גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי דיינו: המעבר לתיבה רובוטית ב-I10 פוגם בביצועים

הדור החדש של המיני לבית יונדאי מאופיין בעיצוב אטרקטיבי ובוגר ותא נוסעים עם שימושיות מרשימה עבור תא משפחתי טיפוסי ● היא נוחה, איכותית ונעימה לנהיגה אך המעבר לתיבה רובוטית לטובת הפחתת הפליטה פוגם בביצועים

בימי קדם, לפני עידן הקורונה - כלומר בשנה שעברה - סברו יצרני הרכב הגלובליים שהאתגר הגדול ביותר שניצב בפניהם הוא הרגולציה הסביבתית. בתחילת 2021 אמורה הייתה להיכנס לתוקף רגולציה קשוחה של האיחוד האירופי, שמאלצת את כל היצרנים להפחית את ממוצע הפליטה של דגמיהם משמעותית או לשלם קנסות עתק, והשינוי המתקרב הכניס את כולם לפאניקה.

הבעיה הייתה חמורה במיוחד בפלח כלי הרכב העירוניים, שבו מתח הרווחים של היצרנים הוא מזערי ולפיכך מוגבלת היכולת לשלב בהם טכנולוגיות מתקדמות ויקרות להפחתת הפליטה. חלק מהיצרנים הודיעו שהם מתכוונים לסגת כליל מהפלח העירוני. אחרים דיווחו על כוונה לעבור להנעה חשמלית/היברידית בלבד. והיו גם כאלה, כמו יונדאי למשל, שאימצו "פתרונות מדף" מהירים ומוכחים כמו החלפת התיבה האוטומטית בתיבה רובוטית, שהיא למעשה תיבה ידנית ממוכנת, שמייצרת פליטה נמוכה משמעותית.

כיום זו אחת הבעיות האחרונות שמעסיקות את התעשייה. משבר הקורונה אתחל את תעשיית הרכב מחדש, חתך את המכירות, דרדר יצרנים גדולים וחזקים למשבר נזילות, שיבש את שרשרת האספקה והקפיא תוכניות ייצור ופיתוח. כרגע מהמרים בתעשיית הרכב שהאיחוד האירופאי יאלץ לדחות את יישום הרפורמה הסביבתית, כדי לא לדחוף עוד יותר את היצרנים לכיוון התהום.

רכב

מרחב לראש ולכתפיים של הנהג

מכיוון שבתעשיית הרכב אי אפשר לשנות פאזה במהירות, כלי הרכב החדשים שנוחתים אצלנו ב-2020 מייצגים נאמנה את עידן הטרום-קורונה הפרו-סביבתי. אחד מהם הוא הדור החדש של יונדאי I10.

עיצובה של ה-I10 החדשה מייצג את קפיצת הדרך הגדולה ביותר, שעשתה השושלת עד כה. היא עדיין קצרה מאוד אבל כעת יש לה רוחב של מכוניות מקטגוריה גבוהה יותר; מפסק גלגלים נדיב, שמעניק לה יציבה אתלטית על הכביש; וחרטום דינמי, שבמרכזו פנסי היי-טק וגריל טרפזי רחב, שקורץ לכיוון שוק הפרמיום ומחקה את אאודי. הגרסאות המאובזרות יותר משלימות את הרושם המשודרג עם שלל עזרים קוסמטיים אופנתיים דוגמת גג "צף" בצבע שונה מצבע הגוף וחישוקים רחבים ונאים במידה 16 אינץ'. גרסאות הבסיס מסתפקות ב-14 אינץ' עם כיסוי פלסטיק על חישוקי מתכת.

הדבר המרשים ביותר בכניסה לתא הנוסעים הוא ניצולת הממדים לטובת החלל הפנימי. זו עדיין מכונית באורך 3.67 מטר בלבד עם בסיס גלגלים צנוע של 2.43 מטר. אבל הרוחב המשופר והגלגלים, שדחוקים לפינות המרכב, מספקים שפע מרחב לראש ולכתפיים של הנהג והנוסע מלפנים עם בונוס של מושב אחורי, שיכול לאכלס במידת הצורך שלושה, או לכל הפחות שני מבוגרים וילד או כיסא תינוק. ריפוד המושב האחורי די צנוע וספק אם הוא יספק פיתרון נוח לנסיעה בין עירונית ממושכת בהרכב משפחתי מלא, אבל תיאורטית האופציה קיימת. תא המטען מכיל 252 ליטר, כמה ליטרים פחות מהאחות קיה פיקנטו אבל במונחים של מכונית מהקטגוריה הוא בהחלט שימושי.

סביבת הנהג לא נופלת מזו של מכוניות גדולות ויקרות יותר והיא כוללת לוח מחוונים אנלוגי עשיר במידע, מערכת מולטימדיה יעילה עם מסך גדול ומערך די מקיף של מערכות בטיחות אקטיביות. גרסת הבסיס בה נסענו הסתפקה במערכת אקלים עם שליטה מכאנית אך הגרסאות היותר מאובזרות מחליפות אותו בבקרה דיגיטלית ראויה.

כל העסק מורכב היטב ועטוי בחומרי דיפון עם טקסטורות נאות וקווים נעימים לעין. אמנם אין בנמצא משטחי דיפון רכים אבל התחושה הכללית מושקעת, הדלתות נטרקות בצליל מכובד ובידוד הרעשים מרשים.

לשמור על קצב ראוי בנסיעות עירוניות

המנוע היחיד שמגיע לארץ הוא 1.2 ליטר בנזין, שמייצר 84 כוחות סוס ומומנט צנוע של 12 קג"מ. בעידן מנועי הטורבו-בנזין הקטנים, שבהם מצוידים כיום רוב הדגמים בקטגוריות הגבוהות יותר, התרגלנו לנתונים מרשימים יותר אבל בזכות משקל עצמי קליל של כ-930 קילו ויכולתו של המנוע לטפס בקלות יחסית לעבר הקו האדום על קשת הסל"ד, אפשר לשמור על קצב ראוי בנסיעות עירוניות ופרבריות טיפוסיות ולא להרגיש מחוץ לעניינים גם במהירויות של כביש 6 פלוס.

מנגד, עליות ארוכות, עם שניים-שלושה נוסעים ברכב, מאתגרות את יכולות המנוע ודורשות שימוש ידני בהילוכים כדי לשמור על מומנטום ראוי. תיבות אוטומטיות-רובוטיות הן די נפוצות בפלח המיני והיתרונות העיקריים שלהן הם הפחתה במשקל, בצריכת הדלק ובפליטה.

מבין התיבות הרובוטיות שפגשנו בפלח, זו של יונדאי היא אחת הטובות יחסית ועם רגל מתונה על המצערת היא מעבירה הילוכים בצורה די חלקה בעת שיוט ברחובות העיר הפקוקים. אבל תחת עומס היא עדיין לוקה בתסמונות המוכרות של תיבות כאלה, בעיקר השהיה מוחשית ומטרידה של תגובת התיבה בעת האצה. גם נתון תאוצה מאפס ל-100 של 15.8 שניות הוא לא מקדם מכירות מרשים, בלשון עדינה.

התיבה האוטומטית היוצאת הייתה הרבה יותר רהוטה, אבל אלה הם האילוצים של רגולציית הפליטה החדשה. אפשר להתנחם בצריכת דלק מרשימה של כ-18 קילומטר לליטר בתנאי נהיגה מעשיים.

מי שישתמש בתיבה הרובוטית כפי שהתכוונו מתכנניה, כלומר שליטה ידנית במשך רוב הזמן והותרת המצב האוטומטי לפקקים בלבד, יגלה שה-I10 מרגישה בוגרת ונעימה בנהיגה. האחיזה טובה באופן מפתיע, המאסה הנמוכה מעודדת שעשועים ואחרי ניתוק מערכת הסיוע האקטיבית לשמירה על הנתיב, שכדרכן של מערכות כאלה הופכת את תחושת ההיגוי לסינטטית, ההיגוי הטבעי של הרכב מרגיש זריז ומאוזן. גם נוחות הנסיעה היא אחת הטובות בפלח והמתלים מנטרלים היטב אספלט עירוני משובש.

המחיר של יונדאי I10 אוטומטית נע בין כ-80 ל-84 אלף שקל, די קרוב למחיר הרשמי של המתחרות הקוריאניות הצמודות ספארק ופיקנטו. אבל כמקובל בפלח, ובמיוחד בשוק רכב מוכה מיתון כמו הנוכחי, המחיר המעשי צפוי להיות נמוך משמעותית ותלוי בכושר המיקוח, בשוק האפס קילומטרים וכו'.

הוויתור על תיבה אוטומטית מקובלת הוא ללא ספק מהמורה תחרותית שתגזול לא מעט מכירות לטובת אלו מהמתחרות, שעדיין מצוידות בתיבה רגילה. אבל כל היצרנים, שמשחקים בפלח המיני באירופה, צפויים לישר קו עם המהלך הזה במוקדם או במאוחר - כולל האחות פיקנטו - ולכן זו מהמורה זמנית. כך או כך ה-I10 היא מכונית עירונית נאה ומרווחת, שלא משדרת לסביבתה "הבנק הגביל את מסגרת האשראי שלי" אלא בחירה מודעת באופציית תחבורה יעילה ואופנתית. 

חלק מהמתחרות

קיה פיקנטו

האחות והמתחרה הצמודה של ה-I10 נהנית כרגע מיתרון תחרותי של תיבה אוטומטית מקובלת אך הדור המחודש שלה, שנמצא מעבר לפינה, יישר קו עם המפרט של אחותה. לפיקנטו שעברה חידוש אשתקד יש מערכת הנעה נמרצת, רמת אבזור מכובדת וחבילה מקיפה של אבזור בטיחותי מתקדם, עם מנוע 1.2 מחירה מתחיל ב-83 אלף שקל

שברולט ספארק

הספארק, שמיוצרת בקוריאה, צרה ב-8 סנטימטרים מה-I10, מציעה תא מטען של 185 ליטר והמושב האחורי שלה מתוכנן לשניים. אבל יש לה עיצוב רענן, תא נוסעים מאובזר ומנוע 1.4 ליטר, שמייצר 98 כוחות סוס ו-13 קג"מ ובסיוע תיבה רציפה מאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-12.6 שניות. מחירה מתחיל ב-79 אלף שקל

מיצובישי ספייס-סטאר

לספייס-סטאר, שקיבלה לאחרונה עיצוב בוגר ונאה יותר, יש ממדים גדולים במעט מרוב המתחרות בפלח ובסיס גלגלים של 2.45 מטר המנוע הוא 1.2 ליטר עם 80 כוח סוס שמשודך לתיבה רציפה (CVT) ובסיוע משקל עצמי של 895 ליטר היא מאיצה ל-100 ב-13.5 שניות. מחיר הגרסה האוטומטית מתחיל ב-78 אלף שקל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה ואסיה; בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד ליבת ה-PCE

דאקס מתחזק ב-0.4%, פוטסי מוסיף 0.7% וקאק עולה ב-0.3% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר