גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לאילת או כיעד לסוף שבוע: 5 סיורי קיבוצים מיוחדים בערבה

קיבוצי דרום הערבה מעניינים, מיוחדים, בנויים על מודלים סביבתיים יוצאי דופן ומציעים הרבה פעילויות

נאות סמדר. נווה מדבר אדריכלי, שמזכיר את ארמונות אלף לילה ולילה / צילום: אורלי גנוסר
נאות סמדר. נווה מדבר אדריכלי, שמזכיר את ארמונות אלף לילה ולילה / צילום: אורלי גנוסר

האקולוגי: לוטן

חברי קיבוץ לוטן בחרו לחיות על פי אג'נדה מקיימת ומתוך אחריות סביבתית, וכשעלו לקרקע ב-1983 היו הרבה פחות פתרונות בנושאי קיימות וסביבה, אז הם ניסוי, טעו ולמדו וכך נולד מרכז אקולוגי יצירתי. האקו-כיף שלהם הוא פארק אקולוגי רווי עשייה, שמתפתח כל הזמן והמבקרים מוזמנים לסיור לימודי חווייתי.

במשך כשעה וחצי נחשפנו לשפע פעילויות בתחומי מִחְזוּר, אקולוגיה וקיימות, ונפעמנו מהעושר והיצירתיות. בלב הפארק בולט מתחם פיסולי, תוצאה של מִחְזוּר צמיגים ופלסטיק, שמשמש גן שעשועים. בהיבט הגנני הכרנו מגוון שיטות גידול, למדנו איך מכינים טיט מיוחד שמשמש לחיפוי פסלים, לבני בוץ ועוד (כדאי ללכלך את הידיים!). הכרנו את מתקן הביו גז, ראינו מיכל לגידול תולעים אדומות, למדנו על כדורי זרעים וחצינו את יער המורינגה.

אקו-כיף. פארק אקולוגי בקיבוץ לוטן / צילום: אורלי גנוסר

במקום פועל בית תה ופוד טראק שמגישים ארוחות בוקר ומגוון נשנושים בריאים. יש סדנאות של כמה ימים בשורה של תחומים ואפילו אירוח בצימרים אקולוגיים (מדי יום 9:30, בשבת גם 10:30, 30 שקלים, 054-9799030)

https://kibbutzlotan.com/eco-kef-heb/

החקלאי-טכנולוגי: קטורה

את כביש הגישה לקיבוץ מלווים מאות צינורות שנראים כמו מעבדת ענק פתוחה, בגווני ירוק אדום או חום. יובל בן חי שמדריך את הסיור בקיבוץ, מספר שמחקלאות מסורתית עברו לחקלאות הייטק, והקימו חווה מתקדמת לייצור מיקרו-אצות. לא חייבים לזכור את השם אבל להמטוקוקוס פלוביאליס יש ערכים גבוהים במיוחד של נוגדי חמצון, ואחרי הבשלה וייבוש, החומר משמש לקוסמטיקה ולתוספי תזונה.

קטורה הוא קיבוץ רפורמי שוויוני ועדיין שיתופי, והוא התפרסם בזכות "מתושלח", גלעין של תמר מזן מדבר יהודה, בן אלפיים שנה שנמצא במצדה, וכנגד כל הסיכויים נבט וגדל לעץ מפואר. אחריו נבטו גם אדם, יונה חנה ויהודית, והם תקווה להחזיר לחקלאות זן נעלם.

הסיור חולף גם בכפר מנותק מרשת החשמל - שדה סולרי קרקעי עם פטנט ניקוי ייחודי, המספק חשמל לארבעה קיבוצים ולצדו הדגמה של אנרגיות סביבתיות. מתחילים ומסיימים במרכז המבקרים, שם חובה לטעום את עוגת הגבינה המפורסמת של ברברה, או לנסות את BEERצינות - בירה מבוססת תמרים.

בקיבוץ חדרי אירוח במתחם מטופח והסיור לאורחים בחינם. (מדי יום 9:00-10:30, 30 שקלים לאדם 08-6356658, https://keren-kolot.co.il/ )

האמנותי: נאות סמדר 

מרכז האמנויות המרשים של קיבוץ נאות סמדר ניצב כמו היכל מפואר בלבו של גן אקולוגי, והוא אבן שואבת לחובבי אמנות. המבנה הוקם בהדרגה ובעשור האחרון, מאז נפתח הקיבוץ לתיירות, גם אפשר לבקר בו בסיור עצמאי ולקנח ביקב. המרכז הוא נווה מדבר אדריכלי שמזכיר ארמונות אלף לילה ולילה.

במרכזו מגדל צינון פסיבי המבוסס על מים ורוח. בכניסה יש גלריה מרכזית וככל שעולים פוגשים את סדנאות האמנים שעוסקים בזכוכית, קרמיקה, עץ ועוד. בקומה העליונה סרטון ומהגג תצפית מרהיבה אל המרחב.

ביקב פגשנו את שמואל שסיפר שהיין כמו כל החקלאות בקיבוץ, אורגני, כולל סוג מיוחד מוסקט שמש, עינב שכשמו הוא מבשיל בשמש ויוצר יין בטעם דבשי. הרחק מלב הקיבוץ תמצאו מתחם אירוח שמשתבח והולך, ולאחרונה נוספו לו יחידות משפחתיות כך שלאורחי הלינה הסיור ללא תשלום.

בנוסף כדאי לדעת שפונדק נאות סמדר שבצומת כביש 12, מגיש ארוחות חלביות ומציע למכירה את התוצרת האורגנית והמשובחת של הקיבוץ (הסיור עולה 30 שקלים, א'-ה': 10:00-14:30, שישי וערבי חג 09:30-12:30 שבת וחג סגור. 08-376-1006 https://neot-semadar.com/ )

הנוסטלגי: אילות 

הסיור של קיבוץ אילות לוקח את המבקרים לשנותיו הראשונות וזאת באמצעות המבנים ההיסטוריים ששימשו את חדר האוכל הראשון, המטבח המועדון והתקליטייה ואפילו המקלחת הציבורית. עד לפני עשור שימשו הצריפים לצרכים שונים, אך כיוון שנעזבו, רצו לשמר אותם ולכבד את נוכחותם, כמו גם את ותיקי הקיבוץ.

צריפי בראשית התכולים הוסבו לבית קפה לוותיקים (בלבד), לחדר תיעוד ולסדנא רב-דורית לעבודות עץ של רפי סער. כעת אפשר תוך כדי ביקור, לצלול לסיפורי הראשונים, להווי המקומי ולזיכרונות הרבים שהותירו.

רפי סער למשל עסק בחקלאות כמקצוע ובנגרות כתחביב, אך עם השנים הפך  את התחביב לעיסוק, והיום הוא מייצר ערכות של משחקים מעץ ועורך סדנאות ליצירה משותפת של הורים/סבים וילדים/נכדים. מקבלים ערכה, ומרכיבים לפי הוראות. המחיר לערכה 250 שקלים והיא מתאימה למבוגר ולילד שיוצרים ביחד (שימו לב: כדי שתיפתח סדנה כזו נדרשים לפחות חמישה משתתפים, כלומר - רוכשים של ערכות).

בחדר התיעוד יש מסך, צילומים ומגירות שמכל אחת נשלפים פריטים שמספרים סיפור המותאם לקהל. בלי קלישאות זה מאוד מרגש להכיר את האנשים שהיו אמיצים כדי להגיע לסוף המדבר ולהיאחז בקרקע.

בקיבוץ יש גם חדרי אירוח משפחתיים, בימי שישי מתקיים שוק איכרים (בקיץ שוק לילה), חדר האוכל פעיל כולל אוכל מוכן בסופי שבוע. מדי פעם עושים סופי שבוע לחגים ולחופשות נושאיים שסביבם יש פעילויות. למשל אם זה סופש חקלאי, אז יהיה סיור חקלאי או פעילות תואמת. אם זה בנושא צילום יהיו סדנאות צילום וכד'.  (65 שקלים, 052-3920884)

הקולינרי: יוטבתה 

שלא כמו חבריו, בקיבוץ יוטבתה לא עורכים סיורים, אבל ליד הפונדק, תחנת חובה בדרך לאילת, פועל פארק יוטבתה, אטרקציה למשפחות המשלבת פעילות אינטראקטיבית, אתגרית ועוד. הנושא הוא החיים במדבר, ההתיישבות וכמובן הרפת.

הסיור מודרך ונמשך כשעה (א-ה' 10:00-16:00 שבת מ-11:00, 38 שקלים). בסמוך תמצאו מרכז מבקרים עם כל המידע אודות הערבה הדרומית. קבוצות קטנות (מינימום עשרה) שרוצות לסיים עם טעם מתוק, יכולות להזמין סדנת הכנת גלידה, להכיר את אנשי הגלידה, את חומרי הגלם, את אופן ההכנה ואפילו את הטעמים האהובים, כולל גלידה לקינוח (45 שקלים, 054-979-8491).

עוד כתבות

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-13%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"