גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock
חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

דוח סטארט-אפ ניישן סנטרל: תחום ההייטק בישראל מתאושש, אבל הביומד לא

שוק ההייטק מתאושש, כך על-פי דוח סיכום הרבעון הראשון של 2024 שפורסם על-ידי ארגון Startup Nation Central. אבל לא כל תתי-הסקטורים המרכיבים אותו מתאוששים באותה המידה. 

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק
RevitalVision רשמה הצלחה בניסוי קליני במוצר לשיפור הראייה

בכלל תעשיית ההייטק ניכרה התאוששות ברבעון הראשון של 2024 לעומת הרבעון הרביעי של 2023 - אומנם נקודת מוצא נמוכה מאוד, אבל אבל כותבי הדוח בראשות יריב לוטן, סמנכ"ל ב-SNC, מציינים כי ההתאוששות מביאה את סקטור ההייטק הישראלי למצב מקביל לזה האמריקאי. אבל כאמור, ההתאוששות אינה רוחבית. הסקטור שמניע את ההתאוששות הוא סייבר, וגם תחומי האקלים והאגריטק נראים טוב יותר מבעבר. אולם תחום הביומד מקרטע, יחד עם הפינטק, האנטרפרייז והמידע, וזאת בהשוואה לרבעון הראשון של 2023.

ברבעון הראשון של 2024 גויסו רק 113 מיליון דולר לחברות ביומד ישראליות פרטיות, הרבעון החלש ביותר מתחילת הספירה של SNC, ב-2018, חלש יותר בסקטור הביומד אפילו מן הרבעון הרביעי של 2024, אז גויסו 197 מיליון דולר.

סבב הגיוס הגדול ביותר ברבעון היה של חברת Empathy שגייסה 47 מיליון דולר. האקזיט הגדול ברבעון היה c2i, שנמכרה ב-95 מיליון דולר. מספר החברות המגייסות היה גם הוא הנמוך ביותר מתחילת איסוף הנתונים ב-2018: רק 19 חברות ביומד גייסו הון ברבעון.

המקום בו חברות ביומד בלטו לטובה ברבעון הראשון היה התאוששות החברות שנסחרות בבורסות ציבוריות. השינוי מגיעה אחרי תקופה קשה לחברות ביומד ציבוריות קטנות, לא רק לישראליות ביניהן. אך ברבעון נרשמו גיוסי ההון של ביומיקס (50 מיליון דולר) ודריו הלת' (22 מיליון דולר), שני סבבים בסכומים יפים יחסית לשווי החברה. הסכום הכולל של הון שגייסו חברות ישראליות ציבוריות ברבעון, 76 מיליון דולר, הוא גבוה יותר מהרבעון הרביעי של השנה שעברה ומשני הרבעונים האחרונים של 2022, כלומר נמוך אבל לא שיא שלילי.

המשקיעים הפעילים ביותר בסקטור ברבעון הנוכחי היו: Ehealth Ventures, Index Ventures, יסמין לוקאץ', Team8 ו-IBF. החברות שזכו לצפיות הרבות ביותר באתר SNC הן כולן חברות המשלבות בין ביומד קלאסי למידע. אלה הן חברות הבריאות הדיגיטלית טייטוקר, לומן ו-Sweetch, וחברות פיתוח התרופות באמצעים חישוביים NucleAI ו-Cytoreason.

אקזיט לבלקין ויז'ן מקבוצת ביולייט

חברת ביולייט, הנסחרת בתל אביב ומתמחה בהשקעות בתחום רפואת העיניים, עדכנה על מכירת חברת בלקין ויז'ן לענקית רפואת העיניים אלקון. ביולייט דיווחה כי היא מחזיקה כ-4% מהחברה ותקבל 9 מיליון שקל מיידית, ועוד 10.5 מיליון עם השגת אבני-דרך מסוימות, זאת לעומת שווי של 3.6 מיליון שקל לפיו הייתה רשומה החזקתה של ביולייט בבלקין וי'זן בכ-3.6 מיליון שקל.

מנתונים אלה ניתן להבין כי העסקה כולה מבוצעת בתמורה מיידית של 60 מיליון דולר לבלקין, ותמורה כוללת אפשרית של כ-335 מיליון דולר.

בעקבות ההודעה עלתה מניית ביולייט ב-65%. החברה נסחרה הבוקר טרם העליות לפי שווי של 17.5 מיליון שקל.

לביולייט יש מספר החזקות בתחום רפואת העיניים, ביניהן דיאגנוסטיר שעשויה להתמזג לתוך חברה בבורסה של קנדה לפי שווי של 55.5 מיליון דולר עד סוף הרבעון הנוכחי.

בלקין ויז'ן פיתחה מכשיר מבוססס לייזר לטיפול בגלאוקומה. בדצמבר האחרון קיבלה החברה אישור שיווק למוצר בארה"ב. החברה הוקמה ב-2013 תחת השם בלקין לייזר, על-ידי רופא העיניים פרופ' מיכאל בלקין, כדי להציע לייזר לטיפול גלאוקומה שהוא פשוט יותר לשימוש ולכן יכול להיות נגיש למספר רב יותר של רופאי עיניים, ובעקבות זאת ליותר מטופלים.

בפברואר השנה גייסה החברה 12.3 מיליון דולר. עד אז גייסה כ-40 מיליון דולר, וקיבלה גם מענק של 17.5 מיליון דולר מהאיחוד האירופי. מנכ"לית החברה היא דריה למאן בלומנטל.

במקביל לדוחות, נובוקיור פתחה קו אשראי של 400 מיליון דולר

חברת נובוקיור פרסמה בסוף השבוע את הדוחות שלה לרבעון הראשון של שנת 2024. היה זה רבעון של צמיחה, בהיקף של 13% ל-139 מיליון דולר. החברה מייחסת את השיפור לתחילת פעילות בצרפת ויותר החלטות שיפוי ביטוחי חיוביות למוצריה בארה"ב, שהיא עדיין השוק הגדול ביותר לחברה. למרות העלייה בהכנסות וירידה בהוצאות הפיתוח וההנהלה-כלליות, החברה רשמה גידול בהוצאות השיווק ובסופו של דבר הפסד של 39 מיליון דולר.

בעקבות הדוחות עלתה מניית נובוקיור  כ-15%, והיא נסחרת לפי שווי של 1.59 מיליארד דולר.

בקופתה של נובוקיור 870 מיליון דולר, והיא שרפה 31 מיליון דולר. למרות כרית המזומנים הנוחה, החברה הודיעה על הסכם אשראי בהיקף של 400 מיליון דולר, וזאת כדי שתוכל לשלם בהדרגה את האג"ח שלה, שהונפקו ב-2020 בהיקף של 575 מיליון דולר לתשלום ב-2025.

בדצמבר ביצעה החברה תהליך רה-ארגון, במסגרתו פיטרה כ-200 עובדים וצמצמה את מספר התחומים בהם היא עורכת ניסויים קליניים כרגע. הניסויים הקליניים הם יקרים ואחראים חלקית להמשך הפסדיה של החברה למרות הצלחתה במכירות. מאידך המוצרים הקיימים שלה כבר הגיעו לרוויה מסוימת בשוק האמריקאי, העיקרי שלה, והיא מחפשת מקורות צמיחה חדשה.

גם אחרי הקיצוץ וההתמקדות, יש לה עוד חלומות. במהלך הרבעון דיווחה כי השלימה בהצלחה את שלב III של הניסוי הקליני שלה בגרורות מוחיות של סרטן הריאות. בנוסף נערכת החברה להגשה לאישור של המוצר שלה Optune Luna, לשוק הענק של סרטן ריאות מסוג NSCLC. זוהי ההתוויה שטלטלה את מניית החברה, כאשר נובוקיור הכריזה על הניסוי כהצלחה, ואילו השוק לא היה בטוח שהתוצאה החיובית באמת רלוונטי לשוק. כעת ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקאי, יצטרך להכריע האם הניסוי מספיק לאישור, וזה צפוי לקרות במחצית השנייה של 2024. לאחר מכן, השוק יאמר את דברו.

לחברה יש עוד ניסוי בטיפול בחולי גליבלסטומה יחד עם כימותרפיה, וכן ניסוי מתקדם, שלב III, בסרטן הלבלב, שתוצאותיו צפויות ברבעון הרביעי של 2024.

Remepy גייסה 10 מיליון דולר, מגובה בדירקטורים נפתלי בנט וד"ר דני בר-זוהר

חברת פיתוח התרופות Remepy הודיעה היום על השלמת סבב גיוס של 10 מיליון דולר במסגרת סבב גיוס Seed. את סבב הגיוס הובילה קרן NFX, בהשתתפות Vine Ventures ו-Psymed Ventures, המצטרפים על המשקיעים הקיימים Tech Aviv, Samsung Next, Fresh Fund ו-97212. הגיוס הנוכחי מביא את סך גיוסי החברה ל-15 מיליון דולר.

חברת Remepy נוסדה לפני כשנה על-ידי היזמת הסדרתית ד"ר מיכל צור, בעבר ממייסדות החברות קולטורה וסאטויה, אותה יזמה יחד עם ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שגם מכהן בדירקטוריון החברה. צור הקימה את Repemy יחד עם היזם הטכנולוגי אור שובל ועם פרופ' אמיר עמדי שמנהל את מכון המוח וההדמיה באוניברסיטת רייכמן.

החברה פועלת כדי לשלב בין תרופה לבין אפליקציה דיגיטלית ייעודיות שמשפרת את אפקט התרופה, ומציעה למשל תרגולים קוגניטיביים, פסיכולוגיים והתנהגותיים. החברה הדגימה בניסויים קליניים ראשוניים את האפקט הפיזיולוגי של האפליקציות הדיגיטליות שלה באמצעות סריקות fMRI (סריקה הבוחנת את פעילות המוח), בדיקות דם ושאלונים רפואיים.

אל דירקטוריון החברה יצטרף גם ד"ר דני בר-זוהר, ראש תחום מחקר ופיתוח ומנהל רפואי ראשי בחברת Merck. לדבריו, "לחברה יש חזון מרתק עבור תרופות היברידיות הכוללות רכיבים טיפוליים של תוכנה שנועדו לשפר את היעילות של תרופות. כרופא ומפתח תרופות, מרתק אותי לראות את הנתונים הקליניים של Remepy, אשר מראים כיצד התערבויות דיגיטליות ייחודיות אלה יכולות לווסת את המערכת החיסונית, לחולל שינויים משמעותיים באלסטיות של המוח ולייצר שינויים התנהגותיים".

נקטין מגייסת 10 מיליון דולר לפעול בתחום הם של נוגדנים משולבים בתרופות

חברת התרופות נקטין גייסה כ-10 מיליון דולר בהובלת קרן GIBF, קרן הפועלת לחיבור בין חברות ביומד ישראליות לבין השוק הסיני. החברה מפתחת תרופות לטיפול בסרטן מהקטגוריה החמה של ADC (Antibody Drug Conjugates), בה בוצעו מספר רכישות גדולות לאחרונה. המוצר המוביל של החברה נמצא בשלב 1 של הניסויים הקליניים.

החברה פועלת במנגנון ביולוגי ייחודי אשר לדבריה יכולים להיות יעילים בסוגי סרטן שקשה לטפל בהם. המוצר הראשון שלה פונה למנגנון ה-PVR, המאפיין סוגים שונים של סרטן, והימצאותו מנבאת תגובה גרועה לתרופות האימונותרפיה המובילות, כך שישנו צורך רב בשוק בתרופות הפועלות בדרכים חדשות על מנגנון זה.

בחברה משקיעים גם הקרנון אמון, פרגרין, IBF, אינטגרה ושתי הקרנות הייעודיות Myeloma Investment Fund ו-Cancer Focus Fund.

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"