גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איל וולדמן על עזיבת מלאנוקס ואנבידיה: "אני לא רוצה להיות מספר 2"

חצי שנה בלבד אחרי שמלאנוקס נמכרה לאינבידיה בעסקת ענק של מיליארדי דולרים, הודיע היזם והמנכ"ל איל וולדמן על עזיבה מיידית ● בראיון בלעדי שיתפרסם במלואו במוסף G בסוף השבוע מספר המייסד הדומיננטי מה עומד מאחורי ההחלטה: "זה לא עניין של אגו, לא קל להיות חלק מחברה גדולה"

אייל וולדמן / צילום: יונתן בלום, גלובס
אייל וולדמן / צילום: יונתן בלום, גלובס

איל וולדמן, ממייסדי מלאנוקס והמנכ"ל הדומיננטי שלה במשך 20 שנה, עוזב את אנבידיה כחצי שנה לאחר השלמת עסקת הרכישה. וולדמן הודיע לאחרונה לעובדים על העזיבה, שתתרחש כבר בסוף השבוע הבא. בראיון בלעדי למגזין G שיתפרסם במלואו בסוף השבוע הוא חושף את הסיבות למהלך: "כבר בזמן שסגרנו את העסקה ידעתי שאני עוזב. אתה בונה את החברה במשך 21 שנה, מקבל את כל ההחלטות, ואתה לא רוצה להיות מספר שתיים.

"אני לא חושב שזה עניין של אגו. המרחק בין סמנכ"ל למנכ"ל יותר גדול ממה שחושבים. זה גם לא שינוי קל להיות פתאום חלק מחברה גדולה. אחרי הרבה שנים של עבודה מאוד אינטנסיבית ולחוצה, הגיע הזמן לעשות דברים אחרים. אבל לא עזבתי בגלל הקושי - אם החברה הייתה נשארת עצמאית, הייתי ממשיך. עצוב לי לעזוב את החברים והחברה, ונשארתי יותר משנה כדי לוודא שהמעבר מתבצע כמו שצריך".

חילוקי דעות בדירקטוריון

מלאנוקס, שאותה הקים וולדמן ב-1999 יחד עם שותפים, מפתחת מוצרים המאפשרים תקשורת מהירה בין שרתים. ההודעה על מכירת החברה לאנבידיה תמורת 6.9 מיליארד דולר פורסמה כבר במרץ 2019, אך הושלמה רק שנה לאחר מכן. בחודשים מאי-יולי, הרבעון הראשון של מלאנוקס באנבידיה, היא רשמה הכנסות של 540 מיליון דולר. וולדמן משוכנע כי אם היו מקשיבים לו, בעלי המניות של מלאנוקס היו מרוויחים יותר.

הוא מספר כי התנגד לעסקה בתחילת הדרך, אך לא הצליח לשכנע את חברי הדירקטוריון בצדקתו. "אני חושב שמלאנוקס הייתה שווה היום הרבה יותר כסף, ושהעסקה הזאת לא הייתה הדבר הכי טוב לבעלי המניות. חשבתי ככה גם לפני העסקה. היו חילוקי דעות. באותה תקופה היו סיכונים כמו חשש ממיתון או השפעה של סין, ולכן הבנתי למה מהפרספקטיבה הזאת זו עסקה טובה, והתיישרתי לעמדת הדירקטוריון".

וולדמן גרף מעסקת מלאנוקס-אינבידיה 240 מיליון דולר, וזאת בנוסף לעלות שכר של 40 מיליון דולר בעשור שלפני כן. "אני נהנה מההצלחות, ממה שעשיתי, יש לי הרבה יותר אמצעים ואני לא מתבייש בזה", הוא אומר בראיון ל-G, ומוסיף: "הפחד להיכשל הוא שהניע אותי בחיים, והביא אותי לבדוק כל הזמן 360 מעלות. אני לא חושב שיש מנהיג שלא מפחד, אולי אחרים מדברים על זה פחות. למרות שאני פחות לחוץ מבחינה כלכלית, אני עדיין מפחד להתעורר בוקר אחד ולהיות בבעיות כלכליות".

וולדמן, דמות מפתח בהייטק הישראלי, לא שותף לביקורת על הענף, וסבור כי ההזדמנות להשתלב בו פתוחה בפני כולם. "אומרים שארה"ב היא ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, אבל גם ישראל היא כזו. אני רואה ילדים שגדלו במשפחות קשות יום, והפכו לעשירים מאוד.

"זה נכון באותה מידה לילד ערבי שגר בכפר בצפון: אם הוא יעשה את הדברים הנכונים, גם הוא יצליח בגדול. אני חושב שאין פה שום דבר מגביל, לא מאיזה משפחה באת, לא מאיזו עדה ולא מאיזה מין. יו"ר בנק לאומי, למשל, הוא הוא מהחברה הערבית".

גם העובדה שבהנהלת מלאנוקס לא היו ערבים ורק שלוש נשים (מתוך 13), לא משנה את עמדתו. "אני לא חושב שטעינו", הוא אומר. "אני חושב שאנחנו מחנכים את הבנים והבנות בצורה אחרת. אני מאמין שהחינוך משתנה, ושעוד 10-15 שנה נחיה במדינה יותר שוויונית. גם היום המצב לא כל כך גרוע. אין כזה דבר תקרת זכוכית. אני רואה נשים רבות שהן סמנכ"ליות ומנכ"ליות.

"יש לא מעט ערבים שמנהלים אצלנו פעילות בדרג ביניים. לצערי, אין מישהו בצוות שלי. אני לא רואה בזה כישלון, ולא חושב שיש משהו שהיינו צריכים לעשות אחרת, אלא שעוד כמה שנים הם יצברו ניסיון וכן יגיעו לשם. אצלנו אין חסמים".

"נתניהו צריך ללכת הביתה"

בנובמבר 2019 היה וולדמן בין עשרות אנשי העסקים שחתמו על מכתב הקורא להקים ממשלה שאינה נגועה בשחיתות שלטונית, ויוצא נגד מה שהם הגדירו "ההסתה כלפי גופי ממשל".

ביוני האחרון הוא נשא דברים בהפגנה נגד סיפוח בקעת הירדן. "הסיפוח החד צדדי אינו הדרך לבנות חיים משותפים באזור", אמר וולדמן. "בואו נלמד לחיות ביחד, לדבר, לחתור למגע ושלום בצורה עקבית, וכך נוכל להתקרב ולעשות את המקום הכי טוב לשני העמים". בשבוע שעבר האשים אותו יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, כי הוא "אחד המממנים של האנרכיסטים".

"זה לא רלוונטי ולא משמעותי", מגיב וולדמן לדברים. "אני לא מימנתי את ההפגנות. אני חושב שהן ממומנות על ידי גיוס המונים, ואני תרמתי כמו כולם, במספרים קטנים מאוד. לא מימנתי ואני לא יודע מי הם ‘האנרכיסטים’. אני מעריך את נתניהו וחלק מהדברים שהוא עושה טובים, אבל חושב שהוא צריך ללכת הביתה.

"אני מקבל הרבה בקשות להיכנס לפוליטיקה, אבל בכניסה לפוליטיקה יש מחיר אישי מאוד גבוה, כי אתה לא יכול לעשות מה שאתה רוצה, כמו לקחת שלושה חודשים לטייל בעולם. צריך לוותר על הרבה חופש. חוץ מזה שההחלטות בפוליטיקה קשות. כשאתה מנכ"ל אתה מת מפחד, אז לנהל מדינה זה עוד יותר קשה וגדול".

וולדמן לא מספק יותר מדי פרטים על השלב הבא בקריירה שלו. בינתיים הוא מתעסק בניהול הונו האישי, יחד עם צוות אנשים, ומונה לפני כמה חודשים לדירקטור בצ’ק פוינט. "אני לא הולך להקים חברה נוספת. די, מספיק, זה היה מאוד קשה", הוא אומר בתחילת הראיון. אחר כך, בסופו, הוא כבר מסייג מעט: "אסור לי להגיד לא. כרגע אני לא חושב שאקים חברה חדשה". 

הראיון המלא יתפרסם במוסף G בסוף השבוע

איל וולדמן

בן 60, בזוגיות ואב לשלושה ילדים. מתגורר בתל אביב ● יש לו תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני בהנדסת חשמל מהטכניון, ולאחר לימודיו עבד באלביט ובאינטל ● ב-1993 נמנה על מייסדי חברת גלילאו, וב-1999 היה ממקימי מלאנוקס - שבה שימש כמנכ"ל כשני עשורים ● כיום משמש דירקטור בצ'ק פוינט

עוד כתבות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך

לפני כשלוש שנים הוציאה רוסיה מהחוק את הקרן למלחמה בשחיתות שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני בטענה שהיא קיצונית ● כיום פעיליה עובדים שעות נוספות ממדינות שונות בעולם, ומגיעים ל־17 מיליון צופים בחודש ● האם זה יעזור להם להחליש את פוטין, שהשיג 88% בבחירות האחרונות?

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית