גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משבר הקורונה צפוי לעכב בצורה דרמטית את חזון הרכב החשמלי

מגפת הקורונה צפויה להאט בצורה משמעותית את הצמיחה המואצת של תחום הרכב החשמלי • אנליסטים מעריכים כי השוק צפוי להתכווץ ב-43% ב-2020, הרגולציה מעדיפה את מכוניות הבנזין והדיזל שמייצרות מקומות עבודה ומסים, ואפילו השווי של טסלה צנח ב-50 מיליארד דולר

מייסד טסלה, אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס
מייסד טסלה, אלון מאסק / צילום: Aly Song, רויטרס

על פי כל התחזיות המוקדמות, 2020 אמורה להיות שנת פריצת הדרך הגדולה של שוק הרכב החשמלי. הערכות הקונצנזוס של האנליסטים דיברו על קפיצה דו-ספרתית במכירות בסגמנט, על למעלה מ-175 דגמים חשמליים שיהיו זמינים ללקוחות בעולם עד סוף השנה ועל ביקוש שיעלה על ההיצע.

בחודשים האחרונים של 2019 הוצגו שלל תוכניות אסטרטגיות של יצרני רכב גדולים, שבמרכזן לוח זמנים מואץ להשקת קווי דגמים חשמליים חדשים, או לפחות עם הנעת פלאג-אין, לצד הכרזות רשמיות על השקעות מתוכננות של עשרות מיליארדים בהקמת קווי ייצור חדשים לרכב חשמלי ובמפעלי ייצור עצמאיים לסוללות.

אבל אז הגיע משבר הקורונה ועימו השבתות ייצור ושיווק גורפות של כלי רכב בכל העולם לצד עיכובים בתוכניות הפיתוח, צניחה של הביקוש לרכב בשוק מוכה האבטלה ובעיקר אופק מאקרו קודר מאוד. כדי לנסות ולהעריך מה צופן העתיד לפלח החם ביותר של שוק הרכב, לפחות בטווח הקצר, צריך לזהות את השינויים שחלו בגורמים, שהעניקו לו תנופה כה ערה.

לרגולציה יש פחות מוטיבציה

נכון להיום, אף יצרן רכב בעולם לא מצא את נוסחת הקסמים שמאפשרת לייצר רווחים משמעותיים, אם בכלל, מייצור המוני של מכוניות חשמליות עממיות ללא סובסידיות ו/או הטבות מס ממשלתיות מהותיות. הוכחה טובה אפשר למצוא בשוק הרכב החשמלי הסיני, שניצב עד לאחרונה בראש החץ של השוק הגלובלי. באמצע 2019 קיצצה ממשלת סין את הסובסידיות על הפלח במחצית ותוך חודשים בודדים נבלמה הצמיחה הדו-ספרתית של השוק. השנה כולה הסתיימה עם ירידה חד ספרתית במכירות חשמליות.

בפלח היוקרה של שוק הרכב החשמלי המרווחים ליצרן הם קצת יותר הגיוניים אבל גם הם לא מתקרבים לאלה של מכוניות בנזין בשל הצורך בסוללות עם קיבולת גבוהה, שעולות עשרות אלפי דולרים.

למרות כל זאת תעשיית הרכב הגלובלית, ממזרח ועד מערב, אמורה הייתה לקבל דחיפה משמעותית לתהליך ההתחשמלות ממספר גורמים, שכולם נמצאים כעת תחת שינוי מואץ בעקבות משבר הקורונה.

החשוב ביותר הוא הרגולציה העולמית. כל הרגולטורים, בכל מוקדי הרכב הגלובליים החשובים, אמורים היה ליישם החל מ-2021 רגולציות חדשות, שיחמירו משמעותית את דרישות הפליטה ו/או צריכת הדלק - השניים קשורים זה לזה בצורה הדוקה - של דגמי רכב חדשים.

אירופה הובילה את הקו הירוק עם דרישה מהיצרנים להוריד את ממוצע פליטת ה-CO2 של דגמי הרכב החדשים בעשרות אחוזים ביחס לרף הנוכחי - או לשלם קנסות של מיליארדים על חריגה. ארה"ב, בהובלת קליפורניה, אמורה הייתה להכתיב ליצרני הרכב הורדה שנתית משמעותית ומדורגת בצריכת הדלק ואילו סין אמורה ליישם בשנה הבאה סטנדרט פליטה חדשה ומחמיר ( CHINA 6).

הדרך המהירה ביותר, ואולי היחידה, שניצבת בפני יצרני הרכב הגלובליים כדי לעמוד בדד-ליין של הרגולציה החדשה, היא השקעת עתק בחישמול דגמי רכב חדשים במקביל לביטול הייצור של דגמי בנזין ודיזל מזהמים אך רווחיים.

עוד לפני המשבר נאלצו יצרני הרכב למתוח את משאביהם כדי לעמוד ברגולציה החדשה אבל אחרי ההלם הכלכלי של משבר הקורונה כבר די ברור שהמשימה תהיה בלתי אפשרית. הרגולטורים, שעבורם תעשיית הרכב היא מקור אסטרטגי לתעסוקה ומסים, מבינים זאת היטב ומתחילים כיום לבצע סיבוב פרסה זמני או לבלום בחוזקה.

בארצות-הברית כבר ניצל החודש ממשל טראמפ את משבר הקורונה ואת צניחת מחירי הדלק כדי לבטל כליל את יוזמת אובמה, שאמורה הייתה לחייב את יצרני הרכב להפחית את צריכת הדלק של דגמים חדשים ב-5% בכל שנה עד 2026. על הדרך ניצל הממשל את סמכותו כדי לשלול ממדינת קליפורניה - הסמן השמאלי במדיניות "רכבי אפס פליטה" בארצות-הברית - את הסמכות שניתנה לה לחוקק חוקים סביבתיים עצמאיים ולדרוש מיצרני רכב, שמוכרים כלי רכב בתחומה, לעמוד בתקנות פליטה מחמירות ולתמרץ רכב חשמלי. אומנם התקנות הפדרליות החדשות הללו עוד יאותגרו בבתי המשפט במשך זמן רב אבל אין ספק, שבינתיים הן מפחיתות את המוטיבציה של היצרנים האמריקאים הקורסים להשקיע הון עתק בהתחשמלות.

באירופה מפעילים בימים אלה יצרני הרכב לחץ כבד על נציבות האיחוד האירופי לדחות בשנה אחת לפחות את "תקנות ה-CO2" של 2021 או לכל הפחות להקטין את הקנסות הצפויים על אי עמידה בהן. אם הלחץ יניב פירות הוא צפוי לעכב משמעותית את קצב ההשקה והחדירה של רכב חשמלי באיחוד האירופי. וזה לא הכול. עוד לפני כן סבלה התעשייה ממחסור בסוללות, מקצב פרישה איטי מדי של רשתות טעינה ומקשיי פיתוח. אם מוסיפים לקלחת את ההלם התקציבי, שסופגות כיום לא מעט מדינות באירופה, אפשר להניח שהוצאות תקציביות כבדות כמו הגדלת הסבסוד לרכב חשמלי, יהפכו למותרות פיסקאליות בשנה-שנתיים הקרובות.

גם בסין, שרק מתחילה להתאושש כיום ממשבר הקורונה, צפויה הממשלה לדחות את החלת תקנות הפליטה החדשות "צ'יינה 6" כדי להקל על התעשייה המקומית החבולה. הממשל הסיני גיבש במקביל גם חבילת תמריצים לרכב חשמלי כולל הארכת הסובסידיות בשנתיים והקלות במכסות ייצור, אבל ההתאוששות של השוק כולו צפויה להיות איטית.

מחירי הנפט משפיעים לרעה

הגורם השני, שדחף עד לאחרונה את מגמת חישמול כלי הרכב, הוא יחס הגומלין העדין בין מחירי הנפט הגלובליים, ומחירי הדלק בתחנות, לבין עלות סוללות הליתיום לרכב חשמלי. המאזן נטה בשנים האחרונות לטובת הרכב החשמלי. בעוד שמחירי הנפט נותרו יציבים, פלוס מינוס, צנחו מחירי סוללות הליתיום לרכב בכ-15% בשנה שעברה והתייצבו סביב כ-160 דולר לקילוואט שעה. על פי התחזיות ב-2022 אמור היה מחיר הסוללות להתייצב סביב הרף המיסטי של כ-100 דולר לקילוואט שעה. רף כזה היה מעניק להן עלות ייצור דומה לזה של מכוניות בנזין ומאפשר ליצרנים להתקין סוללות עם קיבולת מאסיבית וטווח נסיעה שימושי של כ-500 קילומטר, גם בדגמים עממיים.

אלא שמשבר הקורונה ריסק את מחירי הנפט בעולם לשפל חסר תקדים וביחד עם מחירי הנפט צנחה גם העלות הממוצעת לקילומטר נסיעה של רכבי בנזין ודיזל ונפגמה המוטיבציה הצרכנית לרכישת רכב חשמלי יקר על בסיס שיקולים כלכליים, אם נשים בצד את הרכישות משיקולים סביבתיים. בטווח הקצר, מספר חודשים עד כשנה, הפרת האיזון מכניסה מרכיב גדול של חוסר ודאות לצמיחה החזויה של שוק הרכב החשמלי. בטווח הבינוני והארוך אפשר לשער, שהמכשול יוסר כאשר התעשייה והנסועה יתחילו להתאושש ועימם יזנק גם הביקוש לנפט ומוצריו יטפס - אולי בסיוע של איזה סכסוך צבאי כזה או אחר.

הפרמיה ההזויה של טסלה

טסלה של אלון מאסק היא הגורם השלישי, שדחף והאיץ את כל שוק הרכב החשמלי הגלובלי בשנה-שנתיים האחרונות. לא בגלל שהיצרנית האמריקאית מצאה דרך איזו דרך קסמים להרוויח כסף גדול מייצור ומכירה של רכב חשמלי, כפי שמעידים הדוחות הכספיים שלה. גם לא בגלל פריצות דרך טכנולוגיות ותעשייתיות דרמטיות, שאינן מוכרות, או לכל הפחות אינן ניתנות לשחזור, על ידי מתחרותיה הממוסדות.

הדלק הרקטי, שבעזרתו דחפה טסלה את כל השוק החשמליות בעולם, היה שוק ההון. ליתר דיוק, נכונות המשקיעים לתמחר בפרמיה הזויה את פוטנציאל החלום של החברה, שמבוסס על דומיננטיות בשוק רכב שנמצא בצמיחה מואצת. בסוף 2019 השיגה טסלה שווי שוק גבוה משמעותית מזה של מתחרות גדולות ורווחיות ממנה בכמה סדרי גודל, ושברה את הקשר הלינארי וההגיוני בין כושר ייצור, נתחי שוק וביצועים פיננסיים בהווה לבין מחיר המניה בתעשיית הרכב.

בשורה התחתונה היא הוכיחה לתעשיית הרכב הוותיקה שרכב חשמלי פועל על המשקיעים כמו סם הזיות ממכר, וכולם רצו להיות סוחרים בסם החדש.

אבל משבר הקורונה הוכיח כי בשוק משברי יש מגבלות גם לפנטזיות, ומניית טסלה התרסקה ומחקה כמעט 70 מיליארד דולר משווי החברה בשיא. המניה אומנם התאוששה במקצת מהשפל אליו צנחה בשלהי מרץ, בסיוע תדלוק נמרץ של הודעות למשקיעים, אבל גם טסלה נאלצה להשבית לפרק זמן בלתי ידוע את מפעל הייצור המרכזי שלה בארצות-הברית, סובלת מקשיי ההתאוששות של השוק הסיני ושורפת כיום רזרבות חירום כספיות. ביום שישי האחרון היא הודיעה כי היא מוציאה לחל"ת חלק גדול מכוח-האדם שלה בתחום המכירות והמסירות של הרכב ומבצעת קיצוצי שכר משמעותיים בכל כוח-האדם. בקיצור, כאשר מגיע המבול, כולם נרטבים ורק הגדולים מצליחים לא לטבוע.

נכון לרגע זה מעריכים מחקרים ראשונים כי שוק הרכב החשמלי יתכווץ ב-2020 בשיעור של כ-43% - במקום צמיחה בשיעור דומה. אף אחד לא מעז בינתיים לנבא מה יקרה לו בשנה הבאה. אבל הלקח די ברור: כאשר המבול מגיע כולם נרטבים, ושילוב בין חשמל למים עלול להסתיים בפיצוץ.

גלו איך ההתנהגות שלכם תשפיע על התפשטות המגפה

סימולטור הקורונה של גלובס / אינפוגרפיק: אפרת לוי, גלובס

עוד כתבות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם