גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לא מבינים איך סתיו שפיר מצאה את עצמה ללא בעלי ברית ומחוץ לכנסת? זה ההסבר

חברת הכנסת סתיו שפיר, שצמחה במחאה החברתית, הביאה רוח לחימה אקטיביסטית גם לכנסת • אלא שאויבים שצברה מימין ומשמאל טוענים שהיא עסוקה רק בתדמית • למרות שפרשה, שפיר עוד לא אמרה את המילה האחרונה ● ניתוח

חברת הכנסת סתיו שפיר כבר לא תכהן בכנסת הבאה, אבל ספק רב אם הקריירה הקצרה אך התזזיתית שלה תסתיים. בוודאי לא אם שואלים אותה. שפיר הודיעה על החלטתה לוותר כעת על ריצה לכנסת בראש התנועה הירוקה, מתוך אחריות למחנה השמאל וכדי לא לבזבז קולות ולהמתין לשעת כושר אחרת. שפיר נדחקה החוצה מהאיחוד בין מרצ, העבודה-גשר וח"כ יאיר גולן, לאחר מאבק קצר ובין השאר בשל יחסים אישיים עכורים עם כמה מהאישים הבולטים במחנה, בהם יו"ר העבודה עמיר פרץ שנגדו התמודדה בפריימריז על ראשות התנועה בקיץ; ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ, שאותו האשימה בשקרים על המיקום שהוצע לה ברשימה משותפת.

אבל גם ההחלטה של שפיר לפרוש תהיה זמנית בלבד. למה כל כך בטוח שהיא תחזור? כי היא אקטיביסטית מלידה. "ברור שזו הפגנה פוליטית, הפוליטיקה היא זו שמזיזה דברים", אמרה שפיר בקיץ 2011, כשהייתה מראשי תנועת המחאה החברתית שהוציאה מאות אלפים לרחובות. היא אמרה את הדברים בראיון לרשת ב' מאחת ההפגנות שהתקיימו בפריפריה, ראיון שהיה לי הכבוד לעשות.

שפיר הבהירה אז, בניגוד לעמיתתה להנהגה דפני ליף, כי מטרת המחאה היא לצבור כוח ציבורי פוליטי מספיק כדי להביא לשינוי, ולא רק להניף שלטים ולצעוק סיסמאות.

ואכן, כבר ב-2012 הצטרפה שפיר למפלגת העבודה ביחד עם איציק שמולי, ממנהיגי המחאה גם הוא, ובפריימריז שהתקיימו בה לקראת בחירות 2013 קיבלה את המקום התשיעי, עם קידום מסוים בזכות השריון לאשה. לאחר שנבחרה לכנסת מונתה לעמוד בראש ועדה לשקיפות השלטון - יעד עיקרי שהציבה, ושגם לדעת מבקריה הצליחה בו לא מעט. אבל מה יש בח"כית הצעירה והלוחמנית שמעורר כלפיה אנטגוניזם רב כל כך?

"עוסקת רק בדיבורים וחיה בקמפיין"

חלק מאותו אנטגוניזם אולי הגיע מהחוזקה שהראתה ברשתות החברתיות - שם היא מובילה על כמעט כל פוליטיקאי. לשפיר יותר ממאה ושבעים אלף עוקבים בטוויטר ועשרות אלפים בפייסבוק ובאינסטגרם.

ההאשמה הבולטת ביותר כלפיה מצד פוליטיקאים היא שעשתה הכל למען המצלמה, ולא באמת פעלה לשינוי. כך למשל צייצה חברת הכנסת לשעבר מירב בן ארי בטוויטר השבוע: "הגעתי לכנסת בהערצה קלה לשמולי ולשפיר, גיבורי המחאה. מהר מאוד הבנתי שאין קשר בין השניים. הראשון מנסה לפעול למען הציבור במעשים, והשנייה בעיקר עוסקת בדיבורים. לכל הכלום שהיא עושה תמיד מתלווה מצלמה וצוות. בוועדת הכספים, מתוך הרגל הח"כים כבר נותנים לה להיכנס באמצע הדיון, לצעוק על הפקידים וללכת. זו הבחורה, חיה בקמפיין". לעמדה זו שותפים חברי כנסת נוספים ואנשי אוצר.

לחבר הכנסת משה גפני הייתה דווקא התחלה טובה עם שפיר. בכנסת ה-19 כשהיה עמה באופוזיציה אמר שהיא "חרוצה, מוכשרת ורצינית.עוד ילמדו איך כשרצו להוציא אותה מוועדת הכספים אני וליצמן נלחמנו שתישאר". אבל בכנסת שאחר כך, באחד הדיונים על העברות תקציביות הוא היה זה שהוציא אותה והטיח בה "את רק מנסה להצטלם". באותה ישיבה גם סמוטריץ' קרא לעברה "את ילדה קטנה חצופה ושקרנית".

שפיר טענה כי מדובר היה בקרב לחשיפת פרטי העברות תקציביות במסגרת הסכמים קואליציוניים לרשת החינוך של ש"ס ולגרעינים תורניים. אלא שהיא נכנסה לדיון כשהקרב כבר הסתיים, החלה מהומה, והפיצה סרטון משם ברשתות החברתיות.

פקיד בכיר באגף תקציבים שעסק בהעברות תקציביות ובקשר עם ועדת הכספים אמר ל"גלובס": "שפיר התחילה טוב ורצתה ללמוד, אבל מהר מאוד הפכה לעומתית במופגן. הדרישות שלה לחשיפת מידע היו בהתחלה הגיוניות ואחר כך נועדו למטרות תעמולתיות ולא ענייניות. ועדת הכספים היא מקצועית מאוד וגם באופוזיציה יודעים לשחק את המשחק, אבל היא שברה את הכלים, והערימה קשיים רק לשם ההצגה".

גם את חבר הכנסת לשעבר רועי פולקמן מ"כולנו" שפיר הוציאה מכליו כשתקפה את מנכ"ל משרד האוצר שי באבד. לדבריו "כמעט כל האמירות שלה הן דעות. באופן עקבי היא לא נצמדת לעובדות. זה שהיא ח"כית זה לא צ'ק פתוח להכפיש פקידי ציבור".

ביקורת מסוג אחר מתח עליה חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה בנאום בכנסת ב-2015 כשטען שהיא מתעלמת ממנו וכינה אותה "גזענית של התעלמות".

אבל אוהדיה אומרים שדווקא השימוש במצלמות והקולניות, הביאו את אור הזרקורים למקומות חשובים ומוסתרים בפוליטיקה, ובראשם ועדת הכספים. היא פרסמה אינספור הודעות וסרטונים על המתרחש בוועדה תוך דרישה מפקידי האוצר ומהקואליציה לתת סיבות להעברות תקציביות, שפעמים רבות מתרחשות הרחק מעין הציבור. היא הייתה חביבת ארגונים חברתיים שידעו שאם תשתתף בדיון, הפקידים והקואליציה יתמודדו עם דרישות להסברים.

ח"כ ותיק במשכן ובוועדת הכספים אומר שהבעיה היא שהיא מיקדה את המצלמה בעצמה ולא בדרישות - שרבות מהן היו צודקות, ושכשהיה צורך להישאר בוועדה שעות ארוכות ולהיאבק היא כבר לא הייתה שם.

ואולי זה מעיד על הכל. שפיר היא פוליטיקאית צעירה מהדור החדש, זה שחי בסרטונים קצרצרים, והודעות של 140 תווים ומיד קופץ לנושא הבא. היא פשוט מקדימה את זמנה.

סכסוכים עם מנהיגי השמאל

לשיא כוחה במפלגת העבודה הגיעה שפיר בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה בקיץ, אז הגיעה למקום השני. וכאן היא עשתה אולי את הצעד שכעת נראה מוטעה. היא עזבה את מפלגת העבודה, לטובת המחנה הדמוקרטי שהקים אהוד ברק בשילוב מרצ וכוחות אחרים, וקיבלה את התואר יו"ר משותף. הרשימה הזו אכזבה במספר המנדטים שקיבלה, חמישה בלבד, והאכזבה הולידה את הקרב הפנימי שפירק את השותפות.

במהלך סיקור המגעים לאיחוד בשמאל בשבועות האחרונים, ניכר היה שלא רק שיקולים קרים אלקטורליים מדברים, אלא גם אמוציות וסוגיות אישיות. היריבה העיקרית שלה היא תמר זנדברג שסתיו האשימה לא אחת שדוחפת אותה החוצה, אך גם ניצן הורוביץ ועמיר פרץ לא זוכים ממנה למחמאות. בשבוע שעבר אמרה על פרץ כי "עמיר עזב שלוש פעמים את העבודה, בשביל מטרות אחרות, וחזר. אני בטוחה שזה שעזבתי, זו לא סיבה רצינית לנתק בינינו".

על הורוביץ אמרה ששיקר כשאמר שהציע לה מקום ברשימה, כשלמעשה כלל לא דיבר איתה. עוד טענה שלאחר מכן הציעו לה מקום מכובד בתנאי שיאיר גולן ידחק החוצה, ולזה היא סירבה.

שפיר אמרה כי "לא פרשתי מהעבודה כי נכשלתי במרוץ. דווקא באופן אישי חוויתי אותו כהישג והתחזקתי מאד בעקבותיו בעבודה. עזבתי כדי לאחד את השמאל לאחר שעמיר פרץ סירב לעשות כן, ובעצם הצלתי אז את מרצ. מרצ לא עברה את אחוז החסימה לפני החיבור, ובאפריל ניצלה בזכות 15 אלף קולות מהערבים". גם כשהודיעה על פרישתה הזכירה שפיר כי היא דחפה מעל שנה לאיחוד בין מפלגות השמאל והיא גאה שיצא בסופו של דבר לפועל - "האיחוד הזה יותר חשוב ממני", אמרה.

שפיר אמרה לתומכיה כי "במערכת הבחירות הזו לא אתמודד לכנסת אבל אמשיך להתמודד על המדינה. היום אנחנו לוקחים את התנועה החוצה כדי לבנות את המחר ולחזור חזקים יותר. הקרב של היום הוא להרחיק את ראש המאפיה מכיסא ראש הממשלה, ולנקות את השלטון מהשחיתות ומההסתה".

תרגום: גם אם סתיו שפיר לא רצה במערכת הבחירות הקרובה - את הפוליטיקה היא לא תעזוב. וכפי שנראית כרגע המערכת הפוליטית שלנו, לא מן הנמנע שתחזור לפוליטיקה כבר בקרוב. 

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה