גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין
קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

עדכונים שוטפים

20:00 - ליל סדר ללא 133 חטופים.

משפחות החטופים עורכות הערב ליל סדר פרטי בתוך ספריית בית אריאלה שבכיכר החטופים בתל אביב. שר הביטחון גלנט הגיע למקום לתמוך במשפחות. בנוסף, כ-500 מחברי קהילת בארי התכנסו גם הם בכיכר החטופים, במתחם סמוך, שם הם מציינים "ליל סדר הקורא לעשות סדר ולהחזיר את החטופים". 

19:30 - בצה"ל מאשרים: כ-35 שיגורים זוהו מלבנון

מדובר צה"ל נמסר כי זוהו 35 שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב עין זיתים, אין נפגעים מהמטח. בנוסף נמסר כי כוחות צה"ל תוקפים את מקור הירי.

19:15 - כ-30 רקטות שוגרו במטח האחרון לגליל העליון

שיגורים של עשרות רקטות שוגר לעבר מרחב סמוך לצפת, יש נפילות בשטחים פתוחים ושרפה פרצה ביער שבין צפת למירון. לא דווח על נפגעים. המטח מגיע לאחר ש בשעות האחרונות דווח על כמה תקיפות של צה"ל בלבנון, בין היתר במרחב ארזון שם הותקפו 3 מבנים עם מחבלים.

19:00 - חשד לחדירת כלי טיס עוין ביישובים רבים בצפון - ביניהם ראש הנקרה, שלומי וערב אל עראמשה.

18:58 - אזעקות הופעלו ערב החג בצפת ובקדיתא שבגליל העליון.

18:39 - האיחוד האירופי אישר את הרחבת הסנקציות נגד איראן.

17:20 - בצל איום הסנקציות: שר הביטחון שוחח עם לוחמי גדוד "נצח יהודה"

השר גלנט קיים שיחה עם הלוחמים בגבול רצועת עזה והדגיש כי "אנחנו עומדים בפרץ במלחמה נגד שבעה צבאות וארגוני טרור. מערכת הביטחון ניצבת מאחוריכם, אף אחד בעולם לא ילמד אותנו על ערכים ומוסר". עוד הבהיר ש"צה"ל ומערכת הביטחון ניצבים מאחוריכם בביצוע המשימות ויודעים שאתם מסכנים את החיים על מנת להגן על אזרחי ישראל".

17:35 - אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס יסיים את תפקידו בקיץ - ולאחר מכן יפרוש מצה"ל.

16:26: דיווח בוול סטריט ג'ורנל: צה"ל ממשיך בהכנות לקראת מבצע ברפיח, ונערך לפינוי האוכלוסיה האזרחית מהעיר לאורך שבועיים שלושה. לאחר מכן יחל המבצע ברפיח שיימשך לפחות שישה שבועות.

14:40 - אזעקה הופעלה בשאר יישוב, מדובר בהתרעת שווא

14:33 - האזעקות האחרונות: יירוט מוצלח של מטרה אווירית חשודה. התרעה על ירי רקטות וטילים הופעלה לאחר מכן מחשש לשברי יירוט.

אזעקות הופעלו בשורת יישובים באצבע הגליל: משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה, תל חי, כפר בלום, שמיר, כפר סאלד, להבות הבשן, עמיר, שדה נחמיה, גונן, ונאות מרדכי". בוצע לפחות יירוט מוצלח אחד של מטרה אווירית חשודה. התרעה על ירי רקטות וטילים הופעלה לאחר מכן מחשש לשברי יירוט.

14:16 - בעקבות חשד לחדירת כלי טיס: אזעקות הופעלו בקריית שמונה והאזור

אזעקות הופעלו בשורת יישובים באצבע הגליל: משגב עם, קריית שמונה, בית הלל, כפר יובל, מרגליות, מנרה, מעיין ברוך, כפר גלעדי, מטולה, תל חי, כפר בלום, שמיר, כפר סאלד, להבות הבשן, עמיר, שדה נחמיה, גונןנ ונאות מרדכי".

14:00 - צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה

דובר צה"ל הודיע כי הלילה אוגדה 162 בהובלת צוות הקרב של חטיבת הנח"ל, פתחה במבצע לסיכול טרור במרחב מסדרון מרכז רצועת עזה, במהלכו הלוחמים מחסלים מחבלים, מאתרים תשתיות טרור ומשמידים אותן. חוליית מחבלים שהיוותה איום על הלוחמים במהלך המבצע הותקפה תוך זמן קצר בידי מטוסי קרב של חיל האוויר.

12:20 - דיווח: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן - אך נבלמה ברגע האחרון

שלושה בכירים ישראלים ששוחחו עם הניו יורק טיימס טענו כי ישראל חזרה בה מתוכניות התקיפה הרחבות, בעקבות לחץ מדיני מצד ארה"ב ומדינות נוספות - מחשש למלחמה אזורית. לפי אותם בכירים, התוכנית המקורית כללה התקפת יעדים צבאיים ברחבי איראן ובבירתה, טהרן, "שהיו עלולים להוביל לתגובה קשה".

09:53 - יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל

ראש אמ"ן, אלוף אהרון חליוה, הודיע היום על פרישה מצה"ל - יותר מחצי שנה לאחר מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר. הוא שוחח כבר בתחילת המלחמה עם הרמטכ"ל - והודיע לו על כוונתו לסיים את תפקידו. בהחלטה משותפת עם רא"ל הלוי, חליוה יישאר בתפקידו עד שימונה מחליף בתהליך סדור. במכתב ששלח לרמטכ"ל כתב: "את אותו יום שחור אני נושא עימי מאז - יום-יום, לילה-לילה. לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה".

מבריק ויהיר: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

08:12 - פיגוע דריסה בירושלים: שלושה הולכי רגל נפצעו קל, המחבלים נעצרו

המחבלים הגיעו לרחוב תכלת מרדכי, ודרסו שלושה הולכי רגל. בשלב הזה, המחבלים יצאו מהרכב - וניסו לבצע ירי בנשק המאולתר מסוג "קארלו" שברשותם - אך מעצור מנע מהם לירות. ברגע הזה, החליטו המחבלים להימלט, תוך כדי שהם משליכים הצידה את הנשק שבו ניסו להשתמש. מבדיקת הרכב של המחבלים עולה שהיה בידיהם גם גרזן.

כשעתיים לאחר מכן, במהלך סריקות נרחבות שערכו כוחות משטרה ולוחמי מג"ב רבים ממחוז ירושלים, ובסיוע אמצעים ומסוק היחידה האווירית של משטרת ישראל, אותרו ונעצרו שני המחבלים. שלושת הולכי הרגל שנפצעו פונו לבית החולים שערי צדק. אחד מהם, צעיר בן 18, פונה עם חבלה בראשו, ו-2 נוספים פונו עם פציעות קלות שונות.

זירת פיגוע הדריסה בירושלים ונשק שאותר במקום / צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

02:20 - צה"ל מאשר: טיל קרקע-אוויר שוגר לעבר כטב"ם של חיל האוויר שפעל בשמי לבנון. לפי דובר צה"ל "כתוצאה מכך הכלי נפגע ונפל בשטח לבנון. האירוע מתוחקר. מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו את אתר השיגור ממנו שוגר הטיל. חיל האוויר ימשיך לפעול בשמי לבנון למימוש משימות צה"ל". 

00:40 - חיזבאללה טוען: הפלנו רחפן ישראלי שהיה במשימה בשמי דרום לבנון

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי ארגון הטרור הלבנוני שנתמך בידי איראן טוען שהפיל "רחפן ישראלי שהיה במשימה קרבית בדרום לבנון". המל'ט, לטענתם, הופל מעל אזור אל-עישייה שבדרום המדינה.

00:30 - חיזבאללה הודיע על איש תנועת אמל שנהרג מאש צה"ל

ב"גדודי ההתנגדות הלבנונית" פרסמו את תמונתו של ההרוג, וואסים מוסא מוסא, וכינו אותה "קדוש מעונה" . בלבנון ייחסו את התקיפה לישראל.

00:07 - יממה אחרי ביקור ר"מ עיראק בבית הלבן: 5 רקטות נורו לעבר בסיס אמריקני בסוריה

לפחות חמש רקטות שוגרו מצפון עיראק לעבר בסיס הכוחות האמריקניים חרב אל-ג'יר שבמזרח סוריה - כך לפי דיווח ברויטרס. הרכב שממנו שוגרו הרקטות התפוצץ, אך לא ברור אם זה כתוצאה מכשל טכני או תקיפה אמריקנית. על פי דיווחים ערביים ייתכן שיש נפגעים מקרב האמריקנים

21:02 - נתניהו נגד צוות המו"מ: "התדרוכים השקריים פוגעים במאמץ להשבת החטופים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף אמש בחריפות בפתח קבינט המלחמה את ההדלפות מתוך צוות המשא ומתן לשחרור החטופים - בעיקר כתבה ששודרה לפני כשבועיים בתוכנית "עובדה". "התדרוכים השקריים מצוות המשא ומתן רק פוגעים במאמץ להשבת החטופים", האשים נתניהו. "הם זורעים ייאוש אצל משפחות החטופים. הם רק הביאו את החמאס להקשיח עמדות, והם שקריים".

19:00 - הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

רס"ן במילואים דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו. הוא אושפז בימים האחרונים במרכז הרפואי לגליל בנהרייה, שם הרופאים נאבקו על חייו. דור ז"ל שירת במילואים בצפון, במהלך חופשה בבית הציע נישואים לחברתו והשניים היו אמורים להתחתן בעוד כחודש וחצי.

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

עוד כתבות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בנעילה בת"א; מיטרוניקס ואלקטריאון זינקו בכ-6%

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה חיובית בוול סטריט; מניות השבבים מטפסות

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● הדאקס עולה ב-0.5%, בלונדון לא מתקיים היום מסחר ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

משפחות החטופים / צילום: Paulina Patimer

גורם בחמאס: החלטנו להשהות את המו"מ לעסקת חטופים


נשיא ארה"ב ורה"מ שוחחו כחצי שעה, בבית הלבן מבהירים: "עסקה היא הדרך הטובה ביותר להימנע ממבצע ברפיח" • מקור בחמאס: דוחים את חזרת המשלחת לקהיר - עד לתוצאות מאמצי המתווכות • בני משפחות חטופים לגנץ ואיזנקוט: מתבוננים באימה, תגידו את האמת על המו"מ • פגיעה ישירה של כטב"ם חיזבאללה במטולה, חיל האוויר תקף בעומק דרום לבנון • עדכונים שוטפים

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה