גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתקפה האיראנית הכניסה את ישראל לפאניקה צרכנית - ויש מי שמרוויח יותר

ברשתות המזון נרשמה הסתערות שהובילה לעלייה של מאות אחוזים ברכישות מים, ביצים ושימורים, ובחנויות מוצרי החירום נרשמו ביקושים לתחנות כוח ניידות ולטלפונים קוויים ● במרכזי הקניות דיווחו על תנועה כרגיל: "אנחנו מדינה שיודעת לקבל מהלומה ולהמשיך כרגיל ארבע דקות לאחר מכן"

קניותר בנס ציונה, רשת קניוני עופר. תנועת קונים ממוצעת / צילום: שירה ספיר
קניותר בנס ציונה, רשת קניוני עופר. תנועת קונים ממוצעת / צילום: שירה ספיר

זמן קצר אחרי הודעת דובר צה"ל במוצאי שבת על האפשרות שאיראן תתקוף תוך כמה שעות, ועל ביטול המסגרות החינוכיות עד ליום שני לפחות, מפלס הפאניקה זינק והשפיע על היקף הרכישות של הישראלים. במקומות רבים דיווחו על עלייה של מאות אחוזים במכירות מוצרי חירום ומזון, הצטיידות שהמשיכה גם ביום ראשון לאחר המתקפה.

נתב"ג חוזר לשגרה: אילו חברות זרות ביטלו בכל זאת את הטיסות?
יותר ממיליון צופים: הישראלים נדבקו אמש לטלוויזיה, מי הערוץ שהוביל?
"איראן עשתה קידום מכירות לישראל": הזינוק במניות הביטחוניות

ברשתות המזון נרשמה הסתערות שהובילה למכירות מוגברות, כאשר היו סניפים שנותרו פתוחים ומלאים בלקוחות גם אחרי השעה חצות, ברקע שידורי החדשות הרציפים ושיגורי הכטב"מים מאיראן.

בסניפי קרפור, למשל, נרשמה עלייה של כ־150% במכירות בהשוואה לשבת הקודמת. מכירות המים המינרליים עלו ב־1000%, ביצים ב־450%, מזון לתינוקות ב־380%, חיתולים ב־380%, שימורים ב־350%, ונייר טואלט ב־340%. נכון ליום ראשון בבוקר נרשמה עלייה של 80% בקניות.

גם בשופרסל ניכרת קנייה מוגברת וביקושים הגבוהים בעשרות אחוזים לעומת השבוע שעבר. ברשתות מדגישים כי הן נערכו מבעוד מועד הן למצבי חירום והן לחג הפסח הקרב, ואין חשש לחוסרים בשלב זה.

בפלטפורמת המשלוחים וולט דיווחו על עלייה של עשרות אחוזים בהזמנות סופרמרקט בשעות הלילה של שבת, וכן על עלייה של כ־30% בגובה סל ההזמנה בסופרים וחנויות נוחות. המוצרים המבוקשים ביותר היו בקבוקי מים בגודל 1.5 ליטר (גידול של 275%), במבה (174%), חלב (72%) וקולה זירו (30%). העלייה הכללית בביקושים נמשכה גם ביום ראשון.

לפי נתוני שב"א, המנהלת את מערכת התשלומים הלאומית באשראי, ביום ראשון בשעות 8:00-14:00 נרשמה עלייה של 8.5% בהוצאות של הציבור הישראלי באשראי לעומת השבוע הקודם. מהחברה נמסר כי הדבר "מעיד על כך שהמשק מצליח לתפקד בצורה רגילה, והציבור הישראלי ממשיך בהכנות לחג הפסח, למרות ההגבלות שהטיל פיקוד העורף".

לא נשארים בבית

בקניונים ומרכזי הקניות, שהוחרגו מהנחיות פיקוד העורף, ולגבי רובם לא ניתנו מגבלות, דיווחו על תנועת בוקר שגרתית בראשון, לאחר שהקייטנות והמסגרות החינוכיות, כמו גם הטיולים וחלק מהטיסות בוטלו.

כך, למשל, מרכזי הקניות של ביג (למעט בקריית שמונה) נפתחו כרגיל, ולפי החברה תנועת הבוקר הייתה שגרתית. גם קניוני עופר היו פתוחים רגיל, והתנועה מהבוקר ממוצעת. בדיזנגוף סנטר בתל אביב, שם התכוננו כמדי שנה בחול המועד פסח לפסטיבל נושא (השנה: בוב ספוג), המשיכו עם ההיערכות, והחנויות נפתחו כסדרן. 

ביג יוקנעם, היום / צילום: ביג

"כל העובדים התייצבו לעבודה כרגיל, וכל החנויות נפתחו", אומר אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר. ב־11 בבוקר הוא העיד כי לא מעט הורים וילדים כבר משוטטים בסנטר. "אנחנו מדינה שיודעת לקבל מהלומה ולהמשיך כרגיל ארבע דקות לאחר מכן, וזה ראוי להערכה.

"אנחנו מצפים לחג מצוין, גם בעקבות העובדה שהרבה מאוד ישראלים נמצאים בארץ, וגם כי יש ציפייה להפוגה. כשיוקר המחיה הולך ומתגבר, והמעמסה על ההורים גדלה, אנחנו מצפים למבקרים רבים כיוון שהפעילות שלנו מוצעת בחינם". 

דיזנגוף סנטר, היום / צילום: אלכס קפלן

אפקט ההפתעה

מוקד נוסף של רכישות קשור במוצרי החירום, שרשמו עליות של מאות ואלפי אחוזים בחודשים האחרונים. רוב הציבור כבר הצטייד בגלי הפאניקה האחרונים בגנרטורים, בתאורות חירום, בסוללות ובטרנזיסטורים. לאחרונה התחיל גל ביקוש למוצרי הצטיידות לממ"ד, כמו טלוויזיות קטנות וזולות יותר ומוצרי גיימינג.

"בימים אלה אנחנו חווים גל מחודש של ביקוש ער למוצרים לשעת חירום", מספרת עמית שבתאי, מנהלת הסחר והיבוא של רשת קרביץ. "הגל הראשון התחיל באוקטובר עם פרוץ המלחמה, הוא דעך לקראת סוף דצמבר, ועל רקע האיומים המתחדשים חל גידול משמעותי במכירות של מוצרים כמו תחנות ניידות של כוח ואנרגיה, פאנלים סולאריים ניידים מתקפלים, תחנות עגינה, פנסים, תאורות חירום, סוללות וטרנזיסטורים.

"בנינו קטגוריה שמציעה פתרונות למגוון צרכים, וחלק ממנה אזל לחלוטין, בימים אלה אנו מחדשים את המלאים. מעניין לראות שנרשמה לאחרונה צמיחה של 60% ברכישות של מסכי מחשב ומחשבים ניידים, והנתונים של הטאבלטים אפילו חצו את ה־60%. בעתות משבר אנחנו רואים ביקוש גובר גם למוצרי גיימינג ומולטימדיה, שעונים על צורך אסקפיסטי לילדים ולמשפחה".

עמית שבתאי, קרביץ / צילום: קרביץ

סניפי קרביץ היו פתוחים בזמן הודעת דובר צה"ל במוצ"ש, ולפי שבתאי, ההשפעה הייתה מיידית, הן בחנויות הפיזיות והן באתר. "היו ניודים של מוצרים מסניף לסניף בעקבות הביקושים, וראינו הרבה מאוד חיפושים באתר לתחנות טעינה ניידות, סוללות, פנסים, תאורות חירום ואפילו טרנזיסטורים", היא אומרת. "כנראה אנשים לא האמינו שזה יקרה, וקיבלו זאת בהפתעה גמורה".

גם ביום ראשון בבוקר נרשמה תנועה ערה מאוד בסניפים וביקוש לסוללות, פנסים, תאורות חירום ותחנות עגינה. שבתאי מספרת כי לא מעט סניפים נפתחו בשעה מוקדמת מהרגיל, בעקבות בקשות של הקניונים עצמם.

בקבוצת zap נרשם בשבוע החולף ביקוש למוצרים לשעת חירום. כך, למשל, נרשמו יותר מ־9,000 חיפושים לגנרטורים, לעומת 2,900 לפני שבועיים - גידול של 190%. לפני שנה, באותם תאריכים, נרשמו 1,000 חיפושים בלבד.

חיפושי מערכות סולאריות רשמו גידול של 230% - מ־980 לפני שבועיים ל־3,200 השבוע, ככל הנראה בעקבות החשש מקושי בהשגת דלק. במכשירים לניווט לווייני נרשמה עלייה של 564% בחיפושים לעומת השבוע הקודם. גם מטען נייד וסוללות גיבוי רשמו עלייה של 140% בחיפושים. 

"בסוף השבוע האחרון ראינו גידול בביקוש לטלפונים קוויים שלא מחוברים לחשמל, סוללות ומכשירי קשר", אומרת אושרת כהן, סמנכ"לית השיווק בקבוצת zap. "אנשים נערכו מבעוד מועד, וכשהחלו האיומים והחששות מאיראן בשבוע שעבר, ראינו עלייה של מאות אחוזים בגנרטורים, מערכות ניידות וסוללות חירום. מכיוון שהאירוע התחיל ממש מאוחר, ייתכן שבמהלך היום נראה אפקט נוסף במגמה".

אושרת כהן, סמנכ''לית חטיבת השיווק של קבוצת זאפ / צילום: יח''צ

היערכות מראש

גם ברשת א.ל.מ חשמל ודיגיטל מעידים כי טירוף ההכנה לממ"דים לא הורגש כמו בענף המזון. "האנשים שרצו להיערך כבר עשו זאת לפני חצי שנה ולפני שלושה חודשים, בשני גלי הפאניקה האחרונים", אומר ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר של א.ל.מ. 

ערן ארליך, סמנכ''ל הסחר של א.ל.מ חשמל ודיגיטל / צילום: יח''צ

עם זאת, לדבריו, מאז פרוץ המלחמה ניכרת עלייה ברכישת טלוויזיות קטנות בגדלי 32 ו־43 אינץ', על־מנת להתקינן בממ"ד ובמקלט. "רואים עלייה גם בתאורות החירום, סוללות גיבוי ותחנות כוח ניידות. הייתי בטוח שאפתח בראשון בבוקר את החנויות, ולא תהיה הרבה תנועה, אבל יש אנשים, ויש רכישות".

ארליך מוסיף כי אין חוסרים בגזרת מוצרי החירום, כיוון שהרשתות והיבואנים נערכו והזמינו כמויות גדולות מהרגיל. "החוסרים הם בעיקר בגזרת המקררים ומוצרים מבוקשים כמו נינג'ה, בגלל המצב עם החות'ים. מפלס הפאניקה בנושא הגנרטורים ירד כשחברת החשמל הוציאה הודעה שהסיכוי לעלטה אפסי, ושבוצעה היערכות עם גיבויים".

אביצור יוסף, בעלי החנות למוצרי חשמל סנסטר הממוקמת בדיזנגוף סנטר מאז 1986, מעיד כי מלבד הטלוויזיות הקטנות והזולות, רוב האנשים חיפשו בתקופה האחרונה תאורות חירום, סוללות וטרנזיסטורים, וכשהם אזלו, קנו גם רדיו נטען או על חשמל. הוא לא מעיד על התנפלות גדולה מאז אתמול, ומסביר כי רוב האנשים כבר נערכו, מה שיצר מחסור בתאורות החירום והטרנזיסטורים. "היבואנים לא האמינו שיהיה סבב נוסף של בהלה, כך שבעצמם לא הצטיידו. כיום לוקח חודשיים להביא סחורה מסין, במקום חודש או חודש וחצי, כך שאני מאמין שכשתאורות החירום יגיעו, פחות יהיה בהן צורך. עם זאת, כעת, לאחר שאיראן לא כל־כך הצליחה, אני מאמין שהביקושים יירדו". 

למרות שלא האמין שאנשים יגיעו לסנטר בשעות הבוקר, הוא התבדה. "לא האמנתי בכלל שיהיו אנשים, אבל הגיעו. רובם לא שאלו על טרנזיסטורים, אלא על תנורים לחג וטלוויזיות. מה שהלך הרבה מאוד זה טלפונים קוויים, שעלו ביותר מ־100%". 

עוד כתבות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"