גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי
מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

בעוד חודשיים יגיע הקיץ, ועמו עונת מעברי הדירות של סטודנטים ומשפחות צעירות. בתקופה הזו מתגברות מכירות מוצרי החשמל הגדולים, כמו מקררים, מקפיאים, מכונות כביסה ותנורים. האם החרם הטורקי, שעליו הכריז הנשיא ארדואן בשבוע שעבר, צפוי להוביל להעלאת מחירים ולמחסור גם בגזרה הזו? 

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם
טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים ייפגעו?
ניתוח | הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

לדברי ערן ארליך, סמנכ"ל הסחר של א.ל.מ, כבר כעת קיימים חוסרים, ובקרוב יחלו עליות מחירים בקטגוריות מוצרי חשמל שעד עתה יובאו מטורקיה. "הבעיה תהיה מכיוון המלאי - אנחנו מתקרבים לעונת הקיץ, וכבר אין מקפיאים.

"יבואנים הסתמכו על אניות שהיו אמורות לצאת מטורקיה, כשעליהן תנורי בילד־אין, מקררים ותנורים. הסחורה נשארה בטורקיה, ואין צפי מתי תגיע. זה לא שאין סחורה בשוק, קיימים מותגים אחרים, אבל חלקם עולים יותר.

ערן ארליך / צילום: תמונה פרטית

"הפתרון הוא ללכת לסין, שם המוצר יותר זול אבל ההובלה יקרה יותר, וזה פקטור משמעותי שיכול להעלות את המחיר ב־200-500 דולר. אנחנו נערכנו עם סחורה מפרוץ המלחמה, בטח בתחילת השנה כשהיו עליות מחירים, אבל כבר כעת יש חוסרים, ובוודאות יהיו עליות מחירים. עדיין לא קיבלנו משהו רשמי, אבל להערכתי זה יקרה בקרוב".

ארליך מזכיר כי בתקופת הקורונה, כשמחירי ההובלה קפצו, הנהירה לטורקיה זינקה. כעת קורה אותו דבר לצד השני, מה שמוביל לפקק בייצור בסין - שיאריך את זמן המשלוח. "ההזמנות ממפעלים בסין זינקו בכמויות מטורפות, וזמני הייצור מתארכים, מכיוון שהם מעולם לא היו במספרים כאלה - מה שהיה 60 יום יהפוך ל-90-120 יום".

"יעשו עיקוף"

"עיקר ההשפעה תהיה על מוצרי החשמל הלבנים, כמו מקררים, מכונות כביסה, מקפיאים ותנורים -שמיוצרים בטורקיה", צופה דניאל בר שדה, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי ברשת עולם הקולנוע.

בר שדה מעיד כי בקרב היבואנים שמייבאים מטורקיה, בעיקר מקררי ארבע דלתות ומקפיאים, יש סחורה שמוכנה במפעלים ועדיין מנסים לייבא אותה. "ככל הנראה יעשו עיקוף דרך אירופה - יוון או קפריסין, אבל להערכתי תירשם עליית מחירים של 20%-15% בעקבות התייקרות עלות ההובלה, כפי שקרה בזמן הקורונה.

דניאל בר שדה / צילום: יח''צ

"צריך לזכור גם את עליית שער הדולר שמשפיעה על עלות ההובלה. גם זמן האספקה יהיה ארוך יותר, ויתווספו כשלושה שבועות מעבר לזמן הצפוי, כך שצפוי להיות חוסר בשוק במוצרים האלה.

"כרגע אין לנו סחורות שמיועדות להגיע מטורקיה, בין היתר מפני שאחרי ה־7 באוקטובר צמצמנו משמעותית את היבוא ממנה בעקבות העדפות צרכניות - הישראלים הסתכלו בעין עקומה על הייצור הטורקי.

"זה אומר שאנחנו עם מלאי זמין, אבל הבעיה הגדולה היא הייצור קדימה. המפעלים הטורקים לא מקבלים הזמנות, וזה יגרום למעבר בעיקר לסין, מה שייצור מחסור דווקא בחודשי הקיץ, יולי ואוגוסט".

"גם בקורונה הסתדרו"

גם במחסני חשמל מעידים כי הבעיה אינה בטווח הקצר, כיוון שקיימת סחורה בארץ. אם יהיה מחסור, הוא יירשם בעוד כחודשיים־שלושה, אבל זמן קצר לאחר מכן הוא ייפתר - כיוון שספקים כבר עמלים על הזמנות ממדינות כמו סין, פולין, צ'כיה וסלובניה.

"בסוף, לצרכן פחות משנה איזו מכונת כביסה הוא רוכש, וקיימים לא מעט סוגים ותחליפים בשוק, בטווחי מחירים שונים ועם תכונות דומות", אומר המנכ"ל יורם בדש. "יכול להיות שמפני שהחרם קרה בפתאומיות, יהיו חוסרים בדגמים מסוימים, אבל לא מדובר במשהו שחייבים.

"כל המותגים היום מייצרים במספר מדינות, במיוחד מהסיבות האלה. לפעמים בסין זול יותר לייצר דגמים מסוימים, בטורקיה אחרים, וגם פולין קרובה. גם בקורונה, כשסין נסגרה - והיא הרבה יותר משמעותית מאשר טורקיה - חיפשו אלטרנטיבות והסתדרו. זה לא שכל אירופה נסגרת. בטווח הקצר זה קצת לא נוח, וזה יכול להוביל לעליית מחירים של 10%-5%".

בדש מציין כי גם היצרנים הטורקים לא מרוצים מהמצב. "זה פוגע בהם מאוד, וכולם מחפשים דרכים לעקוף את הגזירה, בין היתר על־ידי העברה באמצעות מדינה בדרך. אבל כרגע הכול טרי, ומדובר בדברים שמתגבשים. יכול להיות שזה יסתיים בתוך יומיים, שבוע או חודשיים. מדובר באנשי עסקים שיש לנו איתם יחסי עבודה תקינים וחבריים, ובשנים האחרונות הם לא מרוצים ממה שקורה בשלטון. לנו יש אלטרנטיבות מצוינות".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

מגמה אדומה בתל אביב; מדד הבנייה יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד בכ-1% ות"א 90 משיל מערכו כ-1.8% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

אילן ברקן (מימין) ואליאב בן עטר, מייסדי ''כוחנו באחדותנו'' / צילום: תמונה פרטית

החילוני והחב"דניק שערכו אירועים ל־20 אלף חיילים מאז פרוץ המלחמה

אילן ברקן ואליאב בן עטר הפעילו "סיירת מחסומים" ששימחה חיילים, ומאז ה־7 באוקטובר עברו לקיים אירועים בבסיסים ● עכשיו הם מתקשים לגייס תרומות: "לעשות 'על האש' ל־100 איש עולה 5,000 שקל, והעם התעייף" ● ישראל מתגייסת

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

הנפת דגל ישראל על אדמת רפיח סימנה נקודת שבר ביחסים עם מצרים

היחסים בין ישראל לשותפה הביטחונית מצרים הגיעו לשפל תקדימי עם ההשתלטות על מעבר רפיח, צעד שבעיניים מצריות נתפס ככיבוש ● הנשיא אל־סיסי מנסה למצב את עצמו כמבוגר האחראי באזור, אך יש מחירים שהוא לא יכול לשלם

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

אילוסטרציה: Shutterstock

כמו שיחה עם הדוד מאמריקה: לדבר בעברית עם ChatGPT

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

הרכבת הקלה, הקו האדום / צילום: יוסי כהן

הזרים חוששים, והחברות הישראליות בדרך להשתלט על הרכבת הקלה

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה לאפשר את השתתפותן של אלקטרה ושפיר במכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה ● מנגד, חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

יורשים לא צורפו להליך שהכריע בזכויות על קרקע. מה קבע העליון?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו