גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקודה סופרב החדשה: שלטון העם יורד אל הכביש

סקודה סופרב החדשה, שעתידה לשנע בשנים הקרובות רבים משרי הממשלה התופחת, היא מכונית שרד גדולה, נאה, מאובזרת ונוחה עם מושב אחורי מרווח מספיק עבור אח"מים ● בידוד רעשים יעיל ימנע מחאות חברתיות פולשניות

השבוע, בעיצומו של אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות המדינה, מונתה ממשלת ענק ובה עשרות משרדים שונים ומשונים. זוהי סוגייה ציבורית שנויה במחלוקת - אם לנסח זאת בעדינות - אבל, לא כולם רואים את חצי הכוס הריקה. אפשר להניח שיבואנית סקודה, שדגם ה"סופרב" שלה הוא הנפוץ ביותר בצי הצפוי-להתרחב של רכבי שרד צמודים לשרים, מסתכלת על הסיטואציה מזווית חיובית יותר.

לא בכדי הפכה הסופרב לרכב המועדף על שרים בממשלת ישראל (ולא רק). כלפי חוץ היא נושאת את הדימוי העממי והמצטנע של המותג סקודה, אבל היא עדיין מתברכת בממדים חיצוניים "ממלכתיים", מראה ייצוגי ואבזור נוחות ברמה של רכבי פאר. והכי חשוב - היא מציעה מרחב ענק לאח"מים במושב האחורי.

חברת סקודה העולמם מכירה ומוקירה את קהל לקוחותיה הממשלתיים והמוסדיים, אבל בראש סדר העדיפויות שלה נמצא כיום שדרוג תדמיתה בפלח הפרמיום הפרטי. את סימני התהליך הזה אפשר בהחלט לראות על הסופברב המחודשת, שנחתה כאן ערב משבר הקורונה.

חיצונית עברה המכונית מתיחת פנים ממוקדת-יוקרה. החרטום המסורתי הכבד הוחלף במערך אלגנטי של פנסי היי-טק צרים, שממוסגרים בתאורת LED מעוצבת נוסח אאודי, גריל צר ונאה שעטוי בכרום ופגושים הדוקים ועוטפים. פרופיל הצד שומר על סולידיות ומדגיש את הממדים הנדיבים של המרכב ואילו הזנב עבר טיפול קוסמטי דומה לזה של החרטום עם קווים הדוקים, עיטורי כרום ופנסים צרים ואופקיים בהתאם לאופנה הרווחת בשוק הפרימיום.

רכב

המותג עובר הדגשה

השינוי הסמלי הבולט ביותר בעיצוב מאחור הוא הדגשת שם המותג "סקודה" באותיות כרום ענקיות שנמתחות לרוחב מכסה תא המטען ומשדרות את המסר "אין לנו במה להתבייש". ואם זה עוד לא שכנע אתכם יש גם פנס קטן בתחתית הדלת הקדמית, שמאיר על המדרכה את השם "סקודה" בעת פתיחת הדלת. ממש כמו אצל ב.מ.וו ומרצדס.

שרי הממשלה החדשה ישמחו בוודאי לדעת, שהסופרב החדשה שומרת ואף מעצימה את פוטנציאל פינוק הנוסעים של קודמתה. המרחב הפנימי גדול כמו ברכבי פאר מקבוצה E ונוסעים בגובה 1.9 ומעלה יכולים לפשוט קדימה את רגליהם מבלי לקפח את המרחב של הנהג ושל היועץ/מזכיר/מאבטח/בעל משרת אמון שמלפנים.

המושבים הקדמיים רחבים ותומכים היטב ולמרות, שהמושב האמצעי מאחור די נוקשה, סביר להניח שממילא הוא יאוכלס על ידי משענת הידיים המתקפלת, שיכולה לאכלס שתי כוסות של שמפניה צוננת. כבונוס מקבלים תא מטען עצום ממדים, שמסתתר מתחת לדלת אחורית מתרוממת על פי המסורת של סקודה ויכול לבלוע ערימה של מזוודות פול-סייז בדרך לטיסה ממלכתית מפרכת לחו"ל במחלקה הראשונה.

לצערנו, לא נהגנו בגרסת ה"לורן וקלמנט" המפוארת, שעומדת לרשות צי הרכב הממשלתי. אבל גם התא בגרסת הביניים העסקית והזולה יותר משמעותית "סטייל" מעניק תחושה של רכב פרמיום לכל דבר. מערך הפיקוד נלקח מהמאגר של קבוצת פולקסווגן בשיטת "גזור והדבק" והוא כולל לוח מחוונים דיגיטלי שימושי ונאה ומסך מולטימדיה רחב וחד. חומרי הדיפון מרגישים עשירים ואיכותיים יותר מבדגם היוצא, סביבת הנהג והנוסעים מעוטרת בפסי כרום נאים, המתגים נעים בצורה חלקה ומשוככת ובידוד הרעשים טוב ברוב תנאי הנהיגה למעט כמות מפתיעה של רעש רוח בשיוט מעל 140 קמ"ש.

בדרך - מנוע היברידי

מערכת הסיוע להיגוי והשמירה על הנתיב עדיין מטרידה את הנהג עם משיכות בלתי צפויות בהגה ויש צורך לנטרל אותה בכל פעם מחדש (אך זו בעיה של הנהג הפרטי).  האבזור התקני בגרסת הביניים הפופולרית "סטייל" מקיף למדי ותואם את המקובל בפלח.

אחד האלמנטים, שצפויים לסייע לסופרב החדשה לשבור את תקרת הזכוכית בדרך לתדמית הפרמיום, הוא מערכת הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין) מתקדמת, שתיהנה בארץ גם מיתרון מיסוי. עוד לא ידוע מתי היא תוצע בארץ אם כי אפשר להניח שהיא תזכה לפופולריות רבה בקרב דוברי השרים ("השר שלנו הוא גם עממי וגם ירוק").

בינתיים נהגנו בגרסה עם מנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין העדכני של קבוצת פולקסווגן שמייצר 150 כ"ס. זה לא הספק מבטיח במיוחד עבור מכונית כה גדולה, אבל המהנדסים הצליחו לשמור את המשקל העצמי של הרכב מתחת ל-1.5 טון ובסיוע תיבה כפולת מצמדים נמרצת ומומנט בריא גם הסופרב ההתחלתית לא מרגישה כבדה ואיטית.

הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש מתבצע ב-9.2 שניות ושימוש מצב התכנות הספורטיבי כברירת מחדל מאפשר לשמור על תנופה ראויה בעליות ארוכות ועל שיוט בין עירוני מהיר ורגוע. מצבי התכנות הרגילים לוקים בתגובה לא נמרצת במיוחד ללחיצה, אבל בסך הכול זו יחידת הנעה יעילה ומעודנת, שתענה על רוב הצרכים הטיפוסיים של המשתמשים ברכב, כולל התחמקות זריזה מדעת קהל עוינת ועקיפת מפגינים חברתיים טורדניים.

על הכביש הסופרב מרגישה כמו רוב מכוניות ההנעה הקדמית של קבוצת פולקסווגן. יש לה היגוי זריז ומאוזן היטב (לאחר ביטול מערכת הסיוע), היא מגיבה בקלילות ובצייתנות לפקודות הנהג על כבישים הדוקים מבלי לאיים עליו, מעבירה משקל בחינניות ושומרת על יציבות כיוונית מרשימה במהירויות גבוהות תחת רוחות צד עזות. נטיית הגוף מרוסנת היטב, אם כי קצת פחות הדוקה מזו של אאודי A4, והמתלים התקניים מספקים נוחות נסיעה טובה גם מבלי להסתייע במערכת השיכוך האקטיבית של הגרסאות הבכירות יותר.

המחיר של סקודה סופרב בגרסת הביניים "סטייל" עומד על כ-201 אלף שקל, כאשר שדרוג למנוע 2 ליטר יוסיף עוד כ-15 אלף שקל לשורה התחתונה. אלו הם מחירים ממוצעים לקבוצה ולמרות, שרוב השוק "הניהולי" בישראל עובר כיום לרכבי קרוס-אובר כאלה ואחרים, הסופרב עדיין מספקת תמורה גבוהה מאוד למחיר בכל הנוגע לממדים, אבזור ואיכות. ובל נשכח גם מושב אחורי, שמאפשר לאח"מים ליהנות ממנעמי השררה והשלטון מבלי, שיצטרכו להדק את החגורה (של המכנסיים, לא של הבטיחות). 

מתחרות

טויוטה קאמרי הייבריד

ב-205 אלף שקל לגרסה הבכירה, לטויוטה קאמרי האמריקאית, שייבואה חודש לאחרונה, יש ממדים חיצוניים דומים לאלה של סופרב, אך תא מטען קטן יותר. ההנעה היא היברידית עם מנוע 2.5 ליטר בנזין שמשולב במנוע חשמלי ומייצר הספק כולל של 218 כ"ס לטובת זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות. תא הנוסעים מאובזר ומפואר

פיז'ו 508

200 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של פיז'ו 508 החדשה. העיצוב ספורטיבי ונועז, הממדים מעט קטנים מאלה של סופרב וכך גם מרחב הפנים. מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.6 ליטר מייצר 180 כ"ס ובסיוע משקל עצמי נמוך יחסית מאיץ את הרכב ל-100 ב-8.5 שניות. תא הנוסעים איכותי, דיגיטלי ועתידני

יונדאי סונטה 2020

הדור החדש של יונדאי סונטה, שנמצא מעבר לפינה, מתהדר בעיצוב אגרסיבי דמוי קופה ובתא נוסעים משודרג שמכוון לפלח הפרמיום. עמדת הפיקוד היא על טהרת הצגים הדיגיטליים, מרווח הפנים גדול משל המכונית היוצא והמנוע הבסיסי, שנחשף עד כה, הוא 1.6 ליטר טורבו עם 160 כ"ס

עוד כתבות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק