גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האריה מתעורר: גרסת הפנאי 2008 היא נקודת האור של פיג'ו-סיטרואן

לגרסת הפנאי של משפחת ה-2008 החדשה יש מה שנדרש כדי לסייע ליצרן לעורר מחדש את שוק הרכב ● היא אופנתית, נעימה לנהיגה, זריזה, מאובזרת ומתומחרת במרכז הטבלה ● אבל היא יוצאת לפלח שוק מאתגר, סופר-תחרותי ורווי במתחרים נואשים

כל יצרני הרכב האירופאים מנסים בימים אלה להתניע מחדש את המפעלים שלהם ולכולם ממתין בחודשים הקרובים מסלול מכשולים מפרך. אבל ביניהם יש גם כאלה, שמצבם מאתגר במיוחד. את קונצרן פיג'ו-סיטרואן (PSA), למשל, פקד משבר הקורונה בעיצומן של הכנות למיזוג בהיקף 50 מיליארד דולר עם קונצרן פיאט-קרייזלר (FCA).

רשמית העסקה עדיין אמורה לצאת לפועל אבל אין ספק, שתנאי הרקע השתנו בינתיים. פיאט-קרייזלר, שהייתה אחת הראשונות שנאלצו להשבית את הייצור, דיווחה השבוע על הפסד רבעוני מזיל דמעות של 1.7 מיליארד אירו עם צפי לרבעון שני קשה לא פחות. זוהי משקולת עסקית כבדה על גבה של השותפה-לעתיד PSA, שנוספת על הקשיים הפרטיים שלה דוגמת קריסה של 89% בשוק הרכב הצרפתי והצורך לחלץ את החברה הבת אופל ממשבר קיומי.

נקודת האור המרכזית שלה כרגע היא סדרת ה-2008 החדשה, שזכתה לתואר מכונית השנה ונהנתה מתנופת מכירות לפני המשבר. בתוך הסדרה, עיקר נטל הקאמבק מוטל כרגע על גרסת הפנאי 2008, שהדור החדש שלה יוצא לשוק מאתגר מאוד.

הדגם הנמכר ביותר של PSA בשנים האחרונות היה 3008, שרשם בשנתיים האחרונות קצב מכירות של כרבע מיליון יחידות בשנה. אין זה מפתיע שגם האח הקטן 2008 מאמץ אותו מסלול עיצובי. הממדים קטנים יותר אבל הפרופורציות דומות וכך גם הירכתיים העגלגלות, החרטום הרבוע והאגרסיבי עם פנסי LED מתוחכמים לצד שבכת גריל ענקית, גג "צף", קשתות גלגלים מודגשות וזנב עם מערך פנסים אופקי מקצה לקצה. בצבעים נכונים, ה-2008 מצליח לשמור על נוכחות כביש ייחודית ומרשימה אפילו בתוך קהל צפוף של מתחרים חדישים ואופנתיים.

גם תא הנוסעים משכפל את ה-DNA של האח הגדול 3008, בעיקר בסביבת הנהג, שמעניקה רושם יקר ומתוחכם ומכוונת בעליל לנהגים מדור הסמארטפון. התצוגה והתפעול הם על טהרת מסכי ה-LCD הצבעוניים כאשר גרסת הפרימיום בה נהגנו מגיעה עם לוח מחוונים זורח בגודל 10 אינץ', שמצויד בגימיק של תצוגה תלת ממדית ובשלל אופציות לעיצוב הגרפיקה וחיווי הנתונים.

כמקובל יש גם מסך מולטימדיה גדול ועתיר תפריטי מגע וגם כמה "מתגי פסנתר" פיזיים עבור פונקציות תפעול בסיסיות. היינו שמחים לקבל גם מתגים פיזיים לתפעול מערכת האקלים, במקום להתחיל לדפדף אחרי תפריטים במסך המגע תוך כדי נסיעה וגם הגה הספורט הזעיר והטרפזי מתחיל להיות גימיק שחוק, שעלול להרחיק לקוחות מבוגרים.

CAR

ריפוד נאה ועזרי נהיגה מתקדמים

גרסת הפרימיום משלימה את הרושם העילי עם גג חשמלי, ריפוד נאה ומערך משודרג של עזרי נהיגה מתקדמים, כולל בקרת שיוט חכמה במהירויות אוטוסטרדה עם בלימה עצמאית גם ב-140 קילומטר. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמו בכל דגמי הדור החדש של PSA, ורוב התא עטוי בחומרי דיפון "צעירים" ונעימים למראה למגע, למעט פלסטיק קשיח על דיפוני הדלתות.

מלפנים נהנים הנהג והנוסע מתחושה של "רכב קטן גדול" עם תנוחת ישיבה גבוהה יחסית ושפע של מרווח לכתפיים ולראש. המרחב מאחור השתפר משמעותית לעומת הדגם היוצא, אבל עדיין מהווה תזכורת לכך שזהו רכב פנאי על בסיס סופר-מיני. מרחב הברכיים מאחור סביר פלוס אבל נוסעים גבוהים מהממוצע ימצאו, שהגג האופקי ניצב די קרוב לראשם ואילו רוחב המושב האחורי מתוכנן עבור שני מבוגרים או שלושה ילדים. גם קו השמשות מאחור די גבוה ומגביל את הראות. תא המטען לעומת זאת הוא מהטובים בקבוצה וקיפול המושב האחורי מפנה מאחור חלל העמסה רציני.

בחרטום נמצא מנוע הטורבו-בנזין המוכר של PSA עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 130 כוח סוס, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. ביחידת ההנעה המוצלחת הזו פגשנו כבר בלא מעט דגמים של הקבוצה, כולל דגמים גדולים וכבדים יותר משמעותית. כצפוי היא מתמודדת בקלילות עם 1,200 הקילו הצנועים של ה-2008.

מצב התכנות הרגיל, ובוודאי המצב "חיסכון", מרגישים די צמחוניים עם תגובת דוושה מושהית והחלפות הילוכים מהוססות לעיתים, שמכוונות בעיקר לחיסכון. אבל מצב התכנות הספורטיבי משחרר את הרסן, מחדד את תגובת הדוושה והתיבה ומעניק תחושה נעימה של מרץ ודחף זמין.

עם תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות יש בפלח כלים זריזים יותר, אבל ה-2008 שומרת על קצב מכובד בעליות, יוצאת לעקיפות זריזות ובטוחות ומשייטת ללא מאמץ ב-140 קילומטר לשעה פלוס. צריכת הדלק היא פונקציה של בחירת הנהג אבל נהגים מתונים לא יתקשו להשיג 15-16 קילומטרים לליטר - לא עניין של מה בכך גם בעידן שבו יצרניות נפט משלמות ללקוחות כדי שייקחו סחורה.

ה-2008 ניצבת על פלטפורמת PF1 של PSA בה כבר פגשנו בדגמים כמו סיטרואן C3 ואפילו ב-DS3 המהודרת. זו פיסה של הנדסת רכב אירופאית מושקעת וכמו אחיותיה ה-2008 מפגינה נטיית גוף מזערית בפניות מהירות לצד העברות משקל זריזות וספיגת זעזועים טובה על רוב סוגי האספלט. במצב הספורטיבי ההגה זריז וכבד מספיק לשעשועי כביש אבל בשני המצבים האחרים הוא לוקה בתגבור יתר.

ל-PSA יש עוד כמה דברים ללמוד מקבוצת פולקסווגן בכל הנוגע לכיול של מערכות הסיוע הבטיחותיות (ADAS). זו שנמצאת ב-2008 מספקת תחושת היגוי מלאכותית ופונקציית השמירה על הנתיב מטרידה את הנהג במשיכות הגה תכופות. למרבה המזל יש למערכת מתג ניתוק גדול, ברור ונגיש.

יכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות

בעיר ה-2008 ממלאת היטב את ייעודה בזכות כושר תמרון טוב ברחובות צפופים ויכולת טיפוס מיומנת על מדרכות גבוהות, למרות מרווח הגחון הצנוע. מערך יעיל של חיישנים היקפיים ומצלמה אחורית איכותית מסייעים לשמור על שלמות המרכב.

המחיר של גרסת הבסיס של פיז'ו 2008 החדשה מתחיל ב-128 אלף שקל וגרסת הפרימיום המאובזרת היטב מוסיפה עוד כ-7000 שקל לשורה התחתונה. אלה מחירים שמציבים אותה במרכז קשת המחירים של אחד מפלחי השוק הצפופים והתחרותיים ביותר כיום בשוק הישראלי, שכולל דגמים, שחלקם מרווחים וחזקים יותר. אבל ה-2008 מרוויחה בכבוד מקום גבוה על מטריצת התמורה לכסף בפלח עם שילוב מדויק בין אופנתיות, תחכום, אבזור ויכולת דינמית. יהיה מעניין לראות היכן תמוצב הגרסה החשמלית שלו, שנמצאת מעבר לפינה. 

חלק מהמתחרים

רנו קפצ'ור 2020

מעבר לפינה נמצא הדור החדש של רנו קפצ'ור, שממדיו צמחו בכל הכיוונים והוא מציע הרבה יותר מרחב לרגליים ולמטען מקודמו. הוא מצויד בעמדת פיקוד דיגיטלית חכמה ומערך של עזרי בטיחות וסיוע. המנוע העיקרי יהיה 1.3 ליטר טורבו-בנזין עם 130 או 155 כוחות סוס ותיבה כפולה מצמדים. באופק נמצאת גם גרסת פלאג-אין מעניינת

קיה סלטוס

ה"סלטוס" אמורה לסגור השנה אצל קיה נישה בין ה"סטוניק" הקומפקטית לבין דגמי הנירו והספורטאג', הן מבחינת מחירים והן מבחינת ממדים. הרכב מציע ממדים נדיבים, בסיס גלגלים ארוך יחסית, תא נוסעים מרווח ומערך פיקוד מודרני. הוא מוצע בשווקים שונים עם מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין אך המפרט המדויק לישראל טרם פורסם

טויוטה יאריס קרוס

מעבר לפינה נמצא דגם ה"קרוס" החדש של טויוטה, שמבוסס על היאריס וישתבץ מתחת ל-CH-R הפופולרי. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.56 מטר ומציע עיצוב חוץ ופנים אופנתי ועמוס בטכנולוגיות עדכניות. המנוע העיקרי הוא היברידי חדש עם בסיס מנוע שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. מפרטים מלאים טרם פורסמו

עוד כתבות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

יום קרב בצפון: כטבמ"ים יורטו מעל נהריה ועכו, צה"ל תקף בדרום לבנון

דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "למען ביטחונכם - עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● מקור בחמאס: הארגון מחויב לתיווך הקטארי ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים