גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידות קלות בקריפטו, נעילה ירוקה בבורסות אירופה; יוניליוור צנחה 7%

דאקס עלה ב-0.3%, פוטסי הוסיף 0.9% וקאק התקדם 0.8% ● היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל יום מרטין לות'ר קינג ● יוניליוור צנחה לאחר שחברת הפארמה GSK דחתה את הצעתה לרכישת חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בתמורה ל-50 מיליארד פאונד ● הכלכלה בסין התרחבה ב-8.1% בשנת 2021, לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4%

פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock
פרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

18:40

נעילה ירוקה באירופה. מדד דאקס עלה ב-0.3%, פוטסי הוסיף 0.9% וקאק התקדם 0.8%. יורוסטוקס 50 הכלל אירופי עלה ב-0.7%, וגם הסטוקס 600 רשם עלייה בשיעור דומה. נזכיר כי היום לא מתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום מרטין לות'ר קינג.

בלונדון, יוניליוור  סיימה את יום המסחר בירידה חדה של 7% לאחר שגלקסו סמית' קליין (GSK) דחתה את הצעת הרכישה שלה לחטיבת הפארמה הצרכנית שלה. GSK  לעומת זאת, התחזקה. עוד עליות נרשמו לטובת BP , גלנקור, טיילור ווימפי, קבוצת התעופה IAG  וטסקו .

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות במטבעות הגדולים. ביטקוין יורד בכ-2% לרמת מחיר של 42.2 אלף דולר, האת'ר נחלש ב-3.5% ונסחר ב-3,233 דולר. הקרדנו לעומת זאת מתחזק ב-7% ונסחר תמורת 1.48 דולר.

17:15

העליות בבורסות האירופאיות מתחזקות במעט. דאקס עולה ב-0.3%, פוטסי ב-0.9% וקאק ב-0.8%. 

בפרנקפורט נרשמות עליות למרק, פרסניוס מדיקל, סימנס אנרג'י, SAP ודויטשה בורסה. מנגד, הנקל, דיימלר ופורשה מאבדות גובה. בלונדון חברת הפארמה GSK ממשיכה לבלוט לטובה בעוד שיוניליוור צונחת (ראו עדכון קודם), וגם טיילור ווימפי, רקיט בנקיזר, אסטרזניקה ונקסט מתחזקות.

15:50

המגמה החיובית בבורסות אירופה נמשכת.

בעוד שיוניליוור ממשיכה לאבד גובה בלונדון, חברת הנדל"ן טיילור ווימפי  עולה ב-3.2% במחזור המסחר הרביעי בגודלו במדד פוטסי 100. החברה דיווחה יציאה לתוכנית רכישה עצמית אחרי "שנה מצוינת". לפי הנתונים שפרסמה, בשנה החולפת השלימה בניית 14 אלף דירות, עלייה של 47% בהשוואה לשנה הקודמת. המחיר הממוצע לדירה עלה ב-3% ל-332 אלף פאונד.

בשוק הנפט הגולמי נרשמות ירידות קלות. הברנט משיל 0.4% ונסחר ב-85.69 דולר לחבית.

13:55

המסחר באירופה ממשיך להתקיים במגמה חיובית. דאקס עולה ב-0.4%, פוטסי בקאק בכ-0.6%, וכך גם יורוסטוקס 50.

דויטשה בנק  בולט בפרנקפורט עם עלייה של 1.2%, וגם SAP וסימנס מתחזקות בשיעור דומה. מרק עולה ב-1.7%, הנקל מאבדת 2%.

בלונדון בולטת מניית יוניליוור  שצונחת בקרוב ל-8%. חברת הפארמה גלקסו סמית' קליין  (GSK) הודיעה אתמול שדחתה הצעה של יוניליוור לרכישת חטיבת הבריאות הצרכנית שלה בתמורה ל-50 מיליארד לירה שטרלינג. GSK, מנגד, מתחזקת.

12:00

מדד המניות המרכזיים באירופה עולים כעת ב-0.4%-0.8%. החוזים על הנפט נסחרים במגמה מעורבת והזהב עולה קלות.

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של הבנק השוויצרי לומברד אודייר, מציין כי  "בתחילת 2022 חלה האצה בתהליך נורמליזציה של הריבית, ואג"ח של שווקים מפותחים הציגו עלייה בתשואות. במקביל, המשקיעים בשווקי המניות שינו כיוון ועברו למיקוד במניות ערך, במיוחד בתחום האנרגיה והפיננסים, בזמן שמניות הטכנולוגיה סבלו מביקוש נמוך יותר".

"סנטימנט השוק כרגע תומך בפורטפוליו בעד-סיכון, ואנו בלומברד אודייר אופטימיים בנוגע לסביבה האינפלציונית ומאמינים כי עדיין יש מקום לרווחי חברות לצמוח וכך להניע את מדדי המניות מעלה. אנו נמצאים במשקל נמוך באג"ח אמריקאיות, ותומכים באשראי אסייתי ובחוב ריבוני הנקוב ברנמינבי. החשיפה שלנו לזהב נשארת מתחת לממוצע, כיוון שאנו מצפים שהמתכת היקרה תהיה תחת לחצי מחירים עקב עליית הריביות הריאליות. בשלב הנוכחי אין ספק כי השווקים מתמקדים בצעדים הניציים הצפויים של הבנקים המרכזיים על רקע הפעילות הכלכלית החזקה והאינפלציה הגבוהה. ללא מפת דרכים סדורה ליציאה ממשבר הקורונה, ישנו סיכון גבוה לטעות במדיניות המוניטרית או הפיסקלית, מה שיוביל לתנודתיות רבה בשווקים".

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח תוך עליות קלות במדדי המניות. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מציין בסקירתו השבועית כי תשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב עלתה שבוע רביעי ברציפות. סנטימנט המשקיעים ביחס לאג"ח הממשלתיות, כפי שבא לידי ביטוי בסקר של JP Morgan הנו אחד השליליים ביותר בעשור. "להערכתנו, כל עוד השווקים וה-FED ממשיכים לדבוק בתחזית לפיו עליית ריבית לכ-2% בשנתיים תספיק כדי להוריד אינפלציה נוכחית קרוב לתחום היעד, הסיכון לשוק האג"ח יישאר גבוה".

"כמובן שבמציאות יכול להתממש כל תרחיש, גם זה שה-FED והשוק מגלמים. אולם, הניסיון מלמד אותנו שבשישים השנים האחרונות כל פעם שמדד המחירים PCE Core, שעלה בשנה האחרונה ב-4.7% (הקצב צפוי לעלות לכ-5% אחרי שיתפרסם מדד דצמבר), עלה מעל 3%, נדרש להביא ריבית ה-FED מעל גובה האינפלציה כדי להחזיר אינפלציה מתחת ל-3%. בשורה תחתונה: בנסיבות הקיימות השוק צריך לגלם ריבית ה- FED גבוהה משמעותית ברמה של לפחות 3% כדי שיחס סיכון/סיכון בשוק האג"ח יהפוך לאטרקטיבי יותר. אנו ממשיכים להמליץ על מח"מ קצר בתיק".

לגבי המניות הוא מציין כי "האפיק המנייתי ימשיך להיות תנודתי כל עוד שוק האג"ח מתאים את עצמו לתרחיש יותר סביר של עליית ריבית. אולם, אנו מעריכים שבסופו של דבר הוא ישיג השנה ביצועים חיוביים בהשפעת הצמיחה הגבוהה וגידול ברווחיות החברות. שורה תחתונה: אנו ממליצים על חשיפה בינונית-גבוהה לאפיק המנייתי". 

08:00

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה מעורבת, לאחר שבסין פורסם כי הכלכלה התרחבה ב-8.1% בשנת 2021. זאת לעומת צפי כלכלנים לצמיחה של 8.4% בסין אשתקד.

בטוקיו מטפס מדד הניקיי בכ-0.8% ומנגד בהונג קונג נסוג ההאנג סנג בכ-0.8%. בשנחאי עולה מדד המניות בכ-0.6%. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי וול סטריט נרשמות ירידות קלות.

היום לא יתקיים מסחר בניו יורק לרגל "יום מרטין לותר קינג". בהמשך השבוע יפרסמו דוחות, בין השאר, בנק אוף אמריקה וגולדמן זאקס (בשלישי), פרוקטר אנד גמבל, יונייטד הלת', ASML, מורגן סטנלי ואינטל ברביעי, נטפליקס ואמריקן איירליינס בחמישי.

מחירי החוזים על הנפט רושמים כעת עליות קלות. חוזה למרץ על חבית נפט מסוג ברנט נסחר סביב 86.2 דולר. זאת לאחר עליות חדות ביום שישי.

בשוק הקריפטו נרשמות ירידות, והביטקוין נסחר סביב 42,600 דולר. האת'ריום יורד ביותר מ-2% ונסחר סביב 3,250 דולר.

עוד כתבות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"