גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פוגע בעובדים החלשים ולא מה שקיוו לו הקמעונאים והמסעדנים: כך מתכננים באוצר להחזיר עובדים מחל"ת

מדובר בסיוע בהיקף של 6 מיליארד שקל שיובא מחר לאישור בלחץ רשתות הקמעונאות הגדולות ● לפי פרטי המתווה שהגיע לידי "גלובס", מעסיקים יקבלו מענק של 7,000 שקל על כל עובד שיחזירו מחל"ת, ובלבד ששכרו גבוה מ-4000 שקל

שלט סגירה על חלון הראווה של חנות קטנה בתל-אביב. בעקבות הסגר הרבה עסקים הגיעו לידי פשיטת רגל / צילום: איל יצהר, גלובס
שלט סגירה על חלון הראווה של חנות קטנה בתל-אביב. בעקבות הסגר הרבה עסקים הגיעו לידי פשיטת רגל / צילום: איל יצהר, גלובס

תוכנית הסיוע הממשלתית בהיקף 6 מיליארד שקל תובא מחר (ה') לאישור. מפרטי התוכנית שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי מעסיקים יקבלו מענק של 7,000 שקל על כל עובד שיחזירו מחל"ת, ובלבד ששכרו עולה על 4,000 שקל. המתווה הזה עשוי לפגוע במוטיבציה להחזיר עובדים חלשים, והוא גם לא ממש מה שהקמעונאים הגדולים קיוו לו.

כך, לפי המתווה המסתמן, אין אפשרות להתאים את גובה המענק להיקף העבודה של העובד, ועל כן עלול להיווצר מצב אבסורדי שעבור עובד שהשתכר 5,000 שקל, יקבל המעסיק סכום שגבוה באופן ניכר ממשכורתו בפער של 40% ממשכורתו של העובד - 7,000 שקל, בעוד שעבור עובד שמשתכר 3500, המעסיק לא יקבל כלום.

בענף הקמעונאות מעריכים כי 40% מעובדי הרשתות "נופלים" בקריטריון הזה, כך שעבורם לא יוכלו הרשתות לקבל מענק. לפי אותן הערכות, מדובר בעיקר בחיילים משוחררים או סטודנטים שעובדים 2-3 משמרות בשבוע, ועל כן מגיעים למשכורות הנמוכות מ-4,000 שקל.

על-פי נתוני הלמ"ס, נכון למרץ 2020, כ-930 אלף עובדים הועסקו במשרה חלקית. מדובר בסטודנטים, חיילים משוחררים, אימהות חד-הוריות ועובדים נוספים העובדים בחלקיות משרה, ואשר אם יעבור המתווה המוצע החזרתם לעבודה לא תזכה את מעסיקיהם במענק עבורם.

ב-26 לאפריל החליטו ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון, בתמיכת נגיד בנק ישראל להקצות תקציב מיוחד נוסף של עד 6 מיליארד שקל לשימור והחזרת עובדים למעגל התעסוקה במשק.

קבוצת בעלי רשתות הקמעונאות הגדולות, המעסיקים בין 50 ל-100 אלף עובדים, לחצה על משרדי הממשלה לאשר תוכנית שתתבסס על מענק לכל מעסיק שיקלוט בחזרה עובדים שנשלחו לחופשה ללא תשלום. התאגדות רשתות האופנה והמסחר הצהירה כי הדרישה היא למענק בגובה 10,000 שקל עבור כל עובד שייקלט מחדש. מאוחר יותר הנמיכו הקמעונאים את דרישתם למענק של 7,000 שקל לכל יוצא חל"ת שיוחזר לעבודה.

רשתות האופנה בונות על המענקים הממשלתיים כדי לפצות על הפגיעה שלטענתן נגמרה להן בשל הנחיות הממשלה לסגור את החנויות במשך כחודש וחצי בשל הניסיון למנוע את התפשטות וירוס הקורונה בישראל. כך למשל, המשביר לצרכן דיווחה לבורסה כי היא מתבססת על הסכומים הללו לצורך תיאור מצבה הפיננסי: "ההוצאות התפעוליות והתזרימיות של החברה וחברת הבת בתקופת ההשהיה אינן מהותיות, וזאת על בסיס הוצאת העובדים לחל"ת, ההקלות שניתנו או עתידות להינתן מאת משכירי הסניפים, או הפרסומים בדבר הקלות צפויות בתשלומי ארנונה והתשלום מהמדינה בגין תקופת ההשהיה".

ארגוני העצמאים, המנהלים מזה חודשיים מאבק לקבלת סיוע מהמדינה לעסקים קטנים ובינוניים התנגדו למתווים שהוצעו, וביקשו כי המענק יינתן מהעובד הראשון.

כעת קיבלו לכאורה ארגוני העצמאים את מבוקשם, כאשר ירדה מהשולחן הדרישה להחזיר 70% מהעובדים או כל אחוז אחר, אך מנגד הוכנסה "עז" אחרת למתווה: המעסיקים יקבלו מענק רק על עובדים המשתכרים מעל 70% מהשכר הממוצע במשק.

שוב חוסכים על חשבון החלשים?

בארגוני העצמאים זועמים על הדרישה, ומאמינים כי שר האוצר החדש ישראל כ"ץ לא יאשר את התנאי.

לדברי רועי כהן, נשיא להב, וממובילי מאבק העצמאים, "המתווה שמתגבש לעידוד החזרת עובדים למשק שוב פוגע בעסקים הקטנים והעובדים החלשים המתווה נותן מענק רק לעובדים המשתכרים יותר מ70 אחוז משכר מינימום, זה יפגע אנושות בסקטור הסטודנטים והחיילים המשוחררים שעובדים בחלקיות משרה כי הם בלימודים ו/או לא מצאו משרה מלאה, מדוע מדינת ישראל מוותרת עליהם? מדובר בעובדים שבקושי מתפרנסים אז למה לפגוע בהם ובעסקים שמעסיקים אותם ומבקשים להחזירם לעבודה, הצגנו לאוצר מתווה שנותן לפי השכר הממוצע של העובדים ושוב מייצרים מודל לא נכון ככה שלא יהיה כדאי להחזיר את העובדים החלשים לעבודה, אני קורא לשר האוצר הנכנס ישראל כ"ץ לעצור את ההחלטה הזו ולאשר מתווה עידוד להחזרת העובדים מהעובד הראשון ועל-פי השכר הממוצע של העובדים בעסק.

גם יועץ המס ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, אף הוא מראשי מאבק העצמאים, יוצא נגד התוכנית, אשר לדבריו פוגעת - שוב - באוכלוסיות הכי חלשות במשק. "אני לא מאמין ששר האוצר ישראל כ"ץ ייפול במלכודת הזאת ויפגע בקטנים ובחלשים ויביא למצב שלבעלי העסקים לא יהיה כדאי להחזיר אותם לעבודה. המשק הישראלי לא יכול לוותר על הסטודנטים והחיילים המשוחררים והאימהות שעובדות בחלקיות משרה והאבות שעובדים בעוד משרה חלקית. זאת תהיה טעות מקצועית שנראה לי שהמטרה שלה לחסוך כסף בלבד. שוב חוסכים על חשבון החלשים?

"לא נראה לי שזה יקרה במשמרת של שר האוצר החדש. ואם כן, זה יביא לכך שהרבה עסקים לא יוכלו להחזיר עובדים ולהיות שוב מנוע צמיחה בכלכלה שלנו".

ארגוני העצמאים כבר פנו אל שר האוצר בבקשה ליישם את המתווה שהם בעצמם (נשיאות המגזר העסקי) הציגו בפני ראש הממשלה ושר האוצר היוצא, משה כחלון, לפיו כ-700 אלף עובדים יוכלו לחזור לשוק העבודה בשנה הקרובה אם ייושם מודל הכולל שלושה חלקים: פיצוי כספי, התאמת כוח העבודה לצורכי המעסיקים ויצירת כלים לעידוד ביקושים וסיוע בתזרים.

על-פי המודל, פיצוי יוענק לכל עסק שנפגע 25% ומעלה; המענק לעובד המוחזר מחל"ת יהיה בהתאם לשכר הממוצע בכל עסק, בהתאם לנתוני השכר ומספר העובדים בשנת 2019 (השכר הממוצע); גובה הפיצוי עבור כל עובד שיוחזר מחל"ת יהיה השכר הממוצע בכל עסק; אך גם עסק שלא הוציא עובדים לחל"ת ונפגע במחזורים יקבל מענק; מתן המענקים יהיה תלוי בשיעור הפגיעה במחזורים בחודשים 3-4/2020 או 3-6/2020 לעומת התקופות המקבילות בשנה הקודמת לפי בחירת העסק ועוד.

לדברי גינדי, "המתווה שאנחנו הגשנו לאוצר ולמשרד ראש הממשלה מביא בחשבון שגובה המענק שתקבל יהיה לפי ממוצע השכר בעסק שלך, וכך זה מאפשר לעסקים להחזיר את כל סוגי העובדים לעבודה ואפילו מעודד להחזיר דווקא את החלשים".

ממשרד האוצר נמסר כי "הנושא נמצא בדיונים, וטרם התקבלה החלטה".

מנשיאות המעסיקים והעסקים בישראל נמסר: "עמדת המעסיקים ברורה והוצגה בכל דרך אפשרית - כל תוכנית שלא תתמוך בהמשך העסקת העובדים בכל ענפי המשק אשר נפגעו מהמשבר, ותסייע להחזרה אפקטיבית של מחוסרי עבודה למעגל התעסוקה למרות הפגיעה בפעילות העסקית, היא בזבוז כספי מסים בגובה של 6 מיליארד שקל. אנו בטוחים ששר האוצר יגלה אחריות ומקצועיות ולא יסתכן במאות אלפי מובטלים חדשים, אשר עלולים להיפלט מעסקים שספגו פגיעה כבר בתקופה הקרובה".

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, מסר בתגובה: "אם לא הספיקה העובדה שציבור הסטודנטים, אשר רובו מועסק בענפי המזון, היה הראשון שנפלט משוק התעסוקה, מתגבש ברגעים אלו מתווה שהולך למנוע את חזרתו אליו.

"המתווה המסתמן יוצר אפליה עמוקה שפוגעת יותר מכל דווקא בצעירים ובסטודנטים בפרט, שיכולים לשלב את לימודיהם רק עם משרה חלקית. משמעות הדבר היא הקטנת סיכוייהם של עשרות אלפי סטודנטים להמשיך בלימודיהם האקדמיים ויצירת פגיעה אנושה בעתידם המקצועי.

"ביום ראשון הקרוב נעלה לירושלים ונפגין מול ישיבת הממשלה הראשונה, כדי להבטיח שמאות אלפי הצעירים בישראל לא יישארו מאחור, ושגם עבורם הממשלה תעמיד פתרון שוויוני והוגן".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים