גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

מערכת היחסים הגלויה בין ישראל לסין התדרדרה בחודשים האחרונים. כלי התקשורת הרשמיים בסין מפגינים טון לא אוהד, בלשון המעטה, כלפי ישראל; דוברי ממשל סינים לא חוסכים ביקורת מהמהלכים של ישראל, וברקע ניתן להבחין גם בהתקרבות ביטחונית מדאיגה בין סין לאיראן, שבאה לידי ביטוי בפגישה בין שרי ההגנה של שתי המדינות בוועידת Shanghai cooperation organization, שנערכה בסוף אפריל בקזחסטן.

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90 והחלופות שבוחנים היבואנים
השבוע בענף הרכב | צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי
דובי בן גדליהו, פרשנות | טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

אבל אם לשפוט על פי נתוני מכירות הרכב בישראל בשליש הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, האווירה השלילית לא השפיעה על היבוא מסין או על התנהגות הצרכנים. בין ינואר לאפריל המשיכו מסירות כלי הרכב מתוצרת סין לשבור שיאי מכירות. סין חיזקה את הפער על פני קוריאה ואירופה בראש טבלת המסירות לפי מדינות, ובסך הכול נמסרו מתחילת השנה 24,534 כלי רכב מתוצרת סין, נתח של 22% מכלל המסירות ועלייה של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בהשוואה לירידה של כ-14.8% בכלל מסירות הרכב בישראל מתחילת השנה.

יצוין כי עיקר מכירות כלי הרכב הסיניים בשליש הראשון של השנה הם ממלאי שהגיע ברבעון האחרון של 2023, לפני עליית המס. על פי נתוני המכס בסין, יצוא הרכב החשמלי משם לישראל התכווץ ברבעון הראשון של 2024 בכ-51%, אולם בענף מעריכים כי מדובר בתופעה מתבקשת לאור המלאים המסיביים שנצברו בשנה שעברה "על חשבון" היבוא ברבעון הראשון.

תופעה חריגה בעולם

היקף החדירה של כלי הרכב הסינים לישראל - אחת מכל חמש מכירות - הוא תופעה חריגה בהשוואה למדינות מערביות מפותחות. ניקח למשל את האיחוד האירופי, שבימים אלה בוחן נקיטת מהלכים משמעותיים לבלימת יבוא כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, בנימוק שממשלת סין נוקטת מדיניות "היצף" אנטי-תחרותית ומסבסדת את היצרנים המקומיים.

אבל אם מנטרלים את היבוא לאירופה של רכבי טסלה, שמיוצרים בסין, מגלים שמכירות כלי הרכב מתוצרת סין באיחוד עמדו בשנה שעברה על פחות מ-2.5% ממכירות הרכב החדש. אפילו בספרד, שמסתמנת כיום כשוק הגדול ביותר לכלי רכב סיניים באיחוד האירופי, שיעור החדירה בשנה שעברה היה נע סביב 4%.

יש הטוענים, שמדובר בתהליך "טבעי", שנובע מהמעבר המואץ של שוק הרכב הישראלי לרכב חשמלי. אכן, בשליש הראשון של השנה נשברו גם שיאי המסירות של כלי רכב חשמליים בישראל, עם כ-27 אלף מסירות, נתח של 25.6% מכלל המכירות ועלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מכיוון שהיצרנים הסינים הם כמעט היחידים שמסוגלים להציע כיום כלי רכב חשמליים עם מפרט שמתאים לשוק ה-MASS הישראלי בפלח המחירים של 140-180 אלף שקל, הם "תופסים טרמפ" על הביקוש הגואה לחשמליות.

אבל הטענה הזו אינה מדויקת, משתי סיבות. הראשונה היא, ששיעור החדירה של המותגים הסיניים בפלח הרכב החשמלי בישראל עמד בשליש הראשון על כ-42% (לא כולל טסלה), וזה נתון חריג לחלוטין בהשוואה לעולם המערבי. באיחוד האירופי, שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, לא כולל טסלה, נע כיום סביב 10% בלבד.

הסיבה השנייה היא, שבישראל נמכרות גם כמויות מכובדות של כלי רכב מתוצרת סין עם מנועי בעירה פנימית (דגמי בנזין ופלאג-אין). אומנם הנציגות הסינית בפלח הזה עדיין די מצומצמת, וכוללת בעיקר את רכבי הכביש-שטח של צ'רי ואת דגמי הפלאג-אין של WEY ו"לינק אנד קו". אבל ההיקף מכובד, עם קרוב ל-5% מכלל המסירות. בהמשך השנה הוא אף עשוי לצבור תאוצה בזכות שלל דגמים חדשים מתוצרת סין עם מנועי פלאג-אין, שצפויים לנחות כאן.

מחירי חדירה מסובסדים?

לתופעה הצרכנית יוצאת הדופן אפשר למצוא כמה סיבות מעשיות. הראשונה היא, שבניגוד לאירופה, בישראל אין תעשיית רכב, ולכן מרכיב "הנאמנות הלאומית" למותג מקומי לא קיים בשוק. יתר על כן, נראה שלקוחות רבים אדישים כלפי זהות מותג הרכב החשמלי שאותו הם רוכשים.

הלקוחות בשוק ה-MASS בוחרים לרכוש רכב חשמלי של מותג מסוים, לא בגלל שם המותג אלא בשל שיקולים תועלתיים כמו מחיר, טווח, ביצועים ואבזור, ובשל "רשת הביטחון" שמעניק היבואן לאותו מותג בישראל, כמו שירות, אחריות, טרייד-אין וכדומה. זהו שינוי מהותי מאוד בהשוואה להתנהגות הצרכנים, שאפיינה את שוק הרכב הישראלי לפני מספר שנים.

סיבה נוספת היא מחירי חדירה אגרסיביים של רוב המותגים הסיניים ו/או היכולת שלהם להעניק הנחות משמעותיות לציי רכב בישראל. לטענת חוקרי האיחוד האירופי, ממשלת סין מסבסדת את כלי הרכב המיוצאים לאירופה במישרין או בעקיפין, כדי להשיג שליטה בשוקי יצוא, ולא מן הנמנע שזה מה שקורה גם אצלנו.

השאלה הגדולה היא האם נתוני החדירה המרשימים של השליש הראשון קצרי-טווח, או מסמנים מגמה לטווח ארוך, שעתידה להפוך את שוק הרכב הישראלי ל"שוק סיני".

בדרך ל"סין הקטנה"?

תיאורטית, אם קושרים קשר ישיר בין ההצלחה של המותגים הסיניים בישראל לבין החדירה המואצת של כלי הרכב החשמליים, אפשר להגיע למסקנה שמדובר במגמה ארוכת-טווח.

התחזיות צופות המשך עלייה בביקוש לרכב חשמלי בשנים הקרובות, והמגמה הזו גם זוכה בטווח הקצר לתנופה ממתווה המס "המדורג" על רכב חשמלי. כלומר, לקראת כל סוף שנה הלקוחות צופים התייקרות של כלי הרכב בשל עליית המס, וזו מוטיבציה חזקה לרכישה, במיוחד מכיוון שהמתווה יוצר מעין "ביטוח מפני ירידת ערך" של החשמליות המשומשות.

מצד שני המצב הזה מדאיג מאוד את האוצר, שעלול לנקוט צעדים דרסטיים כדי "לקרר" את שוק הרכב החשמלי. ראיה לכך אפשר היה למצוא בין השורות בסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים בשבוע שעבר. למרות שבשנה שעברה גביית מס הקנייה מכלי רכב עלתה משמעותית - למרות המעבר המואץ לרכב חשמלי, לראשונה ראינו את האוצר מכריז על כך שלמדינה כבר אין יותר צורך להעניק הטבות מס על רכב חשמלי.

אם מוסיפים לכך את ביטול ההטבה באגרה השנתית, שהתקבל בוועדת הכלכלה בחודש שעבר, ואת מס הנסועה שבדרך, מתקבל מסר עקבי מאוד, שמטרתו להגביל את חדירת הרכב החשמלי.

לכך אפשר להוסיף גם גורמים חיצוניים, כמו מכשולי התקינה והמיסוי שאירופה מערימה כיום בפני היצואנים הסינים, מה שעלול להשפיע על המוטיבציה שלהם לייצא דגמים בתקינה שמתאימה לישראל; ואולי גם את "תסמונת ארדואן" - מצב שבו היחסים בין שתי המדינות יידרדרו עד כדי סנקציות יצוא ו/או "חרם צרכני". כך או כך, החדירה חסרת התקדים היא בהחלט "אור אדום" עבור יצרני הרכב המערביים, ששלטו עד היום בשוק הרכב הישראלי.

עוד כתבות

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: שני לוחמי סיירת גבעתי נפלו בלחימה בעזה

נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● חילופי אש בגבול הצפון: 10 רקטות שוגרו לגליל המערבי, כטב"ם של חיזבאללה התפוצץ בקיבוץ יפתח • קרובי חטופים מחוץ לקריה: "הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים" • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": תקציבי הביטחון בעולם מזנקים ואלה חלק מהמניות שעשויות להרוויח מכך

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגיאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

משתיים תצא אחת: איזו קבוצה תרכוש את דואר ישראל

הבוקר צפויה הפתיחה הרשמית של מעטפות המכרז לרכישתו של דואר ישראל ● שתי הקבוצות שמתמודדות על רכישתו הן: קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל מצד אחד, וקבוצת דלק ישראל-רמי לוי מהצד השני ● מי שתזכה תצטרך להיות בעלת כיסים עמוקים ובעיקר עם אורך רוח של שנים עד שתראה פרי בעמלה 

 

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"