גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

השנים האחרונות היו מלאות תהפוכות בשוק ההון האמריקאי, בדגש על מניות הטכנולוגיה. ב־2020, לאחר הלם קצר מפרוץ מגפת הקורונה, השווקים החלו במגמת עלייה ומניות הטכנולוגיה בלטו לטובה; ב־2021 שיאים נשברו במניות רבות, ומספר שיא של חברות הייטק חדשות הגיע לוול סטריט, שם הן התקבלו בחום על־ידי המשקיעים שחיפשו אפיקי צמיחה חדשים בתקופה של ריבית אפסית.

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל? 
ראיון | החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק 
תחקירי שחיתויות ותרומות בקריפטו: האופוזיציה הרוסית נלחמת בפוטין בכל דרך 

בסוף אותה שנה, החששות מפני השפעות האינפלציה והעלאות הריבית ציננו מאוד את ההתלהבות והמגמה השתנתה, כשב־2022 נרשמה בוול סטריט שנה חלשה במיוחד (הגרועה ביותר מאז 2008) שהסתיימה עם ירידות בשיעור דו־ספרתי במדדים המובילים.

האוויר יצא גם ממניות הטכנולוגיה שאיבדו חלק ניכר מהשווי ביחס לשיאים שאליהם הגיעו זמן קצר לפני כן. שנת 2023 שוב סימנה שינוי מגמה: השווקים חזרו להתאושש, ובראשם מניות "שבע המופלאות" שמזוהות עם סקטור הטכנולוגיה. גם מניות הטכנולוגיה הישראליות שנסחרות בוול סטריט חוו את כל הטלטלות הללו, ולמרות המלחמה שפרצה באוקטובר שעבר, נראה שהושפעו בעיקר מהמגמה הכללית בשוק.

התנודות במחירי המניות השפיעו כמובן גם על מימושי האופציות של עובדי חברות אלה. בתעשיית ההייטק הישראלית מועסקים מאות אלפי עובדים, הנהנים בדרך כלל משכר גבוה מהממוצע ומתנאי העסקה הנחשבים חלומיים. לצד חלום האקזיט שיהפוך אותם למיליונרים בן לילה, אפיק התעשרות מרכזי שממנו נהנים העובדים בחברות הטכנולוגיה הוא מימוש אופציות שקיבלו כחלק מתנאי העסקתם בחברה.

בימים האחרונים סיימו החברות הישראליות הנסחרות בבורסות בארה"ב לפרסם את הדוחות המורחבים שלהן לשנה החולפת. אלה מפרטים גם את היקפי המימושים של האופציות על־ידי העובדים. מבדיקת גלובס את הדוחות הללו, עולה כי במהלך 2023 עובדים ב־48 חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט מימשו אופציות ברווח (הטבה, ערך פנימי) שהיקפו הכולל עמד על 824 מיליון דולר.

 

מדובר על ירידה בהיקף הרווחים מאופציות שמומשו ביחס לשנתיים הקודמות: ב־2022 ההטבה המגולמת לעובדים (לפי נתוני 53 חברות) הייתה כ־1.17 מיליארד דולר, ובשנת השיא 2021 ההטבה הסתכמה ביותר מפי 3 - בכ־2.65 מיליארד דולר (נתוני 49 חברות).

לירידה בהטבה שמימשו העובדים אשתקד עשויות להיות מספר סיבות, ובהן עיתוי המימוש במהלך השנה וביחס למחיר המניה באותו זמן. עם זאת, העלייה במחירי רוב המניות בחודשים האחרונים הגדילה את היקפי ההטבה המגולמת באופציות שהעובדים מחזיקים כיום, ושניתנות למימוש. מהבדיקה עולה כי בעשרות חברות ישראליות שבהן האופציות נמצאות "בתוך הכסף", כלומר כדאיות למימוש, מגולמת הטבה לעובדים של 1.95 מיליארד דולר.

 

יצוין כי לצד חברות ההייטק שמקורן בישראל, מועסקים עשרות אלפי עובדים מקומיים במרכזי פיתוח של חברות ענק זרות, ובראשן אנבידיה, אינטל ומיקרוסופט. אותם עובדים נהנים אף הם מתגמולים הוניים, ורבים מהם התעשרו בשנה האחרונה בשל הקפיצה שרשמו מניות ענקיות הטכנולוגיה בוול סטריט.

נסביר ראשית מהי אופציה: מדובר בנייר ערך המקנה זכות לקנות בעתיד מניה, על בסיס מחיר שנקבע מראש. לדוגמה, אם מחיר המניה הוא 50 דולר, ולעובד ניתנה אופציה לרכוש אותה ב־20 דולר, הרי שההטבה (הרווח) מבחינתו היא 30 דולר, בהנחה שהאופציה כבר הבשילה וניתנת למימוש.

לעומת זאת, אם לעובד יש אופציה לאותה מניה במחיר מימוש של 60 דולר, היא נמצאת למעשה "מחוץ לכסף", כי לא משתלם לו לשלם את מחיר המימוש שלה - הוא לא ירוויח מכך.

 

יש לציין שבחברות רבות, התגמול ההוני לעובדים לא כולל רק אופציות אלא גם מניות חסומות (ראו מסגרת). כמו כן צריך לזכור שלכל נושא האופציות והמניות לעובדים ישנם היבטי מיסוי.

במקרים רבים בחברות טכנולוגיה מישראל שהונפקו בשנים האחרונות, מחירי המימוש של האופציות היו נמוכים ביחס למחיר המניה ושיקפו הטבה משמעותית לעובדיהן. לדברי שגיב מזרחי, מנהל במחלקה הכלכלית ושותף בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO, "אלה כללי המשחק: הענקתי לעובד אופציה במחיר מסוים, החברה התקדמה, עשתה עוד סבבי גיוס בשוויים הולכים וגדלים, יצאה להנפקה בשווי גבוה יותר - כלומר, החברה הושבחה והעובד נהנה מכך".

אלו הן חברות הטכנולוגיה הישראליות הבולטות שבהן מימשו העובדים רווחים מאופציות שבידיהם:

סנטינל וואן
מימושים מצטברים בכ־700 מיליון דולר

חברת אבטחת הסייבר סנטינל וואן הונפקה לראשונה בתקופת השיא של מניות הטכנולוגיה, ביוני 2021. החברה בניהולו של המייסד תומר וינגרטן הונפקה לפי שווי של 9 מיליארד דולר, וזינקה תוך זמן קצר לשיא של כ־20 מיליארד דולר, ואף עקפה בשווי את המתחרה הוותיקה צ'ק פוינט.

השינוי בסנטימנט בשווקים, והעדפת המשקיעים להשקיע בחברות רווחיות גם אם הן צומחות פחות, באו לידי ביטוי במניית סנטינל וואן, ששינתה כיוון ונחלשה עד לשפל של פחות מ־4 מיליארד דולר בשווי ב־2023 (השפל הגיע על רקע תיקון לאחור של דוחות ופיטורים).

בהמשך השנה נפוצו הערכות שסנטינל עשויה להירכש, מה שהוכחש על־ידי החברה, אך השיפור בתוצאות הוביל לעלייה במחיר המניה, והיא הציגה תשואה של 88% ב־2023. עובדי החברה (כמה מאות מהם בישראל) מימשו בשנה זו אופציות שההטבה המגולמת בהן מגיעה ל־173 מיליון דולר, כאשר מחיר המימוש הממוצע של האופציות היה 2.75 דולר בלבד, לעומת מחיר מניה שנע בין 12.8־27.9 דולר בתקופה זו.

 

מדובר על מימוש נמוך יותר משנים קודמות, אך שעדיין מציב את עובדי סנטינל וואן בראש רשימת הנהנים מהאופציות בשנה החולפת. בסך הכול בשלוש השנים האחרונות מימשו עובדי החברה אופציות בהטבה של כ־677 מיליון דולר. לעובדים יש גם אופציות שניתנות למימוש במחיר מימוש ממוצע של כ־4.5 דולר, ובמחיר המניה הנוכחי מדובר על הטבה של כ־260 מיליון דולר.

מאנדיי
ירידה במימושים ביחס לשנים קודמות

עוד חברה מבציר ההנפקות של 2021 היא מאנדיי, שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה. החברה שייסדו ומנהלים רועי מן וערן זינמן הונפקה לפי שווי של 6.8 מיליארד דולר, זינקה לשווי של מעל 19 מיליארד דולר בנובמבר 2021 ונפלה לשפל של 3.5 מיליארד דולר שנה לאחר מכן. בניגוד להרבה חברות אחרות שהונפקו ב־2021, היא חזרה להיסחר מעל שווי ההנפקה, אך רחוקה עדיין מהשיא שלה ושוויה מגיע ל־9.3 מיליארד דולר.

עובדי מאנדיי, שרובם מועסקים בישראל (1,168 מתוך 1,854), מימשו במהלך השנה שעברה אופציות בערך פנימי של 113 מיליון דולר, ירידה לעומת השנתיים הקודמות בהן המימושים היו גבוהים מ־300 מיליון דולר בכל שנה. בסך הכול בשנים 2021־2023 מימשו העובדים במאנדיי אופציות בערך פנימי של 781 מיליון דולר - גבוה משמעותית מהנתונים בחברות אחרות. בסוף השנה החזיקו העובדים באופציות שניתנות למימוש במחיר ממוצע של פחות מ־33 דולר, בעוד שהמניה נסחרת כיום במחיר הגבוה ביותר מפי 5, כך שההטבה המגולמת באופציות הללו מגיעה ל־329 מיליון דולר.

נייס
הטבה של מעל חצי מיליארד דולר ב־3 שנים

חברת הטכנולוגיה נייס היא חברה דואלית, שנסחרת במקביל גם בבורסה בת"א והיא אחת מהחברות הגדולות ביותר במדד ת"א 35. נייס, בניהולו של ברק עילם, מפתחת ומשווקת פתרונות שמיועדים לניהול של קשרי לקוחות ושל סיכונים. בסוף 2023 העסיקה נייס למעלה מ־8,300 עובדים ברחבי העולם, והם נהנו ממימוש אופציות וממניות חסומות שהבשילו בערך פנימי של 138 מיליון דולר בשנה זו. האופציות שמומשו לאורך 2023 היו במחיר מימוש ממוצע של כ־11.2 דולר בלבד, בזמן שמחיר מניית נייס נע בין 150־260 דולר. בשלוש השנים האחרונות העובדים מימשו אופציות בהטבה של למעלה מחצי מיליארד דולר.

מתחילת 2024 מניית נייס, שהניבה תשואה מינורית ב־2023, עלתה ב־12% למחיר של כ־223 דולר. לעומת זאת, האופציות של עובדי החברה שניתנות למימוש הן במחיר מימוש ממוצע של כ־57.6 דולר, כך שההטבה המגולמת בהן מגיעה ל־76.5 מיליון דולר.

גלובל־אי
הטלטלה במניה משתקפת בשווי האופציות

הערך הפנימי של האופציות שמימשו עובדי חברת הפינטק גלובל־אי משקף היטב את הטלטלות שעברו מניות הטכנולוגיה בשנים האחרונות. החברה, בניהולו של המייסד המשותף אמיר שלכט, הונפקה בוול סטריט ב־2021 לפי שווי של 3.6 מיליארד דולר ונסקה לשווי של 10 מיליארד דולר; באותה שנה מימשו עובדי גלובל־אי אופציות בערך פנימי של כמעט 125 מיליון דולר. ב־2022 שווי החברה ירד, ומניית גלובל־אי אף נסחרה תקופה מסוימת מתחת למחיר ההנפקה; בשנה זו העובדים מימשו אופציות בשווי פנימי של 19 מיליון דולר בלבד. ההתאוששות במחיר המניה ובשווי החברה (עלייה של 92% אשתקד) הובילה גם לעלייה בערך הפנימי של האופציות שמומשו ב־2023, לרמה של 48.3 מיליון דולר.

גלובל־אי מספקת פתרונות טכנולוגיים למסחר מקוון חוצה גבולות והיא נסחרת כיום בשווי של 5.6 מיליארד דולר. מחיר המניה הוא כ־33.5 דולר ומחיר המימוש הממוצע של האופציות שניתנות למימוש שמחזיקים העובדים נמוך מ־2.5 דולר. שווי ההטבה המגולמת באופציות האלה הוא כ־229 מיליון דולר.

 

ג'יי פרוג
עובדים מחזיקים אופציות בכ־150 מיליון דולר

ג'יי פרוג שמפתחת פתרונות המאפשרים עדכוני תוכנה רציפים, נסחרת בנאסד"ק בשווי של 4.3 מיליארד דולר. החברה בניהולו של המייסד המשותף שלומי בן חיים הונפקה לראשונה בשיא מגפת הקורונה בשנת 2020, והיא נסחרת היום במחיר מניה הנמוך ממחיר ההנפקה, אך גבוה ביותר מפי 2 מהשפל שאליו נפלה לפני שנתיים. החברה מעסיקה כ־1,400 עובדים, מתוכם 750 בישראל. עובדי החברה מימשו ב־2023 אופציות בערך פנימי של 38.9 מיליון דולר, ירידה לעומת מימוש של 44.8 מיליון דולר ב־2022. בסך הכול בשנים 2021-2023 עובדי ג'יי פרוג מימשו אופציות בערך פנימי של למעלה מ־200 מיליון דולר.

בסוף 2023 החזיקו עובדי החברה באופצי ות שניתנות למימוש במחיר ממוצע של 7.07 דולר, נמוך משמעותית ממחיר המניה בנאסד"ק, וההטבה המגולמת באופציות האלה מגיעה כיום לכ־146 מיליון דולר.

סלברייט
שווי המניה הוכפל, והעובדים הרוויחו

כמו חברות אחרות ברשימה, גם סלברייט הגיעה לשוק הציבורי ב־2021, כשבמקרה שלה המהלך לא בוצע בהנפקה (IPO) אלא במיזוג ל־SPAC, חברה ייעודית שמונפקת במטרה להתמזג לחברה קיימת. סלברייט, ספקית פתרונות לחקירות דיגיטליות שמנוהלת על־ידי יוסי כרמיל, הגיעה לשוק לפי שווי של כ־1.9 מיליארד דולר, וכמו רוב גדול מהחברות שמוזגו ל־SPAC נפלה כששוק זה התקרר (מעבר להתקררות השוק הכללי). נכון להיום היא נסחרת בשווי גבוה יותר משוויה במיזוג ל־SPAC, כ־2.2 מיליארד דולר.

במהלך 2023 מניית החברה כמעט הכפילה את עצמה, ועובדי סלברייט (שכמחציתם בישראל) מימשו אופציות בערך פנימי של 33.2 מיליון דולר - גבוה משמעותית מערך האופציות שמומשו בשנים קודמות. בסוף השנה היו בידי העובדים אופציות שניתנות למימוש המגלמות כיום הטבה של 88.6 מיליון דולר.

צ'ק פוינט
יציבה וסולידית, גם בשווי ההטבה

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט, בניהולו של המייסד המשותף גיל שויד, נחשבת לחברה יציבה וסולידית, ובהתאם ב־2021 כשהשוק העדיף צמיחה מהירה בכל מחיר, מנייתה ירדה. בהמשך, עם שינוי בהעדפות המשקיעים, המניה רשמה עליות ב־2022 והמשיכה לעלות גם ב־2023, ב־21% (אולם רושמת תשואה שלילית מינורית מתחילת 2024). במהלך 2023 מימשו עובדי החברה, שמעל 40% מהם בישראל, אופציות בערך פנימי של 20 מיליון דולר. מדובר על ירידה לעומת השנתיים הקודמות, ובסך הכול העובדים מימשו בשנים 2021-2023 אופציות בערך פנימי של 118 מיליון דולר.

נכון לסוף השנה, עובדי צ'ק פוינט החזיקו באופציות שניתנות למימוש במחיר מימוש ממוצע של קרוב ל־116 דולר, בעוד שמחיר המניה בנאסד"ק מתקרב ל־150 דולר. שווי ההטבה המגולמת באופציות האלה מגיע ל־199 מיליון דולר.

איל מקיאג'
הטבה בסך יותר מ־100 מיליון דולר

מצטרפת חדשה לרשימה היא חברת אודיטי טק (איל מקיאג'), חברת טכנולוגיה לתחום היופי וה־wellness שהונפקה בקיץ שעבר. החברה, בניהולו של אורן הולצמן, הגיעה לנאסד"ק בשווי של 2 מיליארד דולר, ונסחרת היום מתחת למחיר ההנפקה. הנתונים בדוח המורחב של אודיטי מצביעים על כך שבסוף 2023, היו לעובדי החברה כ־4.5 מיליון מניות שניתנות למימוש במחיר ממוצע של 9.54 דולר, נמוך משמעותית מהמחיר בשוק, כך ששווי ההטבה המגולמת בהן מגיע לכ־104 מיליון דולר. העובדים מימשו בשנה החולפת אופציות בשווי שנאמד בכ־8 מיליון דולר, אך יש לזכור שהמניה נסחרה רק כמה חודשים.

מי שעוד בולטת בהיקף הטבת האופציות לעובדיה היא חברת הפינטק פיוניר, שהוקמה בישראל אך מנוהלת כיום מארה"ב על־ידי ג'ון קפלן. עם זאת, נכון לשנת 2023, כ־60% מ־2,167 עובדי החברה הועסקו בישראל, בהם גם חברי הנהלה, וכ־80% מהמחקר והפיתוח שלה בוצע בארץ. החברה פיתחה פלטפורמה לתשלומים עבור ספקים ונותני שירותים, והיא הפכה לחברה ציבורית ב־2021 לפי שווי של 3.3 מיליארד דולר, בעוד שהיום שווי החברה הוא 1.8 מיליארד דולר.

במהלך 2023 עובדי פיוניר מימשו אופציות בערך פנימי של 25.2 מיליון דולר, ירידה קלה לעומת 26.1 מיליון דולר ב־2022. במצטבר, בשלוש השנים 2021-2023 עובדי החברה מימשו אופציות בערך פנימי של 68.4 מיליון דולר, והאופציות הניתנות למימוש שהחזיקו בסוף 2023 מגלמות הטבה בסך 73.3 מיליון דולר

Wix
כבר לא שיאנית ההטבות מקרב הישראליות

חברה נוספת שההטבה המגולמת באופציות הניתנות למימוש בה גבוהה יחסית היא חברת האינטרנט Wix, בניהולו של אבישי אברהמי, הפועלת בתחום של הקמה וניהול אתרים עבור עסקים קטנים. עובדי Wix מחזיקים כיום באופציות שניתנות למימוש במחיר מימוש ממוצע שנמוך בכ־24% ממחיר השוק.

ההטבה המגולמת באופציות הללו מגיעה לכ־102 מיליון דולר, לאחר שעובדי Wix מימשו ב־2023 אופציות בערך פנימי של 19.5 מיליון דולר. נזכיר כי בשנת 2020 בעת שמניית Wix זינקה על רקע מגפת הקורונה, מימשו עובדיה אופציות ברווח של יותר מ־400 מיליון דולר, במה שהפך את החברה לישראלית הנדיבה ביותר. אלא שמאז רמת השיא שלה בתחילת 2021, איבדה מניית וויקס כשני שלישים משווייה.

עוד כתבות

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען