גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר
טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

 

מאז פרוץ המלחמה נרשמה עלייה בגילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות, ואלו התגברו עוד יותר בעקבות התקיפה האיראנית - כך עולה מדוח חדש של ארגון CyberWell, שפיתח פלטפורמה למלחמה באנטישמיות ברשת באמצעות דאטה ומודלי AI.

ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון
ישראל מתגייסת | החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

הרשתות שנבדקו הן פייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק, יוטיוב ו־X (טוויטר), כאשר המדיניות הרשמית של כולן אוסרת פרסומים בנושאי הכחשת שואה. עם זאת מהדוח, שהוכן לקראת יום השואה, עולה כי קיימים פערים באכיפה, ושיעורי ההסרה של תוכן מדווח משתנים בין שפות שונות. כך, שיעור ההסרה באנגלית עומד על 35%, בעוד שבערבית מדובר ב־9% בלבד.

נרטיבים אנטישמיים

בעקבות התקיפה האיראנית על ישראל באמצע אפריל נרשמה עלייה בתגובות אנטישמיות ובשיח שטנה בהקשרי שואה, כולל גל עלייה בתמיכה והאדרה של היטלר. בטוויטר, למשל, הביטוי "היטלר צדק" פורסם באנגלית לפחות 2,600 פעמים מתחילת אפריל, והגיע לקהל פוטנציאלי של 1.8 מיליון משתמשים.

בנוסף, נרשם זינוק בשימוש בנרטיב האנטישמי המשייך סטיות מיניות ליהודים. אם בחצי השנה שלפני ה־7 באוקטובר הופיע המונח "יהודים פדופילים" ב־1,400 ציוצים בטוויטר, הרי שבחצי השנה שאחרי המתקפה הוא הופיע ביותר מ־55 אלף פוסטים, עם קהל פוטנציאלי של מעל 16 מיליון גולשים.

הכחשת ה-7 באוקטובר

לדברי טל-אור כהן מונטמאיור, מנכ"לית CyberWell, "בשבועות האחרונים אנחנו רואים כיצד מידע שקרי וקונספירטיבי בקמפוסים בארה"ב יכול להצית דור שלם לשנאה. החדשות הטובות הן שרוב הרשתות אכן מגדירות את הכחשת השואה כתוכן אסור, מה שמשפיע על הורדת תוכן כזה יותר מסוגי אנטישמיות אחרים ברשת.

"לצערנו, לקראת יום השואה השנה, אנחנו עדיין רואים פערים משמעותיים במדיניות האכיפה בין השפה האנגלית לערבית. זוהי מגמה שראינו גם בשבועות אחרי ה־7.10, ולאחרונה זה נותן במה להילול המוני של היטלר כדמות הגיבור (Hero) בתוכן אנטישמי בשפה הערבית ברשת.

"דווקא עכשיו, כאשר אנו מתמודדים עם גל עלייה באנטישמיות וקריאות לאלימות כנגד יהודים וישראלים, הרשתות חייבות להשקיע באכיפה יותר אפקטיבית במדיניות שלהן גם בשפה הערבית. בנוסף, יש להרחיב את האיסור על תוכן המכחיש ומעוות שואה, ולהכליל אותו על כל אירוע טבח המכוון נגד יהודים, כולל המתקפה האכזרית ב־7.10".

CyberWell הוא ארגון ללא מטרות רווח, הפועל למיגור אנטישמיות במרחב הדיגיטלי. שיטת העבודה שלו כוללת זיהוי מילות מפתח אנטישמיות, שימוש במילון מונחים המבוסס על הגדרות כוח המשימה הבינלאומי להנצחת זכר השואה ושני סבבים של בקרה אנושית.

הארגון משמש כשותף מהימן (Trusted Partner) של מטא (פייסבוק, אינסטגרם ו- Threads) וטיקטוק, מה שמאפשר לו להציף תכנים המפרים מדיניות, ולייעץ לצוותי הגבלת תוכן. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגיש סייברוול שבעה דוחות על עלייה באנטישמיות ברשת והכחשת האירועים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

ארגון "אוהל"

ארגון "אוהל" מניו יורק, המתמחה בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב, חילק 4,000 ערכות הדרכה למשפחות עם ילדים בגילאי גן שחוזרות לביתן ביישובי עוטף עזה, לאחר שפונו בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. היוזמה מתבצעת בשיתוף עם הקואליציה הישראלית לטראומה.

הערכות כוללות חומר כתוב שנועד לסייע להורים לזהות סימנים לטראומה נפשית אצל ילדיהם, ספרון קריאה לילדים בנושא עיבוד רגשות לאחר חוויה טראומטית, ושתי חוברות צביעה שבהן יוכלו לבטא את הרגשות והפחדים, מה שיסייע להורים לתמוך בהם.

שקית עם הערכה / צילום: שרה ליבמן

"החזרה הביתה היא חוויה מורכבת עבור רבות מהמשפחות", אומר ג'יי קסטנבאום, נשיא שותף במועצת המנהלים של "אוהל". "הכמיהה לבית מתממשת סוף סוף, אך רבות מהמשפחות האלו יחזרו לבית ולקהילה שנראים ומרגישים שונה מאוד מאלה שהם השאירו מאחור באוקטובר, וזה עלול לעורר רגשות רבים שאולי הודחקו עד עכשיו. אנחנו מכירים בקושי ומעניקים להם טיפים וכלים שיסייעו להם להתמודד עם ההסתגלות".

למידע נוסף: www.ohelfamily.org

עמותת הגל שלי ומשרד החוץ של גרמניה

בשגרירות גרמניה בתל אביב נחתם חוזה שיתוף פעולה חדש בין עמותת הגל שלי למשרד החוץ הגרמני, הכולל מימון תוכניות טיפוליות וחינוכיות. השותפות החלה ב-2018, וכעת מושם הדגש על נפגעי טראומה מה-7 לאוקטובר. על ההסכם חתמו שגריר גרמניה בישראל, סטפן זייברט, ומייסד ומנכ"ל העמותה, ירון וקסמן.

סטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, וירון וקסמן, ומייסד ומנכ''ל עמותת הגל שלי / צילום: עמותת הגל שלי

העמותה עוסקת בגלישת גלים ככלי חינוכי וטיפולי, המסייע בחיזוק החוסן הנפשי של צעירים, ומעניק להם כלים להתמודדות עם אתגרים ולקידום עצמי. לדברי ירון וקסמן, מייסד ומנכ"ל הגל שלי, "הגדלת התמיכה בפעילות המשותפת מאפשרת לנו להמשיך להפעיל תכניות ייחודיות - שפשוט מצילות חיים בימים האלו, דרך הים והגלישה".

פלטפורמת SparkIL והחמ"ל האזרחי

מבין משרתי המילואים במלחמה, עשרות אלפים הם בעלי עסקים קטנים - ורבים מהם מתקשים להניע מחדש את העסק. על מנת לסייע להם, החמ"ל האזרחי ופלטפורמת SparkIL יצרו את תוכנית "כתף לעסק - המילואים", המציעה הלוואה מיידית של עד 100 אלף שקל ללא ריבית.

התוכנית מבוססת על שיתוף פעולה של קרן החירום לעצמאים שהוקמה בתחילת המלחמה בסיוע הסוכנות היהודית ובתמיכת הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה. כלל הגופים חברו להקמת פלטפורמה דיגיטלית פיננסית, שמציעה לעסקים של חיילי מילואים ושל בני/בנות זוגם פתרונות מימון ללא ריבית, ובמקביל מעניקה ליווי עסקי ללא תמורה.

נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, מסבירה כיצד זה עובד: "אזרחי ישראל יכולים לעזור למילואימניקים ולהפוך למלווים חברתיים, כלומר לבחור בעל עסק מתוך האתר שלנו שבו הם רוצים לתמוך. מדובר בסכומים קטנים של החל מ-50 שקל. הסכומים הולכים ומצטברים, ובפועל מייצגים את חשיבות הערבות ההדדית שלנו כחברה ישראלית".

לבקשת הלוואה או לסיוע: www.SparkIL.org/he

חברת נמל חיפה

חברת נמל חיפה ערכה אירוע הוקרה ללוחמי גדוד 8208 ובני משפחותיהם לאחר חמישה חודשי לחימה. הגדוד היה מהראשונים שהוקפצו לעוטף עזה ב-7 באוקטובר, למשימת אבטחה במוצב כיסופים, ולאחר מכן פעל להגנת הגבול. בהמשך, הגדוד לקח חלק משמעותי בפשיטות בעומק הרצועה.

מהחברה נמסר: "בחרנו להוקיר תודה ללוחמי גדוד 8208 על פעילותם למען ביטחון במדינה. הנמל גאה להיות שותף באירוע שישמח את הלוחמים בתקופה מורכבת זו".

עוד כתבות

שואיצ'ירו אירימאג'ירי. האיש שהציל את אנבידיה / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת

בראשית דרכה, אנבידיה התקשתה לשרוד ומוצריה נידונו לכישלון ● אלא שאז פנה המנכ"ל לאיש העסקים היפני שואיצ'ירו אירימאג'ירי, כדי לסייע לחברה הצעירה ● כך, באמצעות סיוע של 5 מיליון דולר בלבד, היא צמחה לשווי של כ־2 טריליון דולר והפכה לאחת המצליחות בעולם

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר פעיל (מימין) ומאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ

זו אחת הרכישות הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה?

חברת אבטחת הסייבר מפתח תקווה הודיעה כי תרכוש את חברת טכנולוגיות הזיהוי Venafi, תמורת 1.5 מיליארד דולר ● מיליארד דולר ישולם באמצעות קופת המזומנים המלאה של סייברארק, והשאר במניות ● בעקבות העסקה האנליסטים צופים זינוק של 20% לפחות במניה

ירידה בשיעור החרדים המועסקים / צילום: יוסי זמיר

נתוני למ"ס מגלים: שיעור התעסוקה של גברים חרדים ממשיך לרדת

שיעור תעסוקת הגברים החרדים על פי נתוני הלמ"ס ירד ב-2.4% ברבעון האחרון ● תעסוקת יהודים שאינם חרדים נשארה יציבה יחסית, כאשר שיעור התעסוקה של גברים עלה ב-0.5%

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

יום העצמאות בחוף בתל אביב השנה. חגגו פחות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ביום העצמאות 2024 הישראלים חגגו פחות, אבל שילמו יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 7% במחזור ענף המזון, בעוד מספר העסקאות נותר דומה

חומרי גלם רבים התייקרו, גם בשיעור דו־ספרתי / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי? גל נוסף של עליות מחירי חומרי הגלם לבנייה

חברת סיני סטור הודיעה על העלאה של 30% במחירי המלט, ושל 12% במוצרי הגבס • טמבור הודיעה על העלאה של 5% במוצרי הצבע והבנייה • הסיבה: התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

איך הופכים 15 אלף שקל למיליון: טיפ הזהב של מנהלת ההשקעות

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

בניינים בסיום בנייה בבאר שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

יותר משלוש שנים: הסטנדרט החדש של הקבלנים למסירת דירות

סעיף מועד המסירה מגיע כבר ל־40 חודשים ואף יותר, בגלל הקשיים הנגרמים מהמחסור בכוח אדם ● בינתיים המדינה לא מצליחה להביא עובדים, ונראה כי לא תסייע לקבלנים להתמודד עם המצב

בנימין נתניהו ויואב גלנט / צילום: חיים צח-לע''מ

בשורה אחת עם רוסיה וסודאן: ההשלכות הכלכליות על ישראל אם יוצאו צווי מעצר בהאג

צווי המעצר האישיים שהתובע בבית הדין הפלילי בהאג מבקש מציבים את ישראל בשורה אחת עם רוסיה וסודאן, ועשויה להיות לכך השפעה על הסחר עם חברות בינלאומיות ● בנוסף, אם הצווים אכן יוצאו, הדבר עלול להשפיע גם על מכירת נשק לישראל ואף על הקשרים האקדמיים הבינלאומיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

עליות קלות בנעילה בוול סטריט; טסלה קפצה ב-7%, צים ירדה ב-5%

הנאסד"ק עלה ב-0.3% ושוב שבר שיא ● מחירי הנפט נסחרו בירידות • ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'יי.פי. מורגן, רמז שפרישתו קרובה, "אבל עדיין יש לי את האנרגיה שתמיד היתה לי" • וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דוברות השר

שלמה קרעי חזר בו: "הוריתי לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP"

כוחות צה"ל חיסלו עשרות מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי ברפיח ● שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה •  צה"ל פעל בג'נין, הכוחות הרסו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בחרמש ● ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • עדכונים בולטים

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

מדד s&p 500 / אילוסטרציה: Shutterstock

מפחדים מהתיקון? המחקרים שבדקו מה קורה כשמשקיעים במדד S&P 500 בשיא

מדד הדגל האמריקאי שבר את שיא כל הזמנים 24 פעמים מתחילת השנה, פי שניים מהממוצע ההיסטורי ● לעתים ראלי חזק כזה יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל הנתונים מ־75 השנים האחרונות מראים שהתיקון לא בהכרח מגיע

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

פסק דין תקדימי בעליון: אישה לא מחויבת לגלות לבן זוגה כי איננו האב הביולוגי

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בן הזוג אינו זכאי לפיצויים, והעליון דחה את ערעורו ● הנימוק המרכזי: "בירור התביעות ללא קשר לתוצאות ההליך עלול להעביר מסר לקטין כי הוא אינו רצוי" ● מומחית בדיני משפחה: "העליון ממשיך לשמור על ניתוק בין תחום דיני המשפחה ותחום הנזיקין"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

מתקפת סייבר נגד פירמת עוה"ד מהגדולות במשק: מה היקף הנזק?

הפירמה הגדולה הותקפה על ידי האקרים ועודכנה על כך על ידי מערך הסייבר ● במשרד אישרו כי הועתק מידע והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● החקירה מתנהלת ובין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב וכיצד בוצעה התקיפה?