גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל
טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ביום ב', בהמשך להודעת חמאס כי היא מקבלת את תנאי הפסקת האש של קטאר ומצרים, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על המשך פעולה ברפיח "כדי להפעיל לחץ צבאי על חמאס במטרה לקדם את שחרור חטופינו ושאר מטרות המלחמה". במהלך הלילה השתלט צה"ל על הצד העזתי של מעבר רפיח. 

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?
עימותים אלימים גם באירופה: המחאה נגד ישראל מתרחבת לקמפוסים ביבשת 
260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל 

בראיון לגלובס מתייחס ראש אמ"ן לשעבר, האלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש, לצורך בפעולה כזו ובהשפעות הצפויות שלה.

מה לדעתך המטרה של מה שעושים עכשיו כרגע ברפיח והאם האם לדעתך זה יכול להתפתח למשהו יותר מעמיק?
"עיקר הלחימה נגד חמאס ברצועה הסתיימה. אפשר לבוא ולומר שהשגנו את המטרות שלנו, אלא שהבעיה שנוצרה היא המשך ההתחמשות של חמאס, ומידת היכולת שלנו לשלוט על מה שקורה אצלו כדי להימנע מלחזור לתקופה שהייתה לפני שבעה באוקטובר. לצורך העניין הזה הסוגיה כעת נוגעת לסגירת ציר פילדלפי כדי להבטיח שההברחות יופסקו.

"מובן שזה צריך להיעשות גם בתיאום עם מצרים, ובסופו של דבר אני חושב שיש אינטרס למצרים להגיע להסדר כזה. יכול להיות שזה עוד מחייב קצת הפעלת כוח, וזה מה שאנחנו רואים עכשיו. הפעולה הזו בעצם אומרת שישראל מתכוונת ברצינות, והיא לא מוכנה לתת לעזה לחזור למה שהיה לפני שבעה באוקטובר.

"כך שאני חושב שהמטרה של הצבא במקרה הזה היא להביא למצב שבו תהיה שליטה מבצעית על מה שקורה ברצועה, ולא ניתן יהיה לחמש מחדש את חמאס. לדעתי זה ניתן להשגה על ידי שליטה באזור פילדלפי. אני אישית מתייחס לרפיח בחשיבות משנית ולא בחשיבות עיקרית. השמדת השלושה או ארבעה גדודים ששם לא תשנה לנו את המצב".

"הפך לווקטור פוליטי"

במשך שלושה חודשים הדרג המדיני אומר שוב ושוב שעוד רגע נכנסים לרפיח. אחרי שזה כבר נאמר, אם לא ניכנס בעוצמה לרפיח האם זה לא יפגע קשות בהרתעה שלנו?
"אני לא זוכר מי אלה שהעלו לראשונה את הצורך האקוטי בכניסה לרפיח. אני באמת לא יודע איך זה הפך למשהו קריטי. יכול להיות שאפילו זה הפך כבר לווקטור פוליטי, כי מבחינה צבאית אין לזה שום משקל אסטרטגי. אתה לא חייב לשלוט על מה שקורה שם. מה שחשוב הוא להמשיך במאמץ הצבאי והמדיני ולהגיע להסדרה שבמסגרתה לא נותנים לחמאס להתחמש מחדש. אם הנושא הזה יושג אנחנו יכולים לזכות לכמה שנים טובות של שקט. אם לא, אז לא השגנו שום דבר. המאמץ צריך להיות ממוקד לכיוונים האלה".

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש, לשעבר ראש אמ''ן / צילום: איל יצהר

למה לדעתך חמאס הוציא פתאום הודעה על כאילו "הסכמה" לעסקה?
"אני חושב שכניסה לרפיח משמעותית מבחינת חמאס, כי בסופו של דבר זה יפגע בו בצורה די קשה, כאמור, במיוחד אם נצליח גם לסגור את ציר פילדלפי יחד עם המצרים. אם זה יקרה אז בעצם לאט לאט יתייבשו מקורותיו והוא לא יוכל להמשיך ולפעול".

זאבי פרקש מתייחס לאוכלוסייה העזתית, ואומר כי "יש ויכוח האם כל העזתים הם חמאס, או תומכי הארגון. אני חושב שזו שאלה שיכולה להיות חשובה, אבל אני אומר לך מתוך הסתכלות גם במדינות טוטליטריות וגם במדינות קומוניסטיות שבסופו של דבר רוב האוכלוסייה היא פסיבית, והיא תעשה את מה שזה ששולט, החזק, יורה לה. אני לא רואה מהפכה עזתית נגד חמאס בעזה. ישראל צריכה להשלים את המלאכה.

"יכול להיות שראש הממשלה חשב שאפשר לעשות את הדברים האלה בחודשיים-שלושה האחרונים בצורה מדינית, ולא להשתמש בכוח הצבאי. אני לא בטוח שלא היינו צריכים להשלים את המשימה בזמן הזה, אני לא בטוח שלא היינו צריכים לפעול בו-זמנית - אבל אלה שאלות להיסטוריה.

"אני חושב שמה שצריך לפעול להשיג כרגע הוא שעזה תהיה מפורזת, ולצורך כך צריך לשלוט בפילדלפי. אם נעשה את זה נוכל לבוא ולומר שהמלחמה הזאת אחרי שבעה באוקטובר שיפרה את המצב ואפשרה למדינת ישראל לחזור לחיים נורמלים".

"מטרה לא ריאלית"

אחרי שבעה באוקטובר המטרות שהוגדרו למלחמה היו החזרת החטופים והשמדת היכולות האזרחיות והצבאיות של חמאס. האם לדעתך המטרה השתנתה?
"אני אגיד לך את זה בצורה ישירה, ואפשר למצוא אמירות שלי חודש-חודשיים אחרי שהתחילה המלחמה. המטרה כפי שהוגדרה - מיטוט שלטון החמאס - אני חשבתי שזו מטרה שלא ניתן להשיגה. אני חשבתי שהיינו צריכים להיות צנועים, ואני מקווה שזה מה שאנחנו עושים כרגע.

"המטרה כפי שאני ראיתי אותה צריכה הייתה להיות פגיעה בתשתית הצבאית של חמאס ולמנוע ממנו את היכולת להשיג הישגים על ידי לחץ צבאי. מעבר לזה קשה להשיג. בלבנון חשבנו שנשנה את השלטון וזה לא עבד. אנחנו צריכים להתמקד בפירוק היכולות הצבאיות של חמאס וברגע שזה יושג לדאוג לכך שאנחנו מתחזקים את זה".

"הרצי השקיע מחשבה"

אתה אומר שצריך לסיים את האירוע הצבאי, להכריז על סיום המלחמה ולנהל מו"מ על בסיס חילופי אסירים, כדי לשחרר את החטופים. אבל חמאס דורש את הוצאת צה"ל מהרצועה. מותר לנו להסכים לזה?
"אם הם יקבלו את ציר פילדלפי המלחמה תהיה לשווא. המעשה הצבאי צריך להסתיים עכשיו במעשה מדיני, לנצל את ההישג הצבאי המדהים שהושג כדי להגיע למצב שאנחנו שולטים על מה שקורה בעזה ומנצלים את הרצון של העולם הערבי, ואולי של גופים אחרים, לשקם אותה.

"ואנחנו צריכים להתמקד בזירה הנוספת - לבנון. אם אפשר להרחיק את חיזבאללה מהגבול בצורה מדינית - מה טוב, אבל זה נראה לי קלוש".

מה דעתך על המינויים בצה"ל?
"על פי חוק לרמטכ"ל ולשר הביטחון יש פררוגטיבה ברורה למנות ולבנות את הקצונה בצבא. לא עולה על הדעת שמישהו אחר ימנה קצונה בכירה.

"אני מסתכל על הסבב הזה, את חלק מהקצינים אני מכיר. אלה מינויים טובים שהרצי הלוי עשה. אני בטוח שמתוך רצון להצעיד את הצבא קדימה. אותו דבר אני חושב גם לגבי המינוי של ראש אמ"ן החדש. אין לי ספק שהרצי השקיע בזה מחשבה.

"זה תפקיד מרכזי בין אלופי צה"ל ויש לו אחריות, גם להערכת המודיעין הלאומית וגם לבניית יכולות מודיעיניות ופיתוח מקורות. אסור לתת לפוליטיקאים להכניס ידיים לעניין הזה. זה יזהם את הצבא, יזהם את מערכת המינויים ויזהם את מערכת קבלת ההחלטות".

עוד כתבות

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך

יעל דיין / צילום: איל יצהר

חה"כ לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה

לאחר שנים רבות של פעילות ציבורית וחברתית, יעל דיין נפטרה בגיל 85 • דיין, בת למשפחת ה"אצולה" הישראלית המפורסמת, התפרסמה גם כסופרת וכפעילה למען השלום במגוון מסגרות, וכיהנה עד לשנת 2013 במועצת עיריית תל אביב - שם שימשה גם כסגנית ראש העירייה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בתל אביב; נקסט ויז'ן ומג'יק צללו בכ-5%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.2% ות"א 90 השיל מערכו כ-2.1% ● השקל התחזק קלות מול הדולר במהלך השבוע האחרון ● שבוע גדוש בדוחות צפוי בת"א ובוול סטריט, כולל תוצאות ענקית השבבים אנבידיה ● בדיסקונט מעריכים: 2-3 הפחתות ריבית בארה"ב במהלך השנה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ