גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב
מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

בנסיעה על כביש 431, בין מחלף קריית ראשון לתחנת הרכבת ראשונים, קשה שלא להבחין בגשר ארוך וגבוה מבטון, שהולך ונבנה מעל הכבישים. זהו גשר המסילה הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים, שנבנה בימים אלו כחלק מפרויקט ההקמה של מסילת הרכבת 431 שצפוי להסתיים ב־2027.

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?
המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

המסילה תחבר את מישור החוף הדרומי מאשקלון ומאשדוד ואת יישובי השפלה והמרכז, ראשון לציון ורמלה, אל מודיעין וירושלים. תשתיות המסילות מוקמות בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון, דרך תחנת ראשון לציון הראשונים ועד חיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה.

הפרויקט: תוואי של 30 ק"מ, 4 מיליארד שקל עלות

מסילת 431, פרויקט תשתיות רחב היקף בתוואי של 30 ק"מ, שעלותו על פי רכבת ישראל 4 מיליארד שקל, כולל בנייה של גשרים באורך של כ־6 קילומטרים, מתוכם גשר המסילה הארוך ביותר בישראל באורך 3.5 קילומטרים. בפרויקט נחפרות גם שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר. אחת המנהרות תהיה באורך 450 מטר, ואחרת - באורך 250 מטר.

גשר 431. ''להגיע לבטון חזק מספיק'' / צילום: ענת דניאלי לב

במסגרת הפרויקט ייבנו תחנות רכבת חדשות, האחת היא תחנת מעוין שורק הסמוכה לאזור התעשייה ולאיקאה ראשון לציון, והשנייה תחנת רמלה דרום, במחלף רמלה דרום בין כביש 431 לכביש 40, בסמוך לשכונת קריית האומנים ברמלה. במקום נבנה גם חניון של 300 מקומות חניה.

שדרוג משמעותי יבוצע בתחנת רכבת הראשונים, שמחוברת כיום רק ללוד, ומשם ניתן לבצע החלפה לתחנות נוספת. במסגרת הפרויקט עתה ייעשה לראשונה חיבור ממנה לתל אביב ולירושלים באמצעות המסילה.

עבודות הכנת התשתית של המסילה והגשרים בתוואי, הן מורכבות במיוחד ומבוצעות בתוואי עמוס וצפוף בתשתיות קיימות של גז, מים וחשמל, ומשתלבות באזורים צפופים של כבישים פקוקים, מסילות רכבת עם חשמול מעל הקו המהיר לירושלים, ועורקי תנועה ראשיים שבהם מחלפים בכמה מפלסים בחלק מאזורי התוואי.

הביצוע: שלוש שיטות שונות בגשר המסילה

הפרויקט ההנדסי של המסילה מורכב וגדול כל כך, עד שחולק למקטעים ומבוצע על ידי חברות שונות. המקטע המערבי, שכולל את הגשר הארוך, מתחלק בין סולל בונה לבין דניה סיבוס. המקטע המרכזי על ידי אלקטרה, והמקטע המזרחי גם הוא על ידי דניה סיבוס.

בביקור באתר, במקטע שמקימה חברת דניה סיבוס בסמוך לכניסה למעוין שורק, קשה להתעלם מההיקף האדיר של הפרויקט.

הגשר תלוי באוויר ונבנה בשיטה ייחודית המאפשרת לכלי הרכב לנסוע למטה ללא הפרעה.

"בהקמת הגשר אנחנו משתמשים בשלוש שיטות ביצוע שונות, בהתאם לתנאי השטח; הפרויקט תוכנן כך שמוצאים את הדרך לבצע מבלי לפגוע ככל הניתן ברצף הפעילות של התנועה למטה, כביש סואן או נחל זורם. בהתאם לאתגרים האלה מתכננים את שיטת הביצוע של הגישור", מספר אורי דיין, מנהל פרויקט גשר הרכבת ב־431 מטעם חברת דניה סיבוס. "בכל השיטות צריך להגיע לבטון שיהיה חזק מספיק וידע לשאת את כל המשקל הנדרש למסילה ולרכבת".

כך נוצרים מעין כמה אתרים בנייה שונים לאורך התוואי.

שיטת הביצוע הראשונה נראית כמו שני חלקי בטון שמרחפים באוויר עד שהם נפגשים ונקשרים ביניהם, ושמה שיטת "הזיז המאוזן". דיין מסביר: "בשיטה זו, לאחר יציקת מקטע ראש על הנציב (העמוד), מרכיבים מערכת משני צידי הראש, אשר בכל פעם באמצעותה, ניצק אלמנט מצדו השני של הזיז שנשאר מאוזן. לאחר יצירת שני זיזים מאוזנים סמוכים, מחברים ביניהם באמצעות אלמנט סוגר".

שיטת ביצוע נוספת היא גשר קורות תעלה. "מדובר בקורות של כ־30 מטר, היצוקות במפעל שדה ומונפות למיקומן בין שני נציבים. על הקורות יוצקים מיסעה - המשמשת כרצפה - עליה תעבור הרכבת, וכן יוצבו התשתיות והמערכות השונות", תיאר דיין.

השיטה השלישית היא שיטת הדחיקה, והיא זו שמבוצעת בתחנת הראשונים ובאתר הבנייה הסמוך לתחנה, שנראה כמו מבוך צינורות ענקי. בשיטה זו, כבלים עצומים נכנסים לתוך הבטון לצורך דריכתו ולמעשה הגשר יידחק עד התחנה. לדברי דיין, "בשיטת הדחיקה יצרנו חצר יציקה, שבה יוצקים וממנה דוחקים את כלל האלמנטים. בחצר היציקה קושרים את הברזל, יוצקים את הבטון ומבצעים את דריכת הכבלים. כל אלמנט יחובר לזה של לפניו על גב חצר היציקה. לאחר דריכה, מנתקים את חצר היציקה מהאלמנט, דוחקים והגשר "יחליק" ע"ג הנציבים (העמודים) עד שיגיע לגדה השנייה שזו תחנת הראשונים".

המלחמה: מהנדסים ומנהלים במילואים, אין פועלי בניין

בביקור באתרי ההקמה של המסילה ניכר שיש פעילות, אולם המראה מטעה, אומרים באתרי הבנייה של הפרויקט. לדבריהם, פועלים רבים חסרים ומנהלים רבים נמצאים במילואים.

אסף ענבר, מנכ"ל סולל בונה, הבונה כאמור מקטע אחר במסילה, מספר: "מפתח המלחמה ב־7.10 גויסו כ־25% מעובדי החברה באתרי הבנייה, לרבות מנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה. חלק מהמגויסים חזרו משירות מילואים פעיל במהלך חודש פברואר, אחרים במהלך מרץ וחלקם עדיין מגויסים.

"בפרויקט 431 בלבד גויסו שלושה מנהלי פרויקטים ואנשי מפתח נוספים. הצוות שנשאר ולא גויס, נרתם וחיפה על היעדר המגויסים, כך למעשה אפשר את המשך העבודות בפרויקט.

"צריך להבין שמאז ה־7.10, ענף התשתיות ספג את הנזק הגדול ביותר עקב העצירה של כניסת עובדים פלסטיניים לשטחי ישראל, ומשום שמספר העובדים הזרים לא גדל בהתאם למחסור. ירדנו מ־120 אלף עובדים למספר עובדים הנמוך מ־15 אלף בענף הבנייה והתשתיות.

"הפער הזה עדיין לא נפתר ואנחנו חווים אותו גם היום. יש חוסר אמיתי בכוח אדם ואנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת מענה.

"לגבי העובדים הזרים שהגיעו לאחרונה, יש לנו מספר מצומצם של עובדים הודים אבל זה לא מספק. כ־1,000 עובדים הודים נכנסו לישראל, וזו טיפה בים מול יותר מ־100 אלף עובדים פלסטינאים שעובדים כאן בדרך כלל".

לגבי החלק שבביצוע דניה סיבוס, מציין דיין: "חלק מהצוות, כולל מנהלי עבודה, היה במילואים ובסביבות פברואר חלקם השתחררו. חלקם עדיין במילואים. ברוב האתר עבדו פלסטינאים ומ־7.10 הם לא נמצאים. תגברנו בצוותים זרים, סינים, אוקראינים, מולדביים וטורקים ועכשיו גם בהודים שהגיעו".

ביום אחד עוברים מעובדים פלסטינאים לעובדים ממדינות אחרות, איך אתם מתקשרים איתם בעבודה?

דיין: "בכל צוות, לא משנה מהיכן הגיע ואיזו שפה הם מדברים, יש אחד שיודע לדבר בעברית. ההודים יודעים אנגלית וכאן אין בכלל בעיה. בנוגע לעובדים ממולדובה, חלקם פה כבר חמש שנים וראש הצוות ממש יודע לדבר עברית. גם בקרב העובדים הסינים יש כאלה שנמצאים הרבה זמן בישראל ויש ראשי קבוצות שיודעים לדבר עברית.

"אם משהו קצת יותר מורכב עובדים עם Google Talk וזה מגניב ועובד, אבל כמובן שאחרי כן גם מוודאים שהכול הובן כמו שצריך בעבודה עצמה. האתר הזה ענק ויש מספיק מקום שיעבדו בקבוצות או ביחד, בכל מקרה הם פועלים ממש כצוות בתוך האתר".

בעיית השבת: הגשר בכביש 1 מחכה לחיבור

המשך מסילת 431 יעבור מעל כביש 1 במחלף ענבה, וגם שם קשה שלא להבחין בשני חלקי גשר אדירים שאינם מתחברים ממש מעל הכביש. גם הגשר הזה נבנה בשיטת הזיז המאוזן וכעת יש להשלים את החיבור בין שני האלמנטים. החיבור דורש עצירה של התנועה בכביש 1, וכדי לא לחסום את אחד הצירים המשמעותיים והעמוסים בישראל, היה צורך בעבודות להשלמת החיבור בשבת. אך לאחר התנגדות בקרב המפלגות החרדיות, העבודות נעצרו והחיבור טרם הושלם.

ענבר: "אין בעיה הנדסית להשלמת הגשר מעל כביש 1 - הדבר היחיד הנדרש הוא הפסקה של התנועה על הכביש לכ־24 שעות ברציפות".

בתשובה לשאלת גלובס מה הצפי לחיבור הגשר מעל כביש 1 השיבו ברכבת ישראל כי "העבודות מבוצעות כל הזמן בתוואי. עוד לא ידוע מתי יקרה החיבור הסופי. הגשר הזה כמו כל האלמנטים עומדים בלוז הפרויקט של הפעלה מסחרית בשנת 2027".

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

מקור בכיר בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה • גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות • במקביל לדיווחים, המלחמה בעזה נמשכת - מטוסי קרב תקפו תשתית טרור בחאן יונס שבה זוהה שיגור לעוטף • בלינקן לראש ממשלת קטאר: לסלק את בכירי חמאס מדוחה אם ימשיכו להתנגד לעסקה • עדכונים בולטים

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח