גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשהמנצחים מתאהבים בסטטוס קוו: מה מדינות קטנות ומוקפות אויבים יכולות ללמוד זו מזו

לפני 16 שנה, מובלעת הררית קטנה באזרבייג'ן העניקה לארמנים טעם לא מוכר: ניצחון בשדה הקרב ושטחים חדשים ● הם חשבו שאין מה למהר בחזית המדינית ● הם משלמים עכשיו מחיר כבד ● מצלצל מוכר?

אדם ניצב השבוע על ביתו ההרוס בהפסקת האש בנגורנו־קרבך. מחיר כבד  / צילום: Umit Bektas, רויטרס
אדם ניצב השבוע על ביתו ההרוס בהפסקת האש בנגורנו־קרבך. מחיר כבד / צילום: Umit Bektas, רויטרס

ארמנים נגד אזרים הם מוטיב ישן ועבש של 120 השנה האחרונות. ידיהם היו אלה על גרונותיהם של אלה משחר המאה ה-20. ברית המועצות אומנם הפסיקה את מעגל הדמים, אבל מלאכותיותה של ההפסקה התבררה ברגע שהותרה במקצת הרצועה, בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20, עוד לפני התמוטטות האימפריה הסובייטית.

אזרים וארמנים נזכרו אז שבעצם הם שונאים אלה את אלה, גם אם המוטו של העידן הסובייטי היה "דְרוּז'ְבַּה נַרוֹדוֹב", "הידידות בין העמים".

אני הייתי עד ראייה לחלק מן העוויתות. הגעתי לארמניה הסובייטית ביוני 1991, כאשר הארמנים התכוננו לבקש עצמאות (וחזרתי וביקרתי ארבע פעמים בחמש השנים הבאות). הארמנים היו היחידים בכל ברית המועצות שניסו להתנהג על-פי החוק הסובייטי: משאל עם, חמש שנות המתנה, עוד משאל עם. איש לא ידע שהזמן אוזל במהירות.

הלצת סטאלין המרושעת

שישה חודשים אחר כך, ברית המועצות הגיעה אל קיצה, ועל חורבותיה קמו 15 מדינות עצמאיות. זאת אומרת, 15 שהוכרו בינלאומית. היו גם מדינות דה פאקטו, בלי הכרה, שדרשו מקום קטנטן תחת השמש. אחת מהן הייתה נגורנו-קַרַבַּך (להלן, נ"ק), זאת אומרת "קרבך ההררית", שהארמנים קוראים "ארצאך": מובלעת קטנה באזרבייג׳ן, שבערך שני שלישים של 150 אלף תושביה היו ארמנים והשאר היו אזרים וכורדים.

שבעה קילומטרים מפרידים את נ"ק מארמניה. זו הייתה אחת מהלצותיו המרושעות של סטאלין. הוא העמיד פנים שהוא מעניק הגדרה עצמית למיעוטים אתניים, אבל תמיד הקפיד להחליש את ההגדרה הזו באמצעות הגדרות משנה. רפובליקות לאומיות קטנות הוכרחו להעניק אוטונומיה לקבוצות עוד יותר קטנות. בקווקז קל למצוא קבוצות קטנות, או קטנטנות, או זערוריות, הרוצות דרגה כלשהי של שלטון עצמי.

מדוע סטאלין היה צריך ליצור אוטונומיה בשביל מיעוט ארמני באזרבייג'ן, המתגורר בשערי ארמניה? אם היה חשוב להעניק אוטונומיה, מדוע לא צירף את נ"ק לארמניה? ואם היה חשוב להשאיר את נ"ק באזרבייג'ן, אז בשביל מה האוטונומיה? וכי כל מיעוט זקוק לאוטונומיה?

מדיניות הלאומים של סטאלין יצרה פצצות זמן לרוחב 13 אזורי הזמן של ברית המועצות. הן תִקתקו מבלי להישמע, ולבסוף התפוצצו כמעט בלי הזהרה.

תחליף ג'נוסייד

קומץ הארמנים של נ"ק נעשו מטאפורה על גורל הארמנים באשר הם. אחד ממייסדי תנועת העצמאות הארמנית הסביר לי אז, כי כל אימת שהוא וחבריו היו אומרים נ"ק, הם התכוונו בעצם להשמדת עמם בטורקיה העות'מנית בזמן מלחמת העולם הראשונה. הואיל וכבר לא היו ארמנים בטורקיה, נ"ק נעשתה תחליף-ג'נוסייד.

הפעם הארמנים גמרו אומר להילחם - ולהישאר בחיים. המלחמה התחילה בעצם ב-1988, בפוגרומים של ארמנים בתוך אזרבייג'ן, הרחק מקרבך. מאות אלפי ארמנים, שהתגוררו בעיקר בבאקו הבירה, נמלטו על נפשם. פגשתי אותם במחנות פליטים עלובים. עד מהרה פגשתי גם את מקביליהם האזרים.

הידידות בין העמים הפכה לסדרה של נקמות דם. חמישה חודשים לאחר התמוטטות ברית המועצות, צבא ארמני גירש את כל האוכלוסייה האזרית והכורדית מנ"ק ומסביבתה המיידית. בסתיו 1992 ראיתי את בתיו הנטושים של שושה, המרכז האזרי העיקרי בחבל, שהיה לעיר רפאים. עצרתי לילה אחד בעיירה כורדית, לאצ'ין, בדרך מנ"ק לארמניה. מצאתי בובות משחק של ילדות כורדיות מתגוללות ברחובות הריקים.

הארמנים גילו את שריריהם

גירושים הדדיים היו לחם חוקה של המלחמה הזו. המושג "טיהור אתני" אומנם נולד בבלקנים אבל השתיים האלה יכלו לטעון לקניין רוחני. האזנתי לפליטים משני עברי המתרס וסיפוריהם היו קורעי לב. קורעת לב הייתה גם הדמוניזציה ההדדית. היסטוריה שוכתבה כדי להצדיק אי-צדק. פוליטיקאים חובבניים חשבו שהנמכת טון תגזול מהם את הלגיטימיות.

קרה דבר מעניין מאוד: הארמנים, קורבנות קלאסיים של זמננו, גילו את הכוח המפתיע של שריריהם. כוח ארמני קטן, שכלל גם מתנדבים מהפזורה הארמנית במזרח התיכון ובצפון אמריקה, היכה את האזרים. לא רק נ"ק נפלה בידיהם, אלא גם האזורים שסביבה שלא היו מיושבים בארמנים, ולארמנים לא הייתה טענה היסטורית עליהם.

נ"ק הפכה למדינה דה-פאקטו, עם ממשלה יעילה למדי. צבאה הקטן והמאורגן עשה חיל. איש ממשל ארמני בכיר אמר לי אז, שאם ארמניה תעז להתייצב נגד שאיפותיה של נ"ק, הארמנים של נ"ק "יעלו על ירוואן [בירת ארמניה], יתפסו את השלטון, וייקחו את כל הדירות הטובות במרכז העיר".

עצמאות באזור עוין היא תעתוע דמיון?

מאז הפסקת האש של 1994 התפתח סטטוס קוו. לארמנים לא היה עניין בשינויו. אזרבייג'ן הייתה חלשה מכדי לנסות ולשנותו.

מדינה קטנה המפתיעה את אויביה בניצחון צבאי לא צפוי, כובשת שטחים המיושבים בזרים ומתאהבת בסטטוס קוו: נשמע מוכר? ישראל שילמה מחיר על התאהבות כזו במלחמת יום כיפור. כעת הארמנים משלמים מחיר. האזרים נחלו הצלחות, והם מודיעים שלא יניחו את נשקם עד הניצחון הסופי. בזמן כתיבת הטור הזה, חמישה ימים לפני פרסומו, רוסיה מודיעה על הפסקת אש. נראה.

לבי לארמנים. לפי הדיווחים, חצי מאוכלוסיית נ"ק נמלטה לארמניה. צבא נ"ק חסר אונים מהתקפות של מל"טים אזריים (חלקם או רובם תוצרת ישראל). טורקיה של ארדואן מסייעת לאחים האזריים. לארמניה אין עומק ועורף, ואם יכלו כל הקיצים רק רוסיה תוכל להצילה. זה מה שקרה ב-1921 למדינה הארמנית קצרת הימים שקמה בסוף מלחמת העולם הראשונה. האומנם יתברר לארמניה שעצמאות באזור כה עוין היא תעתוע דמיון?
למדינות קטנות ומוקפות אויבים יש די הרבה מה ללמוד זו מזו; גם, או בייחוד, כשנדמה להן שהן בלתי מנוצחות.

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

קיבוץ ניר יצחק הודיע על מותו של החטוף ליאור רודאיף

נתניהו: "הצעת חמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל" • גורמים רשמיים בארה"ב: בהצעה שחמאס הסכים לה יש שינויי ניסוח מינוריים בלבד ביחס להצעה של ישראל • המשלחת הישראלית הגיעה לקהיר • דיווח: "הפלישה לרפיח תואמה עם ארה"ב. המטרה - מתן תמונת ניצחון שניתן יהיה לשווק לבן גביר וסמוטריץ'" • עדכונים שוטפים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

קניות בכרטיסי אשראי / צילום: Shutterstock

לפני פסח נרשם זינוק ברכישות בכרטיסי אשראי, אבל בחג עצמו הארנק נשאר בכיס

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענף החשמל והאלקטרוניקה רשם את העלייה הגבוהה של השבוע בהיקף ההכנסות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים