גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנאשם: הנשיא לשעבר דונלד ג'יי טראמפ. האשמה: הסתה למרד נגד ארצות-הברית

משפטו השני של טראמפ במליאת הסנאט ייפתח ביום שלישי ● הפעם אין ממה להדיח אותו, אבל הדמוקרטים עומדים על דעתם שהוא צריך להיענש על פלישת אוהדיו לבניין הקפיטול לפני חודש ● התוצאה החזויה: הוא לא יורשע; התוצאה הלא חזויה: היצרים יחזרו ויתלהטו

המהומות בבניין הקפיטול, לפני חודש / צילום: Reuters
המהומות בבניין הקפיטול, לפני חודש / צילום: Reuters

המלחמה הדמוקרטית נגד דונלד טראמפ נמצאת בעיצומה. משפטו של הנשיא לשעבר מתחיל מחר (ג') במליאת הסנאט. תשעה קטגורים דמוקרטיים, כולם צירים של בית הנבחרים, יאשימו אותו ב"הסתה למרד", על חלקו במאורעות 6 בינואר בגבעת הקפיטול.

איננו יודעים מספיק על כוונותיהם ועל התנהלותם. ממילא לא ברור כמה זמן יארך המשפט הזה. אולי שבועיים, אולי פחות. אנחנו יודעים שטראמפ עצמו דחה הזמנה דמוקרטית להעיד במשפטו. לא ברור אם יוזמנו עדים כלשהם. במשפט טראמפ לפני שנה לא היו עדים, אבל אז הרפובליקאים שלטו בסנאט. עכשיו הדמוקרטים שולטים בו, ואם ירצו הם יוכלו להזמין.

ביום ו' אישר יורשו של טראמפ, ג'ו ביידן, כי הנשיא לשעבר, בניגוד לכל קודמיו, לא יקבל תדרוכי מודיעין שוטפים, מפני שאין לדעת מה ייפלט מפיו לאחר התדרוכים. אין כל חובה חוקית לתדרך נשיאים, אבל זה מה שעשו נשיאים לטובת קודמיהם. ביטול הפריבילגיה הוא אפוא מחווה של בוז ושל טינה. ביידן משיב לטראמפ כגמולו. הנשיא לשעבר סירב לברך אותו על נצחונו, להזמין אותו ואת רעייתו לבית הלבן, או להשתתף במעמד השבעתו.

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

המשפט וביטול התדרוכים מתיישבים היטב עם האווירה הכללית בוושינגטון. היה בעיר הזו מעט מאוד רצון טוב ערב חילופי השלטון. גם המעט שהיה התנדף לכל רוח. העימותים בין דמוקרטים לרפובליקאים חורגים בהרבה מאמות-המידה הרגילות של יריבות מפלגתית. הם מבטאים אבדן מלא של אמון ושל חשק לשתף פעולה.

1.9 טריליון בחמש לפנות בוקר

פוליטית, הנשיא ותומכיו ויתרו פחות או יותר על הניסיון לכונן בסיס כלשהו של הסכמה דו־מפלגתית. בחמש לפנות בוקר שבין חמישי לשישי, סגנית הנשיא קמלה האריס השתמשה בזכותה החוקתית, והכריעה תיקו בהצבעה במליאת הסנאט על תכנית ההצלה של ביידן לנפגעי הקורונה. ביידן רצה 1.9 טריליון דולר. אף רפובליקאי לא תמך בבקשתו, והתוצאה היתה 50־50. האריס היתה ה־51.

אגב, לא רק הרפובליקאים חרקו שיניים. גם שר אוצר לשעבר בממשל קלינטון, הכלכלן לארי סנדרס מאוניברסיטת הרווארד, חושב שאין הצדקה לסכום כה גדול, ונובעת ממנו סכנת אינפלציה. ביידן ויועציו לא שעו לאזהרות. הם מסכימים עם חוות דעתו של יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שהסכנה של "פחות מדיי" גדולה מן הסכנה של "יותר מדי".

הרבה דמוקרטים האמינו לפני 12 שנה, שברק אובמה טעה כאשר ביקש מהקונגרס "פחות מדי", בניסיון לפייס את הרפובליקאים, מתנגדים מסורתיים של הוצאות גירעוניות. הניסיון לא עלה יפה, הסיוע הנדרש לנפגעי המיתון של 2008 לא ניתן, ושנתיים אחר כך הדמוקרטים שילמו מחיר בקלפיות, כאשר איבדו את הרוב הגדול שלהם בבית הנבחרים.

הסיבה: הדרמה והטראומה

על הרקע הטעון הזה עומד זקן־הסנאטורים הדמוקרטיים בוושינגטון, פטריק לייהי (88) ממדינת ורמונט, לפתוח מחר את משפטו של טראמפ במליאת הסנאט.

האם היה מוטב לממשל החדש לעבור לפרק הבא? יתכן מאוד. מבחינת סדר היום שלו וצורכי החקיקה המידיים, משפטו של טראמפ הוא הסחת דעת ובזבוז זמן. אבל אלה אינן הבחינות היחידות. המעבר "לפרק הבא" כרוך בוויתור על ההזדמנות הבולטת ביותר לדיון מוסדי וציבורי במאורעות של תחילת ינואר.

סוף סוף, המנהיגים הבולטים ביותר של הרפובליקאים בקונגרס הטילו תחילה את האשמה על טראמפ, לפני שחזרו בהם, או התרככו. שלושה שרים בקבינט של טראמפ התפטרו במחאה על התנהגות הנשיא. שר ההגנה לשעבר בממשלו, שניים מיועציו לביטחון לאומי, ראש מטה הבית הלבן לשעבר ואחרים האשימו את הנשיא בגלוי ובמפורש בהסתה לאלימות.

אשמת הנשיא אינה אפוא רק דעתם המשוחדת של הדמוקרטים, הטבועה בחותם של אינטרס פוליטי. המאורעות של 6 בינואר הם דרמטיים וטראומטיים מכדי שיהיה אפשר לעבור עליהם לסדר היום.

אז מה בעצם ההיגיון?

משפט במליאת הסנאט הוא עניין נדיר מאוד. רק שלושה נשיאים התנסו בו, כולל טראמפ. החוקה מסמיכה את בית הנבחרים להגיש כתבי אשמה נגד כל בעל כהונה פדרלית, למשל שר בממשלה, או שופט. הגיון ההעמדה לדין הוא העונש: העברת המורשע מתפקידו. הרשעה מחייבת דילוג על משוכה גבוהה מאוד: שני שלישים ממאה חברי הסנאט צריכים לתמוך בה (67).

היש היגיון בהעמדת הנשיא למשפט לאחר שחדל להיות נשיא? לא לדעת הרפובליקאים. 45 מ־50 הסנאטורים של המפלגה הצביעו לפני שבועיים לטובת הצעת החלטה, המתארת את משפט הנשיא כ"מנוגד לחוקה".

טענת־הנגד של הדמוקרטים היא שמשפט הסנאט נקבע בחוקה לפני 230 שנה ויותר כדי להבטיח שנשיא מכהן לא יעבור על החוק, נקודה. גם אם הוא עבר על החוק בימי נשיאותו האחרונים, הוא אינו פטור מדין־וחשבון.

חוץ מזה, אף כי אי אפשר להעביר נשיא לשעבר מכהונתו, הרשעתו מאפשרת לשני בתי הקונגרס לאסור עליו להחזיק אי פעם בכהונה פדרלית. עד מאורעות 6 בינואר רווחו ניחושים לרוב, שטראמפ יחזור וינסה להיבחר לנשיא ב־2024. ממילא, איסור על כהונה בעתיד יהיה עונש הולם.

נקמת טראמפ

אין כמעט כל סיכוי שטראמפ יורשע, מפני שאין כמעט כל סיכוי שיימצאו 17 סנאטורים רפובליקאים שיצביעו לטובת הרשעתו. הדמוקרטים יוכלו לטעון לניצחון מוסרי, אם יימצאו יותר מקומץ רפובליקאים שיצביעו לטובת הרשעה. במשפט של ינואר 2020 הצביע רק רפובליקאי נגד הנשיא.

טראמפ מוסיף ליהנות מנאמנותם של מצביעים רפובליקאים בכל ארה"ב. אלה המצביעים נגדו, או לטובת הרשעתו, מקבלים עליהם את הסיכון שטראמפ יעודד רפובליקאים נאמנים לו להתמודד נגד הלא־נאמנים במקדימות של המפלגה לקראת בחירות אמצע־הקדנציה לקונגרס בנובמבר 2022.

קומץ צירים רפובליקאים בבית הנבחרים הצביעו בחודש שעבר לטובת העמדת הנשיא לדין. התגובה מצד פעילים מקומיים הייתה חריפה ומאיימת. עם זאת לא עלה יפה הניסיון להדיח את מס' 3 במדרג הרפובליקאי בבית הנבחרים, צירת הקונגרס ליז צ'ייני (בתו של סגן הנשיא לשעבר), שתמכה בהעמדת הנשיא לדין. היא מייצגת את מדינת ווייאומינג קטנת האוכלוסין, במערב ארה"ב. זו מדינה אולטרה־ימנית, שבה טראמפ קיבל 67% מן הקולות. אף כי צ'ייני ניצלה מהדחה בידי עמיתיה בבית הנבחרים נראה שמובטח לה מרד בבוא השעה לחזור ולהיבחר.

מה יגידו פרקליטי טראמפ

רוב הרפובליקאים בסנאט מעדיפים שההגנה במשפט טראמפ תסתפק בטענה שהמשפט אינו־חוקתי, ולא תיכנס בעובי הקורה של "הסתה למרד". אבל זה לא מה שטראמפ רוצה. הוא החליף פרקליטים, והורה לנוכחיים להטעים את זכותו לטעון שהבחירות לנשיאות היו מזויפות.

אם אמנם זה מה שיטענו הפרקליטים, חזקה על המשפט שהוא יחזור וילהיט את היצרים. ההלהטה הקודמת הניבה אלימות חסרת תקדים. אין מנוס מלחשוש מפני התוצאות של הלהטה חוזרת. כך או כך, המשפט מבטיח, לפחות לזמן מה, שארה"ב לא תצליח להשתחרר מצילו של הנשיא לשעבר. לא ברור כלל איזו מפלגה תצא נשכרת, אם בכלל, מהתארכות הצל הזה.
_________________
רשימות קודמות ב yoavkarny.com וב https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר