גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו מנכ"ל לופטהנזה לא מצא טיסה לסינגפור: "יש כאוס שמוביל לתסכול"

כמי שעומד בראש אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם, קרסטן שפור מכיר היטב את הכאוס בענף, וכבר מכין את עצמו ל"הרבה התנצלויות שנידרש לתת הקיץ ללקוחות" ● בשיחה עם גלובס הוא קורא לממשלות להתערב בנושא העובדים, ומעריך שמחיר הדלק עוד לא הגיע לשיאו

קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

לאחרונה הכריזה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על ביטול של 900 טיסות שתוכננו לחודש יולי, לנוכח העומסים בנמלי התעופה באירופה. "אנחנו מעדיפים לספוג הפסדים מאשר לאכזב נוסעים עם ביטולים של הרגע האחרון", אומר לגלובס מנכ"ל לופטהנזה, קרסטן שפור, שהשיחה עמו נערכה בקטאר במסגרת כנס AGM של ארגון יאט"א, המאגד את מנכ"לי חברות התעופה מכל העולם.

מזוודות נשכחות ועשרות אלפי עיכובים וביטולים: כאוס הטיסות העולמי מחריף
לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט
● משבר הטייסים באל על: מה עושים אם טיסה התבטלה ומה יהיה בקיץ | שאלות ותשובות

"ההתאוששות בענף הגיעה מאוחר ממה שציפינו מראש, אבל בעוצמה שלא חזינו. עלינו מאפס למאה", אומר שפור. "בסוף השבוע האחרון 10,000 נוסעים שלנו נאלצו לספוג ביטולי טיסות. אומרים שאנחנו קורסים מעומס, אבל אילו תעשיות היו יכולות להתמודד עם מצב כזה? יתרה מכך, אנחנו מכירים בעובדה שהמראות שרואים כיום בנמלי תעופה בעולם ילכו ויחמירו. למעשה, אני מכין את עצמי להרבה התנצלויות שיידרשו מאיתנו הקיץ ללקוחות.

"הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול", מודה שפור. "יש ביקוש עצום, ואנחנו יודעים שלא נוכל להיענות לו. כל כרטיס שנמכר משמח אותי, ואל מול ההגבלות וההכרח לבטל טיסות - הביקוש עדיין בשיא. למעשה, כמעט שאין מקומות על טיסות. אני עצמי ניסיתי למצוא טיסה לסינגפור, הכול היה סולד אאוט. טסתי ללונדון עם המשפחה, ובקושי מצאנו מקומות. לא זכור לי דבר כזה בענף. זו התאוששות מטורפת - לפני שנתיים המושבים היו ריקים, היום אין מושבים מספיקים לנוסעים".

מבחינת שפור, יש בכך גם צד חיובי "אחרי שעשו לענף התעופה Flight Shaming (בכל הנוגע לזיהום הסביבתי, מר"ח), ואחרי שאמרו שהענף לא יחזור לעצמו - אנחנו רואים את הכמויות העצומות של הנוסעים. דיברו על זה שזום יחליף פגישות עסקיות ושהענף יתקשה להתאושש, אבל הביקוש מלמד אחרת, גם בסגמנט העסקי. אמנם עוד לא חזרנו למספרים של לפני המגפה, אבל אנחנו בדרך".

30 אירו בשעה

שפור הצטרף ללופטהנזה ב-1994, התקדם בסולם התפקידים וכעבור 20 שנה הפך למנכ"ל. הוא אחראי על כ-105 אלף עובדים, וב-2021 עמדה עלות שכרו על כ-2.55 מיליון אירו בשנה. בשיחה עמו הוא התייחס לבעיית כוח האדם בענף.

"הבעיה החמורה היום היא מחסור בעובדי הצווארון הכחול - ולמעשה, זו בעיה שלא נעצרת בתעופה. זה במלונות, זה במסעדות ובכל ענף שנשען על עובדים אלה. הפתרון יכול לבוא מכיוון של מהגרים. בגרמניה, למשל, מהגר שרוצה לעבוד נדרש להציג אישור לכך שבעבודה שהוא מכוון אליה לא יועסק עובד גרמני. זה אישור שחייב לחלוף מהעולם, והוא לא רלוונטי כיום.

"מה שרואים עכשיו זה קצה הקרחון. אוכלוסיית עובדי הצווארון הכחול הולכת ונעלמת, והפוליטיקאים חייבים להכיר בכך שיש בעיה חמורה. זו בעיה שלא משבשת רק ענף מסוים, אלא את כל המשק".

בתשובה לשאלה מדוע המחסור בכוח האדם לא נפתר באמצעות העלאת שכר לעובדים, אומר שפור כי "אנחנו מציעים תנאים טובים. עובדי ביטחון בגרמניה יכולים להגיע לשכר של 30 אירו לשעה, לאחר הכשרה של 6 שבועות. סבלי מזוודות מרוויחים הרבה מעל שכר מינימום, אבל עובדים בסגמנט הזה פשוט נעלמו.

"מצד שני, לא מדובר במשחק סכום אפס שנעצר באירופה. התשתיות היום יקרות יותר עם העלאת המסים, הדלק יקר והשכר לעובדים עלה. אם אנחנו רוצים להמשיך להתחרות באירופה ומחוצה לה, ממשלות חייבות להתערב בתחום התעסוקה. העולם הוא כפר גלובלי, ולא כקלישאה, והן צריכות לשנות תפיסה כדי שלדורות הבאים יהיה קל יותר עסקית וחברתית".

בתשובה לשאלת גלובס לגבי המשמעות המעשית עבור הנוסעים, כלומר כמה נשלם יותר הקיץ, השיב שפור כי "מי שכבר הזמין טיסה עשה בחוכמה, משום שהוא כבר שילם מחיר אחר. אין ספק שהביקוש, העלויות של התשתיות והדלק דוחפים את המחירים מעלה. אגב, להערכתי הדלק עוד לא הגיע לשיאו".

אופטימיות גלובלית

ברבעון הראשון של השנה הפעילה קבוצת לופטהנזה 135 אלף טיסות (כולל מטען), ובהן כ-13 מיליון נוסעים, כלומר תפוסה ממוצעת של 65%. למרות זאת אומר שפור כי "יש אופטימיות גלובלית. נוסעים שבוטלה להם הטיסה לאחרונה אולי לא יסכימו איתי, אבל בראייה לטווח הרחוק אנחנו במקום טוב. הגענו למצב שבו יצרניות המטוסים לא מסוגלות לעמוד בקצב של הביקוש, ואנחנו שואפים להגדיל את הצי שלנו גם בטיסות ליפן שנפתחה ממש לאחרונה, וגם להיערך לכך שמתישהו סין תיפתח".

כחלק מההיערכות, לופטהנזה שוקלת להשמיש את צי ה-A380 שלה, שנחשב יקר להפעלה. "תהליך הכשרת המטוסים יקח תשעה חודשים, אז ריאלית במידה וזה יקרה, אנחנו מכוונים לקיץ 2023", מציין שפור. החברה גם צפויה להשמיש או להצטייד במטוסי 777ER רחבי גוף, שגם הם נחשבים יקרים להפעלה.

"אני לא יכול לבטל טיסה ולהגיד לנוסעים ‘תסתדרו’, אני חייב למצוא להם פתרון", אומר שפור. "כקבוצה, יש לנו גמישות גדולה יותר, אבל גם בטיסה חלופית קשה לי למצוא מושב לנוסעים שביטלתי להם טיסה, פשוט כי הכול מלא. לביטולי הטיסות יש השלכות, והעיקרית שבהן היא הסיכון לאבד סלוטים (מועדי המראות). יש לנו סלוטים שאנחנו מחזיקים עשרות שנים, ולא נוכל לוותר עליהם".

לשאלת גלובס על ההשלכות הכספיות של ביטולי הטיסות אמר שפור כי "זה עניין יקר לבטל טיסה, אבל לבאס נוסעים זה יקר יותר. המטרה היא למצוא איזון בין שני הדברים. בסוף גם יש גבול לכמות הטיסות שאפשר למחוק מהלו"ז, ומדובר בטיסות שכבר מכרנו אליהן כרטיסים".

התרחשות אחרת שמטרידה את שפור היא הלחימה באוקראינה. "המרחב האווירי של רוסיה לא ייפתח בקרוב, ואנחנו ממשיכים להאריך את הטיסות במסלולים עוקפים. מתי זה יחזור לקדמותו? יום אחד, אבל אני לא האיש שיוכל לדעת מתי".

הזרועות של לופטהנזה: בראסלס לא רווחית, ITA על הכוונת

קבוצת לופטהנזה כוללת ארבע חברות תעופה אירופיות נוספות, ולצד המחסור בעובדים היא מתמודדת גם עם שביתות. כך, למשל, לאחרונה התמודדה החברה עם שביתת עובדים שנטרלה את הפעילות של בראסלס איירליינס בנמל התעופה בבריסל למשך ימים שלמים.

"עובדים הגיעו לנקודת רתיחה בקורונה, הם לא קיבלו שכר מספק, רבים איבדו את מקום עבודתם ואחרים נוכחו בשבריריות של התעשייה", אומר שפור. "שביתות זה לא משהו שאנחנו שולטים בו או מחליטים לגביו, אבל זה גם לא משהו שיכול לקרות באירופה מהרגע להרגע, וגם בתוך שביתה העובדים מחויבים לשירות מינימלי. אני מקווה שהדיאלוג יצליח, והתהליך יהיה מהיר".

לדברי שפור, עד כה הקבוצה לא נהנתה מרווחיות של החברה הבלגית. "בינתיים הכסף זורם מגרמניה לבלגיה, ולא להיפך. אלמלא הקורונה, בראסלס הייתה רווחית כבר. זה יקרה".

התוכניות העתידיות של לופטהנזה כוללות גם השתלטות על חברת התעופה האיטלקית ITA (שקמה לאחר סגירת אליטליה), בשיתוף חברת הקרוזים MSC. "התהליך מתמהמה מצד הרשויות באיטליה, וזה חבל. אנחנו סבורים ש-ITA לבדה תתקשה להתרומם, ואנחנו משוכנעים שאנחנו השותף המתאים ביותר עבורה".

ת"ז קרסטן שפור

אישי: בן 55, נשוי ואב לשתי בנות, גר במינכן.
מסלול קריירה: בעל תואר ראשון בהנדסה תעשייתית מהמכון הטכנולוגי של קרלסרוהה, לאחר מכן עבר הסמכה כטייס. הצטרף ללופטהנזה ב-1994, וכשנה לאחר מכן מונה כעוזר למנכ"ל. ב-2007 מונה למנהל חטיבת הקארגו, ומאז 2014 עומד בראש החברה.
עוד משהו: ב-2014 הוזמן לבית הלבן על ידי הנשיא אובמה, במסגרת מפגש עם מנהיגים עסקיים מכל העולם.

ת"ז: לופטהנזה

תחום עיסוק: חברת תעופה
היסטוריה: החברה הוקמה בגרמניה ב-1953, והיא כוללת את החברות לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורוווינגס.
נתונים: החברה מעסיקה כ-105 אלף עובדים, ויש לה כ-710 מטוסים. ההכנסות ברבעון הראשון של 2022 עמדו על 5.36 מיליארד אירו, עלייה של 109% ביחס לרבעון אשתקד. ההפסד הנקי הסתכם ב-584 מיליון אירו, צמצום של ההפסד ב-44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

***גילוי מלא: הכותבת היא אורחת של ארגון התעופה העולמי יאט"א בכנס שנערך בקטאר. 

עוד כתבות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות