ל"גלובס" כי אין ספק שקמפיין הדת-ומדינה שהובילה ישראל ביתנו וסירובה להיכנס לקואליציית נתניהו באפריל, בשל חוק הגיוס, היו הגורם העיקרי להצלחתה. לדבריו, רוב הקולות החדשים הגיעו "כי ישראל ביתנו התקבעה בתודעה כמעין גוש אמצע, והזדהו עם המסר שלנו על אחדות ועל פתרונות לבעיות הדת ומדינה, כמו התחבורה הציבורית בשבת, בעיות הגיור, חוק הגיוס וכו'".

פורר מציין כי בבייס הרוסי של ישראל ביתנו, נרשמה התחזקות למרות ניסיונות הליכוד לפגוע בליברמן. כך למשל בנתניה, שם עלתה המפלגה מפחות מ-7% לכמעט 11%, בעוד הליכוד ירד באחוז. לפי ניתוח הנתונים, ההערכה היא כי כוחה של ישראל ביתנו בקרב עולי המדינות דוברות הרוסית עלה בכשליש - כלומר עוד מנדט אחד לפחות.

"המסר הזה, של עמידה כמחסום בפני החרדים ובפני הכפייה הדתית הוא מסר שלנו מיומה הראשון של המפלגה" אומר פורר, "וכעת הוא הודגש, ואנשים חזרו להאמין בו לאחר ההתנהלות העקרונית של ליברמן בסוגיית חוק הגיוס. עזר לנו מאוד גם פרסום דרישות החרדים מנתניהו לאחר הבחירות מאפריל, שהראו כי הוא מכר את עצמו לחלוטין עבורם".

פורר מציין עוד את דור ב' של העולים, הצעירים שהיו עדיין ילדים בעת העלייה ארצה או שנולדו בארץ, וכעת הרבנות הראשית מאמללת אותם לטענתו ומאלצת אותם להוכיח את יהדותם, "אותה יהדות שנלחמו לשמרה כשהיו בברית המועצות", לדבריו. המסר חילחל, והפעם רבים מהבוחרים הללו הצביעו ליברמן.

כחול לבן וערי המרכז ה"שמאלניות"

המסר הזה חילחל לעוד קהל מרכזי - הבוחרים של כחול לבן, אנשי המרכז החילוניים, בני המעמד הבינוני-גבוה המחפשים שינוי. בקיצור, מצביעי יאיר לפיד.

הנתונים מראים כי ישראל ביתנו עלתה בערי המרכז, מעוזי כחול לבן, בשיעורים ניכרים - חלקם על חשבון הליכוד, אבל גם רבים ממי שהצביעו לכחול לבן בבחירות הקודמות. כך, בתל אביב רשמה ישראל ביתנו זינוק מ-1.4% באפריל ל-4.4% בספטמבר, בעוד כחול לבן ירדה שם מכמעט 46% לפחות מ-43%. בגבעתיים הסתכמה העלייה במספר המצביעים לליברמן מאפריל לספטמבר בלא פחות מ-452%; ברעננה עלה ליברמן ב-318%, בהוד השרון נרשמה למפלגתו עלייה של 285%, בהרצליה 195%, וכך הלאה והלאה, עליות חדות ביתר הערים של מעמד הביניים הישראלי השבע, אך הרוצה שינוי.

 

מדוע בעצם? ליברמן הביא למצביעים אלה את בשורת השינוי האפשרי. כלומר, אותם מסרים חילוניים מוכרים מימי לפיד האב, המבקשים לשנות את הסטטוס- קוו בענייני דת ומדינה, עם הדרך ליישמם: ממשלת אחדות ללא החרדים והחרד"לים.

כך דיבר ליברמן מראשית הקמפיין ביוני-יולי, וכך הוא דורש גם היום. ממשלה שתאלץ את נתניהו להתיר את הברית הקדושה של הליכוד עם החרדים, ותקדם את השינויים הללו. ח"כ פורר אומר, כי "שבועיים לפני הבחירות, כשבכחול לבן הבינו שליברמן נוטל מהם קולות רבים בשל עמדתו זו, הם העלו את הקמפיין שלהם על ממשלה חילונית, שמותן אחר כך לממשלה ליברלית, ובכך מנעו לדבריו מישראל ביתנו הישג גדול אף יותר".

פורר מוסיף וטוען כי ליברמן סיפק למצביעי לפיד שחששו מהדיבורים הקודמים של גנץ על ממשלה רחבה שלא פוסלת איש, ומהפרסומים אודות פלירטוטיו עם החרדים, קונטרה אמינה של חילוניות ומשקל נגד לאפשרות ללכת עם הגוש החרדי, "מישהו שיבלום את התיאבון של החרדים", כדברי פורר.

המעבר מהליכוד לישראל ביתנו

בקרב בוחרי הימין הקלאסיים הבחירה בליברמן מעניינת, כי מה מבדיל בין ליברמן לליכוד? ליברמן דיבר חזק, ראה ההצהרות על חיסול מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בתוך 24 שעות, אבל כשמונה לתפקיד שר הביטחון כפי שרצה, הנייה נשאר בחיים והחיסולים הממוקדים שבהם תמך לא התחדשו. מצביעי ימין הנרתעים מסוגיית החשדות לשחיתות או ההתנהלות האישית של נתניהו לא ימצאו בו את מפלטם, על רקע החקירות והחשדות שהיו נגדו לאורך השנים.

ובכל זאת, הנתונים מראים כי הליכוד ירד בבחירות האחרונות לעומת אפריל ב-27 אלף קולות, זאת בלי להחשיב את היעלמות כולנו של כחלון וזהות של פייגלין שנטמעו בליכוד וקולות מצביעיהן מאפריל נעלמו.

אלא שכאמור, ליברמן הגדיל את כוחו גם על חשבון הליכוד. הניתוח מראה כי במעוזי הכוח של הליכוד, עיירות הפיתוח, הירידה בהצבעה לליכוד דומה בשיעורה לעלייה בהצבעה לישראל ביתנו. כך בשדרות, שם ירד הליכוד ביותר מ-1.5%, לעומת ליברמן שעלה ביותר מ-2%. בעיירה שלומי הליכוד ירד בכמעט 2%, ישראל ביתנו עלתה ב-3.5%.

ההסבר האפשרי למעבר מהליכוד לישראל ביתנו הוא ראשית בבוחרים מהארצות דוברות הרוסית, כאלה שהצביעו לליכוד בשל ימניותם אבל הפנימו את הקמפיין של ישראל ביתנו בנושאי דת ומדינה שתקף את הליכוד ונתניהו על הברית הקדושה שלו עם החרדים. גם המיקוד שעשה ליברמן בסוגיות אלה הקרובות לליבן של אוכלוסיות העולים מארצות דוברי הרוסית, בעיקר בהוכחת יהדותם מול הרבנות - עשה את שלו.

קבוצת ימין אחרת היא של מצביעי משה כחלון, שהם בהגדרה כוללנית אנשי ימין ומרכז, שלא אהבו את המדיניות הכלכלית מוטת התחרות הפתוחה של נתניהו, וכחלון נכנס לנישה הזו החסרה בימין של מדיניות כלכלית חברתית יותר. משנטמע כחלון בחזרה בליכוד, הגיעו קולות אלה בחלקם לליברמן. כך באריאל, 4% שקיבל שם כחלון באפריל לא עברו לליכוד שכוחו בעיר שבשומרון לא השתנה, בעוד ליברמן קפץ מ-14% ל-22% מהקולות.

וכך גם באשר למצביעי מפלגת זהות, שקיבלה באפריל באריאל כ-7.5% מהקולות, וכעת עברו בחלקם הגדול להצביע לליברמן. 

דורון ברויטמן הוא אנליסט המתמחה בעיתונות נתונים ומייסד אתר "נתון בראש", מיזם עצמאי המבקש לקדם עיתונות נתונים בישראל

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה ואסיה; בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד ליבת ה-PCE

דאקס מתחזק ב-0.4%, פוטסי מוסיף 0.7% וקאק עולה ב-0.3% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?