גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור
שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

"השימוש של הממשלה בכלי המיסוי במה שקשור לתחום הנדל"ן למגורים אין לו מתחרים, בטח לא ב-20 השנים האחרונות", כך אמר הבוקר מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' בשיחה עם סגן עורכת גלובס דרור מרמור כשבלב הביקורת שלו הם השינויים התכופים במיוחד במס רכישה לדירות להשקעה. השיחה, שעסקה ב"שוק הדיור במציאות של חוסר ודאות" התקיימה בוועידת מרכז הנדל"ן באילת.

בדיקת גלובס | תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר
בלעדי | נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

אהרונוביץ' המשיך ואמר: "מאיפה זה נגזר? ממה שקרה בתחילת שנות התשעים - להחזיק בדירת מגורים ככלי השקעתי קיבל עדיפות ממשלתית מובהקת כשהורידו את המס, העניקו פטור או שיעור של 10% מס. המדינה תעדפה את זה כהוראת שעה בגלל העלייה מרוסיה ומאז השארנו את הדבר הזה. יחד עם המשטר של פטור ממס על דירת מגורים אחת ל-4 שנים. זה, ביחד עם הדמוגרפיה החיובית, הוביל את הישראלים להשקיע בדירות מגורים. כולם הלכו לקנות, אבל אין מספיק דירות ואז התחילו עם כל הפטנטים - להעלות את מס הרכישה, להוריד". 

לדבריו, המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה. עוד לדבריו, "צריך לחשוב אולי על מס דירה שלישית. מערכות המחשב שלנו כבר מוכנות ומבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025". 

מס דירה שלישית

נזכיר כי מס דירה שלישית משנת 2016 שיזם ואושר בממשלה ובכנסת בתקופת שר האוצר לשעבר משה כחלון, כלל הסדר-מיסוי ייעודי שאמור היה למסות את בעליהן של יותר משתי דירות בהתאם לנוסחה שנקבעה בחוק (1% משווי הדירה). ואולם החקיקה בוטלה על ידי בג"ץ בשל פגמים שנפלו בהליך החקיקה. 

על פי נתוני רשות המסים, מספר "אספני הדירות", האנשים שבבעלותם שלוש דירות ויותר, עלה ב־40% מאז סוף 2018. כיום, 1.63 מיליון בני אדם בישראל מחזיקים בבעלותם דירה אחת; 290 אלף מחזיקים בבעלותם שתי דירות, ו־86 אלף מחזיקים בשלוש דירות ויותר. על הרקע הזה, בין היתר, אמר אהרונוביץ' כי "רשות המסים חושבת שצריך לבחון את החזרת מס דירה שלישית".

אהרונוביץ' התייחס גם לשיעורי המס על הכנסות מדירות ואמר כי "היום, המיסוי הנמוך שיש על דירה בנושא השכרה הוא תמריץ (לרכישת דירות להשקעה, א' ל"ו)".

כיום, לפי החוק, אדם שמשכיר דירה תמורת יותר 5,654 שקל לחודש מחויב לדווח עליה לרשות המסים ולשלם מס, באחד משני מסלולים: מס מופחת של 10% על ההכנסות כאשר הן נחשבות להכנסות פרטיות, או לכלול את ההכנסות במסגרת סך הכנסותיו ממקורות נוספים, ולשלם את המס השולי הנובע מכולן (מדרגות מס הכנסה), שיכול להגיע ל־50%. מתחת לרף שנקבע ההכנסה פטורה ממס. 

לעמדת מנהל רשות המסים, כתחליף למס רכישה יש למסות הכנסות משכירות, כמו כל אפיק השקעה אחר, במס רווחי הון בשיעור מס של 25%. "בואו נהפוך את הכול כך שלא תהיה הבחנה בין מניות בבורסה לבין לקנות דירה. בואו נעשה את שיעור המס על שכירות 25% כמו שיש על דיבידנד, כמו כשאתה קונה משרד. אם אתה בוחר להשקיע במשרד המינימום של 31% מס, אז אתה אומר אני משקיע דווקא במשרד מסיבות כלכליות.

אהרונוביץ' ציין כי העלאת או הורדת מס רכישה עבור דירות מגורים זה נושא של מדיניות דיור ולא מדיניות פיסקלית. "יורידו ל-6-5% מס זה יטיס את ההכנסות של רשות המסים. מה עושים בנושא של דירות מגורים זו מדיניות של ממשלת ישראל. אם נוריד נכניס עוד מיליארד שקל, מצד שני אני מבין את העובדה שזה מהווה כלי לכיוון התנהלות - כשהעלו את מס הרכישה זה הוריד את כמות המשקיעים". 

אהרונוביץ' אומנם הבהיר כי הוא "לא מתעסק בפוליטיקה", אך בכל זאת הוסיף המלצה לממשלה כשאמר: "שימו מס על השכירות כמו שצריך ותעזבו את מס הרכישה". לשאלה האם זה נכון להעלות את המס על שכר דירה, כאשר ברור שהתוספת תגולגל אל משכירי הדירות שיידרשו לשלם שכר דירה גבוה יותר, השיב אהרונוביץ': "אין ספק שאם נעלה את המס ל-25% אחוזים כנראה שחלק יתגלגל על השוכרים בטח באזורי הביקוש. אין מה לעשות מעבר". 

אהרונוביץ' נשאל האם הוא מבחין בהתאוששות במכירות הנדל"ן בשבועות האחרונים, עליה מדווחים יזמים רבים. לדבריו, "אין ספק שהיה גידול מאוד חד במכירות של הקבלנים, אבל זה עדיין לא חוזר למספרים של 2021 אלא של 2023. ובכל מקרה, אני עדיין לא רואה את זה כרגע בנתוני מס רכישה. אני מעריך ששם ההכנסות יהיו יותר נמוכות, בעיקר בגלל מבצעי 80:20 והחוק שמאפשר לקונים לדחות את המס עד לתשלום 50% מהדירה".

חובת דיווח על כל משכירי הדיור

בשנים האחרונות מנסים מנהלי רשות המסים ואגף תקציבים באוצר לייצר חובת דיווח על כל משכירי הדיור, כולל כאלה שלא מגיעים לסף של 5,654 שקל. ואולם, עד כה היוזמה נבלמה על ידי גורמים פוליטיים. לדברי אהרונוביץ'', "זה חלק ממה שמונח בוועדת כספים והחקיקה מחכה לחובת דיווח ממי שמקבל פטור. כרגע אין הסכמה בוועדת כספים, לפי מה שאנחנו יודעים".

גם מעל תקרת הפטור, לא כל בעלי הדירות מדווחים על הכנסותיהם לרשות המסים, ובמצטבר ככל הנראה נגרעים מקופת המדינה סכומי עתק. לממשלת ישראל אין בסיס מידע מהימן על שוק השכירות, ורשות המסים מתקשה לדעת כמה משכירי דירות חייבים במס, כמה משכירי דירות יש בכלל בארץ, וכמה מהם משלמים את המס הנדרש. לכן, שוק השכירויות הפך לכר פורה להעלמת הכנסות. 

הדרג הפוליטי מתנגד באופן שיטתי לחייב משקיעי נדל"ן בדיווח, יוזמות חקיקה בנושא ירדו מחוקי ההסדרים בשנים האחרונות, אך לדברי אהרונוביץ' הרשות בדרך לפתור את הבעיה. "לפי האמצעים הטכנולוגיים שלנו אני מעריך שנהיה בקרוב במקום שנדע מי מחזיק ביותר מדירה (ומשכיר אותה, א' ל"ו) אחת ונדע להגיע אליו", אמר. 

אהרונוביץ' נשאל גם על הירידה בהכנסות המדינה ממסים, ואמר כי "כש-2023 התחילה הייתה ירידה בהכנסות, בוודאי בעולם הנדל"ן, אך גם בעולמות אחרים בהם השקעות בהייטק. הסיבה העיקרית היא סביבת הריבית שהתחילה לעלות בערך באמצע 2022 והעלייה הגדולה באה לקראת 2023. כשרואים בגרפים מה שקרה בכל הפרמטרים של כלכלה ישראלית, 2022 הייתה שנה חריגה לטובה. בעקבות שנת 2020 ו-2021 שרק באמצע שלה החלה להתאושש מהקורונה.

"ואז הגיעה המלחמה, כבר היה עדכון בהכנסות המדינה כלפי מטה מבחינת הצפי אחרי שראו את שלושת הרבעונים הראשונים. בסופו של דבר, למרות שתחזיות המדינה עודכנו כלפי מטה, סיימנו את 2023 בעודף של 2 מיליארד שקל. ב-2024, ינואר-פברואר הסתיימו בעודף".

לדברי מנהל רשות המסים, "הרבעון השני של השנה ילמד אותנו כבר יותר טוב האם המשק יצליח לעבור את המהמורה הענקית הזו של 'חרבות ברזל', או שאנחנו במקום אחר".

פיצויים בגין נזקי המלחמה 

באשר לפיצויים בגין נזקי המלחמה אמר אהרונוביץ' כי "אנו צופים שהפיצוי יגיע ל-22 מיליארד שקל, הרוב נזק עקיף אבל גם נזק ישיר. כרגע זה עומד על בין 12-13 מיליארד שקל, כשחלק גדול מהפיצויים עוד לפנינו. 

אהרונוביץ' הסביר שבמשרד האוצר לא מחפשים פתרונות זמניים למילוי קופת המדינה. "אנחנו לא בעד ג'וקרים ואסביר למה: חברות הדירוג בעולם מסתכלות עלינו ומבינות שיש כאן מלחמה, ולכן יותר מעניין אותנו מה יקרה ב-2025. שנת 2024 זו שנה של הוצאות מאוד גדולות, ב-2026-2025 יש מסלול של הקטנת גרעון. מסתכלים עלינו דווקא איך נהיה ב-2026-2025". 

עוד כתבות

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון