גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שקשוקה במשרדים וכיסאות מוזיקליים בתיקים בדרך להרכבת הממשלה

בדרך למשרדי הבריאות והפנים דרעי מנסה לנער מעליו את אגף תקציבים באוצר ומגבלותיו ● לסמוטריץ' בונים סל סמכויות ואגפים הנוגעים לציונות הדתית ולתושבים מעבר לקו הירוק ● ואת המשרד לשוויון חברתי מבתרים לפי חלוקה מגזרית

צילומים: משה רוטנברג-ויקיפדיה, דוברות הכנסת, אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, איל יצהר
צילומים: משה רוטנברג-ויקיפדיה, דוברות הכנסת, אוהד צויגנברג-ידיעות אחרונות, איל יצהר

משחק הכיסאות והחלפת הסמכויות בהרכבת ממשלת נתניהו בישורת האחרונה, וחושף את תצרף סמכויות המשרדים השונים, גרסת המו"מ הקואליציוני לשנת 2022. מדובר באסקלציה של שתי הממשלות האחרונות: מהמצאת תפקיד ראש הממשלה החליפי לנתניהו, דרך רוטציה במשרדי החוץ והתחבורה לגבי אשכנזי ומירי רגב ועד לרוטציות האחרונות שתוכננו לממשלה היוצאת בין ראש ממשלה לשרת הפנים שתעבור למשרד המשפטים שיעבור למשרד החוץ. הפעם הרוטציה הכי מוזרה עתידה להתקיים באוצר בין בצלאל סמוטריץ' הקפיטליסט למחליפו הסוציאליסט אריה דרעי.

הסיפור המוזר על הניסיון של נתניהו למנות את פרקליטו ליועץ המשפטי לממשלה | בלעדי
רוטציה באוצר ושר במשרד הביטחון: אלו פרטי ההסכם בין הליכוד לציונות הדתית

בקואליציה העתידית מעריכים כי למרות דרישת דרעי לרוטציה באוצר, הוא לא צפוי לתבוע את מימושה - עצם העובדה שפקידי האוצר יודעים שהוא בדרך למשרד תספיק. המדיניות תשתנה והוא יקבל את החופש הדרוש לו במשרדים האחרים - גם אם לא באמצעות החקיקה שהוא מבקש לקדם שתאפשר לו לעבוד במשרדי הפנים והבריאות בלי אגף תקציבים באוצר ובלי שר אוצר שיצרו את צעדיו.

נתניהו רצה שר במשרד הביטחון ולא העברת סמכויות לסמוטריץ' באוצר? ובכן הוא צפוי לקבל את יו"ר הציונות הדתית גם כשר במשרד הביטחון. אלא שבהתאם להודעת הליכוד והציונות הדתית גם שם סמוטריץ יידרש לתיאום עם ראש הממשלה בכל צעד ושעל.

בו בזמן, מייצרים תיק חדש לבקשת סמוטריץ' ל"משימות לאומיות" - תיק ההתיישבות המורחב. לתוכו יעברו גרעינים משימתיים, השירות הלאומי והמכינות הקדם צבאיות לצד אגפים ממשרדי החינוך והדתות הנוגעים לציונות הדתית. את השיטה למד מיו"ר ש"ס שיצר בזמנו את משרד הנגב, הגליל והפריפריה למילוי צורכי מצביעיו. סמוטריץ' לכאורה קיבל שני משרדים קטנים לצד האוצר, אך בפועל שריו הופכים ל"כוח-על" תקציבי לטובת מצביעיו.

דרעי ללא מעצורים

על משקל "בלי בג"ץ ובלי בצלם", מקדם דרעי מול הליכוד תיקוני חקיקה שיהפכו אותו למעין "שר-על" נטול כבלים תקציביים או שיקולים מינהליים שיתערבו בהחלטותיו. עד שיש מי שתוהים האם הוויתור על האוצר היה מהלך מקדים בשחמט שנועד להקנות לו כוח בלתי מוגבל בשני המשרדים שבאמת רצה. בסביבת דרעי ידעו להגיד עוד בשבוע שעבר שפניו לתיקי הפנים והבריאות, וכי יש לו רצון עז לשנות מהיסוד את משוואת הבריאות החסרה בפריפריה.

לפי התכנון שלו כדי לקנות מכשירי MRI לבית חולים העמק או פוריה או כדי להוסיף שם מיטה, הוא לא יצטרך לשלוח את מנהלי המחלקות ובתי החולים להתחנן בפני אגף תקציבים. ברצותו - פשוט יקנה. נקודת המוצא של דרעי מאירה על הכוח העצום של אנשי האגף מול אנשי קופות החולים ובתי החולים הממשלתיים אל מול חולשת שר הבריאות התורן.

נכון לכתיבת שורות אלה שר האוצר המיועד סמוטריץ' (בגיבוי אנשיו לעתיד מאגף תקציבים) מסרב. באוצר טוענים כי לא ניתן לנתק את החלטות השר המיועד דרעי מהשפעות הרוחב על תקציב המדינה, הנוכחי והעתידי - וכי בעקבותיו עוד יבואו שרים רבים שידרשו את מה שלא עלה מעולם על שולחן המו"מ.

שובו של בר סימן טוב?

דרעי גם מבקש ממנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב - להפשיל שרוולים ולהצטרף ל"משימה לאומית". בר סימן טוב טרם החליט, אך נצפה השבוע באחת מהפגישות המשולשות בין נתניהו, סמוטריץ' ודרעי, בין היתר כדי לתת מענה בסוגיות התקציביות והחקיקתיות שעל הפרק. כששלושתם רוכשים לו כבוד רב לאור תפקודו בתקופת הקורונה, אולי הוא ימצא גם מוצא לפלונטר בין כוחו של אגף תקציבים לכוחו של שר הבריאות המיועד.

דוגמה למתח הזה התקבלה בקדנציה האחרונה בין השר היוצא הורוביץ לאנשי האגף בגיבוי שר האוצר ליברמן במאבק לקיצור תורניות המתמחים. האוצר ניצח בקרב.

התיק לענייני להט"ב

אחד התיקים שבמוקד השיחות הקואליציוניות לא מאוד חשוב ולא מאוד גדול, אך מרכז סמכויות רוחב שהמפלגות חושקות בהן: המשרד לשוויון חברתי. תחילה דרש אותו אורי מקלב מיהדות התורה, נוסף לזרוע העבודה. הליכוד סירב והציע חלופות - בין היתר העברת מינהל תעסוקת אוכלוסיות, העוסק גם במגזר החרדי, מזרוע העבודה לידי מקלב, באשר ילך.

את אגפי צעירים ואזרחים ותיקים העבירו למשרד הנגב והגליל בראשו יעמוד יצחק וסרלאוף מעוצמה יהודית. עתה דנים ברשות למעמד האישה, ברשות לפיתוח כלכלי-חברתי בחברה הערבית ובאגף ניצולי השואה. בליכוד דורשים לרכז את העבודה לטובת החברה הערבית אצל אחד מהשרים ברשימה - מהרשות לפיתוח כלכלי, שעוסקת בתקציב החומש, ועד לרשות הסדרת הבדואים בנגב שעשויה לעבור ממשרד הרווחה למשרד חדש.

גם הרשות לפיתוח חרדים במשרד, שלא תוקצבה בממשלה האחרונה, תעבור לידי יהדות התורה באשר ילכו. עוד דנים בליכוד באפשרות להעביר את אגף ניצולי השואה למשרד ראש הממשלה. אם אכן כל התוכניות ייצאו לפועל, אימרו מעתה: המשרד לענייני להט"ב, הסמכות האחרונה שתיוותר במשרד הישן-חדש.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"