גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אחרי יותר מ-100 שנה: ביידן צפוי להכיר בטבח בעם הארמני כרצח עם

במהלך הקמפיין לנשיאות, אמר הנשיא האמריקאי שיכיר בטבח כרצח עם, צעד שעשוי להרגיז את בת בריתה של ארה"ב - טורקיה ● כעת בכירים בבית הלבן אומרים כי הוא צפוי לעשות כך

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צפוי להכריז באופן רשמי שמקרי רצח המוניים בבני העם הארמני בתחילת המסע ה־ֿ20 מהווים רצח עם, כך אמרו בכירים בממשלת ארה"ב, בצעד נדיר שצפוי לפגוע ביחסים בינה לבין טורקיה.

הנשיא האמריקאי צפוי לתאר את גירוש, ההרעבה והטבח בארמנים בידי הטורקים העותומנים החל מ־1915 כרצח עם, כך אמרו הבכירים.

השפה החדשה מגיעה בניסוח שיפורסם בהצהרה השנתית היוצאת מהבית הלבן ביום הזיכרון לטבח בבני העם הארמני בשבת. בכירים אמרו שלא נעשו החלטות או תדריכים נוספים וביידן עשוי גם להוציא לבסוף את ההצהרה בלי לתאר את הרציחות כרצח עם, כפי שעשו נשיאים אמריקאים עד היום.

טורקיה מכחישה הגדרה של הרציחות כרצח עם, וטוענת שהארמנים התקוממו נגד הממשלה. שר החוץ הטורקי מבלוט קבוסוגלו אמר לתחנת טלוויזיה טורקית לפני יומיים שהצהרה של ביידן בנושא רק תזיק ליחסים בין המדינות. דובר של שגרירות טורקיה בוושינגטון לא הגיב נכון לשעה זו.

רוב ההיסטוריונים מגדירים את טיפול האימפריה העותומנית בארמנית ובבני מיעוטים אתניים ודתיים אחרים בין 1915 ל־1923 כרצח עם.

הקמפיין הנשיאותי של ביידן הודיע חודש לפני הבחירות בנובמבר שאם ינצח "יכיר ברצח העם הארמני ויהפוך זכויות אדם אוניברסליות לעדיפות עליונה לממשל שלו, כך שטרגדיה כזו לא תקרה שוב לעולם".

דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי אמרה ביום רביעי שלממשל יהיה עוד מה לומר בנושא בשבת, אך לא סיפקה פרטים נוספים.

הידרדרות ביחסים בין ארה"ב לטורקיה

בשנים האחרונות, הקשרים בין ארה"ב וטורקיה, שתיהן חברות בברית הצפון אטלנטית נאט"ו, הידרדרו בגלל שאנקרה רכשה את מערכת הגנת הטילים הרוסית S-400, כמו גם בגלל נושאים הקשורים לזכויות אדם ואזרח תחת ממשלתו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן ותפקידה של טורקיה בכמה סכסוכים אזוריים.

תחת לחץ הקונגרס, ממשל טראמפ הטיל סנקציות על כמה סוכנויות ממשלה טורקיות בגלל רכישת ה־S-400, שבכירים בפנטגון אומרים שיכולה לאסוף מודיעין על מטוסי הקרב מסוג F-35 שטורקיה הייתה צפויה לרכוש. הממשל הוציא את טורקיה מתוכנית בהובלת ארה"ב לבניית מטוס הקרב החמקן.

בשנת 2019 הקונגרס העביר באופן גורף החלטה לא מחייבת בבית הנבחרים ובסנאט שהגדירה את הפעולות ב־1915 כרצח עם. הצהרה נשיאותית בנושא היא משהו שהקהילה הארמנית־אמריקאית מצפה לו כבר זמן רב ופעילים עושים שתדלנות בנושא בוושינגטון, מול הלוביסטים הטורקים שלוחצים בכיוון ההפוך.

אם ביידן ישתמש באופן רשמי במונח "רצח עם", חוקרים אומרים שאנקרה יכולה להגיב על ידי הבלטת האופן שבו התייחסו המתיישבים האירופאים בעולם החדש לאינדיאנים; הבעת מחאה דיפלומטית; או - אם כי זה פחות סביר - איסור על ארה"ב להשתמש בבסיס חיל האוויר אינצ'ירליק.

טורקיה יכולה גם ליצור מחסומים לא רשמיים ליבוא סחורות מארה"ב, כך אמר סינאן אולגן, דיפלומט טורקי לשעבר ויושב ראש אדם, מכון מחקר מאיסטנבול. ככל הנראה כל תגובה טורקית תיקח בחשבון את העובדה שאזרחים טורקים רבים רואים את ההיסטוריה באותו אור כמו הממשלה, אמר אולגן.

"האוכלוסייה הטורקית רואה את הדף הזה בספרי ההיסטוריה כדף שבו טרגדיות קרו לא רק לארמנים אלא גם לטורקים שהיו קורבנות של טיהור אתני בבלקן", אמר אולגן.

הדיון לגבי ההגדרות נובע מהניסיון במלחמת העולם הראשונה לגרש שני מיליון ארמנים מטורקיה כאשר 1.5 מיליון ארמנים מתו, וחצי מיליון ברחו מבתיהם. ארמניה של ימינו, מדינה סובייטית לשעבר, נמצאת רק על חלק משטחי המולדת ההיסטורית בהרי הקווקז הגובלים בטורקיה.

בעבר, הנשיא רונלד רייגן, שהחל את הקריירה שלו בקרב קהילה ארמנית־אמריקאית גדולה בקליפורניה, התייחס לרציחות כרצח עם כשדיבר על השואה ועל זוועות היסטוריות אחרות. אבל נשיאים אחרים נמנעו מהטרמינולוגיה הזו בזמן הכהונה שלהם.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הגדיר את הפעולות ב־1915 "אחד ממקרי הטבח המסיביים הנוראיים ביותר במאה ה־20", בהצהרה שפרסם לרגל יום הזיכרון לטבח בעם הארמני. דוברת הבית הלבן של טראמפ, קיילי מקנני, פעם אחת הזכירה "אנדרטה לרצח העם הארמני" בתדריך לעיתונאים.

השגריר הארמני לארה"ב, ורוז'אן נרסיאן, אמר לוול סטריט ג'ורנל שהוא מקווה שהבית הלבן של ביידן יקיים את ההכרזה מימי הקמפיין.

מנהל האספה הארמנית של ארה"ב בריאן ארדוני אמר ש"אישור אמריקאי של רצח העם בארמניה לא רק ישפר את האמינות של ארה"ב בנושא זכויות האדם, אלא יעזור למנוע מקרים עתידיים של רצח עם".

ארם סורן המפריאן, מנהל בפועל של המועצה הארמנית הלאומית של ארה"ב, קרא לביידן להגדיל את תמיכת ארה"ב בארמניה, שתיאר כ"ארץ ללא מוצא לים, חוסמה, שורדת של רצח עם המתמודדת עם ניסיונות מצד אנקרה ובאקו להשלים את הפשע".

שגריר אזרבייג'אן לארה"ב אלין סולימנוב אמר שהצהרה על רצח עם מצד וושינגטון "לא תעזור לנורמליזציה בין ארמניה לבין טורקיה", כולל פתיחת הגבול הסגור בין שתי המדינות. "זה לא הולך לעזור באזור הזה" אמר.

עוד כתבות

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

"נאמנות גבוהה של לקוחות": באופנהיימר מעריכים שמניית האיפור מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

הבורסות באירופה עולות; מדד פוטסי עולה ב-1%


מדד הקוספי הדרום קוריאני זינק בכ-2%; לאחר 10 ימים של עליות, הנג סנג ירד ב-0.5% ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס