גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock
סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

החל מהשבוע יעלו מחיריהם של עשרות מוצרים ומצרכי יסוד של חברות שונות - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים שנעשו בצל המלחמה. בחודשים האחרונים הודיעו לא מעט חברות כמו שטראוס, אסם וויסוצקי על התייקרויות, שחלקן כבר נכנסו לתוקף.

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה
הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה־קולה

כעת מצטרפים גלידות נסטלה, מעדני יחיעם ודיפלומט לחברות שמעלות מחירים, ואילו החברה המרכזית למשקאות, יצרנית קוקה־קולה, הודיעה אתמול (ג') על עליות מחירים במוצרי החלב של טרה ובמוצרי המשקאות הממותקים והמוגזים ומשקאות האלכוהול החל מ־19 במאי.

בניגוד לעבר - הפעם קמעונאיות המזון לא נאבקות עבור הצרכנים ולא נעמדות על הרגליים. ההתייחסות שלהן להעלאות המחירים מתרחשת בעצימות תקשורתית נמוכה ובאנרגיה פחותה מהמאבק המתוקשר שנרשם בסוף 2022, בשיאו של עוד גל התייקרויות, אז הן יצאו נגד הספקיות שהודיעו על העלאות מחירים.

מהלך כזה לא צפוי בגל הנוכחי, כפי שלא נרשם במאי 2023, אז התרחש גל התייקרות נוסף, שכלל את מחלבות תנובה, טרה וגד, יצרניות מזון כמו שטראוס ואסם, חברות משקאות ביניהן יפאורה וטמפו ויבואניות ביניהן שסטוביץ ודיפלומט.

"בעיה עולמית"

"להערכתי, המאבקים קורים מאחורי הקלעים, ולא בצורה פומבית", מסביר קינן ממן, המשנה למנכ"ל קמעונאית המזון קשת טעמים. "יש מוצרים שאי־אפשר להשאיר את המדף בלעדיהם, אבל מאחורי הקלעים אנחנו מנסים למתן את עליות המחירים גם מול הספקים הגדולים, כי הגל האחרון היה לא נורמלי.

"במקרה שלנו זה יותר קל, מכיוון שיש לנו חלופות למותגים המובילים במרבית הדברים. במקומות שבהם אין תחליפים טובים, אנחנו עושים את המלחמה כדי לצמצם את עליות המחירים, גם במחיר של לצמצם חלק מהמוצרים מהמדף.

"אי־אפשר להאשים באמת את היבואנים בהעלאת מחירים. קיימת בעיה עולמית, ואי־אפשר להגיד ליבואן 'תפסיד כסף כי יוקר המחיה בישראל מטורף'. זה התפקיד של הממשלה לטפל בנושא. אם המדינה לא מתערבת ומכניסה את היד לכיס כדי לעזור לכל שרשרת האספקה - אין מנוס מלייקר. אבל את המדינה זה פחות מעניין כיום, בגלל המלחמה".

מול מי הרשתות מנסות לפעול, ומול מי לא? "דיפלומט זה לא ספק שאפשר להילחם בו, אבל קיימות קטגוריות שבהן אנחנו לא מאשרים את מלוא ההעלאה, ולאחר משא־ומתן מגיעים להסכמות", מספר ממן. "במוצרים אחרים אנחנו סופגים את העלאת המחיר במקום להעביר את ההתייקרות ללקוח, אבל לא תמיד זה בשליטתנו.

"במצב הנוכחי, כשהמדינה מדברת על סניפים שחייבים להישאר פתוחים לשעת חירום, הראש שלנו בזה שתהיה בכלל סחורה על המדפים, ויש פחות כוח למריבות. הדאגה הראשונה היא שיהיה קודם כל מה למכור בכלל. זה לא היה קיים לפני שנה". 

"האשמה היא גם על הצרכנים" 

בכירה נוספת בענף מחזקת את דבריו: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו. לא יודעים מה יתפתח עם המלחמה, הכול מתייקר, ואנשים מפחדים כרגע. אף אחד לא יעשה עכשיו דברים פומפוזיים, ואף אחד לא ייצא נגד ספקים".

לדבריה, לרשתות המזון אין סיבה לקחת כעת סיכונים במחאות ציבוריות. "למה שמישהו יילחם אם ראו לפני שנה את הצרכנים הולכים לרשתות שבהן הסכימו להעלאות המחירים של הספקים? כשהמלחמה ברקע, הדולר והשקל יורדים, וכולם רוצים להביא כמה שיותר רווחיות - אף אחד לא יעשה מלחמה צרכנית. זה הזמן להיות שמרנים.

"בסופו של דבר, האשמה היא גם על הצרכנים, שמחפשים מותגים וימשיכו לקנות אותם גם אם המחיר יעלה ב־10 שקלים - והספקים יודעים את זה. במחאה החברתית של 2011 אנשים באמת לא קנו את הקוטג'. האחווה הזו לא קיימת יותר.

"הרשתות מנהלות משא־ומתן כל הזמן מאחורי הקלעים, זה פשוט לא מגיע לתקשורת. כשזה מגיע לשם, אף אחד לא רוצה להראות שהוא מתקפל. בסוף, אלה משחקים של מי ימצמץ ראשון, ומי שמפסיד זה הצרכן".

עוד כתבות

בית המשפט העליון / צילום: Shutterstock, Seth Aronstam

פסק דין תקדימי בעליון: אישה לא מחויבת לגלות לבן זוגה כי איננו האב הביולוגי

ביהמ"ש המחוזי קבע כי בן הזוג אינו זכאי לפיצויים, והעליון דחה את ערעורו ● הנימוק המרכזי: "בירור התביעות ללא קשר לתוצאות ההליך עלול להעביר מסר לקטין כי הוא אינו רצוי" ● מומחית בדיני משפחה: "העליון ממשיך לשמור על ניתוק בין תחום דיני המשפחה ותחום הנזיקין"

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

יהודה ושומרון / צילום: Shutterstock, dominika zara

מסתערבים פתחו באש במבצע בג'נין: עשרות מחבלים נפגעו

שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה • ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • שני כטב"מים יורטו בלילה באזור אילת - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות • פיקוד המרכז של צבא ארה"ב: יותר מ-569 טון של סיוע הומניטרי נמסרו דרך המזח הזמני בעזה  • עדכונים בולטים

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 ● החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים / צילום: ענבל מרמרי

המנהלת שמשוכנעת שהאינפלציה טובה לשוק המניות, וטיפ הזהב שלה למשקיעים

העצה המרכזית של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים היא לא לעשות יותר מדי שינויים בתיק: "משקיע מצליח הוא כזה שיושב על מניה לאורך שנים" ● למה האינפלציה והריבית לדעתה דווקא תומכות בהמשך עליות בשווקים, ומה הסיכוי למשבר חוב

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

משרד עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן הותקף ע"י האקרים

משרד עורכי הדין הודיע כי נמצאה "חדירה מוגבלת לאחד משרתי המשרד, במסגרתה הועתקו פריטי מידע", והדגיש כי לא הייתה פגיעה בעבודתו השוטפת ● המידע בדבר פריצת הסייבר נמסר לגולדפרב גרוס זליגמן ע"י מערך הסייבר הלאומי

ציוד צבאי שהגיע לצה''ל אחרי ה-7 באוקטובר / צילום: דוברות משרד הביטחון

מבקר המדינה: הבטחת האיכות למוצרים שרוכש צה"ל לוקה בחסר

לפי הביקורת, שבוצעה באוגוסט 2022-יולי 2023, יחידת הניסויים בצה"ל לא נדרשת לעדכן על כישלונות בבחינות ציוד, לא מחייבת את הספקים על בדיקות חוזרות ומפקד מרכז השיקום והאחזקה לא מעודכן לעומק בכישלונות בבחינות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג / צילום: Shutterstock

צ'כיה תעמוד לצד ישראל, ומה תעשה גרמניה? בית הדין בהאג עשוי לפלג את אירופה

מדינות שונות באירופה הציגו עמדות חלוקות בנוגע לתמיכה בהחלטת בית הדין הפלילי בהאג להוציא צווי מעצר לנתניהו ולגלנט ● בישראל מקווים כי מדינות פרו-ישראליות באירופה יסרבו לאכוף צווים של בית הדין, אם יוצאו ● עם זאת, מומחים אומרים לגלובס: "קשה לדמיין התעלמות מוחלטת מצווי המעצר"

בניין משרד הביטחון בתל אביב / צילום: Shutterstock

מבקר המדינה: הממשלה לא מצליחה לפקח על הרכש של מערכת הביטחון

צה"ל אינו שקוף מספיק בנוגע להוצאות ארוכות הטווח שלו, והשימוש שלו ב"הרשאה להתחייב" אינה תואמת את היעדים שהוא מצהיר עליהם, כך על פי דוח מבקר המדינה ● על האוצר: "אינו מקיים תהליך סדור ושיטתי של איסוף נתונים ומידע על תקציב משרד הביטחון"

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

שי ג'ינפינג, נשיא סין, ומוחמד שיאע, ראש ממשלת עיראק / צילום: Reuters, משרד ממשלת עיראק

בעזרת הנפט: בייג'ינג מהדקת את אחיזתה בעיראק על חשבון וושינגטון

עשר חברות סיניות זכו לאחרונה במיזמי חיפוש גז ונפט בעיראק, לעומת אפס חברות אמריקאיות, שבעבר דווקא זכו בחוזים ● הסיבות: אינטרסים של עיראק מול בייג'ינג ועיונות מושרשת לארה"ב

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

יום העצמאות בחוף בתל אביב השנה. חגגו פחות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

ביום העצמאות 2024 הישראלים חגגו פחות, אבל שילמו יותר

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה של 7% במחזור ענף המזון, בעוד מספר העסקאות נותר דומה