גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבכיר, המענק הפיקטיבי, הטענות להתפטרות והסערה בבתי הדין הרבניים

הרב עו"ד שמעון יעקבי, היועמ"ש של בתי הדין הרבניים, הקדים בשבוע את סיום תפקידו הזמני כמנכ"ל בתי הדין הרבניים והתפטר, זאת כדי שתחול עליו החלטה מכוח חוק המקנה לו מענק של מאות אלפי שקלים ● באוצר ובפרקליטות התנגדו למתן הכספים: "אין בהתפטרות ממש"

הרב עו"ד שמעון יעקבי / צילום: תמר מצפי, גלובס
הרב עו"ד שמעון יעקבי / צילום: תמר מצפי, גלובס

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים, הרב עו"ד שמעון יעקבי , ניסה לקבל מהמדינה סכום המוערך בין 200 אלף שקל ל-300 אלף שקל באמצעות הגשת התפטרות "מלאכותית" שאין בה ממש. פרשה זו נחשפת לראשונה ב"גלובס".

במשך 13 שנה כיהן יעקבי בתפקידו כיועמ"ש בתי הדין הרבניים, ובספטמבר 2015 הוא מונה לכהן כמנכ"ל בתי הדין הרבניים במינוי זמני לשלושה חודשים. עקב אי מציאת מועמד מתאים, כהונת יעקבי הוארכה מעת לעת עד ה-10 במאי 2018. בינואר 2018 הוארכה בפעם האחרונה כהונת יעקבי עד למאי 2018. בפברואר 2018 החליט השר לשירותי דת דאז, דוד אזולאי ז"ל, למנות במינוי קבע את הרב דוד מלכה לתפקיד, שנכנס לתוקף ב-11 במאי.

ב-5 במרץ 2018 שלח יעקבי לרב הראשי לישראל המכהן כנשיא בית הדין הרבני לערעורים, הרב יצחק יוסף, הודעה כי החליט להקדים את סיום תפקידו כמנכ"ל בתי הדין הרבניים בשבוע. "אני מודיע כי החלטתי להקדים את סיום תפקידי ליום 03/05/2018 והריני מתפטר בסופו של יום זה". את מכתבו סיים יעקבי בבקשה כי נשיא בית הדין "יואיל לאשר לי מענק בהתאם לסעיף 13 להחלטת גמלאות לנושאי משרה ברשויות השלטון (נושאי משרה שיפוטית ושאריהם), התשמ"א-1981". על המסמך חתם הרב יוסף באותו יום וכתב "מאשר" ללא נימוקים. 

יעקבי סבר כי בהקדמת סיום הכהונה בשבוע, יוכל לזכות ב-11% ממשכורתו החודשית כפול שלוש השנים בהן כיהן כמנכ"ל הזמני. זאת, לאור סעיף 13 הקובע כי "נושא משרה שיפוטית שהתפטר ישולם לו, באישור נשיא בית המשפט העליון, נשיא בית הדין הרבני הגדול, נשיא בית הדין השרעי לערעורים או נשיא בית הדין הדתי הדרוזי לערעורים, לפי העניין, מענק בסכום של 11% ממשכורתו החודשית האחרונה ששולמה לו כפול מספר חודשי כהונתו".

התנגדות מצד משרד האוצר

אלא שבמשרד האוצר התנגדו בתוקף לבקשה זו. מנהל תחום השכר במשרד האוצר יהונתן מלצר כתב כי "בקשת הרב יעקבי להתפטר אין בה ממש משום שלולא היה 'מתפטר', היה מסיים את תפקידו בכל מקרה בתאריך 10.5.2018". עוד כתב מלצר כי "מבדיקה שנערכה מול הנהלת בתי המשפט עולה כי תשלום מענק לנושא משרה שיפוטית שהתפטר בהתאם לסעיף 13 ניתן במקרים חריגים בלבד ובסכומים מופחתים מהתקרה המפורטת בהחלטה".

מלצר הוסיף כי "מאחר ומדובר במינוי שהוא מינוי בפועל, אין מדובר בהתפטרות שכן הוא ממילא ממשיך את שירותו בתפקידו הקבוע. עם סיום תפקידו כמנהל בתי הדין בפועל שב הרב יעקבי לתפקידו הקודם, יועמ"ש בהנהלת בתי הדין הרבניים".

לטענת מלצר "במהלך בדיקת הנושא קבלנו לידינו את התכתובות והמינויים מהשנה האחרונה. מהשתלשלות האירועים עלו תהיות באשר לסיום תפקידו של הרב יעקבי (הקדמה בשבוע של סיום תפקידו) כמנהל בתי הדין הרבניים בפועל". את דבריו סיים מלצר באמירה כי משרד האוצר סבור "שהרב יעקבי אינו זכאי למענק מתוקף סעיף 13 להחלטה, ומשכך לא נוכל לאשר את התשלום".

התנגדות גם של פרקליטות המדינה

לשכת נשיא בית הדין הרבני לא ויתרה והמשיכה ללחוץ על משרד האוצר לאשר את תשלום מאות אלפי השקלים ליעקבי, אולם נתקלו בחומה. מלצר הבהיר כי יעקבי איננו זכאי למענק, ואם עמדת משרד האוצר לא מקובלת עליהם, יעקבי רשאי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה לצורך הכרעה. נציבות שירות המדינה סברה גם היא כי יעקבי לא זכאי למענק. אולם יעקבי סירב לוותר והגיש ערר למשרד המשפטים, ובנוסף דרש פדיון ופיצוי ימי מנוחה ומחלה ואף פיצוי בגין הלנת זכויות אלה על-ידי משרד האוצר.

מנהלת המחלקה למשפט העבודה בפרקליטות המדינה, עו"ד רחל שילנסקי, החליטה לאחרונה לאמץ את עמדת משרד האוצר ונציבות שירות המדינה וקבעה כי יעקבי לא זכאי לתשלום.

שילנסקי כתבה כי "להבנתנו, תכליתו של המענק לפי סעיף 13 להחלטת גמלאות, היא עידוד התפטרות של נושאי משרה שיפוטיים במינוי קבוע, ואילו משכיהנת כמנהל בתי הדין הרבניים בתפקיד זמני אינך זכאי למענק. בנוסף, המענק ניתן לנושא משרה שהתפטר בלבד. בענייננו, לא ניתן לראות בהתפטרותך משום התפטרות לעניין זה, מאחר שתפקידך היה אמור ממילא להסתיים שבוע בלבד לאחר מכן, והיית מודע לכך במועד בו הודעת על התפטרותך. זאת ועוד, המענק מותנה באישורו של נשיא בית הדין הרבני גדול. בענייננו, ניתן אישור לאקוני, ללא נימוקים, לתשלום מלוא המענק. מהמידע שנמסר לי עולה כי המענק ניתן בדרך כלל במקרים חריגים בלבד ובסכומים פחותים מהתקרה".

יעקבי דרש בנוסף לכך אף פדיון ימי מנוחה ומחלה. גם דרישה זו סורבה על-ידי משרדי האוצר והמשפטים. שילנסקי כתבה ליעקבי "כיהנת כמנהל בתי הדין הרבניים בתפקיד זמני כאשר תפקידך הקבוע במדינה כיועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים נשמר לך, וכפי שנמסר לנו, בתקופה זו אף נשמר רצף זכויותיך בגין ימי מחלה וחופשה כעובד מדינה בתפקיד אליו חזרת מיד עם תום המינוי הזמני כמנהל בתי הדין הרבניים.

"במצב דברים זה, קיבלתי את עמדתם של משרד האוצר ונציבות שירות המדינה, שלפיה, בנסיבות אלה, בהינתן שמלאת אך ורק תפקיד זמני בעוד תפקידך כיועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים נשמר לך כל אותה העת, לרבות רצף זכויותיך בגין ימי מחלה וחופשה בגין תפקיד זה, הרי שלא ניתן לראות בסיום תפקידך הזמני כדי סיום כהונה המזכה אותך בפדיון ופיצוי של ימי המנוחה והמחלה בתום המינוי הזמני. אלה - כך להבנתי, ייגררו לך לתפקידך במדינה וישולמו לך עם סיום תפקידך במדינה - הכל בהתאם לכללים".

היועץ המשפטי של בתי הדין הרבניים עו"ד שמעון יעקבי בחר שלא להגיב לכתבה. מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר "איננו מתייחסים". 

***גילוי מלא.

בתגובה לפניית "גלובס" לדובר בתי הדין הרבניים, מר שי דורון, הוא בחר לתקוף את כותב שורות אלה במלים חריגות המובאות כאן כלשונן: "לי יש 20 שנות במקצוע, לך יש אולי שנה, אז בוא ניקח פרופורציות. החבר'ה שהדליפו לך את הסיפור, מעורבים עד צוואר בשחיתויות, והסיבה שהדליפו לך את הסיפור זה כדי לנסות לחסל חשבונות עם מי שנלחם בשחיתויות האלה ולעשות עליך סיבוב.

"תקרא קצת 'דה-מרקר' שיש לו פי 10 השפעה מ'גלובס', ותבין במה מדובר... אבל סבבה, אייטם באינטרנט ב'גלובס' זה לא באמת מעניין אותנו, זה יישכח מהר מאוד. ואני מאחל לך בהצלחה. ובכלל, יש לך בברנז'ה מוניטין בקרב הדוברים הרלוונטיים ובקרב העיתונאים הרלוונטיים של עוף מוזר, של מישהו זחוח, שלא עומד מאחוריו כלום. קצת צניעות לא תזיק לך. אלא אם אתה רוצה להיפלט מאוד מהר מהמערכת...".

עוד אמר דובר בתי הדין הרבניים "'גלובס' קטן עלינו, זו האמת".

איננו נוהגים בשגרה לתת פומבי להתנהלות שבין עיתונאי ודובר, אולם מכיוון שהפעם מדובר באירוע חריג בכל קנה מידה שנעשה על-ידי עובד ציבור בגוף שיפוטי, בחרנו לחרוג מהרגלנו ויידענו את מר שי דורון כי בכוונתנו לעשות זאת, והוא לא הביע התנגדות. למען הסר ספק יובהר כי לדובר בתי הדין הרבניים אין כל ידיעה מי המקורות שעומדים מאחורי כתבה זו.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

מניה בשפל ושלל צרות: מה צפוי בדוחות הענקית "שנתקעה מאחור"

טסלה, שצפויה להציג את תוצאותיה הכספיות הערב, איבדה כ-40% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה ● האנליסטים בוול סטריט חוזים כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת