גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב אחרי 100 שנה: כורדים, ארמנים, למי אכפת

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח ● הנה מה שהתכונות האלה גרמו השבוע לפני מאה שנה ● לכורדים של אז קראו "ארמנים", וארה"ב העדיפה לחזור הביתה

רצח העם הארמני./ צילום:  ויקימדיה
רצח העם הארמני./ צילום: ויקימדיה

השבוע לפני מאה שנה, ב-16 באוקטובר 1919, הונח על שולחנו של נשיא ארה"ב דין וחשבון מקיף ממשלחת שהוא שיגר חודשים אחדים קודם למזרח התיכון. המשלחת נועדה לבחון את האפשרות, שארה"ב תקבל עליה תפקיד פעיל בעיצוב פניו של האזור בעקבות מלחמת העולם הראשונה.

את הדוח הכין גנרל ג'יימס הרבורד, שעתה זה פיקד על כוחות אמריקאיים בצרפת, באחד משדות הקרב האחרונים של המלחמה. משימתו הייתה לחקור ולהמליץ אם ארה"ב צריכה לקבל עליה מנדט להכין את עצמאותה של מדינה ארמנית במזרח אנטוליה, משהו מעין המנדט הבריטי בארץ ישראל, או המנדט הצרפתי בסוריה ובלבנון.

בעולם התחילו להיוודע הפרטים המלאים של השמדת הארמנים בידי טורקיה העות’מנית מ-1915 ואילך. האהדה לארמנים הייתה עצומה. ועידת השלום שהתכנסה בפריז הייתה מוכנה לכווץ את טורקיה לממדי האזור העירוני של קונסטנטינופול/איסטנבול. הן היו מוכנות לכונן מדינה ארמנית גדולה, שתשתרע בין הים השחור לים התיכון.

הרעיון היה של האירופים, אבל הם כילו את זמנם בהתקוטטויות על חלוקת טורקיה. הצרפתים רצו והבריטים רצו והאיטלקים רצו והיוונים רצו (הרבה מאוד). הם החליטו אפוא שמוטב כי האמריקאים ינהלו את ארמניה העתידה לבוא (היא הייתה גדולה לאין שיעור מן המדינה הנושאת כיום את השם "ארמניה". הרוב הגדול של הארמנים חיו ב"מערב ארמניה", תחת שלטון העות’מנים. זו הנקראת כיום ארמניה הייתה חלק מהקיסרות הרוסית, וחיו בה אז מעט מאוד ארמנים).

"הייאמר על ארצנו שאין לה אומץ?"

עיניו של גנרל הרבורד חשכו כאשר סייר באזורי הארמנים וגילה מה גדולה הייתה הזוועה. הדוח שלו הטעים כי הטורקים אינם מסוגלים לשלוט בעמים אחרים, "ובעצם, אינם מסוגלים לשלוט בעצמם". הוא ממילא חשב שטורקיה אבודה. הוא גם התרעם על כך שהטורקים אינם מקבלים עליהם אחריות לרצח הארמנים ואינם מנסים לזכות בסליחת קורבנותיהם. הוא כמובן לא יכול היה לדעת שמאה שנה אחר כך הם יוסיפו להתכחש לאחריות אבותיהם.

דוח הרבורד הכיר במציאות האמריקאית. הוא אפילו כלל נימוקים נגד קבלת המנדט. אבל לאחר שמנה אותם, הוא הטעים כי ייסורים אנושיים הם מעניינה של אמריקה. העולם אומר שאיש לא ייטיב להוציא את המשימה הזו אל הפועל יותר ממנה. "אמריקה יכולה להרשות לעצמה את ההוצאה הכספית; יש לה כוח-האדם; היא לא תמעל בשום חובה כלפי אנשיה שלה... הייאמר על ארצנו שהיא חסרה את אומץ הלב כדי לקבל עליה התחייבויות חדשות וקשות?".

גנרל הרבורד לא ידע כי בשעה שהדוח שלו הגיע אל הבית הלבן, הנשיא וודרו ווילסון היה משותק מחמת שבץ מוחי, שבו לקה ימים אחדים קודם. זה היה סוד כמוס. גם בלי השבץ, ווילסון היה מחוסל פוליטית.

"אל תחשבו שרחמיי אינם נכמרים"

שני בתי הקונגרס היו בידי הרפובליקאים, והם עסקו אז בהריסת מדיניות החוץ שלו. הם לא רצו שום התחייבויות בינלאומיות. הם דנו את הסדר העולמי החדש לחורבן כאשר סירבו לאשר את הסכמי השלום של ורסאי, כולל השתתפות אמריקאית בחבר הלאומים, גלגולו המוקדם של האו"ם.

ארמניה? טורקיה? המזרח התיכון (שקראו לו אז "הקרוב")? לא בשבילם. האיש החזק של הסנאט, הנרי קבוט לודג’, יו"ר ועדת החוץ, אמר: "אל תחשבו שרחמיי אינם נכמרים על ארמניה. הם נכמרים, אבל אני חושב שיש גבול למה שיש להם הזכות להטיל עלינו". ביוני 1920, הסנאט הביס את תוכנית המנדט.

ארה"ב נמנעה מלהיכנס בשער שנפתח לפניה. צריך להודות שהיא חסכה לעצמה צרות צרורות. אילו קיבלה עליה מנדט בארמניה, אין כמעט ספק שצבא אמריקאי היה מוצא את עצמו במלחמה עם צבאו של מוסטפא כמאל (הלוא הוא אטאטורק), שעמד אז בשלבים הראשונים של ניסיונו לחזור ולכונן מדינה טורקית. מלחמה כזאת הייתה יכולה להימשך שנים, ולדמות לווייטנאם, לאפגניסטן ולעיראק.

אבל היא הייתה מעניקה לארה"ב תפקיד חשוב, אולי מרכזי, במזרח התיכון, בים התיכון, בדרום מזרח אירופה ובדרום רוסיה. היא הייתה מונעת את נסיגתה של ארה"ב אל בדלנות הרת אסון; או אולי בדיוק ההיפך, דווקא הייתה מבטיחה בדלנות כזאת.

מה מעניין ואירוני הוא צירוף הנסיבות, המסמיך את התקפלותה של ארה"ב בסוריה אל יום השנה המאה לניסיון הנפל ההוא להשפיע על המזרח התיכון.

בימים האחרונים הרבינו לשמוע שמקיץ הקץ על "המאה האמריקאית", זו שהתחילה במלחמת העולם הראשונה, כאשר לשאר העולם התברר בפעם הראשונה שלא יהיה אפשר עוד לעשות עסקים בדיפלומטיה הבינלאומית בלי אמריקה. ארה"ב הייתה יכולה לתבוע מיד תפקיד בכורה, אבל נסיבות פוליטיות פנימיות הביסו את הגלובליסטים והעניקו את הבכורה לבדלנים. הייתה נחוצה פרל הרבור, 22 שנה אחר כך, כדי להקפיץ את אמריקה למעמד "מנהיגת העולם החופשי".

זה מעמד שדונלד טראמפ הקדים להודיע כי הוא אינו מעוניין בו אף כמלוא הנימה. רוב הישראלים לרוע המזל לא הקדימו לעמוד על משמעות השתמטותו. הואיל ורובם שותפים לסלידת טראמפ מפני העולם החיצון, היה נדמה להם שיש להם שותפות גורל איתו.

עכשיו אנחנו יודעים מה מוגבלת היא השותפות. בהיעדר תחושות היסטוריות או מוסריות, נשיא ארה"ב מתבונן בעולם כולו דרך הפריזמה הבלבדית של קח-ותן: כורדים-שמורדים, ממש כפי שלפני מאה שנה היו ארמנים-שמארמנים.

הסכנה הגדולה ביותר במדיניות החוץ האמריקאית הייתה תמיד הצירוף של בורות ושל קוצר רוח. ספק אם מאז אוקטובר 1919 שתי התכונות האלה הוסמכו זו אל זו באופן מושלם יותר מזה של אוקטובר 2019.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"