גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

המלחמה המתמשכת בין ישראל לחמאס והמציאות המורכבת בגבול הצפון מעמידה את הכלכלה הישראלית בפני אי־ודאות ניכרת, שבאה לידי ביטוי בשורה של מדדים בולטים. כך לדוגמה, העימות החזיתי עם איראן תרם להיחלשות השקל מול המטבעות הזרים והביא את פרמיית הסיכון על האג"ח הממשלתיות (CDS) לשיא של יותר מעשור. לעומת זאת, במהלך החג, כשהתגברו הדיבורים על עסקת חטופים והפסקת אש בין ישראל לחמאס, השקל התחזק בחדות, וגם הבורסה המקומית שחזרה מחופשה קיבלה רוח גבית מהדיווחים ונפתחה בעליות.

בלעדי | שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל 
השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות 

בעזרת שלושה כלכלנים בכירים, ניסינו לשרטט מה יקרה לכלכלה בכל אחד מהתרחישים הבאים: חתימה על הסכם להפסקת אש ועסקת חילופי שבויים, הסלמה נוספת שכוללת פעולה צבאית ישראלית נרחבת ברצועת עזה והמשך המצב הקיים, ללא הסלמה משמעותית אך גם ללא הסכם להפסקת אש.

1 עסקה עשויה להקפיץ את השקל

אחד הברומטרים העיקריים והמיידים לסנטימנט כלפי הכלכלה המקומית הוא שער הדולר-שקל. למרות הייסוף החד יחסית של השקל בימים האחרונים בצל הדיבורים על הפסקת אש, שער הדולר עדיין מגלם פרמיית סיכון גבוהה יחסית. מתחילת השנה, חל פיחות של יותר מ־4% במטבע הישראלי.

לשם השוואה, השקל היה אחד המטבעות החזקים בעולם לפני 2023, שבמהלכה סבל מפיחות עוד טרם המלחמה כתוצאה מהרפורמה במערכת המשפט והתגובה החריפה לה.

על פי הערכות שונות, פרמיית הסיכון שמגלם השקל עומדת על כ־30 אגורות. עדות לכך ניתן לראות בתחזית שפרסמו לפני מספר ימים כלכלני בנק אוף אמריקה. הם צופים כי המטבע המקומי יתחזק בהדרגה ברבעונים הקרובים, ושערו אף יגיע ל־3.5 שקלים לדולר אחד בתחילת השנה הבאה. בבנק מסייגים זאת בהתאם להתפתחות חוסר הוודאות השוררת בישראל. נכון להיום, שער הדולר עומד על כ־3.75.

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסביר כי "עד לסוף השבוע האחרון השווקים לא תמחרו בשיעור גבוה מצב בו תחל הפסקת אש ותירקם עסקת חטופים בין ישראל לחמאס, וכך השקל המשיך להיחלש אל מול סל המטבעות ופרמיית הסיכון של ישראל עלתה". שפריר מציין כי הגורם העיקרי שהעיב על ביצועי השווקים בישראל לאחרונה היה ההסלמה אל מול איראן, שגרמה לחשש גלובלי מהסלמה איזורית. בשבועיים האחרונים חלה התמתנות קלה לאחר שהשווקים הבינו כי לא תהיה התלקחות מחודשת מול איראן, אך בה בעת עדיין לא ציפו לעסקה.

"הסכם לשחרור חטופים יכול להחזיר לשולחן את התקדמות הנורמליזציה עם סעודיה בעקבות מסעות שר החוץ האמריקאי בלינקן במזרח התיכון. בהתאם, זה יביא לירידה בפרמיית הסיכון של ישראל ולהתחזקות השקל", מדגיש שפריר.

מנגד, לדברי שפריר, התפוצצות המגעים לעסקה יכולה להביא לחזרה של הפיחות בשקל כפי שראינו עד כה. כמו כן גם פרמיית הסיכון תעלה. השאלה הגדולה היא עד כמה? שפריר מסביר שמגמות אלו לא יהיו חזקות מדי לאור העובדה שהשקל ופרמיית הסיכון נמצאים ברמה גבוהה גם כך. בנוסף, הוא מבהיר כי קשה להעריך זאת משום ש"ההשפעה של הכניסה לרפיח תלוייה במה תהיינה הכותרות בעולם, ובפעילות עצמה".

יוני פנינג, אסטרט ראשי בבנק מזרחי טפחות, מסביר כי שוק המט"ח העולמי מבטא לחץ גדול מאוד מתחילת החודש, וכי לא מדובר במגמה מקומית בלבד. "זה היה משהו רוחבי בכל העולם. ראינו זאת גם בפרמיית הסיכון בשוק הנפט ובהתחזקות הדולר מול סל המטבעות, בשל המתיחות העולמית. החשש מעימות של ישראל עם איראן היה מאוד גבוה", אומר פנינג. להערכתו, במידה ותהיה עסקה בין ישראל לחמאס, הדבר יתמוך בהתחזקות משמעותית של השקל. הוא מעריך כי שער של 3.65 הוא בהחלט אופציה במידה ונראה עסקה נרקמת.

2 העצבנות בבורסה לא תיעלם כל כך מהר

הבורסה המקומית מציגה בשנה הנוכחית ובשנה שעברה ביצועי חסר בהשוואה לבורסות המובילות. לשם השוואה, מתחילת השנה עלה מדד הדגל בבורסה של תל אביב (ת"א 35) בכ־3%, בעוד שמקבילו האמריקאי, ה־S&P 500, מציג תשואה כמעט כפולה. איך תשפיע הפסקת אש על הבורסה?

יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, אומר כי "עוצמת הזינוק היא פונקציה של ההסכם ואיך הוא ייראה. האם הוא פרמננטי ובר קיימא". לדבריו, תרחיש החזרת החטופים והפסקת אש לזמן ארוך יביא להבנות ולרגיעה גם בצפון. "הפסקת אש בדרום תמנע את ההכרח מכניסה ללבנון ופתיחת חזית נוספת. אם השווקים יבינו זאת, התרחיש הזה יהיה חיובי". כץ מוסיף כי העלייה בשווקים תהיה רוחבית ותתרחש בשוק המניות יחד עם ייסוף השקל וירידה בפרמיית הסיכון של ישראל בעולם.

לדברי כץ, המניות בישראל "חטפו" פעמיים. "התסיסה החברתית והרפורמה המשפטית בראשית 2023 גרמה לאופק שלילי בשווקים ולתחזיות שליליות של חברות הדירוג, זאת עוד לפני המלחמה. על זה נוספה המתיחות הגיאו-פוליטית מאוקטובר האחרון. לא נראה לי שנשלים את הפער כי הוא נובע מעוד גורמים שלא בהכרח ייעלמו".

שפריר מבנק הפועלים לעומת זאת מעריך כי לא נראה תנודה חדה לכאן או לכאן. לדבריו, "הבורסה תהיה מושפעת מהאירועים הגיאו-פוליטיים, שכן היא נוטה להיות רגישה אליהם. עם זאת, שוק המניות בישראל מצוי בחסר מאז תחילת 2023, כך שלא בטוח שנראה השפעה חזקה בשווקים לאור העצבנות שכבר שוררת כעת".

גם פנינג ממזרחי טפחות לא צופה זינוק קרוב של הבורסה. "לרוב הבורסה הולכת ביחד עם שוק המט"ח. אך פרמיית הסיכון עדיין גבוהה, ולכן המשקיעים לא ירוצו בחזרה לבורסה בתל אביב".

 

3 הסלמה תעמיק את הגירעון התקציבי

לפי הערכות האוצר ובנק ישראל, הגירעון התקציבי בסוף השנה צפוי לעמוד על 6.6%. עם זאת, בשוק ישנן תחזיות פסימיות בהרבה, שמעריכות אפילו גירעון של 8% במצב הנוכחי. הסלמה חריפה במצב הביטחוני, כמו למשל מלחמה מלאה בצפון, אומרים בגופים הבינלאומיים ובנק ישראל כאחד, תטרוף את הקלפים.

"קיבלנו חבילת סיוע נרחבת מארה"ב (26.4 מיליארד דולר) וזה צפוי לעזור לפעילות הפיסקלית של ישראל", אומר שפריר ומדגיש כי מדובר בסיוע חשוב. למרות זאת, "הסלמה משמעותית יכול להגדיל את פרמיית הסיכון של ישראל בעולם ואת הגירעון התקציבי".

כץ, שבעבר הרחוק עבד באגף התקציבים באוצר, מסביר כי הגירעון מושפע משלושה נעלמים. הראשון שבהם הוא הסיוע האמריקאי, שבושש לבוא ונתקע במסדרונות גבעת הקפיטול, אך התבשרנו לאחרונה שאושר ע"י הקונגרס.

"הנעלם השני הוא פתיחת החזית בצפון והסלמה, אירוע כזה לא מתומחר בהוצאות התקציב ויכול להביא לכך שהוצאות הממשלה יעלו בחדות", אומר כץ. מנגד, להערכתו "הפסקת אש תביא להסרת האיום הזה, ומדובר כמובן במהלך חיובי לגירעון". הנדבך הנוסף הוא הפוטנציאל לריבאונד כלכלי משמעותי לאחר המלחמה. כץ מתאר כי עד כה הפעילות הכלכלית של המשק הישראלי הייתה חיובית, והתחזקות נוספת יכולה להביא לכך שהכנסות המדינה יגדלו ויצמצמו את הגירעון מצד ההכנסות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

נתב''ג / צילום: יוסי זמיר

הרחבת תחנת הרכבת בנתב"ג נעצרה כדי לא לפגוע בחניות העובדים

רשות שדות התעופה עצרה את העבודות להרחבת התחנה בנתב"ג בטענה לפגיעה בנגישות לטרמינל מהחניונים ● גורמים המעורים בפרטים טוענים שהסיבה נוגעת לצמצום חניות העובדים במהלך הפרויקט ● בענף חוששים מהיווצרות צוואר בקבוק בתפעול רשת הרכבות

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: סיוון פרג'

צים חזרה להרוויח, אך האנליסטים ציפו ליותר; המניה צוללת בטרום מסחר

התוצאות משופרות לעומת הרבעון המקביל, בו היא הפסידה ● החברה העלתה את התחזית השנתית שלה לרווח לפני הפחתות של של 1.15-1.55 מיליארד דולר ● על רקע החזרה לרווח חוזרת החברה גם לחלק דיבידנד

המטבעות הדיגיטליים זינקו בעקבות ציוץ / אילוסטרציה: shutterstock

20% בתוך 24 שעות: מה עומד מאחורי הזינוק של מטבעות הקריפטו?

שני אנליסטים בבלומברג העריכו שברשות לניירות ערך האמריקאית קרן סל מבוססת את'ריום תאושר השבוע, זאת בניגוד להערכות הקודמות ● בתגובה, המטבע קפץ בשיעור דו-ספרתי ומשך מעלה את יתר המטבעות ● עד כמה מדובר במהלך משמעותי מבחינת שוק הקריפטו, ולמה יש התנגדות לאישור הקרן? גלובס עושה סדר

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

וולט מייבאת לישראל את פיצ׳ר ההזמנה הכפולה

פיצ'ר ההזמנה הכפולה ממסעדות (Double Order) מושק כעת בישראל ● הפיצ'ר החדש מהווה חלק משורה של פיצ'רים טכנולוגיים שמציגה החברה, והוא מאפשר הזמנה משני בתי עסק במקביל ללא תוספת דמי משלוח ● בשלב זה מתקיים פיילוט באזור המרכז, ובמהלך הקיץ צפויה התרחבות לכלל הארץ

ישראל בפער קריטי בהטמעת הבינה המלאכותית / אילוסטרציה: Shutterstock

מחקר חדש: ההשקעה בסטארט-אפ של AI בישראל נמוכה משמעותית ביחס לעולם

על פי המחקר, הדירוג של ישראל ירד במהלך השנים והיא ממוקמת במדד זה במקום השביעי בעולם, כאשר ב-2020 דורגה במקום החמישי ● עם זאת, הנתונים מציגים כי כחצי מההשקעות וסבבי הגיוס בשנת 2023 היו בתחום הבינה המלאכותית היוצרת

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מזהיר: "שיעור האשראי בפיגור דומה לתקופת הקורונה, חשש לעלייה בסיכון"

בנק ישראל מתייחס להשפעות סביבת הריבית והמלחמה על תיק האשראי של הבנקים, ומספק אזהרה לקראת העתיד ● וגם: סקר בנק ישראל בקרב צמרת מערכת הבנקאות וחברות כרטיסי אשראי מגלה כי האיום הפוליטי " זכה" למקום השני בקרב הסיכונים המטרידים ● הסייבר דורג שוב במקום הראשון ● על מניות הבנקים אמרו בבנק ישראל: "ציבור המשקיעים מאמין כי הבנקים חשופים יותר למגמות המאקרו כלכליות מאשר שאר המשק"

ניסים זוארץ / צילום: טל גבעוני

נשיא חדש לבורסה ליהלומים: ניסים זוארץ

ניסים זוארץ, הבעלים של DN יהלומים, נבחר לנשיאות הבורסה ליהלומים ● לאחר הבחירות אמר זוארץ: "כבר 28 שנה שאני מקדיש את חיי לענף היהלומים היקר שלנו ואני מתחייב להמשיך ולפעול למענו"

מרפסות בבניין בתל אביב. העישון ייאסר? / צילום: שלומי יוסף

למה לא אוסרים על עישון במרפסת? הצו של בג"ץ שמחייב את המדינה לספק תשובות

בג"ץ הוציא היום צו על-תנאי המורה למדינה להסביר מדוע היא אינה פועלת למנוע מפגע של חדירת עשן סיגריות מדירת מגורים אחת לשנייה ● בדיון שהתקיים אתמול בנושא עמדו השופטים על הקושי להתערב לאדם במעשיו בתוך מרחב ביתו

תחנת דלק של פז. בעיגול: זוהר לוי / צילומים: תמר מצפי, יח''צ

מסמר נוסף בארון שלטון המנהלים? מה צפוי לפז בעידן הבעלות של זוהר לוי

בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט הפך השבוע לבעל המניות הגדול ברשת תחנות הדלק כשהגדיל את החזקותיו ל־16% וכבר מונה לדירקטור ● האם אנחנו בדרך לשידור חוזר של נוסח האחים אמיר?

האנגר של התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

מבקר המדינה: אירועי מעילות והונאות בתע"א לא שינו את סדרי העדיפויות של החברה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדק בין החודשים ינואר-יולי 2023 את פעילות התעשייה האווירית, מערך ניהול הסיכונים בחברה, ובעיקר ניהול סיכוני מעילות והונאות, לקוי ● מהדוח עולה כי מינואר 2019 ועד יוני 2023 אירעו בתע"א שלל אירועי מעילות והונאות, ובהם מקרים של דיווח שעות כוזב, גניבה וזיוף החזרי הוצאות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

שר התקשורת שלמה קרעי / צילום: דוברות השר

שלמה קרעי חזר בו: "הוריתי לבטל את הפעולה ולהשיב את הציוד לסוכנות AP"

כוחות צה"ל חיסלו עשרות מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי ברפיח ● שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה •  צה"ל פעל בג'נין, הכוחות הרסו את בית המחבל שביצע פיגוע ירי בחרמש ● ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • עדכונים בולטים

ניר צוק, מייסד פאלו אלטו / צילום: טל גבעוני

פאלו אלטו נטוורקס בעוד תחזית נמוכה - המניה צנחה במסחר המאוחר

החברה פרסמה תחזיות לקצב צמיחה שנתי בהכנסות ברבעון הבא שעשוי לנוע בטווח שבין 10%-11% - נמוך מהקצב אליו הורגלו המשקיעים בשנים האחרונות ● עבור הרבעון השני של השנה הציגה פאלו אלטו תוצאות לא רעות: ההכנסות ברבעון עמדו על 2 מיליארד דולר, צמיחה של 15% משנה לשנה

שואיצ'ירו אירימאג'ירי. האיש שהציל את אנבידיה / איור: גיל ג'יבלי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בן 84 הציל את החברה שמלהיבה את וול סטריט. כך הוא עשה זאת

בראשית דרכה, אנבידיה התקשתה לשרוד ומוצריה נידונו לכישלון ● אלא שאז פנה המנכ"ל לאיש העסקים היפני שואיצ'ירו אירימאג'ירי, כדי לסייע לחברה הצעירה ● כך, באמצעות סיוע של 5 מיליון דולר בלבד, היא צמחה לשווי של כ־2 טריליון דולר והפכה לאחת המצליחות בעולם

דודי אמסלם, הליכוד / צילום: יוסי זמיר

המספרים החשובים מאחורי תוצאות המכרז להפרטת הדואר

הממשלה התגאתה בהשלמת הפרטת דואר ישראל. הנה כמה מהנתונים מאחוריה ● המשרוקית של גלובס

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

השורטיסט שמפיל את מניית האיפור הישראלית בוול סטריט

חברת המחקר, Ningi Research, טוענת כי אודיטי טק "הטעתה את המשקיעים בכל אספקט קריטי של עסקיה" ● עוד נטען כי החברה המנוהלת על ידי אורן הולצמן הסתירה חנויות פיזיות של איל מקיאג' בישראל בזמן שהציגה את עצמה כשחקנית דיגיטלית