גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ
ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

כשערן אור, מייסד ומנכ"ל XRHealth, שמע על אירועי ה-7 באוקטובר, היו לו בראש שני דברים: פצועים ופגועי נפש. החברה שהקים ופעלה אז בעיקר בארה"ב מתמחה בדיוק בשני התחומים הללו, ויש לה ניסיון בעבודה עם ה-VA, רשת בתי החולים והמרפאות לחיילים משוחררים בארה"ב. 

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי-פעם
סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

"ב-8.10 כבר הייתי על מטוס עם ערכות לתרומה", הוא מספר בראיון לגלובס. "כתבתי ברשתות החברתיות, 'מי רוצה ערכות טיפול?' וההיענות הייתה מעל ומעבר למה שציפינו. קיבלנו בקשות למאות אלפי ערכות. היה ברור שהמוצר שמוריד עומס מהמטפלים ומאפשר להם לתת רפואת חירום לכמה שיותר אנשים הוא נחוץ".

XRHealth, שמרכז הפיתוח שלה נמצא בישראל, תמיד רצתה לפעול גם בארץ אך חיכתה לתזמון הנכון. היא ביקשה לצבור ניסיון וקבלות בארה"ב כדי לשכנע גם את השוק הישראלי בכדאיות השימוש במוצריה. ברגע אחד, הביקוש עלה בהרבה על ההיצע. "אז מתוך המטוס כתבתי להנהלה שלי, 'חבר'ה, השקה בישראל'".

"ההשקה הכי חזקה למוצר מציאות מדומה"

האתגר הראשון היה להתקין במהירות 500 יחידות של המכשיר. "פנינו לקבוצת חובבי VR מישראל, ובתוך חצי שעה מתנדבים מכל הארץ התגייסו. היינו צריכים מקום להתקין בו את המערכות, ואורן פרקטים משהם נידב לנו את חנות הפרקטים שלו".

משרד הבריאות הבין את הפוטנציאל די מהר, אומר אור. "בשלב מסוים, במחלקת החדשנות של המשרד החליטו אילו ערכות הולכות לאן ובסוף התקנו ב-50 מוסדות. גייסנו מתנדבות להפעלת הסימולטורים, עם רקע מחיל האוויר, גייסנו והכשרנו במהירות 350 מטפלים, ועשינו 60 אלף שימושים בתחום של הפחתת לחץ וחרדה, תחילה בעיקר לילדים ולצוותים רפואיים". כעת, בשלב ההשקה הנורמלית והאיטית יותר, משלבת החברה גם את יכולות הטיפול שלה בהלם קרב וטראומה.

טיפול במציאות מדומה. לחברה 150 קליניקות וירטואליות / צילום: יח''צ

"זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי-פעם בעולם, וכעת כתוצאה מהסיפור הזה, ישראל מובילה את התחום", אומר אור. "בעוד שבארה"ב אנחנו מתמקדים בטיפול במחלות כרוניות, ונותנים חבילה של טיפול פיזיותרפי, טיפול בכאב וטיפול בפן הנפשי של המחלה הכרונית, בארץ החלטנו להתמקד בתחום הנפשי.

"אם עד כה החסם בשוק הישראלי היה ביקוש לא ברור, כעת הבעיה היא שאין מספיק מטפלים. המוצר שלנו מאפשר למטפל אחד להגדיל את מספר הטיפולים שלו פי עשרה, והיעד שלנו הוא להגדיל את הקיבולת שלו פי 100, ועל כך אנחנו עובדים. אבל אני לא מאמין בתוכנה בלבד. קלינאי תמיד יהיה חייב להיות מעורב בתהליך".

"החברה כמעט נסגרה ארבע פעמים"

XRHealth הוקמה ב-2016. "הייתי טייס F-16 ואובחנה אצלי פריצת דיסק צווארית", מספר אור. "כשהייתי בשיקום, זכרתי את הסימולציות מתחום הטיסה ועלה לי הרעיון לשלב מציאות מדומה בתהליך הזה. באותו זמן, אשתי עשתה פוסט-דוקטורט בבוסטון. ידעתי כמובן שאף אחד לא יעסיק אותי כטייס F16 בארה"ב, אז חשבתי שאולי זו הזדמנות טובה להקים חברה". זה קרה בשנה שבה הושק מכשיר האוקולוס הראשון (משקפי מציאות מדומה) לציבור הרחב. כלומר, מציאות מדומה עדיין לא הייתה ממש מוצר צריכה.

השיווק בארה"ב אינו טריוויאלי, והגעת לזה בלי ניסיון - לא בשיווק ולא במכשור רפואי.
"לא תמיד הכול היה ורוד. החברה כמעט נסגרה איזה ארבע פעמים. בתחום הבריאות, כדי להצליח צריך קודם כול הוכחה קלינית ואישור FDA, אבל אחרי זה אף לקוח לא מחכה לך בדלת. הלקוחות הם אלפי חברות ביטוח שלא תלויות זו בזו, ולכל אחת מהן צריך להראות היגיון כלכלי בשימוש במוצר. ואז צריך גם שהמטפלים יחשבו שזה רעיון טוב, תוך שקלול האינטרסים שלהם, וגם שהמטופלים ירצו להשתמש במוצר.

"אחד הלקחים שלנו היה שמערכת הבריאות מוכנה להטמיע מוצרים שנותנים הרבה ערך במוצר אחד. העניין הוא לא רק הערך הכלכלי, אלא ההשקעה הנדרשת בשינוי צורת העבודה שלה ובחיבור למערכות המידע של הארגון. לכן התרחבנו מפיזיותרפיה בלבד לתחום הקוגניטיבי ובריאות הנפש.

טיפול במציאות מדומה של XRHelath / צילום: XRHelath

"בכל זאת, למרות תוצאות קליניות מעולות, לא הצלחנו מיד לפתור את בעיית החדירה למרפאות. אז החלטנו לפתוח קליניקות שלנו. היום אנחנו מפעילים 150 קליניקות וירטואליות עם מטפלים משלנו. רצה הגורל שפתחנו אותן ממש לפני הקורונה, והסגרים נתנו תנופה אדירה לפעילות שלנו. אי-אפשר היה לבצע טיפולי פיזיותרפיה או תרגול קוגניטיבי לשיקום פנים אל פנים, אז חברות הביטוח היו מוכנות לשלם על המוצר שלנו".

לדברי אור, הבחירה להפעיל קליניקות היא "מהלך קיצוני שכרוך באין סוף חוזים ומנהלות, ומאוד זר למשקיעי הייטק, אבל לחברה שרוצה לשנות את הדרך שבה פועל השוק שלה, זה כמעט הכרחי".

אז היום יש לכם שיפוי ביטוחי בארה"ב שמאפשר לכם רווחיות?
"בארה"ב היום כל הטיפולים משופים. בימים אלה אנחנו מתרחבים לספרד, אחרי שרכשנו שם חברה בתחום בריאות הנפש".

ובישראל?
"עד כה כמעט הכול היה בהתנדבות, בהשקעה של מיליוני דולרים מצדנו. זה התאפשר כי המשקיעים שלנו הסכימו לעזור למדינה במצוקה, אף שלא כולם ישראלים או יהודים. עכשיו אנחנו במו"מ עם הקופות לפעילות מסודרת". בין המשקיעים: LG, HTC, AARP, ברידג'ס ישראל, קרן ההשקעו אסאביס ומועדון הצרכנות הגדול בארה"ב לגיל השלישי.

"כל החברות הגדולות נכנסות לתחום"

איך מתבצע הטיפול?
"יש לנו ארבע טכניקות לטיפול ראשוני בחרדה ובטראומה. הראשונה, וכנראה הכי טובה, היא EDMR, טכניקה שאולי באופן מפתיע היא מוכחת מחקרית ומקובלת מאוד. בטכניקה הזאת משחזרים את הטראומה תוך ביצוע תנועות עיניים מסוימות. איכשהו זה מאפשר למטופלים לאתחל התמודדות טובה יותר איתה.

"שיטה שנייה היא חשיפה מבוקרת - נניח, רק שומעים את הקול של הסירנה ובהדרגה מציגים יותר ויותר מהסיטואציה. חייבים מעקב צמוד של מטפל כדי לוודא שהחשיפה אכן מביאה לשיפור.

"טכניקה שלישית היא CBT, סדרת תרגילים שמשנים את צורת החשיבה על הטראומה, והרביעית היא מיינדפולנס, תרגילי נשימה ומיקוד ברגע הזה".

בארה"ב, נוספים למערכת הזאת גם תרגילי פיזיותרפיה והתמודדות קוגניטיבית עם כאב. המערכת אוספת מידע על הטיפול, כך שהיא חלק משינוי נרחב בתחום השיקום והטיפול הנפשי, שהופך מבוסס מידע.

אור צופה גדולות ונצורות לשוק המציאות המדומה בעתיד, כשתהפוך לכלי תקשורת מרכזי. "כבר היום חלק גדול מהמציאות וירטואלי. לאנשים נראה טבעי להיות באינטראקציה דרך האגודל שלהם, אבל לא כך נתקשר עם העולם בעתיד. מאחר שאנחנו אנשים תלת-ממדיים, נעשה אינטראקציה תלת-ממדית. כל החברות הגדולות נכנסות לתחום, ונכון שכבר אולי 30 שנה אומרים את זה, אבל עכשיו באמת מרגישים שזה מגיע".

לדברי אור, החברה מכניסה "מספר דו-ספרתי של מיליוני דולרים" וגייסה עד כה 45 מיליון דולר. אבל גיוס הון אף פעם לא בא בקלות, הוא מבהיר. "מציאות מדומה תמיד אופיינה בגלים של נסיקה ונפילה. כל משקיע שמדברים איתו כבר שמע בעבר שהנה השנה זה יפרוץ, ובריאות היא ממילא שוק קשה. ב-2021 גייסנו בשוויים מכובדים, אבל אנחנו מבינים שמשקיעים היום מחפשים רווחיות. אם הכול יעבוד נכון, נוכל לספק את זה עד סוף השנה. בעיניי זו גם הדרך הנכונה לבנות עסקים, לא על בסיס צמיחה בלבד".

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

רס''ן גל שבת ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רב-סרן גל שבת מת מפצעיו בביה"ח לאחר שנפצע בעזה

רס"ן גל שבת, בן 24, מקציר, מ"פ בחטיבת הצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע באורח קשה ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ●  חשד לחדירת כלי טיס עוין לגליל העליון ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

גידול קקאו בשמורה בניגריה. הבצורת הקשה זה 20 שנה / צילום: Associated Press, Sunday Alamba

לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד

גל התייקרויות הקקאו, על רקע היבול העגום במערב אפריקה, אולי התחלף בירידות חריפות - אך המחסור צפוי להימשך, והמומחים לא מעריכים שהמחירים ישובו לקדמותם ● בינתיים יצרניות הממתקים הגדולות כבר מקטינות אריזות, משנות מתכונים ומשלבות יותר תוספות בחטיפים

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו - אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב את החברה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, על חשבון הנפש שנשאר איתו ועל התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

רון בנימין ז''ל / צילום: דוברות מטה החטופים

החטוף רון בנימין נרצח על ידי חמאס, וגופתו הושבה לישראל

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עשרות אלפים מפגינים ברחבי הארץ להשבת החטופים ונגד הממשלה ● עדכונים שוטפים

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את תזכיר חוק התשלומים, הכולל הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

"חשש לחייו": אבד הקשר עם נשיא איראן אחרי תאונת מסוק

תאונת המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי התרחשה באזור העיר ג'ולפה שבמחוז מזרח אזרבייג'ן, כ-600 ק"מ מטהרן ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן ● בכיר איראני לרויטרס כי "יש חשש לחייו של ראיסי ושר החוץ"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק