גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת מפץ בשוק הטלוויזיה? זו הייתה ההצעה הדרמטית של סלקום לפרטנר

לגלובס נודע כי לפני כמה חודשים הציעה סלקום לפרטנר למזג את פעילות הטלוויזיה, על רקע התחזקות שירותי הסטרימינג והפסדי החברות ● המגעים לא התקדמו בזמנו, אך הם צפויים להתחדש עם חילופי הבעלות בפרטנר ● לפי הערכות, רשות התחרות תתקשה לבלום מהלך כזה, מאחר שמדובר בשחקניות קטנות יחסית

אסנת רונן, יו''ר דירקטוריון פרטנר דורון כהן, יו''ר דירקטוריון סלקום / צילום: אסנת רום, כדיה לוי
אסנת רונן, יו''ר דירקטוריון פרטנר דורון כהן, יו''ר דירקטוריון סלקום / צילום: אסנת רום, כדיה לוי

האם סלקום ופרטנר יאחדו כוחות בשוק הטלוויזיה? סלקום פנתה לפני מספר חודשים לפרטנר והציעה לה למזג את פעילות הטלוויזיה בין החברות - כך נודע לגלובס. בזמנו המגעים לא התקדמו, אך כעת, עם חילופי הבעלות הצפויים בפרטנר, המשא-ומתן צפוי להתחדש, וקיימת היתכנות גבוהה לשיתוף-פעולה בין החברות בתחום הטלוויזיה.

דירקטוריון סלקום מוטרד מפעילות הטלוויזיה ההפסדית כבר תקופה, ויש קולות הקוראים למצוא מתווה למיזוג הפעילות עם חברה קיימת, לרכש משותף של תוכן או לצמצם את פעילות הטלוויזיה למינימום כדי להקטין הפסדים. ההצעה נשלחה לפרטנר מתוך ההנחה שגם אצל המתחרה פעילות הטלוויזיה הפסדית, ושתי החברות יכולות להרוויח רק אם ישתפו פעולה ביניהן.

אבל הרקע למהלך הוא לא רק ההכנסות. שתי התפתחויות חדשות ב-2022 מאיימות על השחקניות המסורתיות: הכניסה של שחקניות בינלאומיות כמו דיסני פלוס ו-HBO Max לשוק הישראלי; וחברת הסטרימינג החדשה של קשת ו-RGE, שאמורה להיכנס לענף ברבעון השלישי של השנה.

המגמה העולמית והצרכן הישראלי בכיוונים הפוכים

הבעיה המרכזית של סלקום היא שכרגע - והדגש הוא על העת הזאת - קשה מאוד למכור חבילות אינטרנט המבוססות על סיבים אופטיים, בלי טלוויזיה. הציבור הישראלי עדיין מחפש לרכוש חבילה של שירותים בידיעה שהוא נהנה ממחיר זול יותר לעומת רכישה של כל מוצר בנפרד.

מנגד, המגמה העולמית שהולכת ומתגברת היא הפוכה - יותר ויותר צרכנים בעולם מעדיפים לצרוך תשתית אינטרנט בנפרד מהתוכן, וההערכות הן שבקרוב גם הצרכנים הישראלים יצטרפו למגמה. בנוסף, התחרות בתחום הטלוויזיה הפכה את המחירים ללא רווחיים.

בסלקום המצב יותר חמור מאשר בפרטנר, שהמודל העסקי שלה תואם את המגמה העולמית. סלקום משלמת עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור בהוצאות תוכן, והיא כפופה להסכמי תוכן לפחות עד סוף 2022. החברה נקטה שורה של פעילויות לקיצוץ בעלויות, אבל עדיין דוחה את הקולות שקוראים לצמצם את פעילות הטלוויזיה, בטענה כי השוק הופך לשוק של ענקים בינלאומיים בלבד.

לדברי הקולות בדריקטוריון, כרגע, הציבור הישראלי עדיין מחפש חבילות מתוך הרגל, אבל השוק ישתנה בקרוב, והישראלים יצטרפו למגמה העולמית שמעדיפה לרכוש את האינטרנט ואת התוכן בנפרד. בינתיים, הטענות הללו נדחו, מתוך חשש שהשינוי עוד רחוק וסלקום תתקשה במכירת חבילות אינטרנט.

 

המשימה של דניאל ספיר, המנכ"ל הנכנס של סלקום, תהיה לנסות לארגן מחדש את כל הפעילות הנייחת ובכללה פעילות הטלוויזיה. יש הטוענים בענף התקשורת כי החברות הסלולריות צריכות לחזור ולהיות חברות סלולר נטו ולהיפטר מכל יתר הפעילויות הנייחות, מתוך הנחה שהן הפסדיות וחוסמות את החברות מלקדם את עסקי הסלולר שלהן ובעיקר את הדור החמישי.

הנתונים של הרבעונים האחרונים מראים שגם בפרטנר וגם בסלקום הצמיחה במנויים הואטה מאוד, ופעילות הטלוויזיה מוטה למבצעים שרק שוחקים את המחירים.

סלקום פנתה לפרטנר בניסיון למצוא פתרון של מיזוג או רכש משותף של תוכן. בפרטנר לא שללו את האפשרות לעסקה, אבל סברו כי אם משלימים את המהלך, הוא צריך להיות יותר רחב ולכלול רכישה של פעילות הסיבים והטלוויזיה ביחד. בפרטנר הגיעו למסקנה שלרכוש את הטלוויזיה של סלקום בלבד זה לא אטרקטיבי מספיק בגלל הצורך בהחלפת ממירים ל-250 אלף לקוחות הטלוויזיה של סלקום.

הסטרימינג מארגן מחדש את שוק הטלוויזיה

נושא הרכש המשותף של תוכן כבר היה על השולחן מספר פעמים במסגרת משאים-ומתנים בין הוט ל-yes (שכל אחת בנפרד מחזיקה בנתח שוק בתחום הטלוויזיה של יותר לקוחות מסלקום ופרטנר יחד). המטרה של המגעים אז הייתה להוזיל את עלויות התוכן בעקבות שינוי מודל הצריכה שמביאות חברות הסטרימינג הבינלאומיות כמו נטפליקס, דיסני פלוס, אמזון פריים וכו'.

המגעים בין פרטנר לסלקום לא התקדמו בחודשים האחרונים, אבל על-פי ההערכות, דווקא חילופי הבעלות הצפויים בפרטנר, במסגרת הכניסה של קבוצת רודב-גבאי כבעלת השליטה, והעובדה שפרטנר הצטרפה לאחרונה כלקוחה של חברת IBC ותרכוש ממנה סיבים, עשויה להאיץ שיתוף-פעולה כזה או אחר בין החברות ואף עם שחקנים נוספים.

רשות התחרות תתקשה לבלום את המהלך

אם תבשיל, האפשרות למזג בין הפעילויות של סלקום ופרטנר תידרש לבחינה של רשות התחרות, אבל ההערכה היא שהרשות תתקשה למנוע את המהלך. פרטנר וסלקום הן מחוללות תחרות בשוק הטלוויזיה, אבל שתיהן שחקניות קטנות שביחד יש להן כ-500 אלף לקוחות, מספר דומה ללקוחות yes לבדה.

עניין נוסף שצפוי להשפיע על ההחלטה הוא המגבלות החלות על השחקניות המסורתיות בענף לא חלות על שחקניות סטרימינג בינלאומיות כמו נטפליקס (עם מעל מיליון לקוחות בישראל); והכניסה של השחקנים החדשים, בין אם הבינלאומיים ובין אם המקומיים דוגמת חברת הסטרימינג של קשת ו-RGE.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? יכול להיות שאתם מתחת לקו העוני של הזמן

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון