גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לעבוד, לקנות ולבלות מתחת לבית: תור הזהב של המסחר השכונתי

לא עוד ערי שינה: גופי התכנון משנים את הגישה כלפי החיים בשכונות העירוניות, ובכל אחת מארבע השנים הקרובות ייבנו בהן 10 מרכזי מסחר לפחות ● כל מרכז יהיה נגיש למשקי הבית המתגוררים במרחק 3-5 דקות נסיעה ממנו, כולל זמן חניה, או עד 300-500 מטר הליכה

שילוב מגורים ומסחר בשכונת נאות שמיר ביבנה (פרויקט של רמי שבירו) / צילום: דבורה רוקין
שילוב מגורים ומסחר בשכונת נאות שמיר ביבנה (פרויקט של רמי שבירו) / צילום: דבורה רוקין

הכותב הוא מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלי־שיווקי צ'מנסקי בן שחר ושות'

לאן צועד ענף הקמעונאות והשיווק? מהן המגמות החדשות שיאפיינו אותו, ומהן המגמות שצפויות להיכחד? מיהם השחקנים שישרדו את קצב השינויים המהיר? המדור ינתח את המצב בענף ואת העתיד שמצפה לו. לפניות ותגובות: tamir@c-bs.co.il

חלק ממרכזי הערים והרחובות בישראל הופכים למקום שבו הולך הרגל הוא "המלך", ולא המכונית. במקביל, הולך ומתממש העיקרון שלפיו 5 הל' - לגור, לעבוד, ללמוד, לקנות ולבלות - נמצאים באותו מרחב. 

בעקבות כך, גופי התכנון והתושבים מבקשים עתה לשנות גם את המרחב השכונתי. המטרה היא לקרב ולהגדיל את היצע שטחי השירותים, המסחר, הבילוי והפנאי אל "מתחת לבתים", כך שניתן יהיה להגיע אליהם גם ברגל. 

סמוטריץ' הציע למנכ"ל קוסטקו להגיע לישראל. האם המודל שלה בכלל מתאים לארץ? 
הביקוש גובר, והמטוסים הגדולים ביותר בעולם מוצאים את דרכם חזרה לשמיים 

כיום, כ־23% מהיצע שטחי המסחר בישראל פועלים בשכונות, כ־7% במרכזים שכונתיים ו־16% ברחובות בשכונות. הצפי הוא שבמקביל להרחבת היצע שטחי המסחר בשכונות, ייפתחו חללי עבודה משותפים שכונתיים, במעין Mini WeWork, כפי שניתן לראות גם בבתים משותפים חדשים שנבנים לאחרונה בניו יורק. כל זאת נתמך גם בדרישות גופי התכנון לייצר רחובות של נדל"ן מניב ברחובות כל השכונות החדשות.

כאן נתאר את המצוי ואת הצפוי במימוש החזון הזה, את ההשלכות על הרגלי הצריכה וההתנהגות שלנו ואת הדרך למימוש בפועל של מסחר ברחובות.

חנה, קנה וסע

בתקופת הקורונה ולאחריה השתנו הרגלי הצריכה וההתנהגות של הישראלים. יותר ויותר אנשים נמצאים וצועדים ברחובות, כאשר בעיית העומס בכבישים מרחיקה ודוחה את הרצון לנסוע רחוק אל חנות או אל שירות שניתן לצרוך קרוב לבית. 

גם רמת החיים שעולה, והרגישות למחיר שקטנה אצל חלקים הולכים וגדלים באוכלוסייה, משחקות תפקיד. לצד זאת ישנה שיטת העבודה ההיברידית, שמייצרת ביקוש למשרדים במרחב הקרוב, ותחושת חוסר הזמן התמידית. כל אלה ביחד הופכים את הרחוב ואת המרכז השכונתי למקום מבוקש בחיי היומיום.

גופי התכנון ברמות השונות מבקשים לייצר "שכונות" המתאימות להולכי רגל ולרוכבי אופניים, גם במטרה להפחית ככל הניתן את השימוש ברכב הפרטי, וגם כדי למנוע הקמה של ערים ושכונות המשמשות רק לשינה.

כך, למשל, בחריש הוסיפו 200 אלף מ"ר של שטחי מסחר ברחובות. בתוכנית שדה דב קיים היצע של שטחי מסחר ושירותים במפלס הרחוב או "מלווה רחוב" של כ־140 אלף מ"ר (פי 7 מגודלו של קניון רמת אביב), וברובע החדש המתוכנן בקריית עקרון מתכננים "רחובות מסחריים".

כתוצאה מכך, בחמש השנים האחרונות יותר ויותר חברות נדל"ן מתכננות, רוכשות ובונות מרכזים ורחובות שכונתיים. במקביל ניתן לראות חברות ש"רוכשות" רחובות, כמו חג'ג' באיינשטיין בתל אביב ומור בחריש.

מרכז שכונתי הוא בהגדרתו מקום המתוכנן לספק אפשרות צריכת שירותים וקנייה יומיומית, נוחה לקהלי יעד, במתכונת של "חנה, קנה וסע", ושמגיעים אליו ברגל או בנסיעה ייעודית.

קהלי היעד של המוקד השכונתי הם משקי הבית המתגוררים במרחק 3-5 דקות נסיעה אליו, כולל זמן חיפוש חניה, או עד 300-500 מטר הליכה אליו. כלומר, הוא נמצא במרכז השכונה הגרביטציוני, נגיש ובעל נראות מיטבית, ממוקם על רחובות ראשיים, ולאורכו קיימת זרימה של אנשים.

במוקד השכונתי ובצמוד אליו יימצאו פעילויות עירוניות (מתנ"ס, בתי ספר, ספריה, פארק ומתקני ספורט ופנאי), משרדים ושירותים (כמו קופות־חולים ומרכזי רופאים) וכן חללי עבודה משותפים. מבחינת מסחר, העוגן העיקרי הוא סופרמרקט, מעדניות וחנויות מזון מתמחות וכן חנות פארם.

בנוסף, ניתן למצוא חדרי כושר/סטודיו לעיצוב הגוף, ניקוי יבש, ספרים, מתנות, כלי מטבח ועיצוב הבית, סלולר, אופנת בסיס ולעתים אף חנות מעצבים ייחודית. בתחום ההסעדה יימצאו אוכל מוכן, מזון מהיר, שירותי שליחים, בתי קפה ומסעדות - כל אלה תופסים נתחים הגדלים משמעותית.

הדוגמה של נרקיסים

שכונת נרקיסים נבנית בסמוך למחנה צריפין ובאר יעקב, וצמודה גם לשכונת נוריות שבבנייה. השכונה נמצאת בקצה העיר ומנותקת ממנה, כלומר רק מי שיגור בה, יגיע אליה. היא אינה בדרך למקום אחר, ומתבססת על ביקוש מקומי ושכונתי בלבד. בשכונה ובסביבתה יתגוררו כ־15 אלף משקי בית - גודל של "עיר קטנה".

התכנון כולל שדרה עם חזיתות מסחר בגודל של כ־13 אלף מ"ר עיקרי, בתמהיל במיצוב גבוה, כאשר חלק מהשטחים כבר שווקו. ברם, יהיו מעט מקומות חניה במתכונת "חנה, קנה וסע". במרכז השכונה ייבנה מרכז גינדי & שבירו, שבו כ־6,000 מ"ר של שטחי מסחר בשתי קומות, ומעליהם מגדל משרדים ובית מלון. בנוסף, בשכונת נוריות הצמודה תוכננו כ־10,000 מ"ר של שטחי מסחר, מרביתם בחזיתות מסחר "קטנות".

בשנת 2032 כוח הקנייה במרחב השכונתי יעמוד על כ־39 מיליון שקל בשנה בהנחת משק סגור, ובהינתן אכלוס מלא של נרקיסים ונוריות. בניכוי הקניות באונליין ובחו"ל, יהיה מדובר בכ־33 מיליון שקל. מרחב הביקוש השכונתי יוכל לתמוך בפועל רק ברבע מההיצע שתוכנן.

תמיר בן שחר / צילום: ארז בן שחר

צפוי גידול בביקוש למשרדים במרחב השכונתי, מאחר שאחרי הקורונה חלק מהעובדים לא חזרו ולא חוזרים למשרדים הגדולים, או עובדים היברידית וממספר מקומות: מהמשרד, מהבית ומסביבת הבית. כנגזרת מכך, חל גם מעבר של ספקי שירותים אישיים למרחב השכונתי, ביניהם עורכי דין, רואי חשבון, רופאים ומרכזי לימוד.

מחזקים את השכונה

על־פי המידע שנצבר בצ'מנסקי בן שחר ושות', סך שטחם של המרכזים השכונתיים בישראל עומד על 720 אלף מ"ר ברוטו, הפרוסים ב־230 מרכזים שכונתיים קיימים. גודל ממוצע של מרכז שכונתי הוא 3,200 אלפי מ"ר. שטחי המסחר שבמרכזים שכונתיים תופסים כ־7% מסך שטחי המסחר בישראל, וביחד עם המצוי ברחובות בשכונה הם מהווים את הנתח הגדול ביותר מסך שטחי המסחר - כ־23%.

הוצאות משקי הבית בפועל מאפשרות את הפעלתם של כ־3.1 מ"ר של שטחי מסחר קמעונאי לכל משק בית בממוצע. זאת במצב ש־30%־20% מכוח הקנייה החודשי של משקי הבית זורם למרכזים, לרחובות ולחנויות שכונתיות.

היצע השטחים ברחובות שבשכונות ובשטחי מרכזי המסחר השכונתיים צפוי לגדול, ובארבע השנים הקרובות ייבנו כ־10 מרכזי מסחר שכונתיים לפחות בכל שנה. ביחד עם ההיצע לאורך הרחובות, ייבנו 200-250 אלף מ"ר בשכונות, מתוך ה־600 אלף מ"ר של שטחי מסחר חדשים הנבנים במדינה מדי שנה.

הרחובות והמרכזים השכונתיים הפכו והופכים למקום נדרש והכרחי בחיי היומיום - כולם עוברים דרכם. בתכנון מיטבי ומותאם (מיקום בשכונה, כמות השטחים, תמהיל וגודל החנויות לסוגיהן, חיבורים קונספטואליים ותפקודיים אל פעילויות ומחוללי ביקוש), צפוי המשך פיתוח מואץ בשכונות ומתחת לבית.

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות