גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כבר לא עיר הקניונים: מה עובר על ראשון לציון?

העיר שתפקדה במשך שנים כמוקד וכמגנט מסחרי אזורי, איבדה את עוצמתה ● כעת נבנים שלושה פארקים שיציעו כ־500 אלף מ"ר של שטחי משרדים עד שנת 2025 ● אלא שלצד זה נדרש גם לשדרג את השוק ואת מרכז העיר, לממש את פרויקט היקב ולהקים מרכז כנסים עם מסחר ובילוי

בנייה בפארק האלף בראשון לציון. הקיבולת הכוללת תעמוד על 1.7 מיליון מ''ר של נדל''ן מניב / צילום: איל יצהר
בנייה בפארק האלף בראשון לציון. הקיבולת הכוללת תעמוד על 1.7 מיליון מ''ר של נדל''ן מניב / צילום: איל יצהר

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ואלו מגמות ייכחדו? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף, ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

ראשון לציון, העיר הרביעית בגודלה בישראל, מבקשת לייצר תמונת "מראה" מדרום לתל אביב, להרצליה פיתוח שמצפון לתל אביב. איך? על־ידי הקמת שלושה פארקים מניבים שחלקם כבר נבנים וחלקם ייבנו, ושביחד יחזקו את מעמדה המרחבי. הפארקים הם שלושת הא' - אלקטרה (המתפתח כ"פארק רפואה"), אלף (ה־1,000, שימותג כפארק עסקים עם מגורים), ואגמים (שימותג כפארק בילוי ופנאי).

תנובה ניצחה את שופרסל בקרב על המחירים, אבל המלחמה רק התחילה | ניתוח
היכן נמצאות ההזדמנויות בשוקי המניות והאג"ח ואילו מסים כדאי להכיר: המדריך למשקיעי נדל"ן | פרויקט מיוחד
ההחמצה של פתח תקווה: 80 מיליון שקל יוצאים בחודש מחוץ לעיר 
מאזור נטוש לפדיונות חודשיים של עשרות מיליונים: סוד ההצלחה של העיר התחתית בחיפה 

לפני למעלה מעשור כונתה ראשון לציון "עיר הקניונים", וזאת בתקופה שבה בטעות פותחו בתחומה מספר גדול של קניונים במקביל. כמעט כולם נסגרו, למעט קניון הזהב. העיר שתפקדה כמוקד וכ"מגנט" מסחרי אזורי, איבדה מעוצמתה בתחום ועוד תאבד - עם פתיחתם של כ־200 אלף מ"ר של מרכזי מסחר מתחרים בערי הסביבה.

כאן נציג את תמונת השוק ביחס לגודלה, למאפייניה ולתפקודה של מערכת המסחר בעיר וביחס למה שאפשרי בה.

בין התוכניות למציאות

בהתאם לדוחות הכספיים של ראשון לציון משנת 2020, העיר השקיעה בתושב כ־5,100 שקל נטו, סכום גבוה מהממוצע בישראל (כ־4,400 שקל בלבד), מקום ה־20 בדירוג הערים הארצי. בעיר קיימים 11 מ"ר של נדל"ן מניב לתושב, והנדל"ן המניב משלם ארנונה שנתית ממוצעת של כ־2,100 שקל לתושב (נתון נמוך מהממוצע בישראל שעומד על 18 מ"ר, וגבוה מ־1,200 שקל לתושב).

אוכלוסיית ראשון לציון מונה כיום כ־260 אלף תושבים בכ־90 אלף משקי בית (נתוני למ"ס, לפי מרשם האוכלוסין מדובר ביותר). תוכנית המתאר של העיר לשנת 2030 מגדילה את האוכלוסייה בכ־70 אלף תושבים וב־32 אלף יחידות דיור - שווה־ערך ל"עיר" נוספת.

 

תוכנית המתאר שמה לה למטרה להפוך את העיר למרכז עסקים ראשי, לבצע התחדשות עירונית ולחזק את מרכז העיר, יחד עם יצירת מוקדי משרדים ומסחר בחלקה המערבי. בנוסף, התוכנית מבקשת להגדיל את שטחי הנדל"ן המניב בעיר ביותר מ־3 מיליון מ"ר. מתוכם, כחצי מיליון מ"ר של שטחי מסחר.

להערכתנו, היצע זה לא ייושם, מאחר שלא קיים מתאם בין התכנון לבין כלכלה מאפשרת. המאפיינים החברתיים־כלכליים של ראשון לציון הם בעשירון ממוצע 7, והיא נעדרת יתרון תחרותי מובהק ביחס לערים המתחרות בה.

המונופול של קניון הזהב

בתחום המגורים, גמר הבנייה השנתי הממוצע בחמש השנים האחרונות עומד על 1,200 יחידות דיור. העיר מתפתחת לכיוון מזרח על שטחי מחנה צריפין לשעבר, וגם מערבה גם במתחם האלף.

על בסיס ספירות שביצענו, עד שנת 2025 תסתיים בנייתם של כ־500 אלף מ"ר של שטחי משרדים בעיר. החלוקה תהיה כזו: באלקטרה מוקמים בית החולים אסותא, בית דיור מוגן ובית חולים אורטופדי, בקיבולת תכנונית כוללת של מיליון מ"ר; ב־1,000 יוקמו משרדים עסקיים־פיננסיים, ובהם קמפוס הפניקס ואקרו, להם אנו מייעצים, הנהלת בנק דיסקונט ואחרים, כאשר הקיבולת התכנונית הכוללת תעמוד על 1.7 מיליון מ"ר של נדל"ן מניב; ובאגמים יהיו שטחי ספורט, בילוי ופנאי, כולל מלונאות ואטרקציות עם משרדים בשטח של כ־260 אלף מ"ר.

כיום סך שטחי המסחר בעיר נאמד בכ־525 אלף מ"ר. מתוכם, כ־230 אלף מ"ר מצויים במרכזי המסחר. השטח הממוצע במ"ר למשק בית עומד על 5.6 מ"ר, יחס הממקם את העיר במקום החמישי ברמת הצפיפות של סך שטחי המסחר, ובמקום הרביעי בסך השטחים הקיימים במרכזי מסחר - ועל כן היא מהווה מרכז אזורי. המרכזים העיקריים בתחומה הם סינמה סיטי, כל מרכזי G וקניון הזהב.

בסקר שביצענו לקניון הזהב, שממוקם במב"ת מערב ומתפרס על כ־40 אלף מ"ר, נמצא כי הקניון מהווה מונופול אזורי לתושבי העיר ומועדף על־ידי הקהל הצעיר. בנוסף, נמצא כי כ־77% מבקרים בקניון לפחות פעם אחת בחודש, והתדירות הממוצעת עומדת על 2.5 ביקורים בחודש - כלומר גבוהה. עוד עלה מהסקר כי הסיבה שהלקוחות מעדיפים מרכזים גדולים היא תמהיל מגוון ורחב של חנויות יחסית קרוב לבית.

השכנים צוברים כוח

כוח הקנייה החודשי בראשון לציון נאמד בכ־450 מיליון שקל. מתוכם, כ־225 מיליון שקל מוצאים על מוצרי מזון וסופרמרקט, כ־50 מיליון שקל על מוצרי הסעדה ובתי־קפה, וכ־180 מיליון שקל על מוצרי "לא־מזון".

בתת־השוק "לא־מזון", כוח הקנייה שנכנס לעיר גדול מהכוח הדולף ממנה בכ־100 מיליון שקל, אך יחס זה עלול להשתנות לרעה בעתיד. בתת־השוק הסעדה, הכניסה מול הדליפה מאוזנת, כאשר שליש מכוח הקנייה בראשון לציון דולף לתל אביב, המהווה את "חדר האוכל של ישראל".

עד שנת 2027 כוח הקנייה החודשי בעיר צפוי לגדול בכ־80 מיליון שקל. בפועל, תוספת היצע השטחים תהיה גדולה יותר מתוספת הביקוש. כלומר, המרכזים יצטרכו להיות ייחודים וטובים מספיק במטרה להמשיך למשוך אליהם כוח קנייה מחוץ לעיר.

יחד עם זאת, מתבצעת כיום ותתבצע בעתיד בנייה בהיקפים גדולים (כ־200 אלף מ"ר) של מרכזים חדשים במרחב התחרות של ראשון לציון, כאשר בחלק מהמקרים מדובר במוצרים זהים למצוי בעיר.

המשמעות היא שלכוח הקנייה שהגיע מחוץ לעיר, ושלא היו לו אפשרויות אחרות או מספקות, נפתחות חלופות "ליד הבית". כך, למשל, באשדוד ייבנו מעל ל־50 אלף מ"ר של מרכזים חדשים, כולל חנות נוספת של איקאה (שתתחרה בזו שבמעוין שורק בראשון לציון) וסניף גדול של קרפור. ביבנה ייבנה מרכז מסחרי בבעלות החברות יוחננוף ומליסרון בשטח של כ־16 אלף מ"ר, וביל"ו סנטר יורחב ב־20-25 אלף מ"ר, בנס ציונה ביג תפתח מרכז חדש בשטח של כ־25 אלף מ"ר, וכן יקומו מרכזים בבת ים, בבאר יעקב ובחולון.

כדי לשמור על מעמדה האזורי, ראשון לציון תידרש לפתח בתחומה מוצרים מיוחדים. בין היתר מדובר בשדרוג השוק ומרכז העיר, מימוש פרויקט היקב המיוחד ומרכז כנסים עם מסחר ובילוי.

בכתיבת הטור לקחה חלק דבורה רוקין.

עוד כתבות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?