גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar
נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

רוב חברות התעופה הבינלאומיות כבר הספיקו לחדש את פעילותן בישראל, אך דווקא החברות שמפעילות בשגרה טיסות ליעדים רחוקים - עדיין מהססות לשוב ולפעול בארץ.

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על הארכה נוספת של השהיית הטיסות היומיות שהפעילה לניו יורק. ההשהיה, שהייתה אמורה להיגמר ב-2 במאי, תחול לפי שעה עד 9 במאי. ויונייטד לא לבד: חברת הלואו קוסט איזי ג'ט השהתה את פעילותה בישראל עד סוף אוקטובר, אייר קנדה החליטה על ביטול הטיסות לישראל עד תחילת יולי, חברת התעופה ההודית אייר אינדיה הסירה את הטיסות לישראל ממערכת ההזמנות שלה עד אמצע מאי, ווויזאייר תבטל חלק ניכר מטיסותיה לישראל, לאחר שחזרה לפעילות בארץ רק לפני חודשיים.

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו
חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל
המחירים והרווחים: באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים. ואז הכול התהפך ובגדול
התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"

השהיית הפעילות של יונייטד, אייר קנדה ואייר אינדיה משפיעה באופן מוגבל, כך נדמה, מכיוון שכאמור רוב חברות התעופה כבר חידשו פעילות בישראל. אולם הדבר משפיע משמעותית על האפשרות של ישראלים לטוס ישירות ליעדים רחוקים, היות שהחברות הללו מפעילות בשגרה טיסות לטורונטו, ניו דלהי, וניו יורק.

נכון להיום, נוסעים המעוניינים לטוס ישירות ליעדים בצפון אמריקה יוכלו לטוס עם אל על בלבד, ונוסעים המעוניינים לטוס להודו ייאלצו לטוס עם קונקשן אחד במקרה הטוב. בנוגע ליעדים רחוקים נוספים, האפשרויות מצומצמות למדי.

לדברי יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, "ניתן לטוס ישירות ליעדים רחוקים בעיקר עם חברות התעופה הישראליות. היוצאת מן הכלל היא האינאן איירליינס, שמפעילה טיסות ישירות מסין לתל אביב".

לפני המלחמה, מזכיר פישר, ניתן היה לטוס ליעדים רחוקים עם מגוון חברות. טיסות למזרח התאפשרו בעיקר עם קתאי פסיפיק, קוריאן איירליינס ואייר אינדיה - שהפעילה טיסות גם תוך כדי המלחמה ותחזור בקרוב. לגבי אייר קנדה ויונייטד, פישר מציין כי על אף שהן נותנות אלטרנטיבה בצפון אמריקה, אל על היא עדיין סוג של מונופול על טיסות ישירות באזור: "גם כשיונייטד פועלת, תדירות הטיסות שלה נמוכה בהרבה. תאילנד לעומת זאת הייתה ונותרה קו בלעדי לאל על".

 

מה קורה ביעדים האקזוטיים?

לקראת עונת השיא המתקרבת בענף התיירות, חלה עלייה בביקוש לטיסות ישירות ליעדים אקזוטיים, חלקם מוגדרים כיעדים רחוקים, וחלקם כיעדים בטווח בינוני. טלי יטיב, מנכ"לית ובעלי ספיריט הפקות עולם, מעריכה כי על אף הביקוש הגובר, הסיכוי שחברות בינלאומיות נוספות יפעילו טיסות ישירות לא גדל. "החברות שמפעילות טיסות ישירות לסרי לנקה, זנזיבר וטנזניה הן ארקיע ואל על. לסיישל ולמאוריציוס יש את אייר סיישל. לעומת זאת, לקאריביים אנשים ימשיכו לנסוע דרך אירופה וארה"ב", היא אומרת.

"עד שהתמונה הפוליטית לא תתבהר, לא ייקחו סיכונים לפתוח יעדים רחוקים חדשים. חברות מעדיפות להישאר עם מה שהקהל כבר מכיר. חוץ מאייר סיישל, שאין לה הרבה מטוסים, אני לא רואה פוטנציאל להגברת טיסות ישירות לישראל וממנה", מעריכה יטיב, ומזכירה גם שלא כל חברה גם עומדת בסטנדרטים של דרישות הביטחון בישראל. "אייר קניה רצתה להתחיל פעילות בישראל, ולא אישרו אותה. חברות אפריקאיות לרוב לא יכולות", היא אומרת.

האם יחזרו הטיסות הישירות?

חברות רבות הפעילו טיסות ישירות ליעדים רחוקים בעבר, אך מאז שפרצה המלחמה הן מתמודדות עם אתגרים שמעודדים אותן להשהות פעילות בישראל. לדברי פישר, אחד החסמים המשמעותיים ביותר בהחזרת חברות התעופה הוא ההכרזה של ישראל על עצמה כמדינה במצב מלחמה. "זה שם חברות בינלאומיות בבעיה מאוד קשה לטוס לכאן. כשמדובר בטיסות ארוכות, צוותי אוויר צריכים להישאר בארץ, והם לא רוצים. גם הביטוח על המטוסים שנשארים על הקרקע לאורך זמן בעלות גבוהה מאוד. לכן, חברות תעופה שמפעילות טיסות ארוכות נאלצות לבטל את הקווים הישירים".

כפי שמסבירה יטיב, למרות הסברה הרווחת שחברות תעופה מבטלות טיסות לישראל ממניעים אנטי-ישראליים, "אף חברה לא עושה לנו טובה, הכול זה עניין כלכלי. ברגע שהתפעול מתחיל להיות מסובך, והביטוח לא מכסה שהות בארץ - הם דוחים את החזרה".

חברות התעופה המקומיות נהנות מהמצב

בינתיים, חברות התעופה הישראליות מנצלות את המצב. אל על פרסמה בסוף פברואר את התוצאות הכספיות שלה לשנת 2023, מהן עלה עד כמה היא הצליחה, בזמן מלחמה, לשפר את הרווחיות שלה ברבעון האחרון של השנה. בסיכום השנה שחלפה, הכנסות אל על צמחו ב-26% לרמת שיא של 2.5 מיליארד דולר, על רקע הביקושים הגבוהים לטיסות ועל רקע מחסור בגורמי יצור בתחום התעופה (מטוסים). כתוצאה מכך הרווח הנקי עלה בשנה שעברה ב-3.5% ל-112.6 מיליון דולר, אך לחברה עדיין יש גירעון בהון העצמי בהיקף של מעל ל-180 מיליון דולר. מניית אל על  עלתה בכ-35% מתחילת השנה, כאשר שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-2 מיליארד שקל.

על רקע עליית מחירי הטיסות בחברה, שנותרה כאמור לבדה בלא מעט קווים פעילים, רשות התחרות פתחה לפני כחודש בבדיקה מינהלית מול אל על, אם כי לא כזו שבמסגרתה מפעילה הרשות את הסמכויות הפליליות שלה. ברשות גם אישרו כי הם שלחו מכתב לאל על בנושא כבר בתחילת המלחמה, אולם לא נראה שזה עצר את המגמה במחירי הטיסות.

באל על עצמה טוענים כי פעלו לאורך כל המלחמה באופן אקטיבי להורדת מחירי הטיסות. בעוד שבאופן רגיל תמחור הטיסות פועל בהתאם למערכות אוטומטיות מונחות בינה מלאכותית, נטען כי בשל המלחמה התערבה החברה במערכות באופן אקטיבי על-מנת להפחית את מחירי הטיסות ולמנוע מהם להאמיר חרף הביקוש הגבוה.

אל על אינה המרוויחה הבלעדית מהמצב. פרט אליה, גם ארקיע למשל מפעילה טיסה ישירה לקולומבו, בירת סרי לנקה.

לדברי פישר, "חברות בינלאומיות שרוצות להחזיר קו לישראל מבינות שזה שווה-ערך להחזרת טיסה לכיוון אחד. מכיוון שאין תיירים שרוצים להגיע לישראל, אין סיבה להפעיל קווים בתפוסה חלקית, והחברה עלולה להפסיד כסף. חברות התעופה הישראליות בנויות בעיקר על נוסעים ישראליים, בעוד שהחברות הבינלאומיות בנויות גם על תנועה של תיירות נכנסת".

עוד כתבות

ד''ר דורון בסר, מנכ''ל אנויז'ן מדיקל / צילום: אנויז'ן מדיקל

מסיימת את דרכה בבורסה: אנויז'ן מדיקל תימכר ב-1.5 מיליון דולר בלבד

ביהמ"ש אישר לאלפא קפיטל של מרטין לרכוש את הפעילות והקניין הרוחני של החברה, אך השלד הבורסאי יימכר בנפרד בהמשך ● המסחר במניית אנויז'ן מושעה מחודש מרץ, והחברה נסחרת לפי שווי של 2.3 מיליון שקל

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, nyker

מגמה מעורבת באסיה; קבוצת עליבאבא מזנקת ב-6.8%

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנזן ושנחאי עולים שניהם ב-0.3%, ומדד האנג סנג מטפס ב-0.6% ● החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים ללא שינוי ממשי נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעליות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

שורת אזעקות בגליל המערבי: מספר כלי טיס חצו משטח לבנון - דיווח על נפילה במרחב געתון

בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • דובר צה"ל: שניים מהחטופים התאילנדים נרצחו וגופותיהם מוחזקות בעזה • עדכונים בולטים

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם