גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis
מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

כחלק מצבירת העוצמה והשקעות הענק של מדינות המערב בתחום הביטחוני, הן לא רק רוכשות אמצעים, אלא גם מפתחות אמצעים חדשים, במטרה שיתאימו לשדה הקרב המודרני, באוויר, בים וביבשה. בה בעת, שיתוף הפעולה בין איראן לבין רוסיה מתהדק, איחוד האמירויות מעמיקה את יכולות חיל האוויר, והיקף הרכישות של פולין מקוריאה הדרומית הולך ומתרחב. על כל אלו, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

עסקת ההגנה האווירית של אלביט

אלביט  הודיעה השבוע כי מכרה למדינה זרה את מערכת ההגנה האווירית מפני כטב"מים "רד סקיי", בעסקה בסך 50 מיליון דולר, שתתפרס לאורך שנתיים.

רד סקיי היא מערכת הגנה אווירית לטווח קצר מאוד, שמיועדת לאיומים אוויריים בגובה נמוך. במסגרת ההסכם, אלביט תספק ללקוחה שתי סוללות. מערכת רד סקיי מתבססת על לוחמה אלקטרונית ומיועדת לזהות, להתביית ולנטרל איומים של כטב"מים.

רפאל משתתפת במכרז של המארינס

רפאל הצטרפה, באמצעות החברה־בת רפאל ארה"ב, לחברת פרסונס לטובת התמודדות במכרז של המארינס להגנה על הכוחות מפני כלי טיס בלתי מאוישים. כך מדווח באתר ברייקינג דיפנס. תוצאות המכרז, שבו ההצעה של הצדדים כוללת את פרסונס כקבלן ראשי, צפויות להתפרסם ברבעון האחרון של השנה.

בבסיס ההצעה של החברות עומדת מערכת Drone Dome של רפאל, שפועלת 360 מעלות לשמירה על כוחות. המערכת יעילה בכל תנאי מזג האוויר ובכל שעות היממה. היא מודולרית, ועל כן ניתן להתאים אותה בקלות יחסית לצרכים.

המערכת מגלה ומזהה את כלי הטיס המאיים באמצעות מכ"ם וחיישנים אלקטרו-אופטיים. לאחר הגילוי והזיהוי הנתונים משולבים ומקושרים והתרעה נשלחת למפעיל כלי הטיס העוין. המערכת יוזמת פעולת שיבוש אוטומטית או ידנית בעזרת מפעיל המערכת, בהתאם לכללים שהוגדרו מראש. כאשר האיום מגיע לאזור הניטרול, כלי הטיס העוין מנוטרל על ידי הפעלת מערכת חסימת GPS וחסימת רדיו או מיורט בעזרת מערכת לייזר.

חוזה "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי בחר בתאגיד סיירה נבאדה (SNC) לבניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B. המטוסים הללו, שמבוססים על בואינג 747, מוגנים מפני פעימה אלקטרומגנטית, שנובעת ממתקפה גרעינית, ולכן ניתן להשתמש בהם בתור עמדת פיקוד במקרה של מלחמה גרעינית.

החוזה שבו זכו SNC צפוי להימשך עד 2036, ומבטיח לחברה סכום ענק - 13 מיליארד דולר. סכום שכזה מהווה את אחת העסקאות הגדולות בתולדות SNC, שלא נמנית על החברות הגדולות בשוק. החברה צפויה לבנות מטוס שיאפשר, בין השאר, תדלוק אווירית, תקשורת מאובטחת, ואת אותה ההגנה הנדרשת בעת מתקפה אלקטרונית או גרעינית.

החוזה צפוי לכלול 10-8 מטוסים, כאשר סוגיה מסקרנת בפני עצמה היא אילו מטוסים משומשים תרכוש SNC לצורך המשימה. לא מן הנמנע כי יתבססו, בדומה ל־E-4B, על בואינג 747.

הכטב"מים האיראנים החדשים שדומים לתוצרת הרוסית

מלחמת רוסיה־אוקראינה היא המערכה הרחבה ביותר בה מופעלים חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) מתוצרת איראן - על־ידי צבא רוסיה. עם זאת, בשבוע החולף, משמרות המהפכה הציגו חימוש משוטט חדש שנראה כמו העתק מוחלט של Lancet הרוסי, מה שעשוי להצביע כי גם בכירי מוסקבה משתפים בידע ובניסיון את הצד האיראני.

הכטב"ם האיראני המועתק יכול לטוס במשך 60-30 דקות, ומסוגל לשאת 6-3 ק"ג לטווח של עד 40 ק"מ. החימוש המשוטט החדש מצטרף לכלים הבלתי־מאוישים המוכרים של משמרות המהפכה, במרכזם שאהד 131, שאהד 136 ומוהאג'ר 6.

הניסוי המשמעותי שהשלימו הבריטים בהצלחה

צבא בריטניה השלים ניסוי באש חיה של טנק המערכה המתקדם שלהם, צ'אלנג'ר 3, בצפון גרמניה. הסיבה שהניסוי התבצע בגרמניה היא שבשנת 2021, סגר משרד ההגנה הבריטי חוזה בסך מיליארד דולר עם ריינמטאל הגרמנית, לייצור 148 טנקים מדגם צ'אלנג'ר 3.

הטנק, שצפוי לסיים את הליכי הבחינה ב־2027 ולהיכנס לשירות מבצעי בין השנים 2040-2030, הוא בעל מעורבות ישראלית מובהקת. במאי 2023, נודע כי אלביט מערכות בריטניה, חברה־בת בריטית של אלביט, זכתה בחוזה ממשרד ההגנה הבריטי בשווי כ־71 מיליון דולר, במסגרתו תספק, תתחזק ותתפעל סימולטורים לצ'אלנג'ר 3 ולנגמ"ש החדיש בוקסר. ההתקשרות תמומש על פני תקופה של שלוש שנים, בתוספת תשע שנות תחזוקה ותפעול מבצעיים.

במקביל, צ'אלנג'ר 3 נושא את מערכת ההגנה האקטיבית המפורסמת של רפאל "מעיל רוח". המערכת הזו, שגם נבחרה עבור טנק הליאופרד הגרמני, מותקנת על גבי 16 פלטפורמות ברחבי העולם - כולל כאלו מתוצרת אמריקאית.

מטוס השליטה והבקרה החדש הגיע משבדיה לאיחוד האמירויות

חברת סאאב השבדית סיפקה לאיחוד האמירויות את מטוס השליטה והבקרה הרביעי מדגם גלובל־איי, שכבר הוצב בבסיס חיל האוויר האמירותי אל־דהפרה שבאבו דאבי.

זהו המטוס הראשון שמסופק בעקבות עסקת המשך שנחתמה ב־2021 בין הצדדים לאספקת שני מטוסים. ב-2015, נחתמה העסקה הראשונה, שכללה שלושה מטוסים שכבר סופקו.

ההתקשרות בין סאאב לבין האמירותים כוללת גם חוזה לאורך שלוש שנים, לתמיכה במטוסים תמורת 190 מיליון דולר. איחוד האמירויות היא אמנם המדינה היחידה שמפעילה כיום גלובל־איי, אבל בין השאר, בזכות ההפעלה בשטחה - מדינות כמו צרפת, קנדה ושוויץ הביעו עניין במטוסים.

שיתוף הפעולה במיליארדים של פולין וקוריאה הדרומית מתהדק

כשנתיים לאחר שפולין וקוריאה הדרומית חתמו על מתווה לשיתוף פעולה בהיקף של 22 מיליארד דולר, ממשלת פולין חתמה על הסכם בסך 1.6 מיליארד דולר לרכישת 72 משגרי רקטות מדגם K239 צ'ונמו, אותם מייצרה חברת האנווה מסיאול.

זו כבר עסקה שנייה בין הצדדים, לאחר שהפולנים כבר רכשו את מערכת הטילים המונחים לטווח ארוך CTM-290, ומשגרים מסוגים שונים. מערכות הטילים והרקטות הללו מתווספות לעסקאות נוספות בין הצדדים, שכבר כללו טנקים מדגם K2, תותחי K9, מטוסי FA-50, ו־288 מערכות צ'ונמו שכבר סופקו.

עוד כתבות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

הפיתוחים שהפכו את טבע מחברה גנרית במשבר למניה לוהטת

מניית חברת התרופות הישראלית טבע כמעט הוכפלה תוך שנה, ובוול סטריט מתלהבים מצבר תרופות המקור שלה ● האם החברה שהתרגלה "להעתיק" תרופות, תדע להצמיח שוב את החדשנות?

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל