גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המותגים שהלכו על קמפיינים יצירתיים בזמן הקורונה והרוויחו, בגדול

זו הייתה תקופה מוזרה שאופיינה בלא מעט אומץ יצירתי, אבל יש מי שהצליח לבלוט בה אפילו יותר • "גלובס" נתן למנהלי קהילת creative first לבחור את חמשת הקמפיינים הבולטים של התקופה וביקש מהם חוות-דעת מקצועית ● התוצאות, כמו גם הפרסומות, לא ברורות מאליו

מתוך קמפיין הלוטו. "בסיס אסטרטגי מוצק"  / צילום: אדלר חמוסקי
מתוך קמפיין הלוטו. "בסיס אסטרטגי מוצק" / צילום: אדלר חמוסקי

השבוע, כשמערכת החינוך החלה לחזור לשגרה, ניתן האות הרשמי לחזרה גם של כלל המשק, אם כי באופן שונה מהשגרה שאליה התרגלנו בימים שלפני פרוץ משבר הקורונה. כמעט מתחילת המשבר דובר רבות על ההבדל בהתנהלות המפרסמים ומשרדי הפרסום בהשוואה למשברים קודמים, על כך שהפעם לא הדמימו את הענף לגמרי והתעשייה המשיכה לייצר מהלכים שיווקיים וקמפיינים קריאטיביים. אולם ההתייחסות לשוני הייתה בעצם ההשקעה בפרסום, ופחות בסוג התוצרים הפרסומיים ובמצוינות הקריאטיבית.

החזרה לשגרה היא הזדמנות מצוינת לחזור לאחור ולבדוק האם מבחינה קריאטיבית היו מפרסמים שהצטיינו. פנינו למנהלי קהילת creative first, קהילה המונה כ-8000 אנשי מקצוע מהתעשייה - בעיקר אנשי קריאטיב אך גם אנשי אסטרטגיה ושיווק  - שהמשותף לכולם זה האהבה גדולה לקריאטיביות. ליצירתיות. וביקשנו לבחון באמצעותם מה עורר את תשומת-לב אנשי המקצוע וזכה למחמאות על הקריאטיב בתקופה הזאת. מנהל הקהילה הפרסומאי מירן פחמן, שלף את רשימת חמשת הקמפיינים שזכו לכמות הגדולה ביותר של לייקים ותגובות, ואותם העברנו לאנשי מקצוע עצמאיים כדי שיחוו דעה. באופן טבעי, הרשימה לא בהכרח כוללת את הקמפיינים הגדולים של תקופת הקורונה, בהם הושקע  כסף רב, או אלה שהובלו על-ידי פרזנטורים מוכרים. אחרי הכל קמפיינים כאלה עושים לרוב שימוש במכנה המשותף הרחב, הבנאלי, המתבקש, ולכן הם נתפסים בעיני אנשי קריאטיב כמיינסטרים - ונדיר שמיינסטרים ייתפס כחדשני או מעורר השראה, ובטח שלא בקרב אנשי קריאטיב, גם אם הקמפיין עושה את העבודה שלשמו נוצר.

תקופה של אלם לצד דחקות

ערן גפן: "תקופת הקורונה התאפיינה בשתי תגובות עיקריות של המפרסמים: אלם ודחקות. אומרים שהווירוס שורד על משטחים כ-48 שעות, שזה יותר מאורח החיים של דאחקת פייסבוק ממוצעת בעמודי המותגים. מעטות החברות שמימשו את ההזדמנות לקחת מנהיגות בזמן המשבר, להגיד משהו רלוונטי, שנותן ערך ולוקח מובילות. תקופת הקורונה הפרידה בבירור בין המותגים ששיחקו 'בונקר' לבין אלה שהלכו צעד אחד קדימה, ולדעתי הם יזכו בריבית דריבית על המאמץ שלהם".

ניר פרח: "קריאטיב עושה שימוש ברכיבים שנמצאים בשיח, בתרבות או בתקופה, ורותם אותם לתוצרים פרסומיים. לפעמים הרכיב הזה הוא תובנה ולפעמים הוא סתם סלבריטי נקודתי. בתקופת הקורונה הרכיבים היו מאוד ברורים: שיחות זום, שמירת מרחק, מסכות, כפפות וכו'. היו מותגים שעשו שימוש פשטני במרכיבים האלה בקמפיינים שלהם, כמו תבנית שיחות הזום שנטחנה עד דק, או שחקן שהופיע עם מסכה וכפפות ודחקה תקופתית כזו או אחרת. זה כמו לקחת סלב לקמפיין שלך, רק שבחודשיים האחרונים נראה שכולם לקחו את אותו סלב. מנגד, היו קמפיינים שחפרו עוד טיפה והוציאו תובנות קצת יותר מעניינות".

כיף-כף: "הומור עצמי בלי למצמץ"

(באומן-בר-ריבנאי)

קמפיין שילוט חוצות של המותג.

הקמפיים של כיף־כף לתקופת הקורונה / צילום: צילום מסך

פרח: "מותג כיף-כף לקח המלצה רפואית מבאסת ובשילוב הרבה הומור עצמי מצא את הדרך להגיד על עצמו אמירה מעוררת הזדהות".

פחמן: "שטראוס הוכיחו שהם לא רק יודעים לדבר על חדשנות אלא להיות חדשניים באמת, כשהם מסתגלים למצב במהירות עם אתר איקומרס שמוכר יותר ויותר מוצרים של החברה ישירות לצרכנים. בנוסף, הם הקימו במהירות אתר חדש שמכר אונליין ירקות ישירות מהחקלאים ועוד. אבל אחד המהלכים המהירים שלהם, היה דווקא בשילוט החוצות שהציבו לכיף-כף עוד לפני הסגר, ובו הם לא פחות משינו את שם המותג שלהם וויתרו על ה'כיף' כדי לחנך את הציבור לוותר על ה'כיפים'. שימוש מפתיע וקריאטיבי בשם המותג הפופולרי, כדי להביע הזדהות עם המצב בצורה מחויכת. כך מתנהג מותג גדול ומוביל".

שרי סימן טוב: "אחד החלומות הרטובים של אנשי קריאיטיב, הוא ליצור RTA (real time advertising). הקורונה אפשרה את זה פתאום, בבת אחת ובגדול. הקמפיין של כיף-כף היה מהראשונים להגיב, ובאומץ, תוך חיבור ישיר לשם המותג, על סף פגיעה בו ממש ובלי למצמץ. הם העבירו את המסר שבינתיים מוותרים על הכיופים. אני רואה בזה המשך ישיר לסדרת שלטי החוצות הנועזים שעלית העלתה בשנה האחרונה לחטיפים הקלאסיים האחרים - טורטית, אגוזי וכו'. כלומר, ה-RTA, עם כל הספונטניות שבו, עומד בפני עצמו וגם מחובר לאסטרטגיה הפרסומית. שאפו".

לוטו: "חיבור מדויק לקונספט הקורונה"

(אדלר-חומסקי)

קמפיין הלוטו הציג שיחות זום בן חברים כשמזהים את הזוכה המאושר מעצם זה שיש לו נייר טואלט.

פחמן: "אחד הפיצוחים הכי מדוייקים בתקופת הקורונה שייך ללוטו שחיבר את רוח התקופה לקמפיין המבריק שלו 'אולי זה מישהו שאתה מכיר'. אחרי שחינכו אותנו שאנשים שמזמינים מים מינרליים במסעדה או שמרשים לעצמם לאכול מהמיניבר במלון, הם כנראה אנשים שזכו בלוטו, מגיע סרט שצולם כאילו בזום (עוד לפני שהטכניקה הזו הפכה למשומשת) ובו אחד מהחברים בשיחה משתמש בפזרנות בנייר טואלט שהיה מצרך נדיר באותם ימים ולכן ישר נחשד בכך שזכה בלוטו. כאמור, אחד החיבורים הכי מדויקים ולא מאולצים בין שפה של קמפיין לבין אחד האינסייטים החזקים של תקופת הקורונה".

פרח: "הקמפיין של הלוטו הזדרז לרכוב על הבדיחה על מחירי ניירות הטואלט והאלכוג'לים ולחבר אותה בצורה מושלמת לקונספט ארוך הטווח שלהם".

סימן טוב: "לפני שפרסומות-מסך-מפוצל השתלטו על הברייק, מפעל הפיס בסרטון מבריק, בישר על הפסקת פעילות חיש גד, באחד מסרטוני הזום הראשונים. עם ישראל בדיוק התחיל להתנפל על מאגרי נייר הטואלט, מה שאיפשר לחברים שוב לחשוד בחבר המתעשר... שוב, דוגמה מצוינת המוכיחה שכאשר יש קונספט פרסומי חזק, מבוסס עם בסיס אסטרטגי מוצק, אפשר לעוף לכל כיוון גם אם הוא בלתי צפוי ונכפה עלינו".

ויצו: לא ליפול לקלישאת 'אנחנו כאן בשבילך'

(ליאו ברנט) 

קמפיין ויצו הוא קמפיין שקופיות פשוט שמציג מה מגלים על השכנים בזמן ההסגר. זה מתחיל מגילויים הומוריסטיים כמו שהילד של השכנים לא השתפר בחלילית כבר שנתיים ומסתיים בזה שאלימות במשפחה יכולה להתרחש בבניין של כל אחד.

פחמן: "הרבה מותגים ניסו לרגש אותנו באמצעות סרטונים מעוררי הזדהות עם שוטים קיטשיים ובליווי מנגינת פסנתר. אבל מי שהצליח בעיניי במשימה יותר מכולם, זו ויצו שהכינה סרט כותרות פשוט ובו תיאור כל מיני סיטואציות משעשעות שכולנו גילינו בתקופת הסגר על השכנים שלנו, כמו זיופי החלילית של השכנים, שהשותפים מלמעלה הם קצת יותר משותפים ו... פה מגיע הבוקס".

סימן טוב: "האתגר הקריאטיבי בתקופה כזו הוא איך לא ליפול לקלישאת 'אנחנו כאן בשבילך', המאפיינת לא מעט גופים כעת. משעשע איך מהר כל-כך, ולא רק בישראל, בכל העולם, נוצרה תבנית קריאטיב צפויה לימי המגפה. ארגון ויצו ועמותות בכלל, נמצאים במלחמה על תשומת-לב תקשורתית גם בימי שגרה. עכשיו, נדרש מהם מאמץ יתר כדי לבלוט בסך המצוקות. בסרטון פשוט, המתחבר היטב לרוח היום יום החדש שלנו, הצליחו ויצו ליצור בולטות וחיבור חכם לאחת התופעות המעציבות בשולי הקורונה - עליית רמת האלימות במשפחה".

וגם, בונוס "הצלחה מעל המצופה"

כלמוביל: גם בעת מיתון ניתן לצמוח

³no no no yes

גפן: "כלמוביל יצאה בתוכנית שמציעה לצרכנים לרכוש יונדאי או מיצובישי בביטחון מוחלט, משום שאם חלילה יפוטרו ממקום עבודתם, יוכלו להחזיר את הרכב. בעיני זה מהלך מנהיגותי עם עומק ואימפקט משמעותיים. מסתבר שזה מהלך שהצליח בעבר בארה"ב בעת המשבר של 2008. יונדאי הייתה מותג אנדרדוג באמריקה ועם פרוץ הסאב-פריים הציעה לצרכנים שם לקנות רכב, ושאם יפוטרו יוכלו להחזירו. המהלך הצליח מעבר למצופה, והיא נבחרה בסוף אותה השנה למותג השנה על-ידי אדוורטייזינג אייג'. בסיכומו של דבר, בשעה שכל מותגי הרכב האחרים ראו ירידה ממוצעת של 22% במכירות, יונדאי ראתה עלייה של 27% במכירות הרכבים שלה. היא הוכחה חיה שגם בעת מיתון אפשר לצמוח".

השופטים

ניר פרח - מבכירי אנשי הקריאטיב בענף, שימש במגוון תפקידי ניהול במשרדי הפרסום המובילים, כיום בעלים של סוכנות בוטיק לקריאטיב ופרסום.

ניר פרח / צילום: רוני קליינר

שרי סימן טוב - אשת קריאטיב עצמאית, לשעבר רעיונאית וסמנכ"לית קריאטיב בפרסום פוגל לוין Ogilvy. הרצתה בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל-אביב, מעבירה סדנת קריאטיב בביה"ס לתקשורת של המכללה למינהל, יוצרת ושותפה למסעות פרסום מסחריים, ציבוריים ופוליטיים.

שרי סימן טוב / צילום: כדיה לוי, גלובס

מירן פחמן - בעל סוכנות הפרסום העצמאית פונקט, לשעבר סמנכ״ל הקריאטיב של פוגל, ומנהל קריאטיב במקאן. בעל הפודקאסט ear catcher ומנהל קבוצת הפייסבוק creative first.

מירן פחמן / צילום: תמונה פרטית

ערן גפן - מומחה לצמיחה עסקית, מייסד חברת גפן טים שנרכשה לאחרונה.

ערן גפן / צילום: מנחם רייס

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית