גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS
שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

בטבלת השאלות הדחופות ביותר ביחסים הבינלאומיים, סין תמיד סמוכה אל הפסגה. אבל האם זה מעניק לה אוטומטית את בכורת החשיבות והדחיפות? אולי לא בטווח המיידי, כאשר את עיקר תשומת הלב תובעים כיבוי אש במזרח התיכון ובמזרח אירופה.

WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

אבל את שאלת סין אפשר בהחלט לתאר כחשובה ביותר של זמננו; והיא נוגעת במיוחד לדמוקרטיות המערביות, החוששות מפני סין, ומתקשות לפענח את מניעיה ולחזות את מהלכיה. הקושי הזה אינו נובע רק מן הסכנה שמעצמת-העל תפרוק עול, אלא מריבוי האינטרסים הסותרים.

יש ארצות שאין להן כמעט כל עניין בהגנה על הסטאטוס קוו, כמו רוסיה ואיראן; יש ארצות הלהוטות להגן על הסטאטוס קוו, כמו רוב הדמוקרטיות התעשייתיות; ויש ארצות הפוסחות על שתי הסעיפים, וסין היא הבולטת בהן.

בשעה שרוסיה יצאה למלחמה בכוונה מוצהרת להרוס את הנורמות של המערכת הבינלאומית ואת ציפיותיה, לסין יש הרבה מאוד מה להפסיד מחורבן פתאומי או מהיר של הסדר העולמי. הסיבה הפשוטה: היא משתתפת פעילה בסדר הזה, ויוצאת נשכרת מהתארכותו.

ביום ד' הגיע לבייג'ינג מזכיר המדינה של ארה"ב, טוני בלינקן, בניסיון תקופתי מעוט-סיכויים להתיר את הפלונטרים. זמן קצר לפניו היתה שם שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן. ממה נשקפת הסכנה הגדולה ביותר ליחסי הדמוקרטיות המערביות עם סין? האם היא קשורה בחיכוכים הגוברים והולכים על ריבונות בים סין הדרומי? או בעתיד טייוואן? או בציר המתהדק בייג'ינג-מוסקבה? או בהצפת שוקי העולם במוצרים סיניים זולים, המצננים את הפעילות הכלכלית בכל הארצות, העשירות והעניות?

פיל בחנות חרסינה

או אולי הסכנה הגדולה ביותר היא היקף החתרנות והריגול של סין במערב? השבוע, גרמניה הודיעה על מעצר שישה סוכנים סיניים. אחד מהם היה שתול במשרדו של מנהיג בכיר במפלגת הימין הקיצוני, שממנה מתנערות כל שאר המפלגות בגרמניה.

בדיוק לפני חודש, ארה"ב ובריטניה הטילו עיצומים על האקרים בכירים בשירות סין. הם מואשמים שניסו לחדור אל מערכות ביטחון, אל רשתות חשמל ואל שורה של תשתיות בארה"ב; הם גם הואשמו בגניבת 40 מיליון שמות מפנקס הבוחרים בבריטניה. הנוזקה (malware) שהסינים שתלו במערכות האמריקאיות נועדה להיכנס לפעולה אם סין תפלוש לטייוואן, ואם ארה"ב תנסה לבוא לעזרת האי הקטן.

בעניינים האלה, סין מתהלכת בעדינותו של פיל בחנות חרסינה. לפחות מצד הדיפלומטיה הפומבית שלה נראה שפשוט לא אכפת לה מה התנהגותה מעוללת למעמדה ולשמה הטוב. למעשה, אכפת לה בהחלט, והיא גם מתלוננת ללא הרף על כוונות הזדון של גילויים כאלה. זה לא מפריע לה לחזק את הרושם של היעדר ריסון עצמי.

בחודש שעבר, שגריר סין בבריטניה הוזמן לשלוש אוניברסיטאות במידלנד האנגלי. בלי ניד עפעף הוא הורה שם לסטודנטים סיניים "לתרום למולדת" ולהוציא אל הפועל את הנחיותיה של המפלגה הקומוניסטית (הופעתו דווחה ב-dailymail.co.uk).

טקסט שפורסם בישומון הסיני WeChat דיווח כי השגריר, ג'נג זגוואנג, "עודד את כל הנוכחים לזכור את ציוויי המזכיר הכללי שי ג'ינפינג, לדבוק באהבת המולדת ולשרת את ארצנו". אלפי סטודנטים סיניים לומדים באוניברסיטאות האלה. איך בדיוק עליהם לשרת את המולדת? זו שאלה ששירותי הביטחון הבריטיים מקדישים לה תשומת לב מיוחדת.

"שיטות רמייה וכפייה"

מחלקת המדינה של ארה"ב האשימה את סין עוד בספטמבר שעבר שהיא משתמשת ב"שיטות של רמייה ושל כפייה" כדי להזין את דעת הקהל בעולם במידע כוזב ולכונן "אוטוריטריזם דיגיטלי", זאת אומרת העתקתם של דפוסי התנהגות פנימיים מסין אל הזירה הגלובלית.

זה היה מאז ומעולם החשש הגדול ביותר: שסין, במקביל לעלייתה הכלכלית הפנומנלית ולהתחזקותה הצבאית, תנסה להתערב בענייניהן הפנימיים של יריבותיה. האמריקאים אומרים כי הם מתלוננים לא על עצם ניסיונה של סין להשפיע על דעת הקהל, אלא על השיטות שהיא נוקטת. סין עצמה סגורה ומסוגרת, נתונה לצנזורה מחמירה גם בעניינים של מה בכך. היא משפיעה, אבל אינה מושפעת. דעת הקהל שלה שייכת רק לה. השבוע שמענו שאפל נדרשה לסלק את יישומון ווטסאפ מחנות היישומונים הסינית שלה.

על הפרק בארה"ב עומדת כמובן המערכה נגד טיקטוק. הקונגרס של ארה"ב הצביע השבוע לטובת מכירה של היישומון האולטרה-פופולרי, כדי להוציא אותו משליטתו הלא-ישירה של המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג. החברה האם של טיקטוק, ByteDance, מחויבת על פי החוק הסיני לציית לשירותי הביטחון. ממשלות מערביות חושדות שהסידור הזה מעניק למשטר גישה חופשית לדאטה פרטית של מאות מיליוני משתמשים ברחבי המערב.

עניין טיקטוק רחוק מאוד להסתיים, ואל נכון יגיע עוד אל בית המשפט העליון של ארה"ב. טיקטוק דורשת שיכובד חופש הדיבור שלה, והיא עושה כן על יסוד התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, המבטיח חופש דיבור.

כמובן, קצת משעשע לראות חברה סינית מסתמכת על חוק אמריקאי כדי להגן על זכות הדיבור שלה, בשעה שמדינת המשטרה הסינית רודפת בחימה שפוכה כל מי שעומדים על זכות הדיבור בסין עצמה.

לאחוז מקל בשני קצותיו

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" גילה השבוע, כי ממשל ביידן שוקד עכשיו על סנקציות נגד בנקים סיניים כדי להפסיק את השתתפותם בתעשיית המלחמה של רוסיה. סין אומנם אינה מספקת נשק בתור שכזה לרוסים, אבל היא מוכרת להם מרכיבים החיוניים לייצור נשק.

גישת סין אל מלחמת אוקראינה היתה קשה לפיענוח מלכתחילה. היא לא תמכה בעצם הפלישה הרוסית, אבל הטילה על נאט"ו את האחריות, והביעה תמיכה בזכותה של רוסיה להגן על ביטחונה. יחסיהם האישיים של ולדימיר פוטין ושל שי ג'ינפינג התחילו לפני עשר שנים, הם חזרו ונפגשו עשרות פעמים, והביעו לא רק ידידות פוליטית אלא חיבה אישית זה לזה. ברור למדי שאילו סין הייתה מתייצבת נגד הפלישה, רוסיה היתה מתקשה להתחיל אותה, או להמשיך אותה.

דונלד טראמפ / צילום: ap, Curtis Means

באותה השעה, שיתוף פעולה כלכלי ופוליטי עם אירופה עומד סמוך לראש סדר העדיפויות של סין. היא שכנעה את עצמה, איכשהו, שהיא תוכל להחזיק את המקל משני קצותיו: גם להפיק תועלת עצומה מן השוק האירופי הענקי, גם לתמוך במעצמה תוקפנית החותרת בגלוי לפורר את אירופה ולהחליש את ביטחונה הקיבוצי.

מדינאים אירופיים נכנסים ויוצאים בשערי בייג'ינג. קנצלר גרמניה היה האחרון שבהם, בשבוע שעבר. הם זקוקים לסין לא פחות ממה שסין זקוקה להם, והם אינם מכים באגרופם על השולחן. את העונג הזה הם משאירים, כרגיל, לארה"ב.

אם יהיו חילופי שלטון בוושינגטון בעוד שמונה חודשים וחצי, סביר להניח שהשולחן ייחבט לעיתים קרובות אפילו יותר. בזמן נשיאותו של דונלד טראמפ, מלחמת סחר אינטנסיבית עם סין הייתה מסימני ההיכר העיקריים של מדיניות החוץ האמריקאית. לסינים, וכמובן לא רק להם, מזומנות שעות ארוכות של תהייה על העתיד לבוא.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

המונים בדרך בגין בהפגנת משפחות החטופים / צילום: אמיר ירחי

מקור בחמאס: מתקרבים להסכם, ארה"ב הסכימה לסיים את המלחמה

מחבלים חוסלו בפעילות צבאית סמוך לטולכרם ● הערכה: ישראל קרובה להסכם עם חיזבאללה שיביא לסיום ההסלמה בגבול הצפוני ● דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח • החות'ים מאיימים: נפגע בכל ספינה ישראלית - גם בים התיכון • עדכונים בולטים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם