גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן
איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

שוק הרכב הישראלי עבר שינויים מואצים בשנה החולפת. המעבר המהיר של לקוחות לרכב חשמלי והחדירה המואצת של כלי רכב מתוצרת סין שינו את יחסי הכוחות המסורתיים בין היבואנים והמותגים, ופתחו הזדמנויות חדשות ומקורות רווח מרשימים.

משודרגות, גם במחיר: שתי משפחתיות חדשות נחתו בארץ
זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בחשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מותגי רכב סיניים, שנמצאים בארץ פחות משנתיים, כבשו בשנה שעברה שלושה מתוך עשרת המקומות הראשונים בטבלת המסירות של 2023, מותגים ותיקים ומבוססים נדחקו לקרן זווית, וכך הלאה. המגמה בולטת אפילו יותר ברבעון הראשון של 2024.

אבל לצד ההזדמנויות יש גם לא מעט סיכונים, שנובעים בין השאר מלהיטות היבואנים להשיג זיכיונות חדשים בכל מחיר. הדוח השנתי של קבוצת קרסו מוטורס  לשנת 2023, שקיבלה בשנה שעברה את הזיכיון ליבוא "צ'רי", מספק הצצה נדירה לשינויים, שמתרחשים כיום בענף יבוא הרכב לנוכח השיטפון הסיני.

טיגו 8 של צרי. הדגם היה אחראי ב־2023 ל־16% מסך הכנסות קרסו מוטורס / צילום: יח''צ

הצד החיובי: יציבות יחסית בשנה של זעזועים

נפתח בשורה התחתונה; שנת 2023 הייתה אחת משנות המכירות הטובות ביותר בעשור האחרון של קבוצת קרסו (שממוצבת כיום בשם "פריסבי"), עם עלייה חדה בנתח השוק הכולל מ-3.9% בשנת 2022 ל-7.6%. הנתח הציב את החברה במקום החמישי בדירוג קבוצות היבוא. הכנסות החברה צמחו ב-32% לכ-4.7 מיליארד שקל, כאשר 56% מההכנסות הגיעו ממכירת כלי רכב חדש, והשאר מפעילויות לוואי.

כמו כל יבואניות הרכב, גם הקבוצה נפגעה מההאטה על רקע המלחמה, והכנסותיה ברבעון האחרון ירדו בקרוב ל-90% לעומת הרבעון המקביל ב-2022. שורת הרווח השנתי הנקי ירדה ב-47% בהשוואה ל-2022. ואולם עדיין, להציג רווח נקי של 200 מיליון שקל בשנה רצופה בזעזועים כלכליים כמו 2023 זה הישג מכובד.

בשנה שעברה נחלש השקל ביחס למטבעות יבוא הרכב העיקריים; האירו התחזק מול השקל בכ-6.9% ואילו הדולר התחזק בכ-3.1% לעומת השקל. שחיקה כזו בשקל תמיד פוגעת ברווחיות היבואנים, שרוכשים כלי רכב במטבעות הללו.

ב-2023 גם זינקה הריבית במשק לכ-4.75%, לעומת 0.1% באמצע 2022. ליבואנים, המשמעות היא התייקרות חדה של האשראי שהם נוטלים לרכישת רכב; ובמקביל, רתיעה של לקוחות מנטילת מימון לרכישת רכב.

מהדוח עולה כי מה שסייע לקרסו לצלוח את המכשולים היו מכירות רכב המותג הסיני צ'רי, שהחלו לצבור תאוצה עם תחילת 2023. אומנם כל היצוא של צ'רי לישראל התמקד בשנה שעברה בשלושה דגמי קרוס-אובר מונעי בנזין, ללא שום דגם חשמלי. אבל מהדוח ניתן ללמוד בבירור כיצד אותו "מותג בנזין" סיני אלמוני הפך למכרה זהב ושינה כליל את הפוקוס העסקי של היבואנית. מחברה "אירופית ויפנית" (רנו ניסאן ודאצ'יה) לחברה עם אוריינטציה סינית מובהקת.

על פי הדוח, מסירות צ'רי תפסו בשנה שעברה 54% מכלל המסירות השנתיות של קרסו, זינוק של 310% לעומת 2022. יתר על כן, דגם אחד בודד של צ'רי, הקרוס-אובר הגדול טיגו 8, היה אחראי ב-2023 ללא פחות מ-16% מכלל ההכנסות המאוחדות של הקבוצה, כולל פעילויות הלוואי.

 

הדגם הוותיק הזה, שהושק בשוק הסיני ב-2019 ומצויד במנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין מסורתי, הצליח לייצר לקרסו הכנסות של מעל 728 מיליון שקל ב-2023. בסך-הכול רכשה הקבוצה אשתקד רכבי צ'רי בכ-1.23 מיליארד שקל, והמכירות האלה מציבות כיום את ישראל כשוק היצוא השביעי בגודלו של צ'רי בעולם, והראשון בגודלו בגוש התקינה אירופית. אין ספק, שיהיו לכך בונוסים בכל הנוגע להקצאת מלאים ודגמים חדשים.

רווחיות שמפצה אפילו על ההנחות לציי רכב

ניתן להסיק מהדוח בעקיפין, שהרווחיות של המותג צ'רי היא יוצאת דופן, וכנראה הגדולה ביותר מבין המותגים בפורטפוליו המגוון שלה. על כך ניתן ללמוד מהשיעור יוצא הדופן של מכירות קרסו לחברות ליסינג והשכרה, שחלק לא מבוטל מהן היו של רכבי צ'רי. על פי הדוח, לא פחות מ-57% מהכנסות החברה הן ממכירת כלי רכב חדשים לחברות ליסינג והשכרה, כולל לחברת הליסינג וההשכרה "פסיפיק מוטורס", שבבעלות קבוצת קרסו.

פסיפיק רכשה מהחברה האם כשליש מרכישותיה בשנה שעברה, או כ-3,488 כלי רכב. זהו זינוק של 182%, שניתן לייחס אותו בעיקר לרכישות רכבי צ'רי. אבל למרות שמכירות רכב חדש לליסינג והשכרה מתבצעות לרוב בהנחות משמעותיות ממחיר המחירון, עד כדי 10% ויותר, ובמיוחד כאשר אלה מכירות "בתוך הבית", הרווחיות של הקבוצה כולה (בניכוי רבעון המלחמה) עלתה. כלומר, במכירות של צ'רי גלומה רווחיות, שמצליחה אפילו לפצות על ההנחות לציים.

אם נשתמש בתופעה הזו כמודל לכלל ענף הרכב, אפשר גם להסיק מהדוח שחברת ליסינג, שנמצאת בבעלות ובשליטה של יבואן רכב, היא אמצעי יעיל מאוד להחדרה מהירה של מותגים חדשים ולא מוכרים לשוק הישראלי. במיוחד של מותגים סיניים.

יתר על כן, אם המפרט והמחיר של הרכב מתאים לביקוש המוסדי, כמו במקרה של סדרת הטיגו, הוא פותח בפני היבואן והמותג הרבה דלתות בענף הליסינג, שנעולות בשגרה.

לקרסו אין בלעדיות על "הפטנט". גם BYD, המותג הסיני הנמכר ביותר בישראל, נמצא בבעלות משותפת של קבוצת שלמה, הבעלים של חברת הליסינג "שלמה סיקסט". ואילו לאחרונה אלבר, השחקנית השנייה בגודלה בשוק, קיבלה זיכיון ליבוא מותג סיני. התופעה הזו יכולה להסביר חלק מקצב החדירה המסחרר של כלי הרכב הסיניים לישראל.

אבל ל"אסטרטגיה הסינית" יש גם צדדים פחות חיוביים, ואחד מהם הוא "דריסה" של מותגים ותיקים. הדוח מגלה, שבמקביל לזינוק המכירות של צ'רי נרשמה ירידה חדה במכירות המותגים המסורתיים של קרסו. מסירות ניסאן ירדו ב-2023 בכ-17% לעומת 2022, מסירות רנו התכווצו בכ-31%, דאצ'יה נחתכה ב-52% ואינפיניטי ירדה במחצית כמעט.

הצד השלילי: קניבליזציה והימורים על זיכיונות

יש מי שיגיד, שזו דווקא הוכחה לחשיבות הקריטית של יבוא מותג סיני, שיכול לשמש כ"גלגל הצלה" בשנים קשות ולפצות על קשיים אובייקטיביים של היבואן, כגון העלאת מחירים והיעדר דגמים חשמליים במותגים ותיקים.

אחרים יגידו שמדובר בקניבליזם, כלומר פוקוס המכירות של היבואן מופנה לקידום דגמי להיט סיניים, ובא על חשבון המותגים המסורתיים, ואולי גם על חשבון מערכת היחסים של היצרנים הוותיקים עם היבואן.

יתר על כן, קיים סיכון מהותי של פיתוח תלות מצד היבואן ביצרני רכב סיניים, שאין להם מחויבות ארוכת-טווח ושנים ליבואן אחד בישראל. נזכיר, שצ'רי בחרה להעניק השנה לקבוצת "כלמוביל" את זיכיון היבוא של שני מותגים שלה (ג'אקו ואומודה). קשת הדגמים של השניים עתידה להתחרות בחלק מ"דגמי הלהיט" של המותג צ'רי שמייבאת קרסו.

ולבסוף, מהדוח עולה כי קרסו ממשיכה "להמר" על זיכיונות יבוא חדשים של יצרנים צעירים. לפחות אחד מהם, של המותג הווייטנאמי VINFAST, לא הוכיח את עצמו. מהדוח עולה כי קרסו השלימה בשנה שעברה השקעה של 25 מיליון שקל ב-50% מהחברה שמחזיקה בזיכיון, אך יבוא המותג לא התממש, וספק אם יתממש ב-2024. וזה בהחלט תמרור אזהרה ל"מהמרים" בענף יבוא הרכב.

מקרסו נמסר בתגובה: "אנו נערכים לקראת השקות רבות במותגים הוותיקים של החברה, בדגש על להיטי המכירות של דאצ'יה באירופה ודגמים חדשים ומדוברים מרנו וניסאן, בינהם גם דגמי חשמל".

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב