גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידות חדות בנעילה בת"א; מניות הבנקים והביטוח צנחו

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל ● מדדי הבנקים והביטוח רשמו ירידות של יותר מ-4% ● מיטב דש: קופות הגמל הכלליות רשמו תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3% בחודש מרץ

חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
חנויות סגורות בקניון רמת-אביב בצל הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

מאיפה הכסף לתוכניות הממשלה? דודי רזניק מלאומי שוקי הון על גיוס החוב ל-100 שנה שהשלים האוצר; שירה אחיעז מאיי.בי.איי תדבר על חברות המזון והאופנה בצל הקורונה - הצטרפו לשידור החי

 

המסחר בבורסה ננעל היום (ד') בירידות חדות במדדי המניות, על רקע מגמה שלילית מובהקת בבורסות אירופה וארה"ב. מניות הבנקים והביטוח בלטו בירידות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל. 

עוד בלטו בירידות חדות מניות נאוי , פתאל החזקות , ביג , בזן ומיטב דש. 

16:10

נמשכות הירידות החדות בבורסה, לקראת פתיחה שלילית מובהקת בוול סטריט. מניות הבנקים מובילות את הירידות, עם צניחה של 4.4% במדד הבנקים.  

גם מניות הביטוח בולטות בירידות חדות, בהובלת הראל , מנורה מבטחים  וכלל ביטוח. 

15:00

יום המסחר הרביעי לשבוע והראשון לחודש אפריל מתנהל בירידות שערים משמעותיות, שממשיכות את כיוון השוק מחודש מרץ, אותו סיכמה הבורסה המקומית בצלילה של 17%.

החוזים העתידיים בארה"ב מצביעים על מגמה שלילית לקראת פתיחת המסחר שם ומגמה שלילית מאפיינת את המסחר גם בבורסות הבולטות באירופה.

ברקע לכיוון השלילי היום עומדים בין היתר דברים ברוח פסימית מצד נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, בנוגע להשלכות העשויות להיות להתפשטות וירוס הקורונה בארה"ב.

כאמור, חודש מרץ היה מהגרועים לשוקי ההון בארץ ובעולם, והדבר בא לידי ביטוי גם בפידיונות חסרי תקדים בשוק קרנות הנאמנות, שלפי בית ההשקעות מיטב דש היה "הגרוע ביותר שידעה תעשיית הקרנות מאז ומעולם".

בראש ובראשונה מדובר במציאות חריגה שהביאה לגריעה של כמעט שקל שלם מכל עשרה שקלים שנוהלו בחיסכון לטווח ארוך של הציבור בתוך חודש אחד. במיטב דש העריכו היום כי במרץ 2020, ולמרות ש"היומיים האחרונים של החודש צמצמו את מגמת הירידה", "רשמו קופות הגמל הכלליות תשואה שלילית ממוצעת של כ-9.3%". עוד העריכו בבית ההשקעות שנמנה על שחקני הגמל הגדולים בשוק, כי טווח התשואה השלילית בחודש מרץ עמד על תשואה שלילית של 8% עד מינוס 11%.

עוד ציינו במיטב דש כי "קופות הגמל המנייתיות השיגו תשואה שלילית של כ-17.9% בטווח תשואה שלילית של 14% עד תשואה שלילית של 21%".

בשקלול התשואות שנרשמו בינואר ופברואר השנה, שהחלו במגמה של עליות שהתהפכה באמצע פברואר, יוצא להערכת מיטב דש כי "ברבעון הראשון של השנה הקופות הכלליות השיגו תשואה שלילית של כ-11.4% בממוצע".

עוד על פי אומדן בית ההשקעות, בחודש החולף נפדו משוק קרנות הנאמנות המקומי סך של 42 מיליארד שקל, שיחד עם הפסדי התשואה בשווקים הובילו את השוק לשווי של 272 מיליארד שקל לעומת 343 מיליארד שקל בתחילת החודש. מדובר בצניחה גבוהה פי כמה ממה שהיה מוכר בחודשים "גרועים" קודמים בשוק קרנות הנאמנות, כשבמיטב דש מציינים כי "הקורבן העיקרי היה, באופן טבעי, החלק המרכזי בתעשייה, הקרנות המסורתיות האקטיביות שפדו כ-29 מיליארד שקל".

בצד השלילי של מדד ת"א 35 בולטות כמה מניות דואליות, בהן איי.אפ.אפ , לייבפרסון וטבע, שנחלשות בכ-6%-4%.

מניית בזן נחלשת בכ-5% אחרי זינוק תלת-יומי של כ-60%, שנרשם על רקע החלטת בימ"ש בנוגע לפעילות של חברה בת שלה, והמלצה חיובית של בית ההשקעות אי.בי.אי.

מניות הפיננסים שוב בולטות לשלילה, עם ירידות של כ-4%-5% במדדי הבנקים וביטוח פלוס. בין מניות הענף, הפועלים ולאומי יורדות כ-4%-5%. נאוי, פנינסולה ואס.אר אקורד צוללות בכ-8%-10%, מיטב דש ואלטשולר שחם בכ-5%-7%, הראל, מנורה וכלל מאבדות כ-5%.

עוד במסחר, מניית אינטרקיור שבה לבלוט לחיוב ועם עלייה של כ-7%-8% משלימה קפיצה של קרוב ל-80% תוך פחות משבוע.

במסחר באג"ח הקונצרניות נרשמת מגמה שלילית, והמסחר באג"ח הממשלתיות מתאפיין במגמה דומה.

14:00

מחריפות הירידות בבורסה בתל אביב בדומה לסנטימנט בשווקים בעולם. מדד ת"א 35 ומדד ת"א 90 מאבדים 3.2% כ"א, מדד הבנקים יורד ב-3.6%.

מליסרון  ואיי.אפ.אפ  בולטות בירידות של 6.4%, הראל השקעות  צונחת ב-6%, בזן  ב-5%, הפניקס  צונחת ב-4.6%.

מחזור המסחר בשוק המניות מסתכם ב-850 מיליון שקל בשעה זו.

11:45

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בירידות, וזאת בדומה לסנטימנט השלילי מעבר לים כאשר באירופה המדדים מאבדים גובה, ובניו יורק החוזים העתידיים מאותתים על ירידות בפתיחת המסחר. 

מדד ת"א-35 ומדד ת"א-90 מאבדים ב-2.5%, ומדד הבנקים מאבד שיעור דומה. מדד הביטוח עולה ב-3.5%.

האוצר השלים גיוס חוב באג"ח ממשלתיות לטווחים של עד 100 שנה בשוק הבינלאומי. לדברי דודי רזניק מלאומי שוקי הון: "הגיוס הזה הוא גיוס חלקי למימון הגרעון בנוסף לגיוסים השוטפים שנעשים בכל שבוע. היו ביקושים מאד גבוהים, ואיך שלא מסתכלים על זה זה נותן ציון טוב לכלכלה הישראלית בעת הזו".

"אנחנו נכנסים למצב לא פשוט עם סדר גודל של מיליון מובטלים ועסקים שעלולים להיסגר. יחד עם התמיכה של בנק ישראל, ועצם העובדה שהריבית בישראל נמוכה מאד, עיקר הנטל צריך ליפול על הממשלה בהרחבת התנאים הפיסקליים ולכן טוב שעשה האוצר להנפיק את החוב על מנת לממן את הגרעון", אמר רזניק.

11:00

המסחר בבורסת ת"א מתנהל בירידות שערים של 3.2%-2.7% בשלושת המדדים המובילים. 

10:10

המסחר בבורסה של תל אביב נפתח היום באיחור של כחמש דקות ("פתיחה אנגלית"), בירידות חדות של כ-3% במדדים המובילים.

מניית איי.אפ.אפ  , שחזרה אמש עם פער שלילי של 5% מניו יורק, נחתכת בשיעור דומה ומובילה את הירידות במדד ת"א-35. בזן  ולייבפרסון   מאבדות כ-4%. פתאל החזקות  נסחרת נגד המגמה ומטפסת בכ-2%, והיא גם המניה היחידה שנסחרת היום בטריטוריה הירוקה במדד המוביל.

מדד הביטוח רושם היום ירידה חדה של 3.5%, והבנקים מאבדים כ-2.5%    

האוצר בהובלת החשב הכללי, רוני חזקיהו, השלים אמש גיוס בינלאומי של 5 מיליארד דולר בשלוש סדרות של איגרות חוב. בבנק לאומי מתייחסים הבוקר לתוכנית הכלכלית של משרד האוצר, ולצעדי בנק ישראל להתמודדות עם משבר הקורונה. "בחינת שני אמצעי המדיניות שהופעלו עד כה - המדיניות התקציבית והמוניטרית - מלמדת כי בנק ישראל סיפק עד כה מענה הולם ומיידי למשבר הקורונה, בצורה של הפחתת דרישות ההון מהבנקים, תוכנית של רכישות אג"ח, מכרזי החלף ועוד. מנגד, החלק של משרד האוצר בתכנית הסיוע, שאמור להיות המשמעותי בהשפעתו, נראה מצומצם ולא מספיק. להערכתנו, יש צורך מיידי בשיקוף מלא לציבור של מכלול חבילת הצעדים שהוצגה, תוך הרחבת הסיוע לסקטור העסקי, ובעיקר לעסקים קטנים ובינוניים שמעסיקים חלק גדול מהמועסקים במשק".

עוד אומרים בבנק, כי "תוכנית הסיוע של הממשלה כוללת מרכיב קטן יחסית של מעורבות תקציבית ישירה, תוך התמקדות מצומצמת בצעדים הנחוצים להאצת היציאה מהמשבר. ייתכן שיידרשו צעדים נוספים בהמשך. מכלול הצעדים אינו מספיק בעת הנוכחית, ומתמקד בהקלה מסוימת למשקי הבית שכבר נפגעו מהמשבר, תוך מתן סיוע קטן מדי לסקטור העסקי, זאת ללא מענה הולם לטובת צמצום הפגיעה בהמשך".

07:00

המסחר בבורסה של תל אביב צפוי להיפתח הבוקר על רקע הירידות שנרשמו אמש בוול סטריט. יום המסחר התנהל בתנודתיות, והירידות התחזקו לקראת הסגירה. מדד דאו ג'ונס ירד ב-1.8%, מדד נאסד"ק נחלש ב-0.9%, ומדד S&P 500 איבד 1.6%.

מבין המניות הדואליות במדד ת"א 35, איי.אפ.אפ חוזרת עם פער ארביטראז' שלילי של 5%, כיל, לייבפרסון ונייס עם פער שלילי של כ-3% וטבע עם פער שלילי של 2.5%.

האוצר בהובלת החשב הכללי, רוני חזקיהו, השלים אמש גיוס בינלאומי של 5 מיליארד דולר בשלוש סדרות של איגרות חוב. הגיוס הושלם בהצלחה, למרות שבוצע בעיצומו של משבר כלכלי עמוק, ולאחר שלפני כשבועיים מכרו משקיעים זרים אג"ח של ממשלת ישראל בהיקפים גדולים מאד. במוקד הגיוס עמדה סדרה ראשונה מסוגה של אג"ח ל-100 שנה שעליה תשלם ממשלת ישראל ריבית שנתית של 4.5%.

אתמול (ג') הסתיים המסחר בתל אביב בעליות, לאחר יום תנודתי. מדד ת"א 35 עלה ב -2.5%, מדד ת"א 125 הוסיף 2.2%, ומדד ת"א 90 התחזק ב-3.25%. מדד הביטוח טיפס ב-3.3%, מדד הנפט והגז זינק ב-4.9%, ומדד הנדל"ן עלה ב-4.3%.

בורסות אירופה ננעלו בעליות, אך רשמו את הרבעון הגרוע ביותר מאז 1987. בפרנקפורט מדד דאקס עלה ב-1.3%, בלונדון פוטסי 100 קפץ ב-1.8% ובפריז קאק 40 התחזק ב-0.4%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי הוסיף 1.3%.

עוד כתבות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם