גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ זוכה בסנאט – אך המלחמה נגדו נמשכת

רפובליקאי אחד, מיט רומני, ערק לשורות הדמוקרטים והצביע בעד הרשעה ● בנו של טראמפ: לגרש את רומני מהמפלגה ● החזית הדמוקרטית לא נפרצה: כל הסנאטורים הדמוקרטים הצביעו בעד הרשעה

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Mike Segar
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Mike Segar

הסנאט של ארה"ב זיכה אמש (ד') את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, משני הסעיפים בכתב האישום נגדו, ברוב זעום - אך המלחמה נגד הנשיא, נגד נשיאותו ונגד תומכיו נמשכת במלוא עוזה. היא תסתיים רק בבחירות לנשיאות בנובמבר, ואם טראמפ יזכה בתקופת כהונה שנייה, היא תתלקח שוב. השסע בארה"ב עמוק מדי, וטראמפ לא נוקט כל צעד כדי לאחות אותו. להפך - פלגנות היא המודוס אופרנדי שלו.

הירייה הראשונה בשלב הבא של המאבק נגד טראמפ תהיה זימונו של היועץ לביטחון לאומי לשעבר, ג'ון בולטון, להעיד לפני ועדת המשפט של בית הנבחרים, לדברי יו"ר הוועדה, ג'רי נדלר. בולטון, שעומד לפרסם ספר החושף את מה שהתרחש מאחורי הקלעים בבית הלבן בתקופת כהונתו כיועץ, הביע נכונות להעיד לפני מליאת הסנאט במהלך משפט האימפיצ'מנט של הנשיא.

הדלפות מטיוטת הספר איששו את הטענות בכתב האישום, שלפיהן טראמפ ניסה לשכנע את נשיא אוקראינה להשתתף במיזם להכפיש את ג'ו ביידן, יריבו הפוטנציאלי בבחירות לנשיאות לנובמבר. הרוב הרפובליקאי בסנאט התנגד לזימונו של בולטון למרות דרישות נשנות וחוזרות של הסנאטורים הדמוקרטים. משפט האימפיצ'מנט אומנם הסתיים, אך אין שום חוק שאוסר על בית הנבחרים להוסיף ולחקור את הנשיא.

"כאשר יש לך נשיא פורע חוק, צריך להביא זאת לידיעת הציבור. חייבים לשפוך אור על מעשיו כדי להגן על החוקה, ויהיה המחיר הפוליטי אשר יהיה", אמר נדלר.

ובמקביל מתגבשת בממסד הדמוקרטי מגמה להעניש סנאטורים רפובליקאים ממדינות מתנודדות שהצביעו בעד זיכויו של טראמפ. מדובר במדינות שבהן יש שוויון, או כמעט שוויון, ביחסי הכוחות בין דמוקרטים לרפובליקאים, מצב שהופך את המחוקקים הרפובליקאים במדינות אלה פגיעים לגחמות הבוחרים. אחת מהמחוקקים האלה היא סוזן קולינס ממדינת מיין, שהודתה כי התנהלותו של טראמפ בפרשת אוקראינה לא הייתה תקינה, אך היא אינה מגיעה לדרגת פשע חמור, ובכל מקרה, לדבריה, "טראמפ למד לקח ולא יעשה זאת שוב".

"רפובליקאים שהעדיפו מפלגה ושליט עריץ על פני מולדתם ושלטון החוק... שלא עשו את מלאכתם לעקור משורש את השבטיות הקיצונית ואת ההתמסרות לטראמפ, חייבים לשלם את המחיר בקלפיות בנובמבר", כותב היום בעל הטור צ'רלס בלו ב"ניו יורק טיימס". "אם אי-אפשר לצפות שהרוב בסנאט יעשה את הדבר הנכון, צריך להחליף את הרוב".

בעד זיכוי של טראמפ מסעיף האישום הראשון - ניצול לרעה של סמכויות הנשיא - הצביעו 52 סנאטורים, כולם רפובליקאים. בעד הרשעה הצביעו 48 סנאטורים, 47 דמוקרטים ורפובליקאי אחד - מיט רומני, שערק לשורות הדמוקרטים. לפני ההצבעה הוא הסביר כי הוא הקשיב לצו מצפונו והשתכנע מעל לכל ספק כי הנשיא אכן אשם בעבירה שיוחסה לו.

בעד זיכוי מסעיף האישום השני - שיבוש הליכי החקירה של הקונגרס - הצביעו 53 סנאטורים, כולם רפובליקאים, לרבות מיט רומני. בעד הרשעה הצביעו 47 סנאטורים, כולם דמוקרטים.

לפני ההצבעה נשמעו הערכות ששלושה סנאטורים דמוקרטים ממדינות שבהן יש רוב לרפובליקאים - אלבמה ווירג'יניה המערבית ובמידה פחותה אריזונה - יצביעו בעד זיכוי הנשיא כדי לא לאבד קולות של רפובליקאים מתונים שהצביעו בעדם בעבר. למרבה ההפתעה, אף אחד מהשלושה לא ערק. בכך נגזל מטראמפ הטיעון, שזיכויו נשען על מסד דו-מפלגתי. הצבעת רומני נגד זיכוי הנשיא מסעיף האישום הראשון תשלול מטראמפ אפשרות להתפאר שהמפלגה הרפובליקאית התייצבה מאוחדת למענו.

ורומני צפוי לשלם על כך ביוקר. דוברת הבית הלבן הכריזה אמש כי רומני אינו אלא "פוליטיקאי רפובליקאי כושל", ירייה ראשונה במטחי השמצות שיירו לעברו. הדוברת תיארה את הגשת כתב האישום כ"ניסיון הדחה בזוי... ציד מכשפות שנשען על שקרים". בנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, קרא בציוץ לגרש את רומני מהמפלגה.

ראש מטה הבחירות של טראמפ, ברד פאסקל, אמר אמש כי החלטת הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים להגיש את כתב האישום לסנאט הייתה "הטעות הפוליטית הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב".

לדבריו, "הקמפיין שלנו נעשה גדול יותר וחזק יותר בעקבות השטות הזו. הדמוקרטים האלה, שלא עושים שום דבר, יודעים שלא יוכלו לגבור על טראמפ בבחירות, ולכן הם החליטו להשיק נגדו הליך אימפיצ'מנט".

זה המענה של ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים שקנתה את עולמה - לפחות העולם הדמוקרטי - לאחר שקרעה בבוז את נוסח נאומו של טראמפ לעיני המצלמות: "אפשר להניח שטראמפ יתייהר שיצא זכאי, אך זיכוי אינו יכול להיעשות ללא משפט, ומשפט אינו להיערך בלי עדים, מסמכים וראיות... טראמפ מוסיף להיות סכנה מתמשכת לדמוקרטיה האמריקאית".

מלכתחילה היה ברור כי הסנאט, שבו רוב רפובליקאי, יזכה את טראמפ. יותר מכך: כדי להרשיע נשיא בתהליך אימפיצ'מנט, כלומר להדיחו, יש צורך ברוב של שני שלישים, כלומר 67 סנאטורים. זו משימה בלתי אפשרית. אך הדמוקרטים הסבירו בעבר כי הם החליטו להגיש את כתב האישום מפני שהראיות שהצטברו נגד טראמפ לא הותירו בידיהם אופציה אחרת. התעלמות מהתנהלותו של טראמפ הייתה יוצרת רושם שזו התנהלות שעולה בקנה אחד עם החוק - ולא כך היא.

טעה מי שקיווה שטראמפ יתנצל על התנהלותו בפרשת אוקראינה, כפי שנהג ביל קלינטון לאחר שהודבק על מצחו חותם הקלון של אימפיצ'מנט. טראמפ מוסיף להכריז שהוא התנהל באופן "מושלם". הערב (ה'), לפי שעון ישראל, הוא צפוי לשאת נאום ניצחון כדי לחגוג את זיכויו בסנאט.

נזכיר כי בית הנבחרים הגיש נגד טראמפ כתב אישום בן שני סעיפים: סעיף האישום הראשון טוען כי הנשיא טראמפ ניצל לרעה את הסמכויות שמקנה לו משרתו. האישום הזה נשען על הטענה כי טראמפ עיכב סיוע צבאי לאוקראינה - סיוע שאושר על-ידי הקונגרס - במאמץ לסחוט מנשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הצהרה פומבית שאוקראינה תשיק חקירה פומבית נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיה דירקטור בחברת הגז האוקראינית בוריסמה בתקופת כהונתו של אביו. ביידן הוא המתמודד המוביל במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות וממילא יריב פוטנציאלי של טראמפ בבחירות ב-2020. טראמפ אף דרש מזלנסקי לחקור תאוריית קונספירציה, שלפיה אוקראינה סייעה להילרי קלינטון במאמץ להטות הבחירות לנשיאות ב-2016 לטובתה.

סעיף האישום השני טוען כי הנשיא ניסה לשבש הליכי חקירה של בית הנבחרים. סעיף זה נשען בעיקר על סירובו של טרמאפ לשתף פעולה עם החקירה הכרוכה בתהליך האמימפיצ'מנט. הוא אסר על בכירים בממשלו להעיד לפני ועדת המודיעין של בית הנבחרים, שגיבשה את הראיות שנחוצות להגשת כתבי האישום, וסירב למסור מסמכים שהוועדה דרשה.

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד