גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

ד"ר אפרת שפר / צילום: שלמה שהם
ד"ר אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

 

עם פרוץ המלחמה הגיעו לחיפה כ־6,000 מפונים מהצפון - קריית שמונה, שלומי וקיבוץ דן - ומהעוטף, אשר שוכנו במלונות השונים בעיר. בחלוף הזמן רבים מהם עזבו ועברו לדירות שכורות או ליישובים אחרים, אך כ־2,500 מפונים נותרו במלונות, ועדיין לא ידוע מתי יוכלו לשוב לביתם.

ישראל מתגייסת | גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית
ישראל מתגייסת | כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים
ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

"המפונים האלה נמצאים במצב נפשי לא פשוט, קיים קושי תפקודי, והיה גם קושי בהשתלבות במערכת החינוך", מסבירה ד"ר אפרת שפר, לשעבר נשיאת פיליפס ישראל ומי שמובילה כיום עבורם תוכנית לרצף תעסוקתי.

"קצת כמו בקורונה, רבים קמים בבוקר ולא מתלבשים או לא יוצאים מהמלון, מאוד מתכנסים בעצמם עד לרמה של חוסר תפקוד, וזה פוגע בתא המשפחתי, ביכולת הכלכלית וביכולת השיקומית. אם רוצים שהם יחזרו מעולם התמיכה והקצבאות, חייבים לעזור להם".

"חצי משרה ל־4 חודשים"

התוכנית נולדה על ידי מה ששפר מגדירה כ"קבוצה של אנשים מרשת מעוז" שבה היא חברה בעצמה, והפכה לשיתוף־פעולה בין החברה הכלכלית לחיפה, העירייה, ארגון בעצמי ושותפות חיפה־בוסטון, שגייסה תרומה של כמיליון שקל עבור הפרויקט. הרעיון מאחורי התוכנית הוא למצוא פתרונות לשמירה על רצף תעסוקתי עבור כ־75 מפונים בשלב הראשון, ולהגדיל אותו בהמשך.

"החלטנו לדבר עם מעסיקים בחיפה, להבין מה הצרכים, ולהציע חצאי משרה לשלושה־ארבעה חודשים", מסבירה שפר. "היינו אופטימיים שהמלחמה תיגמר בפרק הזמן הזה, וגם מבחינה משפטית, החברות לא רוצות להיות בהכרח מעסיקות עם יחסי עובד־מעביד, ומעדיפות לתחום את המהלך בזמן".

"לחזור למגע עם בני אדם"

הקושי העיקרי היה לשכנע את המפונים שלא יאבדו זכאות לקצבאות, ולהגדיל אצלם את המוטיבציה להשתתף בתוכנית. "המטרה היא לא שיעבדו, אלא שיעלו על מסלול שיקום, ולכן הם צריכים תמיכה וחוסן", אומרת שפר. "כך רתמנו את ארגון 'בעצמי', שמתמחה בנושא ותופר לכל מפונה את ה'חליפה' שלו. רצינו לאפשר להם לצאת מהשגרה הלא קיימת, לחזור למגע עם בני אדם, ולהיות בקהילה של מקום עבודה. לחזור לנורמליות.

"בניית מודל ההעסקה הייתה מאתגרת, ולכן כינסנו פורום של עורכי דין, ויצרנו מודל שנקרא תקופת התנסות, מעין סטאז', כך שהמעסיקים לא משלמים משכורת - אלא הכסף מגיע מתרומה. עשינו חישוב של 5,000 שקל למשתתף, ושותפות חיפה־בוסטון גייסה את הכסף". בין החברות הראשונות שלקחו חלק בפרויקט נמנית פיליפס, שהציעה מספר משרות בתחומים שונים.

המטרה היא שעוד רשויות יאמצו את התוכנית?
"בהחלט כן. זה פיילוט, ואם הוא יעבוד נכון וטוב, נרצה לעניין את הממשלה, משרד העבודה והביטוח לאומי, כדי שהקצבאות לא ייפגעו. מה ייחשב הצלחה? אם 90%-80% יסיימו את התוכנית, נדע שהם יצאו מהשיתוק שהסיטואציה הכניסה אותם אליו".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

קניוני עופר וקבוצת האחים

לרגל יום העצמאות ה-76, קניוני עופר וקבוצת "האחים" יוצאים במבצע גיוס כספים לטובת מרכזי חוסן לקהילת יישובי העוטף. ב-16 קניוני עופר ברחבי הארץ יימכרו חולצות מעוטרות באיורים המייצגים את יישובי וקיבוצי העוטף שנפגעו במתקפת ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר, בהם חולית, קיבוץ בארי, חולית, נחל עוז, רעים, כיסופים ועוד.

כל חולצה תעלה 30 שקל, ועל כל קנייה יוכפל סכום התרומה על ידי רשת הקניונים. את החולצות ניתן לרכוש גם באפליקציית MY Ofer בין התאריכים 7-12 במאי או עד גמר המלאי.

בשביל הנופלים

המיזם "בשביל הנופלים" מציע לציבור הרחב עשרות סיורים ומפגשים ללא תשלום ברחבי הארץ במהלך השבוע שבין יום הזיכרון לשואה ולגבורה ליום הזיכרון לחללי צה"ל, בדגש על נופלי מלחמת 'חרבות ברזל' ותושבי העוטף. מדי יום יוצע סיור באזור עוטף עזה, בהובלת אלופים במיל', ניצבים במשטרה, תושבי העוטף נציגי משפחות הנופלים.

המיזם יתחיל במוצאי יום השואה, וייצא מרחבת מוזיאון "משואה לתקומה" בקיבוץ יד מרדכי, ימשיך לשדרות, שער הנגב, כפר עזה, נחל עוז, בארי ומועצה אזורית אשכול, והסיום יתרחש בהר הרצל בירושלים. הפעילות מתקיימת בשיתוף עם הרשויות המקומיות בעוטף, והיא ללא תשלום אך כרוכה בהרשמה מראש.

מיזם "בשביל הנופלים" נוסד על ידי משפחות שכולות, קצינים בכירים ומרכזי סיור במטרה לשים במרכז את סיפור גבורתם של לוחמי צה"ל שנפלו למען המדינה. יו"ר המיזם הוא האלוף במיל' רוני נומה.

להרשמה: bishvilhanoflim.org.il

We will dance again

מופע הנצחה מוזיקלי של קהילת הנובה יתקיים בפארק הירקון ב-27 ביוני. לצד הנצחת קורבנות מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר תעלה הקריאה להשבת החטופים. כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים למופע יועברו למטרות שיקום שורדי הפסטיבל ומשפחות הנרצחים. האירוע נערך בשיתוף ובסיוע מפעל הפיס.

בין האמנים שיופיעו נמנים אסף אמדורסקי, בניה ברבי, ברי סחרוף, ג'ירפות, היהודים, הדג נחש, זהבה בן, כנסיית השכל, מוש בן ארי, נגה ארז, שבק ס' ועוד. לצדם יופיעו שורה של אמנים אלקטרוניים, וישולבו קטעי טראנס מרפרטואר של אמני הנובה.

הכספים שייתרמו לאירוע יממנו, באמצעות עמותת הנובה, את הנצחת הנופלים, תמיכה במשפחות, הקמת בית הנובה, ותמיכה במסע הריפוי הנפשי והפיזי של השורדים.

בין הפעילויות שעמותת הנובה מקיימת ועבורם מיועדים הכספים מהמופע: ימי קהילה עבור אלפי הניצולים פעם בשבוע, הכוללים טיפולים שונים, סדנאות המשלבות גוף ונפש, וסיוע למיצוי זכויות; הקמת בית נובה - מקום פיזי להנציח את הנרצחים עבור המשפחות; תוכנית חונכים לשיקום ניצולים; ימי התנדבות של הקהילה בעמותות אחרות ועוד.

לדברי עומרי סאסי, ממפיקי הנובה, "יזמנו את הערב כדי להנציח את הנרצחים בצורה מוזיקלית, לקרוא להשבת החטופים ולגייס כספים לפעילויות עבור משפחות הנרצחים ועבור טיפול, שיקום וסיוע לאלפי שורדים וניצולים מטבח ה7 באוקטובר. אני קורא לכולם: אם מישהו מהסביבה שלכם ניצול מהנובה ולא מצליח לחזור לשגרה, בבקשה הפנו אותו אלינו או צרו איתנו קשר, ואנחנו נפעל כדי לסייע".

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

ג'רום פאוול, יו''ר הפד / צילום: ap, Susan Walsh

האינפלציה בארה"ב סיפקה זריקת אופטימיות למשקיעים. האם היא תישמר?

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עמד בחודש אפריל בציפיות הכלכלנים עם קצב שנתי של 3.4% ● מדובר בהתמתנות קלה באינפלציה ששלחה את וול סטריט לעליות, אך רפי גוזלן מאי.בי.אי פחות אופטימי: "יהיה קשה למתן את רמות המחירים"

איור: גיל ג'יבלי

5 דברים שכדאי לדעת לפני שרוכשים דירה

רכישת דירה היא אחד היעדים הכלכליים המרכזיים של משק הבית הישראלי הממוצע, ומדובר ביעד יקר במיוחד ● אורי יוניסי מבנק לאומי מפרק 5 שאלות שכדאי לשאול את עצמכם לפני שאתם קונים דירה ● שאלת השבוע, מדור חדש

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם