גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקצב הנוכחי של הגעת עובדים זרים, נגיע ליעד רק בעוד שלוש שנים

קצב הבאת עובדי הבניין הזרים לישראל מוסיף להיות איטי ומקשה על הגעת 45 אלף שקבעה הממשלה ● בין הקשיים החדשים: תוקף אישורי המדינות עומד לפוג וכ־18 אלף עובדים עברו את המיונים בהצלחה אך עדיין ממתינים לטיסה ● ואם זה לא מספיק: המשרדים יוצאים לפגרת פסח

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: כדיה לוי
יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: כדיה לוי

מספר הפועלים הזרים הממתינים להגיע לישראל ולעבוד בענף הבנייה כבר הגיע לכ־18 אלף. משרדי הממשלה ממשיכים לפעול מסביב לשעון כדי להביא עוד עובדים, אך בשורה התחתונה, בקצב הנוכחי נראה פה כמות משמעותית של עובדים רק בעוד יותר משלוש שנים. והסיבה לכך? חצי שנה בדיוק אל תוך המלחמה, ונראה שאיש לא באמת יודע.

● ניתוח | דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים
הירידה בפעילות ענף הבנייה: פגיעה של 25 מיליארד שקל בתוצר השנתי

העלייה בכניסת שב"חים

באמצע חודש מרץ פרסמנו כאן את הנתונים הרשמיים של רשות האוכלוסין וההגירה, ולפיהם עד לאותו מועד הגיעו לישראל 1,004 פועלים זרים חדשים, בעיקר מהודו. בשבוע שעבר פרסמה הרשות נתונים עדכניים יותר, נכון לסוף מרץ, ולפיהם הגיעו לישראל 1,545 פועלים זרים חדשים - בין היתר 932 מהודו ועוד 100 מסרי לנקה. המשמעות: 541 עובדים חדשים הגיעו לכאן במהלך שבועיים. למספר זה נוסיף עוד 5,272 פועלים זרים שעבדו כאן לפני שבוע באוקטובר, ומאז חזרו לישראל. המשמעות היא שרק כעת, כמות הפועלים הזרים הגיעה לרמה שבה הייתה טרם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל".

קצב הבאה של 541 עובדים חדשים בשבועיים משמעו 1,082 עובדים חדשים בחודש. בהינתן כ־1,500 עובדים חדשים שכבר הגיעו לכאן, יידרשו כ־40 חודשים, שהם כמעט שלוש שנים וחצי, כדי להגיע ליעד שקבעה הממשלה - 45 אלף פועלים זרים. וזה בלי לדבר על כך שהמספר שידרוש ענף הבנייה בפועל צפוי להיות גבוה הרבה יותר.

ברקע זה נזכיר כי למרות המחסור בעובדים נראה כי ענף הבנייה מצליח לתפקד ולמצוא את הדרכים לפעול באופן כמעט מלא: התחלות הבנייה ברבעון האחרון של 2023, לאחר תחילת המלחמה, ירדו רק ב־5% בהשוואה לרבעון המקביל של 2022, ובדוח של בנק ישראל שפורסם לאחרונה צוין כי רק 17% מאתרי הבנייה סגורים, נכון לפברואר האחרון. ייתכן שהסיבה לכך היא העלייה בפועלים פלסטינים שמועסקים בישראל ללא אישור. ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, מעריך כי רק בתחום השיפוצים מועסקים 15 אלף עובדים פלסטינים ללא היתר כניסה בתוקף.

עוד ועוד מכשולים

הסיבות לעיכוב בהבאת פועלים זרים רבות, כפי שציין מנהל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, בשבוע שעבר. לטענתו, העובדה שמדובר בתהליך חדש, העובדה שהודו וסרי לנקה נמצאות בתקופת בחירות, וכמובן הדיווחים השוטפים על המלחמה בישראל - כל אלו ואחרים גורמים לעיכוב בהבאת העובדים. נכון להיום איש לא יודע להצביע על גורם אחד ספציפי שמעכב את הבאת העובדים, ומתברר כי באופק הקרוב ישנם מעכבים נוספים שצפויים להיכנס למשוואה.

ראשית, בקרוב יוצאים כל משרדי הממשלה ועובדי שירות המדינה לפגרת פסח, מ־21 ועד ל־29 באפריל, וגם אם מתאפשרת עבודה בהיקפים מסוימים - לא מדובר באותו נפח עבודה של ימי שגרה. לפי תקנון שירות המדינה (התקשי"ר), מדובר בחופשה מרוכזת שבמהלכה "מועסקים העובדים מספר שעות קטן יותר מאשר בכל ימות השנה".

בימים אלו גם שעות קבלת הקהל והמענה הטלפוני במשרדים מצומצמים יותר, וברשות האוכלוסין וההגירה, למשל, לא תתקיים קבלת קהל באותם ימים ולא יהיה מענה טלפוני במוקד שירות ארצי. ברשות מדגישים כי בכיריה ימשיכו לעבוד כרגיל גם במהלך החופשה המרוכזת, וימשיכו להוביל את התהליכים המשמעותיים הדורשים מענה, כדוגמת המאמץ להבאת פועלים זרים לישראל.

בעיה נוספת שהולכת ומתפתחת נוגעת לעובדים אשר מוינו בחו"ל: נכון להיום ממתינים במדינות המקור כ־18 אלף עובדים שכבר עברו את כל המיונים ומוכנים לעלות על מטוס לישראל כבר כעת, מתוך כ־25 אלף עובדים שמוינו.

לאחרונה העמיד משרד הבינוי והשיכון תקציב למימון טיסות צ'ארטר עבורם, שאמורות לאפשר הבאה במאסות גדולות יותר ובקצב מהיר יותר. אלא שאותם עובדים שמוינו לא יוכלו לחכות לעד: המסמכים והאישורים שקיבלו מהרשויות המקומיות (תעודת יושר, למשל), תקפים לשלושה חודשים בלבד, כך מתברר.

מאחר שחלק מהעובדים קיבלו את אישוריהם כבר במהלך חודש ינואר, ישנו חשש ממשי שתוקף המסמכים שלהם יפוג - והם יצטרכו לעבור מחדש את תהליך המיון. ככל שחולף הזמן כך המועד הזה הולך ומתקרב, ונוגע ליותר ויותר פועלים פוטנציאליים.

בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ, אשר אנשיה ביצעו את המיונים, מציינים כי רבים מאותם עובדים שמוינו התפטרו מעבודתם כדי להגיע לעבוד בישראל. הם מזהירים כי אם קצב הבאת העובדים לישראל לא יגבר - הם לא יצאו לסבב מיונים נוסף.

"אין אופרטור אחד"

התאחדות הקבלנים בוני הארץ קיימה מסיבת עיתונאים, לצד נציגי חברות כוח אדם להבאת פועלים זרים לענף הבנייה, בשל הקצב האיטי שבו מגיעים פועלים זרים לארץ. מנכ"ל ההתאחדות, יגאל סלוביק, אמר כי "יש בהודו וברחבי העולם עובדים רבים, אבל בקצב שבו מביאה אותם היום ממשלת ישראל, נצטרך שנה לפחות כדי שתגיע כמות משמעותית. מדובר בהפסדים של מיליוני שקלים.

"הכול תקוע, כי אין אופרטור אחד, אדם אחד שקובע מהי התוכנית להבאת העובדים, שמקציב לוחות זמנים וכמויות. אנחנו צריכים להביא את כולם בתוך 60 עד 90 יום, אבל כרגע רחוקים משם מאוד".

באירוע השתתפו גם תאגידים חדשים שאושר להם להביא פועלי בניין זרים. מאז המלחמה הגישו יותר מ־230 חברות בקשה להיות מוכרות כתאגידים כאלו, ועד כה אושרו 88 מהן (לפני המלחמה פעלו כ־50).

במקביל, קיימה התאחדות קבלני השיפוצים "כנס חירום לציון חצי שנה של מחדל ממשלתי". התחום הסתמך באופן כמעט מוחלט על פועלים פלסטינים עד השבעה באוקטובר, וכעת מתמודד עם מחסור חמור. על פי יו"ר ההתאחדות סיב, הממשלה מנסה לגבש הצעת מחליטים לענף כך שקבלני השיפוצים יוכלו להעסיק פועלים זרים בהעסקה ישירה, דבר שעשוי להקל משמעותית על הענף, אלא שלדבריו החלטה כזו תאושר רק בעוד חצי שנה. "עד אז כבר לא יישארו הרבה קבלני שיפוצים", הזהיר.

עוד כתבות

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל