גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפגרים בחיסונים ומובילים בבדיקות: ישראל מול העולם בגל האומיקרון

בתחילת השבוע נראה היה שישראל לא מתבלטת בכמות הבדיקות לנפש, אבל אז השתנתה שיטת הדיווח, והנתונים קפצו ● חבל שאי-אפשר לומר דבר דומה על אחוז המתחסנים - מדד שבו ישראל הולכת ומתדרדרת ● וגם: האם במדינות אחרות בעולם הבדיקות הביתיות מחולקות בחינם?

יובל שטייניץ, ליכוד חמש, 103FM, 9.1.22 / צילום: יוסי זמיר
יובל שטייניץ, ליכוד חמש, 103FM, 9.1.22 / צילום: יוסי זמיר

אחרי קרוב לשנתיים של מגפה אנחנו במשרוקית כבר מתורגלים: מכיוון שמדובר באירוע חסר תקדים, ששוטף בו זמנית את העולם כולו, כולם נאחזים במה שקורה במדינות אחרות, ובהשוואות גלובליות. לא מדובר כמובן בהשוואות שמקורן הוא עניין אינטלקטואלי או פרץ נדיר של הרחבת אופקים. לפחות בכל מה שנוגע לשדה הפוליטי, זאת פשוט דרך חדשה עבור הממשלה ומבקריה למסגר את האירועים לכאן או לכאן - להגן על המצב או לבקר אותו.

"מדינת ישראל מעניקה את שכבות ההגנה הכי טובות בעולם", אמר השבוע ראש הממשלה, נפתלי בנט, במסיבת עיתונאים לאחר שהודה שאכן צפויה לנו כעת תקופה קשה. "הנתונים במדינת ישראל הם בין הכי טובים היום בעולם המערבי, לא איבדנו שליטה", הצטרף אליו השר זאב אלקין. גם באופוזיציה מציעים השוואות עולמיות, כאלה שמן הסתם פחות מחמיאות לישראל.

אז איך באמת נראית ההתמודדות שלנו מול הגל החדש, גל האומיקרון, ביחס לאופן שבו מתמודדות איתו מדינות אחרות בעולם? בדקנו שני פרמטרים מרכזיים שעלו השבוע בהתבטאויות שונות.

מקום ראשון בבדיקות?

האמירה הראשונה כמעט הצליחה לבלבל אותנו. על רקע הביקורת בכל הנוגע לתורים הארוכים ולסרבול בבדיקות, טען ח"כ גלעד קריב מהעבודה ש"מדינת ישראל מובילה בעולם המערבי בשיעור הבדיקות פר נפש. כך היה המצב לפני גל האומיקרון, ככה המצב גם היום". זה נשמע לנו מוגזם לפי הנתונים שהכרנו, אז הלכנו לבדוק.

האתר Our World in Data מבית אוניברסיטת אוקספורד משווה בין המדינות השונות על בסיס נתונים שמגיעים מהאתרים הממשלתיים של כל אחת מהן. בתור התחלה בדקנו מה היה מצבנו לפני גל האומיקרון. מתחילת המגפה ב-2020 ועד ה-26 בנובמבר 2021, אז הוכרז האומיקרון כ"מקור לדאגה", ישראל ביצעה 3,454 בדיקות לכל אלף נפש, כך שבממוצע כל ישראלי נבדק במהלך התקופה הזו כשלוש וחצי פעמים. זה לא רע, אבל זה מציב אותנו בסך הכל במקום השביעי ב-OECD. לשם השוואה, מובילת הטבלה, אוסטריה, ערכה באותה תקופה יותר מ-12 אלף בדיקות לכל אלף נפש - פי שלושה וחצי מישראל. נתון שנראה שמקנה להם את הזכות להתקומם על אמירתו הנחרצת של קריב. וגם זה לא הכל, כי שכנתנו קפריסין, שהיא אמנם לא ב-OECD אבל כן חברה למשל באיחוד האירופי, מותירה מאחור אפילו את האוסטרים, עם נתון של 18,200 בדיקות לכל אלף נפש.

אז אולי קריב צדק לגבי התקופה שמאז התפרצות האומיקרון? מתברר שגם כאן הנתון לא משתנה דרמטית, כשישראל עולה במהלך התקופה הזו למקום השישי ב-OECD, והפער בכמות הבדיקות בינינו לבין האוסטרים עדיין גדול מאוד.

אז למה כמעט התבלבלנו? כשפנינו לח"כ קריב הוא מסר לנו שקביעתו התבססה על מצגת של משרד הבריאות, בה הוסבר שבעוד מדינות אחרות כוללות בדיווח שלהן גם בדיקות PCR וגם בדיקות אנטיגן מוסדי, ישראל דיווחה רק על ה-PCR. אם ישראל הייתה מדווחת גם על האנטיגן, כך הובטח לנו, היא הייתה נכנסת לחמישייה הראשונה.

הדיווח החסר הזה של משרד הבריאות הוא עניין די חשוב, שלמעשה גורם לכך שכל מי שמנסה לאמוד את מצב הבדיקות בישראל בפרספקטיבה עולמית מוצא את עצמו משווה, שלא ביודעין, בין תפוחים לתפוזים. כשפנינו למשרד הבריאות לשאול לפשר ההחלטה הזאת, השיבו לנו שבדיוק ביום הפנייה (ב') הם פרסמו הודעה שלפיה החל ממחר ישוקללו גם בדיקות האנטיגן לתוך הנתונים הרשמיים שמפרסם המשרד.

ואכן, למחרת מצאנו קפיצה רצינית במספר הבדיקות במאגר הבינלאומי. האם זה הספיק כדי להכניס את ישראל לחמישייה? אם בודקים את ממוצע שבעת הימים האחרונים במאגר, נראה שאנחנו אכן במקום החמישי. הפער מאוסטריה וקפריסין, עם זאת, הוא עדיין משמעותי. ובכלל, למרות שמצבה של ישראל טוב בפרמטר הזה, נראה שהקביעה של קריב ("מובילה בעולם המערבי"), היא מוגזמת ביחס לכל תקופת זמן ושיטת מדידה שתבחרו.

 

מקום אחרון בחיסונים?

אז בקואליציה קצת מגזימים. כמה מדויקים באופוזיציה? ח"כ יובל שטייניץ האשים ב-103FM את הממשלה שהיא נכשלה בהמשך מבצע החיסונים המוצלח, שאותו ביצעה הממשלה הקודמת. "מהמקום הראשון הידרדרנו למקום האחרון", הוא קבע.

כפי שהראינו בכתבה קודמת, יש כמה דרכים לחשב איזו מדינה היא הכי מחוסנת. לא נחזור כאן על כולן. בדקנו את הטיעון של שטייניץ לפי שיעור האנשים שהתחסנו באופן מלא בכל אחת מהמדינות. ב-13 ביוני 2021, יום השבעת הממשלה הנוכחית, 55.6% מהאוכלוסייה בישראל היו מחוסנים באופן מלא. הנתון הזה אולי לא הציב אותנו במקום הראשון כפי שטען שטייניץ, אבל בהחלט קרוב מאוד לכך. מתוך מדינות ה-OECD רק לוקסמבורג הקטנטנה הציגה אחוזי התחסנות גבוהים יותר.

האם שטייניץ צודק גם בכך שכעת ישראל הידרדרה למקום האחרון? כאן הוא כבר קצת מגזים, אבל ישראל אכן מדורגת כיום במקום לא מחמיא בפרמטר של אחוז המתחסנים מכלל האוכלוסייה. ב-9 בינואר, היום בו שטייניץ דיבר, ישראל דורגה במקום ה-28 מבין 38 מדינות ה-OECD.

מצד שני, יש מדדים אחרים שיותר מחמיאים לישראל. למשל, בגלל שאנחנו "חלוצי הבוסטרים", בדירוג שמחשב מספר מנות חיסון לנפש, ישראל התברגה באוקטובר במקום הרביעי. בינתיים הספקנו לרדת גם בדירוג הזה, למרות מבצע החיסון הרביעי, אבל ישראל עדיין ממוקמת כאן בשליש העליון של ה-OECD - במקום ה-11.

גם בעולם משלמים

ההחלטה שהתקבלה בגל הנוכחי, להישען יותר על בדיקות האנטיגן הביתיות, עוררה לא מעט זעם ציבורי. בניגוד לבדיקות המוסדיות, שניתנות בחינם, את הבדיקות הללו צריך כל אזרח לקנות מכיסו, ולאורך זמן הן עשויות להפוך לנטל כלכלי משמעותי. רבים ברשתות החברתיות יצאו נגד הצעד הזה, תוך שהם מוסיפים שבעולם מקובל מאוד לחלק את הבדיקות הביתיות בחינם. אבל האם זה באמת הסדר כה נפוץ?

כאן קיבלנו לידינו בדיקה מן המוכן. מתברר שראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, נשאל מדוע הבדיקות במדינה הן בתשלום (שם לא דובר דווקא על בדיקות ביתיות) והשיב שרק בשתי מדינות בעולם הבדיקות הן בחינם. עמיתינו בארגון בדיקת העובדות של סוכנות התקשורת האוסטרלית AAP בדקו אותו.

מה מתברר? בארגון מצאו ארבע מדינות שבהן מחלקים או חילקו בדיקות ביתיות בחינם. הדוגמה המוכרת ביותר היא הבריטית. אזרחי הממלכה יכולים להזמין עד הבית חבילה של שבע בדיקות בכל יום. לחלופין, הם יכולים גם לאסוף את הבדיקות מנקודות חלוקה. הממשלה הבריטית דווקא תיכננה לבטל את ההסדר הזה, אבל בואו של האומיקרון גרם לכך שבינתיים הוא נשמר. גם בהולנד וסינגפור חילקו בחינם ערכות בדיקה לכל משקי הבית, אבל בכמות מוגבלת בהרבה, ולא על בסיס יומי. ארה"ב הודיעה על כוונתה לחלק במהלך ינואר חצי מיליארד בדיקות בחינם לתושבים ברחבי המדינה.

מעבר לכך, ב-AAP לא מצאו מדינות נוספות בהן הבדיקות הביתיות מחולקות באופן אוניברסלי. למעשה, בלא מעט מדינות, המצב דווקא דומה למדי לזה שבישראל. אפשר להיבדק בחינם, אבל רק באמצעות הגעה למרכזי בדיקה. זהו המצב, למשל, בפורטוגל, גרמניה, דנמרק ושווייץ.

לקריאה נוספת:
- השוואות נתוני קורונה באתר Our World in Data

- בדיקת העובדות של AAP: איפה מספקים בדיקות קורונה בחינם

- בדיקת המשרוקית מאוקטובר: ישראל רחוקה מאוד מהתואר "המדינה המחוסנת בעולם"

עוד כתבות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הדאקס יורד ב-1% ● הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית: "רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים"

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסך גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

אחד משני כטב''מי נפץ שחדרו מלבנון והתפוצצו באזור בית הלל / צילום: מתוך תיעוד שעלה ברשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • עדכונים שוטפים

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?